Pilkkutautia ja kidukset verestää

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tetrafani
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Pilkkutautia ja kidukset verestää

Viesti Kirjoittaja tetrafani »

Huomasin maanantaina, että mustaneoneilla on pilkkutautia. Lääkityksen aloitin samantien ja eilen oli siis kolmas lääkityspäivä. Seuraava satsi lääkettä menee launtaina, eli päivä 6. Äsken huomasin, että yhdellä safiiritetralla punottaa kidukset tumman punaisina ja on ilmestynyt eviin muutama pilkku. Onko siis kyseessä pilkkutaudin oire? Yksikään kaloista ei tautiin ole kuollut ja arvot pysyneet hyvinä koko homman ajan.
Teemu Salonen

Re: Pilkkutautia ja kidukset verestää!!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

En oikein usko, että kyseessä olisi pilkkutauti. Ennemmin veikkaan jotain muuta iholoista tai yksinkertaisesti bakteeritulehdusta.

Kantsii käydä kattomassa jbl: on-line hospital:sta kuvia.

Mitä lääkettä olet annostellut? Mitä muita aineita käytät yhtäaikaisesti?
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Kävin katsomassa kuvia ja ainakin valkopilkkutauti on altaassa. Punaisiin kiduksiin en mitään sopivaa tautia hoksannut. Käytän lääkkeeksi pilkkutautiin waterlifen protozinia. Lisäksi olen antanut vitamiineja,kun en kuurin aikana ole ruokkinut..
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pilkkutauti selittää ne punoittavat kidukset hyvinkin. Nimittäin loinen saattaa elää kalassa koteloituneena pitkiä aikoja eräänlaisessa horroksessa ja aktivoituu kun kala jostain syystä stressaantuu. Yleensä kun kalalla näkyy ensimmäinen pilkku iholla tai evissä, niitä loisia on jo reipas määrä kalan kiduksissa. Irtautuessaan loiset repivät kudosta ja tällöin kiduksien ärtynyt punoitus selittyy.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Teemu Salonen

Mitä muita aineita altaaseesi olet laittanut? Jotkut vedenparannuaineet nimittäin neutaloivat protozinin vaikutuksen. Toivottavasti siis käytät vedenparannuainetta?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Täällä kanssa eilen tein havainnon puna-aavetetroilla pilkuista. Hain heti Protozinia tänään ja tein vedenvaihdon ja lääkkeet altaaseen. Mulla on vähämehiläismonneja eli lienevät suomuttomia ja siten lääkettä laitoin puoli annosta. Toivottavasti silti tehoaa. Harmittaa, jos rakkaat monniset ja plekot sairastuu. Muutama viikko sitten ostin yksinäisen pandakääpiön, tämä oli koko ajan evät supussa ja niiden tyvessä olikin valkoista. En vain tajunnut, että kyseessä olisi pilkkutauti, vaan pidin sitä yksilönä siirron takia heikkona. Piru vieköön, kun olisin hoksannut ni oisin lääkinnyt jo silloin. Ahven menehtyi aika pian. Muilla kaloilla ei onneksi näy mitään vielä ja noilla puna-aaveillakin pilkkuja on vasta vähän. Muilla tetroillakaan ei ole mitään, onkohan nuo jotenkin herkempiä taudille kun jostain ketjusta luin, että akvassa juuri näillä oli tauti päässyt valloilleen.

JBL Punktol on vissiin hyvä lääke, mutta täällä ainakaan muutamassa kaupassa ei ollut sitä. Pitäisi ehkä tilata sitä jostain varastoon.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Neutaloivat?! En olekaan tuollaista sanaa ennen kuullutkaan :? Käytän tetran vedenparannusainetta ja vettä olen vaihtanut normaalia useammin ja pohjan lapponut,että saisin taudin pois..toivottavasti olen oikeilla jäljillä!?
Teemu Salonen

Re: Pilkkutautia ja kidukset verestää

Piti kirjottaa neutraloivat:) Tuli siis pieni tekstinkäsittelyvirhe...

Nyt en enää ulkoa muista, miten tetra ja waterlife keskenään reagoivat, mutta jos tilanne tosiaan on se, että oireita on vielä kolmenkin päivän jälkeen kannattaa ehdottomasti vaihtaa lääkitystä.

