Ripsimonnien (S. lucipinna) viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Ripsimonnien (S. lucipinna) viljely

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Altaassani asustaa 4 Synodontis lucipinnaa, joista isoimmat olivat toissapäivänä kutupuuhissa linkki keskusteluun. Asensinkin altaaseen veikkosen tekemän kutuhärvelin, josko onnistuisi keräämään kutua talteen. Osaisiko joku neuvoa, kuinka saisin kudusta kasvamaan terveitä ja terhakoita ripsuja? Valitettavasti tuo kalastosanasto-englanti ei meikäläiseltä juurikaan taivu, joten mieluiten sitten suomenkielisiä linkkejä tai tulkkausapua. :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Ripsimonnien (S. lucipinna) viljely

Lucipinnoja varten altaassa on tällainen kudetus-stydeemi. Purkki toimii ilmastimella. Idea tässä on se, että ripsarit kutisivat tuolla saviruukussa, jossa pohjalla on pyöreitä lasihelmiä. Systeemi toimii samalla periaatteella kuin ilmapumpulla toimivat pillisuodattimetkin. Eli jos/kun ripsarit kutevat purkissa, laite imee kudun ja kuljettaa sen yläreunassa olevaan verkkopoikasboksiin.

Kuva

Mutta eiks kellään ole mitään kokemuksia ripsimonnien kudetuksesta? Milloin kutu kuoriutuu? Kuinka monta poikasta yleensä kudusta tulee? Mitä poikaset syövät? Edes jotain vinkkejä?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No niin, nyt ovat sitten lucipinnat käyneet tutustumassa kutusysteemiin. Tämä ilta on mennyt noita kahta seuraillessa kun käyvät vähän väliä tuolla ruukussa väristelemässä. Toivottavasti jotain väristelyn aikaansaannosta päätyy tonne poikasboksiinkin. Ainakin hiekkaa masiina on sinne jo imaissut.

Mutta edelleenkin kaipaisin ohjeita ja vinkkejä ripsujen kasvatukseen sekä viljelyyn.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tämähän menee ihan tyystin yksinpuheluksi, mutta kirjoitan nyt sitten vaikka päiväkirjaa tai jotain.

Elikkä kutua löytyy verkkopoikasboksista ja jos en ihan väärin sinne vedenvaihdon aikaan tihrustanut, osa munista on jo kuoriutunut. Sellaisia pieniä läpinäkyviä öttiäisiä vilisti pohjalla niin maan vimosesti. :roll:

Eli jos jollain olis edes jotain vinkkiä miten noita hoidetaan, niin annas nyt kuulua itsestäsi! [;)]
Phoxinus
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Phoxinus »

Onneksi olkoon. Hoitaminen tapahtuu tietenkin kuten muillakin kalanpoikasilla: runsaasti ruokkimalla (mikromadot ja artemia voisi olla hyvä arvaus) ja pitämällä vedenlaatu hyvänä. Ensi töiksesi voisit siirtää jälkikasvun erilliseen poikasakvaarioon. Verkkomallisesta poikashäkistä ruoka menee heittämällä läpi ja poikaset tuppaavat pusertumaan kuoliaiksi kehikon ja kankaan väliin.
Monninomistaja jo vuodesta -94.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos neuvosta. Laitan nyt illalla tuon 20 litraisen poikasaltaan noille valmiiksi. Voinko ruokkia noita ripsivauvoja ihan sillä samalla nestemäisellä poikasruualla, jolla on pandamonnisvauvojakin ruokkinut? Vai mitäs nämä babyt haluavat syödä?
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Onneksi olkoon onnistuneesta kudetuksesta!

Tuolla Malawi/Tanganjika -puolella voisi olla enemmän ihmisiä jotka ovat näitä lajeja kudettaneet, ainakin näin muistaisin että sisarlaji petricolaa on kudetettu. Phoxinuksella juurikin oikeat neuvot eli omaan poikasaltaaseen. Ja eiköhän tuo nestemäinen poikasruoka niille kelpaa ihan hyvin.

