Akvaariosta katoaa vettä? n. 2-3cm/4päivää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Malboro
Starting Member
Starting Member

Akvaariosta katoaa vettä? n. 2-3cm/4päivää

Viesti Kirjoittaja Malboro »

Eli uudesta lidl 84l akvaariosta katoaa hieman vettä n. 2-3cm/4päivää. Tarkaan en osaa sanoa. Viikon ollut kypsymässä... Onko tuo ihan normaalia? Mistään tuo ei vuoda (tai en ainakaan löytänyt mitään). Kuvittelisin, että vika on sodattimessa, joka hieman roiskii vettä lasien sivuun tms O_o.

Pitääkö tässä nyt alkaa tekemään jotain? Vai voinko antaa akvaarion olla rauhassa?

EDIT: Voiko se aiheuttaa tuota, jos suodatin on liian syvällä vedessä?
mkf
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Akvaariosta katoaa vettä? n. 2-3cm/4päivää

Viesti Kirjoittaja mkf »

Minulla ainakin haihtuu vettä, olen huomannut saman asian, saa täyttää ämpärillisen pari kertaa viikossa.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Onko altaassa kauttaaltaan kansilasit? Kansilasittomasta altaasta haihtuu uskomattomia määriä vettä, lasillisesta ei niinkään paljoa. Kannattaa tutkia allas erittäin huolella läpikotaisin ettei tosiaan tihkuta mistään, pieniä vuotoja voi olla hankala huomata. Ensisijaisesti epäilisin kuitenkin ihan vaan haihtumista, vaikka määrä melko suurelta kuulostaakin.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Jos ei akvaarion ulkopuolella näy vettä niin ei syytä huoleen. Katso kaikki reunat myös takaa jos jossain näkyy vettä.
Taitaa olla akvaarion vesi huomattavasti lämpimämpää kuin huoneilma. Se selittää voimakkaan haihtumisen.
Varsinkin huoneiston tuulettaminen nostaa haihtumista melkoisesti.
Mitkä ovat lämpötilat akvaariossa ja huoneessa?
Onko valaisinkansi paikoillaan?

EDIT: Voiko se aiheuttaa tuota, jos suodatin on liian syvällä vedessä?
Ei voi aiheuttaa.
Sanoit että suodatin ruiskii vettä hieman lasin sivuun?? Kummalle puolelle siis sisä- vai ulkopuolelle?
Korjaa suodattimen suutinta siten että se ei ruiski sitä vettä. Se suodatin saa olla vaikka poikittain ihan pohjassa. Sen pitää olla kokonaan upoksissa että se pysyy viileänä.

Edit: Poistettu turha "viisastelu", hymiöfloodit, värien ja kirjainkoon isonnuksen käyttö.
-Ylläpito
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Hinia87
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hinia87 »

Minä en ole omasta lidlin akvaariostani havainnut veden haihtumista lainkaan. Minulla onkin sitten kaikki kannen luukut visusti aina kiinni tai muuten alkavat kissat kalastella. Kahdesta kansilasittomasta akvaariosta kylläkin haihtuu vettä enemmän kuin laki sallii. Myös veden lämpötila vaikuttaa ainakin minulla varsin suurissa määrin veden haihtumiseen. Ennen kuin hankin pienimpään akvaariooni lämmittimen oli veden lämpötila päivisin 24-25 astetta ja yöllä se laski reiluun 20 asteeseen. Lämmittimen hankkimisen jälkeen lämpötila on ollut tasaisesti 25 astetta ja haihtumista tapahtuu huomattavasti enemmän kuin aiemmin.
312L, 84L, 2 koiraa, 3 kissaa ja ukko seurana
viimatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Meillä on lähes kokonaan kansilasien peitossa oleva allas ja haihtuminen on selvästi suhteessa veden lämpötilaan. Alkuvaiheessa lämpötila heitteli, ennen kuin sain lämmittimen asetukset kohdilleen ja mitä lämpimämpää vesi oli, sen enemmän sitä haihtui. Nyt lämpö on 26,5 astetta ja kansi jatkuvasti sisäpuolelta isojen vesitippojen peitossa. Vettä laitan joka vedenvaihdossa kaksi kertaa niin paljon kuin otan eli kaksi ämpärillistä useimmiten.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Malboro
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Malboro »

Eipä ollut valoa / kantta vielä paikoillaa vielä, kun kypsyttäminen on kesken. Vesi on 24-25 ja huoneen lämpotila siinä 20-22. No hyvä tietää, että tuo on ihan normaalia :) . Pitää kattoa, jos kannen/valon kanssa haihtuis vähemmän...
Dani84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Dani84 »

itse olen huomannut että omasta altaastani haihtuu noin 1mm per päivä. kansilasit onmitkä peittää koko altaan, niissä on yhdessä kulmassa se reikä. Tuo haihtuminen on visiin ihan normaalia?
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Dani84 kirjoitti:itse olen huomannut että omasta altaastani haihtuu noin 1mm per päivä. kansilasit onmitkä peittää koko altaan, niissä on yhdessä kulmassa se reikä. Tuo haihtuminen on visiin ihan normaalia?
Meillä huoneenlämpötila nyt n. 24 ja altaassa lämpötila 24 myös ja silti viikossa haihtuu 2cm :) Mut onhan se ihan ymmärettävää :)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”