Kauanko riutta elää tai kauanko sitä sietää?
Valvoja: Moderaattorit
Kauanko riutta elää tai kauanko sitä sietää?
Olen nyt opiskellut riutta-asioita muutaman vuoden, ja taannoisen muuton jälkeen tilaa taitaisi olla myös suola-altaalle. Ostoslista on laadittu, mutta vielä en ole aivan ratkaissut, jaksanko moiseen vaivaan sitoutua (tai saanko pidettyä leikkiautot pois altaasta).
Hiukan olen myös pohtinut, kauanko akvaarion ekosysteemi elää luonnostaan, eli missä vaiheessa tyypillisesti tapahtuu joku moka tai eliöstö köyhtyy liiaksi. Tyypillinen innostuskäyrä saattaa myös käydä harrastuksen tuomioksi, jos vuosikausia ei jaksa kikkailla vesiarvojen sun muiden kanssa. Käytettyä elävää kiveä ja tekniikkaa on tällä palstalla melko usein myynnissä, mikä lie tähän syynä?
Näitä olen miettinyt, mutta nyt sain faktaa... Merivesi-portaalista laskin äsken altaiden perustamisaikoja, ja tilasto on seuraava:
2008 - 11 kpl
2007 - 7 kpl
2006 - 1 kpl
2005 - 1 kpl
2002 - 1 kpl
Toki harrastuksen äsken aloittaneet ovat innokkaimpia, mutta kertooko tämä jotain tyypillisestä riutta-altaan elinkaaresta? Eli kuinka kauan voisin olettaa altaani pysyvän hengissä ja kohtuullisen lajirikkaana? - tämä on elävän kiven suhteen taloudellinen kysymys, mutta myös eettinen.
Eli minkä verran Suomesta löytyy vaikkapa 5 tai 10 vuotta vanhoja riuttoja? Mikä olisi veikkaus elävien suhteesta kuolleisiin systeemeihin?
Janne
PS. Mikä sen elävän kiven tilanne oikein on, saako sitä halutessaan vai eikö saa? Nyt vissiin on parissakin liikkeessä, mutta jos ährään akvaariotekniikan kanssa vaikka muutaman kuukauden, voisinko olettaa saavani kiveä vielä siinä vaiheessa?
Hiukan olen myös pohtinut, kauanko akvaarion ekosysteemi elää luonnostaan, eli missä vaiheessa tyypillisesti tapahtuu joku moka tai eliöstö köyhtyy liiaksi. Tyypillinen innostuskäyrä saattaa myös käydä harrastuksen tuomioksi, jos vuosikausia ei jaksa kikkailla vesiarvojen sun muiden kanssa. Käytettyä elävää kiveä ja tekniikkaa on tällä palstalla melko usein myynnissä, mikä lie tähän syynä?
Näitä olen miettinyt, mutta nyt sain faktaa... Merivesi-portaalista laskin äsken altaiden perustamisaikoja, ja tilasto on seuraava:
2008 - 11 kpl
2007 - 7 kpl
2006 - 1 kpl
2005 - 1 kpl
2002 - 1 kpl
Toki harrastuksen äsken aloittaneet ovat innokkaimpia, mutta kertooko tämä jotain tyypillisestä riutta-altaan elinkaaresta? Eli kuinka kauan voisin olettaa altaani pysyvän hengissä ja kohtuullisen lajirikkaana? - tämä on elävän kiven suhteen taloudellinen kysymys, mutta myös eettinen.
Eli minkä verran Suomesta löytyy vaikkapa 5 tai 10 vuotta vanhoja riuttoja? Mikä olisi veikkaus elävien suhteesta kuolleisiin systeemeihin?
Janne
PS. Mikä sen elävän kiven tilanne oikein on, saako sitä halutessaan vai eikö saa? Nyt vissiin on parissakin liikkeessä, mutta jos ährään akvaariotekniikan kanssa vaikka muutaman kuukauden, voisinko olettaa saavani kiveä vielä siinä vaiheessa?
-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Re: Kauanko riutta elää tai kauanko sitä sietää?
Yksi huomio noista portaalin altaista - ainakin osalla harrastajista allas on päivittynyt matkan varrella uuteen, isompaan tai ainakin ehompaan, ja siksi nykyinen allas on nuori.
