Mietiskelin kun tuossa tuon entisen altaan alta jäi kaapisto jolla on pituutta 100cm leveyttä 40cm.
Ajattelin jos tuohon teettäisi altaan niin mikä olisi sopiva korkeus vesimäärä on avoin mutta joku pari sataalitraa onko hullun näköinen jos altaan korkeus olisi esim.80cm?
Tähän pohdintaan haluaisin vastauksia vai onko viisainta ostaa uusi allas ja uusi kaappi ja minkä hintaisia on nämä teetetyt altaat? Minkälainen suodatin ja valaisin olisi hyvä! Kiitos
Hinta voi nousta, koska 80 cm korkeassa altaassa pitäisi olla vähintään 12mm paksua lasia.
Hiemanhan tuo voi olla hankala hoitaa ellei ole tosi pitkiä käsiä. Valaistusta vaatii myös hieman enemmän.
Jos korkeutta olisi vaikka 60 cm niin tilavuudeksi tulisi 240 l, eikös se olisi ihan passeli eikä näyttäisi niin "suhteettomalta". 55 cm korkeutta antaisi sekin mukavasti litroja, 220 l.
Varmaan tähän linkkiin oletkin törmännyt mutta laitan sen silti...
Helsingin akvaariokeskuksessa 200litrainen kalax allas mitoilla pituus 100cm leveys 40cm ja korkeus 50cm maksaa 159 euroa hopeisilla kehyksillä.
Jos kaappisi on tukevaa tekoa niin voit varmaan korkeammankin laittaa.
Minulla on 60cm korkea allas johon laitoin monimetalli valot jotta valoa vaativat pohjakasvitkin kasvavat ja viihtyvät hyvin. Tällaiset monimetallit maksavat mallista riippuen kympeistä satasiin, itse maksoin Lival power td 150wattisista lampuista 126euroa/kpl uusina sisältäen polttimot ja säätöläpät. Metrin mittaiseen altaaseen riittäisi varmaan yksikin.
Suodattimina olen aina luottanut eheimiin ja suosittelen niitä sinullekkin jos hinta ei ole este. Ulkosuodattimena minulla toimii eheim professional, professional 2 ja professional 3, kaikki hyviä mutta 3 malli tietenkin helpoin käyttää.
sisäsuodattimina on powerline ja aquaball, nekin ovat hyviä kunhan muistaa ostaa vähän liian tehokkaan että riittää potku.
Kiitos teille ja kiitos emzei tuosta sivustosta sitä olin etsinyt!
niin tuo kaapisto on näitä juwellin kaapistoja ja sen mitat on tuo leveyttä 40cm ja pituutta 100cm luulis tuon kestävä tuon 200l tai vähän ylikin ainakin mitä kauppias sanoi!