Ihmettelin tässä tänään lehtikalojen outoa käytöstä, ajoivat toisia kaloja pois ym...
No ajattelin tarkkailla niitä , kun olin joskus kuullut että ovat sellaisia kutuaikana.
Nyt sitten huomasin että yhden lehden tausta oli täynä kutua.
Kertokaahan nyt joku tuntomerkit kumpi onkaan uros ja kumpi naaras?
Kannattaakohan mun ottaa se kasvin lehti missä kutu on pois esim. poikasverkkoon/häkkiin. Toista allasta ei ole käytettävissä.
Lehtikalat kutee
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Lehtikalat kutee
No niiden genitaalialueesta ne ainakin voi tunnistaa
Naaralla se munanasetinputki on lyhyempi ja tylpempi, kun taas koiraalla se elin on terävämpi. Koiraalla saattaa olla myös kyömy otsassa.

720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
Okei, no toisella noista se putki on kyllä selvästi pisempi, mutta en tiedä terävyydestä. Mutta ilmeisesti naaras on se pulleampikin...?Kilu kirjoitti:No niiden genitaalialueesta ne ainakin voi tunnistaaNaaralla se munanasetinputki on lyhyempi ja tylpempi, kun taas koiraalla se elin on terävämpi. Koiraalla saattaa olla myös kyömy otsassa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
No omia lehtiksiäni katsomalla en kyllä osaa sanoa, että onko naaras selvästi pulleampi kuin uros. Voihan se toki ollakkin. Meillä naaras kyllä yleensä enemmän hoitaa ja leyhyttelee munia. Itse en ole jaksanut alkaa eristämään kutua mitenkään. Muutaman kerran jättänyt jonkun yövalon päälle, että näkevät vahtia kutua. Kaikki on kuitenkin ennemin tai myöhemmin tulleet syödyiksi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?
- Sukupuoli: Nainen
Meiläkin oli kerran lehtikaloille tullut kutua, mutta joku kala popsi suihinsa. Siirtäisin suojaan varmuuden vuoksi, vanhemmat voivat nääs kyllästyä vahtimaan kutua ja joku voi syödä.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.