![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pilkkuantennimonni
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Pilkkuantennimonni
Onkos kellään kokemuksii pilkkuantennimoneista, ois kiva tietää sillä ehkä hankittaisuuteen akvaarioon jossain vaiheessa? Markku Varjon kirjan perusteella se vaikutti ihan kelpo otukselta. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?
Re: pilkkuantennimonni
En ole koskaan kuulukkaan mutta netistä löysin lajista tehdyn jutun, http://www.kolumbus.fi/pekka.sivander/n ... pilkku.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ja Faunattaresta.
ja Faunattaresta.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
http://www.viherkala.fi/catalog/product ... cts_id=182
Itsellä ei tietoa tästä.
Itsellä ei tietoa tästä.
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
-
- Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Onhan noita ollut vuosien varrella muutamaankin eri otteeseen. Veikeitä kaloja kun laittaa pikku parven jolloin ovat rohkeasti esillä. Aivan pienien kalojen kanssa ei kannata yhdistää mutta itselläni mm. otot saivat olla aivan rauhassa.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
-
- Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Tässä myös tarinaa jota kirjoittelin vuosia sitten monniklubin lehteen. Siinä esittelyä myös muista pieneksi jäävistä antenneista.
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
1080L Malawi
Re: Pilkkuantennimonni
Meille on muuttanut pilkkuantennimonni. Se oli ainokaisena liikkeessä ja nyt sille varmaankin pitäisi löytää seuraa. Hyvin se kyllä on pärjännyt yksinäänkin ripsimonnien seassa. Kokoa on sellaiset 12 cm pyrstöineen, joten alkaa olla täysimittainen. Mikään levoton sielu ei tämä yksilö ole, eli ei kaahaa ympäri allasta vaan pikemminkin pysyy yhdessä päässä ja siellä tekee kierroksiaan. Johtuisiko sitten lajitovereiden puutteesta, ettei iloisena kirmaa päästä päähän
. Kaunis kala kuin mikä ja laitankin tähän muutaman huonolaatuisen kuvan

Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
Hyviä kuvia nuo on komea antennimonni
-
- Starting Member
Meillä oli kerran pilkkuantennimonni ja olihan se veikeä otus! koko ajan liikkeellä ja senkin takia tarvii paljon uinti tilaa
mieleen on jääny antennimonnin ahneus! söi kerralla yhden tabun pohjaruokaa ja saattoi nappasta sen vauhdista suuhunsa
se olikin homma saada hitaimmille syömäreille ruoka pohjaan 

-
- Starting Member
Kiitti kuvista!Tosi komee kala 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Laitetaanpas vanhan ketjun jatkoksi. Minä olen sitä miettinyt kun sanotaan, että pilkkuantennimonnit olisivat parvikaloja.. Mulla ainakin tuo "parvi" (8kpl) pitää toisensa viiksien mitan päässä toisistaan. Eli jokaisella on oma pieni reviirinsä ja jos toinen pilkkuantenni menee n. 5cm päähän, niin tappeluhan siitä tulee. Mitenhän nämä kulkevat luonnossa? Onko muilla pilkkuantennien kanssa havaittavissa samanlaista käytöstä?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Mulla oli pitkään vain yksi mutta nyt niitä on 3kpl eli kaksi on löytynyt lisää. Tuo iso yksilö vain suuttui lisäparvestaan eli en painottaisi ihan täysin parvikalana. Nuo ovat altaassa ihan omissa oloissaan toisin kuin haarniskamonnit. Kyyhöttävät luolassaan ja sieltä sitten spurttaillaan varsinkin ruoka aikaan. Todella kiltti kaveri ja kaunis, en ole huomannut että olisi ollut muille haittaa.
Itse en niitä ole enempää edes harkinnut koska tuolla altaassa tosiaan ei taida riittää tila. Varmasti jos ottaa heti ison parven niin on eri asia mutta eipä nuo kaksi samasta paikasta olevat välitä toisistaan hevon kukkua.
Itse en niitä ole enempää edes harkinnut koska tuolla altaassa tosiaan ei taida riittää tila. Varmasti jos ottaa heti ison parven niin on eri asia mutta eipä nuo kaksi samasta paikasta olevat välitä toisistaan hevon kukkua.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Söisikö kardinaalitetrat?
-
- Advanced Member
Mulla oli kans aluksi pitkään vain yksi pilkkuantenni(kaupassa ei ollut silloin enempää ja niitä piti tilata, mutta ei ollut saatavilla mistään) ja kun se lyöttäytyi kokoajan sulkaripsimonnin kylkeen, etsin hädissäni sille kavereita ympäri suomea. No se sama No.1 on edelleen sen sulkaripsen kans. Muut sitten omissa oloissaan. 