Teeppä siis näin: vaihda vedestä 3/4 osaa ja älä enää lisää sitä protozinia sinne. Hae sen sijaan kaupasta pullo jbl:n punktolia. Taisi siitä olla jo tossa aiemmin puhettakin. Ihan yleistä tavaraa se kaupan hyllyllä on. Soita vaikka maahantuojalle ja kysy, mikä on sinua lähinnä oleva jälleenmyyjä.
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Nyt alkaa olla konstit vähissä, vaihdoin eilen lääkettä ja tuntuu,että tauti vaan riehuu enemmän ja useammassa kalassa. Ainoastaan monni,taistot ja rihmakala terveenä. Mustaneon- ja safiiritetrat tuskin jaksavat syödä ollenkaan ja lötköttävät vaan parvissaan [:I] Lämmöt olen nostanut 28 asteeseen ja vaihtanut joka toinen päivä vähintään puolet vedestä. Nyt siis lääkkeenä tetran kertakuuri tehoannostuksella,parissa liikkeessä kävin ja jbl punktol lääkettä ei ollut. Mitä seuraaavaksi?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Teemu Salonen kirjoitti:Piti kirjottaa neutraloivat:) Tuli siis pieni tekstinkäsittelyvirhe...

Nyt en enää ulkoa muista, miten tetra ja waterlife keskenään reagoivat, mutta jos tilanne tosiaan on se, että oireita on vielä kolmenkin päivän jälkeen kannattaa ehdottomasti vaihtaa lääkitystä.

Teeppä siis näin: vaihda vedestä 3/4 osaa ja älä enää lisää sitä protozinia sinne. Hae sen sijaan kaupasta pullo jbl:n punktolia. Taisi siitä olla jo tossa aiemmin puhettakin. Ihan yleistä tavaraa se kaupan hyllyllä on. Soita vaikka maahantuojalle ja kysy, mikä on sinua lähinnä oleva jälleenmyyjä.
Oletan että tetralla tuossa puhuttiin kalalajista, mutta sitten jatkotekstistä:
Siis onkohan tuo nyt oikeasti faktoihin perustuva neuvo? Mä en kyllä lähtisi sekoittelee kahta eri lääkettä samaan aikaan. Mistä sen tietää, kuinka reagoivat keskenään? Mä en ainakaan ole nähnyt missään tästä tietoa?
tetrafani kirjoitti:Nyt alkaa olla konstit vähissä, vaihdoin eilen lääkettä ja tuntuu,että tauti vaan riehuu enemmän ja useammassa kalassa. Ainoastaan monni,taistot ja rihmakala terveenä. Mustaneon- ja safiiritetrat tuskin jaksavat syödä ollenkaan ja lötköttävät vaan parvissaan [:I] Lämmöt olen nostanut 28 asteeseen ja vaihtanut joka toinen päivä vähintään puolet vedestä. Nyt siis lääkkeenä tetran kertakuuri tehoannostuksella,parissa liikkeessä kävin ja jbl punktol lääkettä ei ollut. Mitä seuraaavaksi?
Mistä sait neuvon vaihtaa tuota vettä noin usein? Protozinia ei ainakaan mun mielestä käytetä noin, sähän kippaat osan lääkkeestä viemäriin? Ite ainakin vaihdoin vedet ennen lääkkeen laittoa, jotta juurikaan kuurin aikana ei tarvitse. Vaihdan vedet kun kuuri on loppu eli 7 päivä. Jos ei tauti ole vielä ohi, toistan kuurin ja samalla lääkkeellä. Jos vaihtaisin, kuluisi turhaan aikaa, kun mun mielestä vedet pitäisi sitä ennen ehtiä vaihtamaan useammankin kerran ja siten muutama viikkokin olla väliä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Liikkeessä neuvottiin kyseinen tapa,ideana oli se että loiset saa vedenvaihdon mukana pois. Voi siis olla vääräkin neuvo,olen saanut ennenkin mitä erikoisempia neuvoja ja ohjeita liikkeestä. Miten olet ruokkinut kuurin aikana?! Ja sen tiedän,että jos lääkettä vaihtaa niin 48h lääkkeiden välissä ja vedenvaihto..
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ruokin ihan normaalisti, tosin ekana päivänä pidin paaston, mutta sen takia, että oli vedenvaihtopäivä. Ajoitan usein paastopäivän tähän, kun altaassa on puhtaat vedet. Ehkä tuo neuvo johonkin (naisen) logiikkaan perustuu, mutta Protozinin ohjeissa ei ainakaan näin neuvota. Ja kyllä se mun mielestä turhaan laimentaa lääkettä. Tuo 48 tuntia on ehkees sitten minimi, joka tulee mainita aina kun neuvoo vaihtamaan lääkettä. Ite kyllä pidän pidemmän välin, kovin tuntuu lyhyeltä ajalta, mistäs tämä fakta on peräisin?

