Levää etulasissa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Levää etulasissa

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Osaisiko joku kertoa mulle mitä levää on 500l. altaani etulasissa kiinni oleva vihreä levä? Ongelma on vaivannut jo pidemmän aikaa. Levä on tiukasti kiinni lasissa, sellaisia tummanvihreitä pisteitä. Levä ei lähde irti lasista esim. levämagneetilla, ainoastaan levärapa tehoaa siihen. Ja kohta puhdistamisen jälkeen se on siinä taas takaisin :twisted: Vähintään joka 3pv. saa olla lasia putsaamassa, jos haluaa sen pysyvän siistinä. Levää ei ole kasveissa, (lukuun ottamatta anubiasta, jossa sitä on) eikä sisustuksessa, vain lasissa ja pääosin juuri etulasilla. Kasvit on kasvanut nyt talven aikana hitaasti, vaikka lannoitan niitä säännöllisesti Jbl:n kuulilla, easy carbolla ja easy-life profitolla. Syksyyn asti kasvit kasvoi kohinalla ja niitä sai olla tosi usein karsimassa, nyt siis kasvu jotenkin pysähdyksissä ja sen jälkeen levää on alkanut ilmaantumaan laseihin. Vettä vaihdan kerran viikossa 50%. Levänsyöjinä on 4 leväbarbia ja yksi partamonni. Valaistus on kunnossa. Päivässä valaistusta on 12h yhtäjaksoisesti. Mikä levä tämä on ja mitä teen, että pääsen siitä eroon? Alkaa mennä jo hermot. Kahdessa muussa altaassa ei ole tällaista ongelmaa. Auttakaa viisaammat minua ennen kuin nakkaan koko altaan mäkeen.

Tässä samalla kysyisin, että olisiko tähän altaaseen hyvä hankkia sellaiset monimetallivalaisimet? Montako ja minkä tehoiset? Mikä mahtaa olla hintaluokka käytetyistä valaisimista, joka on järkevää maksaa tähän sopivista? Sattusko olla kellään myytävänä sopivia valaisimia? :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Levää etulasissa

Viesti Kirjoittaja bj »

Olisko tuo veherlevää? Mulla myös sitä tulee jonkun verran. Putsaan muovikortilla ni ei tuu naarmuja lasiin. En kyllä koe sitä mitenkään pahana ongelmana, mutta mielenkiinnosta odottelen kans vastauksia, olisko siihen joku selvä syy?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Kupla-Anni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kupla-Anni »

Mulla ei tule mieleen muuta, kun että jos sulla on loisteputki, niin vanhana se antaa kovasti potkua leville.
Mulla ainakin loppu kaikki levän kasvu kun vaihdoin loisteputken. Muuta en osaa sanoa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kupla-Anni kirjoitti:Mulla ei tule mieleen muuta, kun että jos sulla on loisteputki, niin vanhana se antaa kovasti potkua leville.
Mulla ainakin loppu kaikki levän kasvu kun vaihdoin loisteputken. Muuta en osaa sanoa.
NO empä oikeen usko että tuo levä johtuu vanhoista loisteputkista, tai no saattahan se ehkä siitäkin johtua, mutta miulakii on tommo/ilmestyy tommosia vihreitä hirveen tiukassa olevia levätäpliä akvaariolaseihin vaikka niissä on melko uudet loisteputket.
tetra-76
Member
Member

Mun valaisin ei ole sellanen tyypillinen loisteputkivalaisin vaan tuossa on yhteensä 12 lamppua tuosa valaisin kotelossa, joista 6 on kasvivaloa ja 6 sitten tavallista akvaariovaloa. Ne on sellasia kierrekantalamppuja. En tiiä millä nimellä tuota valaisinta kutsutaan, mutta sen kerrottiin olevan erinomainen juuri kasvien kasvatus altaaseen. Ja lamput ei ole vanhat. Ja syksyyn asti tosiaan kasvit kukoisti tosi komeasti. Levää kertyy kyllä häiritsevän paljon. Neuvoja kaivataan edelleen.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla tulee jokaiseen altaaseen sellaista pistemäistä vihreää tiukkaa levää laseihin. Muuten levää ei juurikaan altaissa ole mitä nyt imuilla, mutta sekin tarkoituksella. Musta tuntuu, että se on sen sorttista levää, jota tulee kaikkiin altaisiin jossain määrin, tahtoo tai ei. Ja olen kuullut myös puhuttavan, että kun allas voi hyvin, sitä kertyy. Noita pisteitä olen vanhalla bonuskortilla rapsinut etulasista irti, muissa laseissa annan sen olla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, mä muistelin kanssa, että se viihtyy kun altaassa on kaikki hyvin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
tetra-76
Member
Member