Harrastus ei kaadu elävän kiven puutteeseen. Suomessakin on varsinaisten merivesikauppojen lisäksi myös ainakin pari muuta liikettä, jotka toimittavat elävää kiveä erikseen tilaamalla. Ja jos ei mikään muu auta niin ainakin ulkomailta tilaamalla kiveä ainakin saa.
Harrastus ei kaadu elävän kiven puutteeseen. Suomessakin on varsinaisten merivesikauppojen lisäksi myös ainakin pari muuta liikettä, jotka toimittavat elävää kiveä erikseen tilaamalla. Ja jos ei mikään muu auta niin ainakin ulkomailta tilaamalla kiveä ainakin saa.
-
patu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tosiaan niinku akvaarioprojekti tuossa aiemmin mainitsi nuista perustamis ajoista, monet altaat ovat olleet jo pidempään käynnissä. Aloitin itsekkin tänä vuonna riutan uudelleen, syystä että vanha allas yksinkertaisesti alkoi käymään kaikelle liian pieneksi joten ei ollut kuin kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa samalla altaalla ja aloittaa uudelleen omilla frageilla tai sitten hommata uusi isompi allas johon siirtää siihen entisen altaan sisältö kokonaan.
Tällä mennään nyt viisi vuotta, tai tarkemmin 4 vuotta ja 11 kuukautta
sen jälkeen saan taas kuulemma isontaa allasta 
Tällä mennään nyt viisi vuotta, tai tarkemmin 4 vuotta ja 11 kuukautta
-
iso5817
- Member

- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Joo, useinhan tuollaisia parisataa litraa tilavuudeltaan altaita näkee just semmosina pari-kolme vuotta vanhoina. Sitten siirrytäänkin isompaan. Itse aloitin aika epätyypillisesti, eli 800-litraisella. Jostain syystä jo nyt haaveilen, että mihin täälä mahtuisi tonninen... 
Itse eliöstön klyhtymiseen voisin sanoa sen verran, että useimmat akvaristithan poistavat vanhaa kiveä ja lisäävät uutta aina silloin tällöin, jolloin eliökanta uusiutuu. Tämä onnistuu vaikkapa refugion kautta, minkä elävät kivet voi vaihtaa aina silloin tällöin (mikäli tarpeeksi iso). Oman refuni olen suunnitellut niin, että voin sulkea sen hetkeksi pois kierrostakin sitten, kun lisään uutta kiveä sinne. Myös pääaltaaseen olen jättänyt osan kivistä "irtonaisiksi", jolloin vaihtaminen on helppoa.
Itse kyllä tunnen monia monia akvaristeja, joilla on pitkä kokemus alalta, ja heillä on edelleen allas. Vanhoja/käytettyjä tavaroita on usein myynnissä monestakin syystä:
1) Allas on vaihtunut isompaan, jolloin vanha tekniikka ei riitä uuteen altaaseen
2) Myyjä on siirtynyt käyttämään jotain toista laitetta, tai haluaa kokeilla esim.ilman vaahdotinta
3) Myyjä aikoo muuttaa, ja tietää edessä olevan myös muita muuttoja (riutta on erityisen hankala muutettava)
4) Myyjä on kyllästynyt, ja luopuu harrastuksestaan.
Veikkaisin, että vain pieni osa kuuluu tuohon viimeiseen ryhmään..
Itse eliöstön klyhtymiseen voisin sanoa sen verran, että useimmat akvaristithan poistavat vanhaa kiveä ja lisäävät uutta aina silloin tällöin, jolloin eliökanta uusiutuu. Tämä onnistuu vaikkapa refugion kautta, minkä elävät kivet voi vaihtaa aina silloin tällöin (mikäli tarpeeksi iso). Oman refuni olen suunnitellut niin, että voin sulkea sen hetkeksi pois kierrostakin sitten, kun lisään uutta kiveä sinne. Myös pääaltaaseen olen jättänyt osan kivistä "irtonaisiksi", jolloin vaihtaminen on helppoa.