Mulla tilanne ei ole ainakaan pahentunut, eilen illalla Protozinia oli ollut vasta vuorokauden, puna-aaveissa on hieman pilkkuja, mutta ovat muutoin pirteitä ja ruokakin maistuu. Mä en jättäisi ruokintaa pois, kun kalojen on syytä pysyä hyvässä kunnossa kaikinpuolin, jotta vastustuskyky ei heikkene. Jos joku asiantuntija tietää toisin, ni kertokoot.
Teemu Salonen

Jos näin pitkälle ollaan menty ja oireet eivät ole vähentyneet, olen 99% varma, että kyseessä ei ole pilkkutauti. Pilkkuhan tappaa todella lyhyessä ajassa ja kun kerran oireita vielä lääkityksen aloittamisen jälkeenkin on olemassa veikkaan bakteeritartuntaa. Eli nyt on lääkitty väärällä lääkkeellä.
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Nyt on paniikki!!! kaloja kellui pinnalla kun tulin kotiin, loput haukkoo henkeä pinnalla. Testasin veden ja ok. Mitä teen seuraavaksi??

--------------------------

oireet ovat kuitenkin pieniä valkoisia pilkkuja evissä ja vartalossa,mitä muuta se voisi olla?!
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Ilman kuvia kaloistasi tai suoraa näköyhteyttä ollaan hieman arvailulinjalla..

Pilkkutauti ja muut loisriesat on ikäviä taltutettavia. Toisaalta, ohjeita on kymmenittäin netissä miten niistä pääsee eroon.
'
Tässä alla muutama asia jotka kannattaa netistä etsiä ja tarkistaa ennen lääkintää. Suoraa ohjetta et vastauksestani löydä koska sitä on mahdoton antaa näillä tiedoilla.

#1 aika. Pitää ymmärtää miten loistartunta toimii ja mikä on loiskierron eri vaiheet.

#2 lämpö. Pitää ymmärtää miksi lämmön nostamisella on merkitys, miten se tehdään ja mitä sen jälkeen.

#3 vesiarvot. Suola, kovuus, pH, vedenparannusaineet. Kaloille aiheutettu stressi. Kaikki ratkaisee.

#4 lääkkeet. Eri läkeaineet toimivat eri tavalla. Joitaikin voidaan yhdistää toisten kanssa ja toiset taas aiheuttavat ongelmia.

#5 vedenvaihdot. Annen ja kuurin aikana. Kuinka usein vaihdetaan ja vaihdetaanko lääkekuurin aikana. Entäs lisätäänkö lääkettä suhteessa vaihdettuun veteen.

#6 kalasto. Lääkitäänkö yksin vai erikseen. Onko ongelma koko allasta koskeva vai yksinäinen kala saanut tartunnan. Onko joku laji erityisen arka lääkkeile (esim. etanat).

#7 miksi kala sairastui alunperin? : Ruuhka, väärät vesiarvot, hajonnut suodatin, hajonnut lämmitin, kalan oma sairaus tullessa, vanhuus, ulkoa tuotu bakteerikanta, putkiremontti taloyhtiössä, kevään auringonvalo, jne.

#8 lääkeaineet. Eri valmistajila on erilaiset vaikutusmenetelmät. Näistä löytyy varmaan yhtä monta mielipidettä kuin on AW porukkaakin.

#9 tauti ja oireet. Viimeisenä mainittu, mutta ei varmaankaan pienin merkitys. Ennen lääkitystä on hyvä tunnistaa mistä pöpöstä on kyse. Preparaatit, mikroskooppi, suurennuslasi, kokemus, kaverit, ... kaikki ratkaisee.

Tsemppiä!
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No onpa kurjaa tetrafanin tilanne. Jospa se kuitenkin on jotain muuta kuin pilkkutautia. Mä en kyllä osaa sanoa, että mikä voisi tulla kysymykseen. Tämmöinen tauti nyt on ainakin, jossa ainakin alkuun on pilkkuja: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/tauddino.php" onclick="window.open(this.href);return false;.

Kaloillesi ei siis ole tullut vielä mitään muita oireita? Tässä ajassa jos olis tuota oodiniumia, ni luulisin, että kalat oisivat jo kauttaaltaan aika kamalan näköisiä. Tosin mä en kyllä ole ollenkaan mikään asiantuntija näissä.

