Neontetran outo värin vaihtelu

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mari_N
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Neontetran outo värin vaihtelu

Viesti Kirjoittaja Mari_N »

Eli minulla on ensimmäinen akvaario nyt kypsytelty ja kaloja ostaessani katsottiin veden olevan ok!
Tarkoitus on ostaa itse testit kunhan kerkiää..
Eilen ennen nukkumaan menoa tiirailin kaloja (on ne niin kauniita) huomasin lähes kaikkien tetrojen olevan lähes värittömiä..no sammutin valot yöksi ja aamulla laitoin taas valon päälle ja kaikki olivat saaneet värinsä takaisin=) Mistä moinen onko lamppu liian kirkas voisiko johtua siitä?

Tällä hetkellä minulla akvaarion koko on 65l ja siellä on 10 neonia (enemmän tarkoitus ottaa) ja 2 täplämonnis vauvaa joille tulossa ensi viikolla lisää kavereita 3kpl..
Tulossa on myös isompi akva 150l johon monniset siirretään (jos joku meinaa puuttua siihen että ovat liian pienessä altaassa) :mrgreen:
veeruska
Junior Member
Junior Member

Re: Neontetran outo värin vaihtelu..

Viesti Kirjoittaja veeruska »

Tetrat mullakin muuttivat väriään valon mukaan ja veden lämpötilakin kai vaikuttaa...(?)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuo on ihan normaalia neoneilta, neontetrojen vetäytyessä yöpuulle ne haalistuvat jotta naamioitusivat paremmin, ja olisivat suojassa pedoilta. :)
Mari_N
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mari_N »

Okei! eli ei tarvi olla huolissaan..mulla enempi kokemusta näistä karvasemmista lemmikkieläimistä :P

Lisäystä: Mulla on tällä hetkellä vedenlämpötila 24 onko liikaa neoneille ja täplämonnisille? tahtoo nousta kohtuuttoman korkeeksi lämpimillä ilmoilla :cry:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ainaskii neontetroille tuo lämpötila on ihan hyvä, omassa 128L akvaariossakin oon pitäny veden lämpötilan 24 asteessa ja hyvin on omat neonit viihtyny. :)
samimursu fin
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Neontetran outo värin vaihtelu

Viesti Kirjoittaja samimursu fin »

Mul on sellanen ongelma, ku meen nukkumaan, sammutan valot, laitan aamul valot päälle, niil ei oo yhtää väriä 10 min. niin on taas entisen värisiä. Ne ei sillon syä ku on väri pois, mut sitte ku väri tulee takas. Akvaarion ollu nyt käytös ehkä puol vuotta.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Neonit vetäytyvät yöksi nukkumaan ja siksi niiltä lähtee värit. Ja kun laitat valot taas aamulla päälle, niillä menee hetki ennenkuin heräävät.

Olethan jo saanut akvaariosi kalaston kuntoon ja luopunut sopimattomista kaloista?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
samimursu fin
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja samimursu fin »

En oo viel, mut kohta annan kaveilleni nua haimonnit ja seeprakalat. Ja muuten toi oliki jaguaarimonni (parvikala). Pitää käydä hakees lissää. :(

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja välimerkkejä.
-Ylläpito
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Väreihin vaikuttaa myös mieliala. Eli jos siellä akvassa on jotain niitä stressaava (vesiolot, joku kala, liian vähän kasveja..ym) ne haalistuvat. Ja jos on liian pieni parvi niin sekin saattaa vaikuttaa. Mulla mustaneot oli ihan harmaita aluksi kun tulivat mutta nyt kun ovat tottuneet akvaan niin johan on kunnon mustaa ja kiiltää. Ja yksi tuli yksinään ja oli väritön, mutta kun hokasi muun parven niin heti "laitettiin valot päälle" :mrgreen:
Merkkuli-81
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Merkkuli-81 »

Meillä myös tetrat "haalenee" valojen samuttamisen aikaan, ja aamulla värit palailevat pikkuhiljaa.
Ruoka aikana innostuneet tetrat oikeen loistavat :D
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Normaaliahan tuo on. Valot pois = värit pois, valot päälle = värit päälle. Ja auta armias, kun otat haavin käteen ja vilkaisetkin akvaarioon, niin jo on kaikki kardinaalitetrat lamput sammuksissa ja puskissa piilossa, ettei vaan joutuis saaliiksi [;)] Samaten siivouspäivinä häviää värit aina siihen asti, että on taas akva täynnä vettä. Ruoka-aikaan viimeistään ovat kovin kirkkaita.
Olisihan se pitänyt arvata...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”