Jo alotus vaiheessa meni kaksi piikkisilmää. Ensimmäinen meni vuorokauden sisällä siitä kun ne altaaseen laitoin. Toinen viikon kuluessa. Sen jälkeen menikin monta kuukautta hyvin, kunnes Kiukkupussi (upea taistelunaaras) löytyi kuolleena. Se oli yrittäny jo 3-4 päivää kutea, mutteivat ukon kans saaneet hommaa pelittämään. Muutoin kaikin puolin terveen oloinen. Jonkin aikaa sen jälkee rihmakalanaaraalle ilmestyi reikiä päähän. Molemmin puolin päätä iso ammottava verestävä reikä. Poistin kalan akvaariosta samantein, omaansa. Sinne se kuoli. Sitten löytyi pari neontetraa kupsahtaneena ja puoliksi syötyinä. Pari viikkoa myöhemmin uros rihmalla oli reiät naaraan tavoin, ja kuolema korjasi satoaan sairasaltaalta... Kaiketikin reikätautia. Sen jälkeen elo taas jatkui tovin aikaa, kunnes lempparini tiikeripleko tuli esiin. Se oli aina piilossa, mutta nyt se oli esillä. Pahoin ruhjoutunu, ilmeisesti taistellu partiksen kanssa. Siirsin omaan akvaansa ja odotin yön yli. Ei selvinnyt

Viimeinen piikkisilmä on kadonnut tyystin. Samoin partis. Se oli aina ennen esillä, evät pystyssä ruokinta-aikana ahmimassa ja nyt sitä ei näy ei missään. Joskus yöllä voi nähdä vilauksen. yhtenä päivänä luulin jo sen kuolleen kun kellui kolossaan suu auki, mutta lähtikin liikkeelle kun yritin ottaa kii ja nostaa pois. Sen sijaan Korupleko joka taas on aina ollut piilossa on tullut esiin piilostansa. Ja olen ihan ihmeissäni mikä tuolla on menossa.
Tämän hetken tilanne on nyt seuraava:
Quick Dip -liuska testillä
nitraatti 20
nitriitti 0
GH 75
total chlorine (mikä olikaa suomeksi) 0
KH noin 60
pH 7,0
Akvaario itse on 128l, pohjalla hiekkaa ja isompaa soraa. Kasveina jotai heinää kaverilta, jaavansaniainen ja liuskavesitähdikki. Muut koristeet kolme mangrovejuurakkoo, yksi kukkapurkin puolikas, ja pari koristetta akvaarioliikkeestä. Kierteisiä pitäis olla muutama ja niitä toisiaki (liika ruokinnasta johtuvii on näkyny kaksi kipaletta, jätä isännälle pariksi päivää akva hoitoon: "Ko ne oli nii nälkäsii. Kato ku ne tulee tuohon lasille nytki ihan selkeesti anna ruokaa ilmeellä

Kalasto tällä hetkellä on kirsikkabarbeja noin 10, neontetroja noin 10, kamputsealainen (taisto), partis, korupleko ja kenties se yksi piikkisilmä on viä siel hengissä.
Mitää syitä en keksi. Kalakuolemat alkoi siitä kun laitoin akvaan lämmittimen, joka piti lämpötilan 25 asteessa. Sitä ennen huoneisto piti itse lämpötilaa 24. Mutta kun tuli tuo korupleko. Samoihin aikoihin lisäsin myös tyttäreni riemuksi muutaman punaisen kiven (akvaarioliikkeestä ostettuja, myyjän mukaa myrkyttömällä maalilla maalattuja) kun olivat nii kauniita. Nyt niistä ainakin on maali naarmuillu poies ja oavt levinneet pitkin poikin pohjaa. Samoin olen lisännyt tuonne yhden juurakon lisää. Se kellui ekan 2 viikkoa pinnalla ja lopulta suostui uppoamaan hieman vanhojen kantojen avustuksella. Mutta uppos kuitenkin. Nyt siis hieman pohdinta apuja jos sais, missä on vika, jotta saisi nuo kuolemat pois ennen kuin kaikki kalat on kuolleet. Isomman akvan hankinta on tässä ajankohtaista, mutten viitsisi alkaa siihen siirtää noita ennen kuin selviää syy. Enkä lisää uusia kaloja.