Elikkäs suunnitelmissa siintää monenlaista uutta allasta, en vielä tiedä mikä toteutuu eli onko kokoluokka 100L vai 400L. Laitoin nyt tuohon olemassa olevaan akvaarioon ylimääräisen sisäsuodattimen pörräämään, sekä muutaman kiven ja pienen kannon keräämään bakteerikasvustoa. Lisäksi samaisesta altaasta olisi tarkoitus siirtää myös joitain kasveja tulevaan akvaarioon.
Kuinka kauan näiden kamojen tulisi tuolla olemassaolevassa akvaariossa olla, jotta niistä olisi jotain hyötyä uuden akvaarion kypsytykseen?
Onko tarpeeksi bakteereita kypsytykseen?
Valvoja: Moderaattorit
Onko tarpeeksi bakteereita kypsytykseen?
Appenzellinpaimenkoirat
Re: Onko tarpeeksi bakteereita kypsytykseen?
Vaikka viikon
-
tirppis_
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Onhan sinulla sitten myös nitriitti ja nitraattitestit että pystyt mittaamaan milloin kypsytys on tapahtunut?
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
Ei ole vielä mitään testejä kun ei ole uutta akvaariotakaan
Mua ei haittaa jos noi on tuolla altaassa ylimääräisenä vaikka kesään asti mutta kiinnosti tietää kerääkö ne bakteereja viikkoja vai kuukausia.
Appenzellinpaimenkoirat
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Parikin viikkoa kun ovat tuolla niin kyllä niillä jo polkaisee uuden akvan käyntiin! Kunhan muistaa että eivät vielä kestä tulevan akvan täyttä kuormitusta. Eli osa kaloista ensin ja lisäillään sitten ja pidetään alkuun ruokintaa kohtuullisena.
Itse olen parit akvat käynnistänyt muutamalla litralla ulkosuodattimen aktiivilietettä (kipattuna uuden ulkoisen pohjalle) ja nitriitistä ei ole ollut tietoa vaikka suodattimet ovat olleet ns. juuri pakasta vedettyjä.
Itse olen parit akvat käynnistänyt muutamalla litralla ulkosuodattimen aktiivilietettä (kipattuna uuden ulkoisen pohjalle) ja nitriitistä ei ole ollut tietoa vaikka suodattimet ovat olleet ns. juuri pakasta vedettyjä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
miljoonakala84
- Elite Member

Siihen uuteen tulevaan akvaarioon saat myös bakteereita silleen, että otat siitä vanhasta kypsästä akvaariosta reiluhkosti pohjalta hiekkaa/soraa ja ripotat sen uuden akvaarion hiekan/soran sekaan
Ei tarvii välttämättä lijotella mitään kiviä/kasveja/muita somisteita tuolla vanhassa akvaariossa, vaikka toisaalta eipä tuosta haittaakaan ole, saapahan uusi akvaario vaan entistä paremman bakteeri kannan.
Ei tarvii välttämättä lijotella mitään kiviä/kasveja/muita somisteita tuolla vanhassa akvaariossa, vaikka toisaalta eipä tuosta haittaakaan ole, saapahan uusi akvaario vaan entistä paremman bakteeri kannan.