PlanetCatFishistä löydät varmasti lisää tietoa lucipinnan/petricolan kudetuksesta sekä poikasten hoidosta, siellä niistä on keskusteltu paljon. Jos on jotain keskusteluja joihin haluat tuota tulkkausapua niin laitahan vaan yksäriä niin voin käännellä parhaani mukaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Moikka!

Kiitos Jippo, mä olenkin joitain juttuja lukenut mun huonolla englannin kielen taidolla eikä niistä mulle paljoa lohjennut. [:I] Mä käyn huomenissa uudelleen lukemassa juttuja ja jos tulee sellaista vastaan, laitan sulle linkin yksärinä.

Tänään siirsin kuoriutuneet poikaset tuohon 20 litraiseen faunaboksiin. Hiekan pohjalle otin suoraan malawialtaasta (käytöstä) ja pusersin sisäsuodattimesta sitä lietettä tohon faunan suodattimeen. Koko vedenkin otin tuolta malawaariosta, eli mun järjen mukaan niillä ei olosuhteet muuttuneet lainkaan.

Nyt vaan sitten jännätään kuinka käy. Poikaset olivat vielä niin pikkuruisia, ettei niitä edes 20 litraisesta faunasta löydä. Annoin jo hieman tota nestemäistä poikasruokaa, kun noilla ei näyttänyt olevan sellaista ruskuaispussia kuin esim. pandamonnisen poikasilla on, joita olen aiemmin onnistuneesti saanut kasvatettua. Nuo ripsujen vastakuoriutuneet poikaset ovat paljon pienempiäkin kuin pandamonnisen vastakuoriutuneet.

Onneksi tämä on jo toinen kerta, kun nuo ripsut kutevat mun altaassa. Ensimmäisellä kerralla kutivat humpsauttelemalla munat sinne tänne ja muilla olikin herkkupäivä. Tällä kertaa muhinoivat monta kertaa illan aikana tuolla Veikkosen rakentamassa kutusysteemissä, jonka sain noiden ripsujen mukaan. Mikäli tämä satsi menee jotenkin metsään, on mulla varmaan toivoa, että kutevat myös jatkossakin (toivottavasti).
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Aamullakaan ei näkynyt liikettä faunaboksissa. Annoin hieman nestemäistä poikasruokaa, mikäli siellä joku olisi kuitenkin syömässä. Laitoin eilen illalla vielä faunan reunaan pienen ledivalon yövaloksi, josko poikaset liikkuisivat sitten hämärämmässä.

Sisustuksena altaassa on yksi sellainen röpöliäinen kivi, jossa on paljon piiloja ja koloja sekä muutama tupsu vallisneriaa. Samoin on hiekkapohja, jossa kierteisiä. Toivottavasti kierteiset eivät popsi noita poikasia. Muutamia munia siirsin myös tonne boksiin eilen, kun en ollut ihan varma oliko ne pilalla vai ei. Ainakin nyt aamulla oli munat kadonneet, joten kierteiset ovat vissiin popsineet ne tai sitten ovat kuoriutuneet.

Se vähä, jonka englanninkielisiltä sivustoilta näiden kasvatuksesta ymmärsin, niin isoiksi saaminen ei ole järin helppoa puuhaa. Kutevat helposti, mutta munat menee herkästi pilalle (kuten mulla suurin osa) sekä poikaskuolleisuuskin on suuri. Joten tämä oma kasvatus-juttu taitaa ollakin sellaista kantapään kautta opittavaa hommaa. No ainakin jollekin toivottavasti tästä on apua, että ainakaan näin ei pidä tehdä. :(

Mutta täytyy kyllä saavutukseksi sanoa se, että sainpa nyt ainakin ekalla yrittämällä sitä kutua talteen, kun suostuivat tällä kertaa moiseen kukkaruukkuhärveliin kutea. [;)] Toivottavasti oli purkki sen verran mukava kutupaikka, että tekevät sen tonne ruukkuun uudemman kerran.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