Itse kyllä tunnen monia monia akvaristeja, joilla on pitkä kokemus alalta, ja heillä on edelleen allas. Vanhoja/käytettyjä tavaroita on usein myynnissä monestakin syystä:
1) Allas on vaihtunut isompaan, jolloin vanha tekniikka ei riitä uuteen altaaseen
2) Myyjä on siirtynyt käyttämään jotain toista laitetta, tai haluaa kokeilla esim.ilman vaahdotinta
3) Myyjä aikoo muuttaa, ja tietää edessä olevan myös muita muuttoja (riutta on erityisen hankala muutettava)
4) Myyjä on kyllästynyt, ja luopuu harrastuksestaan.
Veikkaisin, että vain pieni osa kuuluu tuohon viimeiseen ryhmään..
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
En minä ainakaan osaa laskea noin, että jos vaihdan lasilaatikon uuteen ja lisään hiekkaa, muutaman uuden kiven ja pumpun, niin olisin aloittanut altaan alusta.akvaarioprojekti kirjoitti:Yksi huomio noista portaalin altaista - ainakin osalla harrastajista allas on päivittynyt matkan varrella uuteen, isompaan tai ainakin ehompaan, ja siksi nykyinen allas on nuori.
-
jacks
- Junior Member

- Akvaarioseurat: RK ry
Minusta vuosien ja kokemuksien myötä, riutan pitäminen käy aina vain palkitsevammaksi ja vaivattomammaksi.Noin 11vuoden harrastamisen aikana, olen onnistunut kahdesti aiheuttamaan riutassani tuhoisan katastrofin,jonka seurauksena noin 60% elävästä kuoli.Nämäkin onnettomuudet sattuivat harrastuksen ensinmäisinä kolmena vuotena.Tietämys ja tekniikka on mennyt valtavan harppauksen eteenpäin,noilta vuosilta.
Vielä,en ole kyllästynyt.
Vielä,en ole kyllästynyt.
15.1.2007 Mulla oli 54l nano, ?.3.07 Mulla oli 180 litranen systeemi ,?.3.08 Mulla oli noin 600 litranen systeemi, ?.6.08 Mulla oli 50l kuutio nano 150w hqi lampulla täynnä kivikoralleja, sit nyt(26.1.09) mulla on 20 litranen nano 2 sinisellä t5 putkella valaistuna. Et huh huh...
Tollee mulla on altaat vaihdellu...
Monet vaihtelee altaita.(mut ei noin paljoa ku mä
)
Noh.. Nyt suunnittelen "viimeistä" allasta n. 400 litraista. Teen siitä pomminvarman systeemin. Jos sen hommaan,se pysyy siinä ainakin 10 vuotta

Monet vaihtelee altaita.(mut ei noin paljoa ku mä
Noh.. Nyt suunnittelen "viimeistä" allasta n. 400 litraista. Teen siitä pomminvarman systeemin. Jos sen hommaan,se pysyy siinä ainakin 10 vuotta
No niin . meillä on eka riutta ollut n, 10 v sitten ...? ehkä 2 vuotta.. ... ? pidettiin taukoa välillä ja käytiin katsomassa caribian allasta aina kun kipnä eli .. viimein päätettiin koettaa 160 litraisella n. vuonna 2006 sitten seuraava olikin 280 l ja viime jouluna allas kasvoi n. 600 litraan ? myös tekniikka uusiutui . samoin kaikki muut . kaapistot ja paikka . uusi allas tuntuu toimvan ok . seuraavaksi on lisä elämän hankintaa /pehmytkoralleja ??? me ainakin olemme tähän jääneet riutta koukkuun . tervetuloa rohkeasti vaan mukaan ...
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Tämä ei muuten ollut ensimmäinen kerta, kun portaalin perustamisajoista tehdään tälläinen hieman vääränlainen päätelmä. Itse laskeskelin joskus tätä samaa ja lähes puolet altaista taisi olla isompaan päivitettyjä. Päivityksen yhteydessä altaan "luonnollinen lookki" häviää hetkeksi ja on luonnollista aloittaa ajanlasku uusiksi.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Tää nyt on vähän sama asia kun että "Mä en ostanut uutta autoa. Vaihdoin vaan vanhan uuteen". Aukeavat ovet ja kääntyvät etupyörät on tässäkin mallissa.maisu kirjoitti:En minä ainakaan osaa laskea noin, että jos vaihdan lasilaatikon uuteen ja lisään hiekkaa, muutaman uuden kiven ja pumpun, niin olisin aloittanut altaan alusta.akvaarioprojekti kirjoitti:Yksi huomio noista portaalin altaista - ainakin osalla harrastajista allas on päivittynyt matkan varrella uuteen, isompaan tai ainakin ehompaan, ja siksi nykyinen allas on nuori.
