Veikkonen kirjoitti:Heino juttu. Kiva fiilis tuli tosta kutuviritelmästä jonka väsäsin. Vaikka en itse onnistunut noita kudettamaan, niin se kukkaruukku näköjään toimii! Siihen on jokunen suunnittelutyötunti käytetty...
Ja ne ovat käyneet kutemassa jo uudemman kerrankin tuolla purkissa, mutta silloin se ei ollut toiminnassa. Ilmapumppu oli jo käytössä tuolla poikasaltaassa.
Veikkonen kirjoitti:1. Hyvä vesi, eli jos ruokinta on ahkeraa, vettä pitää muistaa vaihtaa tarpeeksi usein ettei arvot huonone liikaa.
Ruokin noita pikkuisia ainakin 4 kertaa päivässä ja tsekkaan vesiarvoja kerran päivässä. Vettäkin vaihdan päivittäin.
Veikkonen kirjoitti:2. Ruokaa. Ei liikaa, ei liian vähän. Se, mikä tämä sopiva määrä on, ei varmaan tiedä kukaan. Mitä se ruoka on? Näille lihaa, ei sen kummempaa. Ovat todestettavasti rapsineet minulla leviäkin, mutta söivätkö levää vai siitä löytyvää muuta sapuskaa, jäi arvoistukseksi. Itse laittaisin alkuperäisestä altaasta esimerkiks kasvin sinne, josta pienet sintit todennäköisesti löytävät vaikka kuinka paljon pien-eliöstöä syötäväksi.
Malawaariosta onkin siirtynyt koko sisustus tonne pikkuboksiin, eli siellä on hiekkapohja, röpelöinen ja koloinen kivi sekä vallisneriaa. Olen huomannut, että nuo pörräävät paljon siinä pillisuodattimen suodatinpatruunassa kuten myös sen röpelöisen kiven pinnalla. Ilmeisestikin noihin kertyy jotain noille poikasille kelpaavaa.
Veikkonen kirjoitti:3. Sopiva lämpötila. Olisko näillä se 25, veikkaisin. Nopeammin taitavat kasvaa lämpimämmässä kun aineenvaihdunta on nopeampaa. Kai ne 28-astettakin sietää, mutta sitten tuleekin tärkeä pointti:
Boksissa on myös lämmitin, joka pitää veden hivenen alle 25 astetta.
Veikkonen kirjoitti:4. Hapekas vesi. Pintavesi liikkeelle. Ja mitä korkeampi lämpötila, sen helpommin happitilanne menee huonoksi, sillä lämpimästä haihtuu enemmän happea kuin viileämmästä. Siksi tuo sopiva lämpötila on vähän vaikea määrittää.
Mä laitoin tuonne pillisuodattimen, koska pienin aquaball teki liian suuren virtauksen boksiin. Vedentulon pillistä olen laittanut niin, että pintavesi kiertää ja ikäänkuin valuu altaaseen.
Veikkonen kirjoitti:5. Musta se, että on tiedossa, että kasvavat erittäin hitaasti, on tosi hyvä tieto. Sun ei tarvi turhaan ihmetellä, etteivät kasva niin nopeasti kuin vaikkapa nuo mainitsemasi pandamonniset.
Näin olin ymmärtänyt ja huomannutkin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Edelleen ovat pikkuruisia nuijapäitä, mutta kroppaa niille on hiukan tullut. Koko on nyt pikkasen yli puoli senttiä, suuta eikä silmiä vielä näy.
Veikkonen kirjoitti:6. Ei turhaa sähläystä. Liian nopeat ratkaisut esimerkiksi lämpötilan muutokset tai vastaavat kannattaa harkita tarkkaan. Luonnossa ei kukaan säätele termostaattia, eikä niiltä kysytä syövätkö poikaset nestemäistäkö vaiko artemiaa. Ne vain yrittävät selviytyä. Ja viljelijän tehtävä on yrittää tietyllä tavalla jäljitellä luontoa siten, että luonnon huonoimpia puolia ei tule kuvioon mukaan. Mutta esimerkiksi tuollainen luonnollinen poistuma ja poikaskato on ihan tervettä. Parempi, että vahvemmat jäävät eloon ja todella heikot ja vajaakehittyneet kuolevat poijjes. Vahvimmista tulee elinvoimaisia aikuisakin. Nämä sun kalat varmastikin ovatten sellaisia.
Olenkin pyrkinyt siihen, että tuolla boksissa pysyisi arvot mahdollisimman tasaisina. Ainakin vesitestien mukaan, olen saanut arvot pysymään suht vakioina ja ne vastaavat malawialtaassa olevia arvoja. Vedenvaihdoissa käytän puolisen astetta viileämpää vettä, jonka valutan hitaasti boksiin. Uskoisin, että tämä osaltaan parantaa veden hapekkuutta.
Veikkonen kirjoitti:Onnea ja rauhaa sinne!
Kiitos, kiitos! Toivottavasti edes nuo neljä poikasta selviäisivät isoiksi asti.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)