JEE!!! Ainakin 2 poikasta on edelleen hengissä! Mä näin ne tuolla viipottamassa! :mrgreen:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja just illalla löysin vielä 3 poikasta uiskentelemassa siellä verkkopoikasboksissa. Siirsin ne tossa just tonne faunaboksiin.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja edelleenkin tänään löytyi pari poikasta verkkoboksista. No ainakin ovat olleet nyt 5 päivää hengissä, kun kuoriutuivat maanantaina. Eipä siellä faunassa juurikaan liikettä näy, mutta ne poikaset ovat todella pieniä, hiekanjyvän kokoisia.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja juurikin nyt illalla, kun tiputtelin nestemäistä poikasruokaa faunaan, niin siellä uiskenteli 2 pikkuruista nuijapäätä! :mrgreen: Elikkä osa on ainakin vielä hengissä. Mutta pieniä ovat kuin mitkäkin, eivät ole vielä edes samaa kokoluokkaa kuin vastakuoriutuneet pandamonnispoikaset. Ei mitään toivoa saada vielä minkäänlaista kuvamateriaalia, kun meijän tollainen digipokkarihärveli ei pysty tarkentamaan noihin. Tulee vaan suttukuvia.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja päivitystä poikastilanteeseen.

Olen joka päivä ruokkinut poikasfaunaa 4 krt päivässä ja joka aamu vaihtanut n. 1/3- 1/4 osa vedestä aamuisin. Kahteen päivään en ollut nähnyt yhtään poikasta koko faunassa ja ajattelinkin jo, että ovat varmaan kuolleet. Pari poikasta näin lähes päivittäin aiemmin, koska niillä oli vakiojemma, mutta näitäkään kahta en ollut pariin päivään enää löytänyt. Mutta mutta!

Tänään olin pulaamassa poikasaltaassa joka aamuiseen tapaani, vaihdoin vettä ja lisäsin poikasruokaa. Ihmetykseni oli melkoinen, koska yks kaks jostain pohjalta nousi pinnan tuntumaan ensi yksi poikanen, sitten toinen, kolmas, neljäs, jne! Sain laskettua yhteensä 8 poikasta! Siinä ne uiskentelivat pinnan tuntumassa ruokailemassa! Ihan mieletöntä! :mrgreen:

Otin niistä videokuvaakin aamutuimaan, mutta kun on tämä työ, joka haittaa vapaa-aikaa, niin en ehtinyt ladata sitä koneelle ja laittaa tänne teillekin ihmeteltäväksi!
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Hienoa! :D Hyvä, ettet luopunut toivosta ja kipannut koko keitosta pois vaan jaksoit vesiä vaihdella ja ruokkia, vaikkei elämää näkynytkään.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä mä ajattelin jo etukäteen, että vaihtelen vesiä ja ruokin allasta vähintään 3 viikkoa, vaikken elämää näkisikään. Nuo ovat kuoriuduttuaan niin pikkiriikkisiä, että hyvin mahtuvat piiloutumaan vaikka minne tossa 20 litraisessa faunassa. [;)]

Jännäähän tämä on ollut, kun mitä netistäkin olen lukenut, näiden kasvattaminen ei ole järin helppoa puuhaa. Olen jo valmistautunut henkisesti siihen, etten noita vielä saa isoiksi kasvatettua. Mutta mennään päivä kerrallaan ja katsotaan mitä tuleman pitää.

Kirjoittelen tänne säännöllisen epäsäännöllisesti omasta viljelykokemuksestani ja kuinka projekti kulloinkin edistyy.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja tässä se lupaamani video (mediaplayer). Sori videon laatu, huono kamera, kakkaiset lasit, onneton kuvan laatu sekä heijastumat. Mutta ovat vielä niin pirun pikkuruisia, ettei kameran tarkennus onnistunut ton paremmin. Tosin näkyyhän tossa sentään jotain liikettä, etten vaan kuvittele siellä olevan jotain poikasia. :mrgreen: Ukko on kyllä jo miettinyt mun mielenterveyttä, kun koko ajan olen nenä kiinni tossa purkissa ja tihrustan sinne jatkuvasti silmät kierossa. Ja se kun ei ole nähnyt siellä vielä mitään. Paitsi tänään illalla kun ruokin niitä tossa, niin johan sekin näki ne. Hämmästyi täysin ja tokaisi, että näköjään siellä sitten oikeesti on jotain! 8O
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No niin, poikasilla oli eilen 2-viikkossynttärit. :mrgreen: Tarkkaa määrää en vieläkään osaa sanoa, kun välillä niitä on 3 ja taas välillä 7. Saattaa kyllä olla, että olen tainnut pari poikasta menettää, mutta varmaksi en osaa sanoa. Sen näkee sitten, kun ne alkaa kasvamaan kunnolla.

