Lamppu"heijastimet"?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merenneito94
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Lamppu"heijastimet"?

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Hei!

Akvaariossani majailee tällähetkellä hyvin riutunut papukaijalehti. En keksi mitään muuta syytä tuohon kuin sen että se ei saa riittävästi valoa. Mulla on kyllä kaksi ( 2 ) loisteputkivalaisinta ( 20W ) , mutta se ei taida oikein riittää tuolle kyseiselle kasville. Joten asiani oli se että ajattelin hankkia sellaiset heijastin jutut noiden lamppujen päälle mitkä moninkertaistaisivat sen valon määrän.( Ne asetetaan niinku sen lampun päälle ) Ajattelin vaan kysäistä että onko kenelläkään kokomuksia näistä härveleistä ja auttavatko ne todella? Kuitenkin ne ovat aika kalliita ( 15€ ) niin en haluaisi ihan turhaan niitä ostaa. :roll:

Kiitoksia jo etukäteen.

Ps. Niin tosiaan käytän lannoituksena nestemäistä hiiltä ja niitä JBL kuulia :mrgreen:
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: lamppu " heijastimet?"

Viesti Kirjoittaja Danny »

Kyllä ne auttavat - ainakin itselläni ovat auttaneet. Niitä on eri hintaisia (ja laatuisia).

Voi kuitenkin olla, että valo ei silti riitä papukaijalehdelle akvaariossasi. 36/40 W / 110 l on vain kohtalaisesti valoa. Myös ns. mikroravinteet olisivat tärkeitä kasveille. Niistä osa tulee kyllä kuulista, mutta monet laittavat vielä nestemäistä lannoitetta lisäksi (PMDD, ProFito, Tropica Master Grow, jne.).
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla on kyllä parissakin akvassa tuo valo riittänyt papukaijoille, nuo pienet akvat kun on matalia. 110 litrainen tuskin on 40 senttiä korkeampi? Kasvit menestyy niissä suhteessa paremmin vähemmällä valolla kuin 05 w per litra. Tosin mulla on ne heijastimet, hanki ne, ni uskon että sitten riittää. Ja ne heijastimet tulee valaisinkoteloon sisälle, sen loisteputken päälle :D . Yksi halpa konsti on vuorata foliolla valaisinkotelo, toimii ja on todella halpa, alkuun ostin oikeita heijastimia, sittemmin olen vallan käyttänyt tätä foliota.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

Täälläkin viime aikoina alettu leikkimään foliolla ja hyvin pelittää :mrgreen:
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kerta vielä todettakoon, että folio valaisinkotelossa auttaa hieman, mutta heijastimen ideana on myös sen taittokulma, eli se myös suuntaa valon alas altaaseen. Heijastin siis ei moninkertaista mitään, valoa ei maagisesti ilmesty lisää heijastimesta :mrgreen: Mutta koteloon imeytyy aina jonnin verran valoa ja tämän valon heijastin "säästä". Folion sijasta kotelon voi vaikka maalata valkoiseksi sisältä, toimii yhtä hyvin. Heijastin on aina heijastin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Re: Lamppu"heijastimet"?

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Mie juuri putkien vaihdon yhteydessä laitoin "heijastimet" yhden altaan lamppuun. Ostin alumiiniteippiä 38mmx25m ja maksoin siitä 3,5€. Ei siis hinnalla pilattu ja hyvin riitti 160cm altaan kahden putken alle (tai päälle).

Aiemmin siinä oli pelkkää alumiinifoliota, mutta vaihdoin teippiin ihan vaan hyvin vuoksi :mrgreen:
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rapurallaa »

@ruusu: hyvä idea! Kiits! :mrgreen:
128 l, 200 l, mies ja villiviikari poika eli talo täynnä elukoita =D
@ruusu
Member
Member

Sai muuten tosi siististi laitettua, eikä roiku enää "helmapellit". Joku mulle joskus puhui "saunateipistä". En tiiä olisko ollut samaa kuin tämä alumiiniteippi. Mutta tuolla kaupassa ei ollut muuta kuin tuota ja sitten "jeesusteippiä". Tämä alumiiniteippi oli ihan sileää. En tosin ole nähnyt "oikeita" heijastimia, mutta voisin kuvitella niiden olevan jotain niin kuin :roll: (olen hyvä kuvittelemaan ja olettamaan)

wiljam_i
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

merenneito94 kirjoitti:Hei!
...
Joten asiani oli se että ajattelin hankkia sellaiset heijastin jutut noiden lamppujen päälle mitkä moninkertaistaisivat sen valon määrän.( Ne asetetaan niinku sen lampun päälle ) Ajattelin vaan kysäistä että onko kenelläkään kokomuksia näistä härveleistä ja auttavatko ne todella?
Hmm...
Toistaiseksi minä olen nähnyt vain heijastimia jotka lupaavat 100% lisäystä valon määrään. Siis kaksinkertaistavat, mutta ei enempää = )