-
iso5817
- Member

- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Jorg kirjoitti:Tää nyt on vähän sama asia kun että "Mä en ostanut uutta autoa. Vaihdoin vaan vanhan uuteen". Aukeavat ovet ja kääntyvät etupyörät on tässäkin mallissa.maisu kirjoitti:En minä ainakaan osaa laskea noin, että jos vaihdan lasilaatikon uuteen ja lisään hiekkaa, muutaman uuden kiven ja pumpun, niin olisin aloittanut altaan alusta.akvaarioprojekti kirjoitti:Yksi huomio noista portaalin altaista - ainakin osalla harrastajista allas on päivittynyt matkan varrella uuteen, isompaan tai ainakin ehompaan, ja siksi nykyinen allas on nuori.
Moni ei varmaankaan ymmärrä, että riuttaa ei niin vaan "vaihdeta isompaan" vaan se ihan oikeasti on uusi riutta, kun sen laittaa uuteen altaaseen: kivet menee eripäin, koralleja kuolee, eliökanta muuttuu jne. Ehkä tää on sitte pilkun viilausta, mutta kun merivesipuolella ympäristö on ekologisesti herkempi ku makean veden altaassa. Siis kyllä mä voi kuvitella "sisustavani" makean veden altaan uusiksi, muttas riuttaa.....
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
-
patu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Viesti:
Näinhän se on, vielä on tuoreessa muistissa altaan vaihto uuteen, aikaa kaiken muuttamiseen meni n.36 tuntia joten ei mikään läpihuuto juttu ollenkaan 
Minun edellinen allas kerkesi olemaan 3 vuotta käynnissä ennen päivitystä uuteen altaaseen, biologinen kierto oli täysillä toiminnassa, altaan vaihdon yhteydessä tuo kierto saadaan aivan varmasti sekaisin ja homma alkaa alusta.
Hiekkojen peseminenkään ei ole ihan yhtä helppoa kuin juomavesipytyssä, on sen verran työläs homma että moni sen varmaan jättää tekemättä vaan ostaa kerralla uudet, vanhan hiekan mukana menetetään paljon hyödyllistä elämää. Joutuupa eliöstö tottumaan myös siihen yhden uuden pumpun lisäämiseenki, virtaukset muuttuu, kaikki korallit ei siitä välttämättä pidä.
Todella kiehtova harrastus tämä kuitenkin on, juuri kattelin 2 vuoden takaisia kuvia ja niistä huomaa korallien kasvun esim. hystrix joka on sormen mittaisesta tikusta 20*30cm köntiksi ja uutta kasvu pukkaa koko ajan.
Ei muuta kuin mukaan harrastamaan, ne pikkuautotkin saa pidettyä helposti altaasta pois esim.canopyn avulla.
Minun edellinen allas kerkesi olemaan 3 vuotta käynnissä ennen päivitystä uuteen altaaseen, biologinen kierto oli täysillä toiminnassa, altaan vaihdon yhteydessä tuo kierto saadaan aivan varmasti sekaisin ja homma alkaa alusta.
Hiekkojen peseminenkään ei ole ihan yhtä helppoa kuin juomavesipytyssä, on sen verran työläs homma että moni sen varmaan jättää tekemättä vaan ostaa kerralla uudet, vanhan hiekan mukana menetetään paljon hyödyllistä elämää. Joutuupa eliöstö tottumaan myös siihen yhden uuden pumpun lisäämiseenki, virtaukset muuttuu, kaikki korallit ei siitä välttämättä pidä.
Todella kiehtova harrastus tämä kuitenkin on, juuri kattelin 2 vuoden takaisia kuvia ja niistä huomaa korallien kasvun esim. hystrix joka on sormen mittaisesta tikusta 20*30cm köntiksi ja uutta kasvu pukkaa koko ajan.
Ei muuta kuin mukaan harrastamaan, ne pikkuautotkin saa pidettyä helposti altaasta pois esim.canopyn avulla.