Eli edelleen ovat samanlaisia nuijapäitä, kuten tossa videossakin. Pienet viikset niistä jo erottaa ja puolet lisää kokoakin on tullut sitten kuoriutumisen. Mutta edelleen ovat paljon kehittymättömämpiä (mikä sana!?! :mrgreen: ), kuin pandamonnisvauvat 2 viikkoisina.

Uuden kudunkin nuo ripsut tossa toissailtana pukkasivat. Sen ne teki kyllä tonne kutuhärveliin, mutta se nyt ei ole toiminnassa, kun täytyy noita poikasia tässä hoitaa. Aattelin kyllä viritellä sen taas kohta tonne malawaarioon ja kerätä sitäkin kutua talteen, kun nuo ripsuvaavelit ovat kyllä niin pieniä, etten usko niistä olevan haittaa just kuoriutuneille poikasille. Joten ne mahtuis hyvin olemaan kaikki tuolla samassa faunassa.

Vielä en ole käynnistellyt tota seuraavaa 54-litraista vauvalaa, kun eipä nuo järin vauhdilla kasva. Nehän tuollaisina onnettomina nuijiksina hukkuisivat täysin noin isoon altaaseen. Ja helpompi se on noita seurata ja ruokkia tossa pienemmässä, kun tilaa siinäkin on noille ihan ruhtinaallisesti.
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Hieno homma, että poikaset voivat hyvin. Laitahan taas jossain välissä päivitystä, tätä on mielenkiintoista seurata :)
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä koitan tässä taas jossain vaiheessa ottaa noista kuvia tai sitten pienen videon pätkän. Kamera ei oikeen vielä pysty noihin tarkentamaan, kun ovat pikkuruisia ja mennä viuhtovat hurjaa vauhtia pitkin faunaa. [;)]
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voipi olla, että kato on poikasboksissa käynyt. Eilen en nähnyt kuin pari hassua poikasta uivan ristiin rastiin faunaa, tänään on ruokintahetkinä näkynyt vain 4 poikasta. Enää sellaista massaviuhtomista ei ole näkynyt. Ne alkaa vähitellen olemaan sen kokoisia, että ne näkyy hyvin eikä tuolla nyt niin kovasti piiloja ole, että ne jemmaan pääsisivät.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja tässä taas tältä päivältä videomateriaalia poikasista. Edelleen ovat hyvin pikkuruisia, mutta kyllähän ne on jo kokonsa tuplanneet. Valokuvia noista on vielä todella kehnoa ottaa, kun viuhtovat hurjaa vauhtia ja kamera on mitä on.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja ripsunuijapäät tulivat eilettäin 3 viikkoa vanhoiksi. 4 kpl:tta niitä näyttäisi tähän asti selvinneen. Näinä viikkoina olen kovasti yrittänyt netin syövereitä tutkia, jossa olis jotain tiedon jyvästä, kuinka saisi pidettyä kudun hyvänä ja poikaset hengissä, ettei kato kävisi noin pahasti, mutta tuloksetta. Täytyy kyllä sanoa, että melkoisen hyvin olen näin aloittelevana ripsuharrastajana onnistunut tähän saakka. Tottakai toiveissa olisi saada suurin osa kudusta selviämään poikasiksi asti, mutta tuohon hommaan pitää ihan perehtyä. Mutta jatkan tutkiskelua ja kyselyä. [;)]
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Heino juttu. Kiva fiilis tuli tosta kutuviritelmästä jonka väsäsin. Vaikka en itse onnistunut noita kudettamaan, niin se kukkaruukku näköjään toimii! Siihen on jokunen suunnittelutyötunti käytetty... :mrgreen:

Ei netistä varmaankaan löydy erityisesti lucipinnan kasvatukseen vinkkejä. Mun vihjeisiin pitää suhtautua varauksella, sillä minähän näitä en jostain syystä saanut kutemaan! :mrgreen: Eiköhän ne ole samat vinkit kuin minkä tahansa muun kalan viljelyyn:

1. Hyvä vesi, eli jos ruokinta on ahkeraa, vettä pitää muistaa vaihtaa tarpeeksi usein ettei arvot huonone liikaa.
2. Ruokaa. Ei liikaa, ei liian vähän. Se, mikä tämä sopiva määrä on, ei varmaan tiedä kukaan. Mitä se ruoka on? Näille lihaa, ei sen kummempaa. Ovat todestettavasti rapsineet minulla leviäkin, mutta söivätkö levää vai siitä löytyvää muuta sapuskaa, jäi arvoistukseksi. Itse laittaisin alkuperäisestä altaasta esimerkiks kasvin sinne, josta pienet sintit todennäköisesti löytävät vaikka kuinka paljon pien-eliöstöä syötäväksi.
3. Sopiva lämpötila. Olisko näillä se 25, veikkaisin. Nopeammin taitavat kasvaa lämpimämmässä kun aineenvaihdunta on nopeampaa. Kai ne 28-astettakin sietää, mutta sitten tuleekin tärkeä pointti:
4. Hapekas vesi. Pintavesi liikkeelle. Ja mitä korkeampi lämpötila, sen helpommin happitilanne menee huonoksi, sillä lämpimästä haihtuu enemmän happea kuin viileämmästä. Siksi tuo sopiva lämpötila on vähän vaikea määrittää.
5. Musta se, että on tiedossa, että kasvavat erittäin hitaasti, on tosi hyvä tieto. Sun ei tarvi turhaan ihmetellä, etteivät kasva niin nopeasti kuin vaikkapa nuo mainitsemasi pandamonniset.
6. Ei turhaa sähläystä. Liian nopeat ratkaisut esimerkiksi lämpötilan muutokset tai vastaavat kannattaa harkita tarkkaan. Luonnossa ei kukaan säätele termostaattia, eikä niiltä kysytä syövätkö poikaset nestemäistäkö vaiko artemiaa. Ne vain yrittävät selviytyä. Ja viljelijän tehtävä on yrittää tietyllä tavalla jäljitellä luontoa siten, että luonnon huonoimpia puolia ei tule kuvioon mukaan. Mutta esimerkiksi tuollainen luonnollinen poistuma ja poikaskato on ihan tervettä. Parempi, että vahvemmat jäävät eloon ja todella heikot ja vajaakehittyneet kuolevat poijjes. Vahvimmista tulee elinvoimaisia aikuisakin. Nämä sun kalat varmastikin ovatten sellaisia. :mrgreen:

Onnea ja rauhaa sinne!
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Veikkonen kirjoitti:Heino juttu. Kiva fiilis tuli tosta kutuviritelmästä jonka väsäsin. Vaikka en itse onnistunut noita kudettamaan, niin se kukkaruukku näköjään toimii! Siihen on jokunen suunnittelutyötunti käytetty... :mrgreen:
Ja ne ovat käyneet kutemassa jo uudemman kerrankin tuolla purkissa, mutta silloin se ei ollut toiminnassa. Ilmapumppu oli jo käytössä tuolla poikasaltaassa.
Veikkonen kirjoitti:1. Hyvä vesi, eli jos ruokinta on ahkeraa, vettä pitää muistaa vaihtaa tarpeeksi usein ettei arvot huonone liikaa.
Ruokin noita pikkuisia ainakin 4 kertaa päivässä ja tsekkaan vesiarvoja kerran päivässä. Vettäkin vaihdan päivittäin.
Veikkonen kirjoitti:2. Ruokaa. Ei liikaa, ei liian vähän. Se, mikä tämä sopiva määrä on, ei varmaan tiedä kukaan. Mitä se ruoka on? Näille lihaa, ei sen kummempaa. Ovat todestettavasti rapsineet minulla leviäkin, mutta söivätkö levää vai siitä löytyvää muuta sapuskaa, jäi arvoistukseksi. Itse laittaisin alkuperäisestä altaasta esimerkiks kasvin sinne, josta pienet sintit todennäköisesti löytävät vaikka kuinka paljon pien-eliöstöä syötäväksi.
Malawaariosta onkin siirtynyt koko sisustus tonne pikkuboksiin, eli siellä on hiekkapohja, röpelöinen ja koloinen kivi sekä vallisneriaa. Olen huomannut, että nuo pörräävät paljon siinä pillisuodattimen suodatinpatruunassa kuten myös sen röpelöisen kiven pinnalla. Ilmeisestikin noihin kertyy jotain noille poikasille kelpaavaa.
Veikkonen kirjoitti:3. Sopiva lämpötila. Olisko näillä se 25, veikkaisin. Nopeammin taitavat kasvaa lämpimämmässä kun aineenvaihdunta on nopeampaa. Kai ne 28-astettakin sietää, mutta sitten tuleekin tärkeä pointti:
Boksissa on myös lämmitin, joka pitää veden hivenen alle 25 astetta.
Veikkonen kirjoitti:4. Hapekas vesi. Pintavesi liikkeelle. Ja mitä korkeampi lämpötila, sen helpommin happitilanne menee huonoksi, sillä lämpimästä haihtuu enemmän happea kuin viileämmästä. Siksi tuo sopiva lämpötila on vähän vaikea määrittää.
Mä laitoin tuonne pillisuodattimen, koska pienin aquaball teki liian suuren virtauksen boksiin. Vedentulon pillistä olen laittanut niin, että pintavesi kiertää ja ikäänkuin valuu altaaseen.
Veikkonen kirjoitti:5. Musta se, että on tiedossa, että kasvavat erittäin hitaasti, on tosi hyvä tieto. Sun ei tarvi turhaan ihmetellä, etteivät kasva niin nopeasti kuin vaikkapa nuo mainitsemasi pandamonniset.
Näin olin ymmärtänyt ja huomannutkin. [;)] Edelleen ovat pikkuruisia nuijapäitä, mutta kroppaa niille on hiukan tullut. Koko on nyt pikkasen yli puoli senttiä, suuta eikä silmiä vielä näy.
Veikkonen kirjoitti:6. Ei turhaa sähläystä. Liian nopeat ratkaisut esimerkiksi lämpötilan muutokset tai vastaavat kannattaa harkita tarkkaan. Luonnossa ei kukaan säätele termostaattia, eikä niiltä kysytä syövätkö poikaset nestemäistäkö vaiko artemiaa. Ne vain yrittävät selviytyä. Ja viljelijän tehtävä on yrittää tietyllä tavalla jäljitellä luontoa siten, että luonnon huonoimpia puolia ei tule kuvioon mukaan. Mutta esimerkiksi tuollainen luonnollinen poistuma ja poikaskato on ihan tervettä. Parempi, että vahvemmat jäävät eloon ja todella heikot ja vajaakehittyneet kuolevat poijjes. Vahvimmista tulee elinvoimaisia aikuisakin. Nämä sun kalat varmastikin ovatten sellaisia. :mrgreen:
Olenkin pyrkinyt siihen, että tuolla boksissa pysyisi arvot mahdollisimman tasaisina. Ainakin vesitestien mukaan, olen saanut arvot pysymään suht vakioina ja ne vastaavat malawialtaassa olevia arvoja. Vedenvaihdoissa käytän puolisen astetta viileämpää vettä, jonka valutan hitaasti boksiin. Uskoisin, että tämä osaltaan parantaa veden hapekkuutta.
Veikkonen kirjoitti:Onnea ja rauhaa sinne!
Kiitos, kiitos! Toivottavasti edes nuo neljä poikasta selviäisivät isoiksi asti. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”