Jos allas voi hyvin, niin miksi siitä seuraa tällainen rasittava riesa :roll:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Katos, kun mikään ei ole täydellistä. :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Kai se jotenkin on estettävissä, kun vanhassa altaassa sitä ei ollut yhtään mutta uudessa sitä riittää.
Itse en ole mitään korjausta keksinyt koska hoitorutiinit, lannoitteet, jne ovat samat.
Ainoastaan vanhassa altaassa oli huonompi valaistus ja se olis sijoitettu siten, että auringonvalo pääsi välillä suoraan paistamaan altaaseen.
Silti vanhassa altaassa ei ollut mitään ongelmia toisin kuin uudessa.
tetra-76
Member
Member

Neuvoisko jotkut viisaammat mua noiden monimetallien kanssa? Elikkä minkälaiset ja montako valaisinta tähän 500l. altaaseen olisi sopiva? Tuon levän en silti oikeen usko olevan seurausta huonoista valoista, vaan jostain muusta.. Voiko kasveja ylilannoittaa? Auttoisko kokeilla jättää vähäksi aikaa lannoitukset väliin? Vai mahtaako levä räjähtää käsiin ilman lannotusta.. Auttakee minua!
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mitkäs on ne altaan strategiset mitat? Pituus ja korkeus?
tetra-76
Member
Member

korkeutta on 55 cm ja pituutta löytyy 180cm
Et kai vaan mun ilokseni jo kaivellut kaapin perukoilta sopivat :D Heti vaan laittaakaa tarjouksia tulemaan, jos jollain on ylimääräisenä.
Voisin toki ostaa uudet lamput tuohon valaisinkoteloon, mutta en tiiä mistä saa sopivia? Siihen tulee 12kpl niitä lamppuja, toiset on tavallisia ja toiset kasvilamppuja. Ne on semmoset kierteet ne lamput, kantalamput, mutta se ite valo on silleen kierteellä. Hei ymmärrättehän te nyt varmasti :mrgreen: Jos joku osaa sanoa mistä mää sellasia saan ostettua, niin mieluummin tieten tuohon uusisin valot, ku se on tosi hyvä valaisin muuten. Nyt vaan on lampuista tehot loppumassa..
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No kun ei oo mulla ylimääräisiä lamppuja valitettavasti. Oliskohan tuohon akvaan 3 x 70 wattia sopivat. Viisaammat korjatkoon. Mä en kyllä saa päähäni, että mitkä lamput nuo sulla olevat oikein on? Tulee mieleen hehkulamput, mutta ei kait ne sellaiset voi olla? Hehkulamput ei oikein sovikaan akvaarioon, teettävät justiin levänkasvua.
tetra-76
Member
Member

Nuista lampuista sanoi myyjä, jolta altaan ostin, että ne on juurikin kasvialtaaseen erinomaiset. Puolet niistä on kasvilamppuja, eli niistä on 6 keltaisen sävyistä ja 6 sinistä sävyä. Aluksi kyllä kasvit viihtyikin niin loistavasti, ettei ikinä ennen. Enkä ole uskonut että valaistuksessa olisi mitään vikaa, mutta nyt alan kallistua sen kannalle, että taitaisi olla valotehot heikentynyt ja lamppujen vaihdon aika. Mutta mistä kummasta mää tämmöset lamput kaivan esiin 8O Saman näköisiä lamppuja on myytävänä valaisin puolella, mutta ne ovat kooltaan pienempiä..
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Mulla oli lasit ihan vihreenä just tollasesta levästä. Kokeilin vanhoilla luottokorteilla putsata sitä, levämagneetilla, lopulta sit äippä anto sellasen terän, jolla puhistetaan pinttynyt lika ikkunalasista. Sillä lähti kaikki levät heti ja helposti! Nyt on puhas, mut samalla sit veträsin peukaloon kivan haavan.. :mrgreen:
Miks pitää elää?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mähän taistelin tuon levän kanssa kauan koettaen säätää ravinnetasapainoa ja vaikka mitä. Aina kun kasvit kukoisti, kukoisti tuo leväkin. Valon vähentäminen oli ainoa joka siihen vaikutti ehkäisevästi, mutta sitten tyssäsi kasvienkin kasvu. Mulla sitä levää tuli myös joidenkin kasvien lehtiin. Etulasista sen nyt sentään saa raapalla pois... mutta kasvien pilkkuuntuminen oli raivostuttavaa. Lopetin sitten nestemäiset lannoitteet kokonaan ja harrastin vain lähinnä pohjalannoitteita käyttäviä kasveja (miekkakasvit, lumpeet jne.) ja tuo levä hävisi. Tai itseasiassa hävisi kaikki levät :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”