Meille ostettiin 6 kpl pilkkuantennimonneja, jotka sentään ovat todella kauniita kaloja. Sitäkin enemmän siis harmitti, kun kaverit eivät näyttäytyneet ikinä. Ne asuivat suuressa kannossa eivätkä tulleet koskaan esiin, ruoka-aikana saattoivat käydä pyörähtämässä nopeasti ja en sitten tiedä jos yöllä uivat. Mähinää kannossa kyllä oli, jokaisella oli paikkansa. Tilaa oli kuitenkin 360 litraa ja ne elivätkin siellä aika pitkään ja kasvoivat isoiksi, mutta istuivat piilossa kaiken aikaa. En taida toiste noita piilottelijoita laittaa.
-
- Advanced Member
Mulla nuo on 670litraisessa, missä on paljon kasveja ja kantoja. Yleensä näkyvillä on vähintään puolet. Ei ne mulla kyllä ole pahemmin piiloitelleet.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Meillä oli n. 25v sitten pari pilkkua kokonaiset kaksi päivää. Löytyi sit kuolleena pohjalta kun olivat ahmineet meidän 12 neontetraa yön aikana, pyrstöt näkyi vielä suusts eli olivat varmaan tukehtunut ahneuteensa. Eli en suosittelis niin pienien kalojen seuraan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Kiitos vastauksesta, näitä en siis edes harkitsepussari kirjoitti:Meillä oli n. 25v sitten pari pilkkua kokonaiset kaksi päivää. Löytyi sit kuolleena pohjalta kun olivat ahmineet meidän 12 neontetraa yön aikana, pyrstöt näkyi vielä suusts eli olivat varmaan tukehtunut ahneuteensa. Eli en suosittelis niin pienien kalojen seuraan.
Ostin 450 litraisen"käytetyn" akvaarion, jonka mukana tuli kaksi pilkkuantennimonnia ja muutama muu pohjakala.
Sitten kiireellä muita kaloja ostamaan. Ostin mm. kaardinaalitetroja, vaikka olin lukenut, että pilkut voivat syödä niin pieniä kaloja. Huomasin olevani jästipää suomalainen, joka ei usko ennenkuin näkee....
Tetraparvi on pienentynyt melkein joka yö. Joten pilkut ovat popsineet tetrat poskeensa.
Nyt haluan eroon noista ahmateista, vaikka kuaniita kaloja ovatkin
Koska olen uusi harrastaja niin laitan tähän vielä kuvan, että joku viisas voi vahvistaa, että kyseessä on pilkkuantennimonni.
Ettei tule myytyä kalaa väärällä nimellä. Kiitos.
Sitten kiireellä muita kaloja ostamaan. Ostin mm. kaardinaalitetroja, vaikka olin lukenut, että pilkut voivat syödä niin pieniä kaloja. Huomasin olevani jästipää suomalainen, joka ei usko ennenkuin näkee....
Tetraparvi on pienentynyt melkein joka yö. Joten pilkut ovat popsineet tetrat poskeensa.
Nyt haluan eroon noista ahmateista, vaikka kuaniita kaloja ovatkin
Koska olen uusi harrastaja niin laitan tähän vielä kuvan, että joku viisas voi vahvistaa, että kyseessä on pilkkuantennimonni.
Ettei tule myytyä kalaa väärällä nimellä. Kiitos.
- Liitteet
-
- IMG_3305.jpg (26.67 KiB) Katsottu 1187 kertaa
-
- Advanced Member
Kyllähän se pilkkuantennilta näyttää.