Mulla Protozin ollut eilen iltaan mennessä kaksi vuorokautta ja kippasin kolmannen satsin altaaseen. Tilanne edelleen silleen hyvä, että kaikki muut oireettomia ja puna-aaveet edelleen normaalin pirteitä ja se ruokakin maistuu ihan normaalisti. Pilkkuja tosin on jonkin verran, en oo ihan varma, ovatko vähentyneet, mutta lisääkään ei mun mielestä ole tullut. Vaikka en kyllä tiedä, milloin pilkkujen voi olettaa häviävän, kun sanotaan, ettei jo ihossa oleviin auta mikään lääke. Lääke tuhoaa vedessä parveilivat loiset, ni ei tulisi sitten enää uusia tartuntoja. Kyllä mä taidan laittaa kaksi kuuria peräkkäin, pidän muutaman päivän väliä ennen toisen aloittamista, saa tämän kuurin lääke vaikuttaa. Tuolla Järven sivuilla sanotaan, että loisen kehitys kalan ihossa kestää 10 - 14 vrk. Joskin nopeutuu, kun oon nostanut lämmöt 28 asteeseen. Lääkettä pitäisi käyttää noin viikon päivät vielä pilkkujen jälkeen, ni varmasti kaikki parveilevat loiset tuhoutuu.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä väittäisin että on pilkkutautia. Ennen jokaista lääkityksen uusintaa on ihan ok vaihtaa vettä, lisätäänhän sinne akvaarioon kuitenkin se täysi annos sen jälkeen. Lämmön nostokin on ok, loisten elinkierto nopeutuu ja lääke tehoaa nopeammin. Jollei lääke tunnu auttavan vaan tilanne pahenee, on hyvä kokeilla toisen valmistajan lääkettä. Jos edelleenkään ei auta, on kyseessä todella joko väärä diagnoosi, tai sitten se on sitä pahamaineista singaporen pilkkua.
Ymmärsinkö oikein, että olet saanut jostain ohjeet johonkin kerta-annoksella tehoavaan lääkkeeseen? Loistartunnoissa sellaista ei ole olemassakaan, sillä mikään lääke ei tehoa loisten muniin, tai kotelovaiheessa oleviin loisiin, vain parveilijoihin. Siksi riittävän pitkään jatkettu lääkitys on tärkeää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Teemu Salonen

Sorry Mari, pitää olla eri mieltä.
Jos kyseessä olis se "tsernobylpilkku" olisi se tappanut kaikki kalat jo muutamassa päivässä. Siitähän pöpöstä ei eroon pääse ku kolmen jbl lääkkeen kombinaatiolla, jota nyt luonnollisestikaan en muista...
Olen edelleen vahvasti väärän diagnoosin kannalla.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Tsot, tsot, kauppiaat keskenään eri mieltä... [;)] vaikka toinen onkin entinen sellainen.

No, mä kyllä mieluiten noudatan ensisijaisesti tuotteen valmistajan antamia ohjeita, vedenvaihto varmaan lukisi siellä, jos kuuluisi tehdä. Oli miten oli, täällä on tauti ainakin selätetty eikä yhtään kalamenetystä tullut. Että ainakin täällä lääke tehos, vaikka piti käyttää sitä puolikasta annostelua.

Mites tetrafanilla menee?
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Vaikea lähteä toista tautia veikkaamaan,koska mun silmällä katsottuna tuo on ihan selkeä pilkkutauti ja osalla pilkut jo hävinneet. Tetralla tosiaan oli sellainen kertakuuri,mikä olis sen 5 päivää pitäny vaikuttaa...mut vaihdoin lennossa usean päivän kuuriin,koska maalaisjärki sanoi sen olevan parempi kuin kertasatsi. Ja aina olen vedet aihtanut useasti ennen lääkkeen vaihtoa ja käyttänyt aktiivihiiltä.

Eilen tuuletin jo isännällekin,että osalla ei enää pilkkuja,mutta aamulla selkää ui kaksi tetraa. Vedet vaihdoin heti (n.puolet) ja nyt on siis menossa päivät milloin ei lääkitä. Joten kuulumiset ei siis parhaita. Alkaa konstit loppua kesken, liikkeessäkin sanoivat että jos nyt ei auta niin he ei osaa auttaa 8O :frown:
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Viimein sain Jbl punktol lääkettä,jos kyseessä olis superpilkkutauti. Ainakin mustaneonit näyttää paremmalle :)
Teemu Salonen

Tsot, tsot, kauppiaat keskenään eri mieltä... vaikka toinen onkin entinen sellainen.
Oikastaan tossa nyt äkkiä totaalisen väärä tieto. En ole ollut päiväkään kauppiaana.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No jo, onhan tuo väärä nimitys, sori, oli mun moka.

Ja tetrafanille: Toivottavasti kalasi nyt paranee, hoida nyt se lääkekuuri loppuun ohjeiden mukaan. Mulla meni tuon Protozinin puoli annoksella nelisen päivää, ennen kuin pilkut alkoi vähetä ja sittenkin se tapahtui pikku hiljaa siitä eteenpäin. Voihan se olla jotain tosi sitkeää pilkkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”