Itse leikin digijärkkärillä samalla, kun otin erilliset heijastimet käyttöön. Valitettavasti en kirjoittanut mitään ylös - joten numeroita ei ole antaa. 100% lisäys, kuten paketissa luvattiin, tarkoittaa ymmärtääkseni yhden aukkoarvon muutosta. Minusta tuo muutos itselläni oli "vain" "2/3 aukkoarvosta", eli noin 66%.

Mittausten tieteellinen pohja on yhtä hatara kuin muistini valotusmuutoksesta. Mutta siitä olen varma, että heijastimien vaikutus näkyi digikameran valotusmittauksessa "valon" lisääntymisenä. Eli ei niistä ainakaan haittaa ole =)

t.w
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

piiu kirjoitti:Täälläkin viime aikoina alettu leikkimään foliolla ja hyvin pelittää :mrgreen:
Kaippa sitten minäkin päälystän Juwelini valokannet sisäpuolelta kokonaan, sillä toi mikä tota valoa nyt heijastaa, heijastaa sitä vaan pääosin etulasia kohden :)
Että ei taida noi takana olevat kasvit oikeen tästä niinkään tykätä?
Kissa, Hamsterin terra
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kuinkahan kauan noi teippaukset pysyvät kosteassa? Toki eiväthän ne ole kosteassa, jos lasi välissä. Itse olen "kierrättänyt" vanhoista tehdashallin katto valaisimista heijastimet. Istuvat Giantin tekemiin valaisimiin kuin isä äidin selkään. Leikkasin vaan sopivan pituiseksi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla ei oo kansilaseja, mutta puulistat on välissä pitämässä valaisimia hiukan irti jotta tuuletus on parempi. Kyllä tuo Jeesus-teippi on pitänyt jo muutaman vuoden ainakin. Mä laitan teipin liimapuoli ulospäin rullalle ja sitten litistän, siten sen saa folion alle kokonaan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
@ruusu
Member
Member

En tiiä kauanko kestävät, mutta oletan (kun sen kerran osaan), että kestävät ainakin kauemmin kuin tavis teippi, jolla aikaisemmin oli folio kiinni. Ja jos tuo alumiiniteippi on vähänkäään samaa kuin saunateippi, oletan sen olevan jopa tarkoitettu kosteisiin paikkoihin.

Mulla ei lasia ole välissä...

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

@ruusu kirjoitti:En tiiä kauanko kestävät, mutta oletan (kun sen kerran osaan), että kestävät ainakin kauemmin kuin tavis teippi, jolla aikaisemmin oli folio kiinni. Ja jos tuo alumiiniteippi on vähänkäään samaa kuin saunateippi, oletan sen olevan jopa tarkoitettu kosteisiin paikkoihin.

Hei kertokaapa, että mistä kaupasta tommosta alumiiniteippiä oikeen saa?
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

miljoonakala84 kirjoitti:
@ruusu kirjoitti:En tiiä kauanko kestävät, mutta oletan (kun sen kerran osaan), että kestävät ainakin kauemmin kuin tavis teippi, jolla aikaisemmin oli folio kiinni. Ja jos tuo alumiiniteippi on vähänkäään samaa kuin saunateippi, oletan sen olevan jopa tarkoitettu kosteisiin paikkoihin.

Hei kertokaapa, että mistä kaupasta tommosta alumiiniteippiä oikeen saa?

Ihan tavallisesta rautakaupasta löytyy ja myös useammista tollasista halpiskaupoista.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Mulla on ongelma. Ostin huoonon valkoisen loisteputken tilalle (18W T8) sellasen 20W T8 sinisävyisen loisteputken jonka pituus myös 60cm. Mulla siis on Juwel Recosrd 800, 96 litranen pönttö. Onkohan toi nykyinen valaistus syynä että karvalehti on rusehtavaa? Se kyllä kasvaa mutta tahtoo nurkassa olevat versot näyttää kärsiviltä. Mikä neuvoks?
Kissa, Hamsterin terra
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”