Ovatko nämä kierteissarvikotiloita (sis. kuvia)?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jessesa
Senior Member
Senior Member

Ovatko nämä kierteissarvikotiloita (sis. kuvia)?

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Lemmikkieläinliikkeessä ei oltu ikinä kuultukaan kierteissarvikotiloista, mutta mitä akvaarioita siellä katselin näytti kuitenkin siellä olevan kierteisiä muistuttavia kotiloita pohjalla/sorassa möngertämässä. Ok, myyjä suostui niitä minulle lahjoittamaan, vaikka hulluna selvästi pitikin, kun niitä tahdoin. :mrgreen:

Äsken olin aikeissa kipata kotilot akvaarioon, mutta heräsikin epäilys ovatko ne sittenkään kierteisiä? Kuvia kyllä olen selaillut, mutta kotiloideni kuori loppuu jotenkin "kesken", eivät ole niin pitkänmallisia? Mitään roskakotiloita en viitsisi kotilottomaan akvaarioon kipata kasveja tuhoamaan. Voiko olla, että ovat kierteisiä, mutta akvaarioliikkeessä ollut pehmeä vesi (tjmv.) on syövyttänyt kotiloiden kuorta pois?

Kuva

Kuva
KatjaS
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Ovatko nämä kierteissarvikotiloita (sis. kuvia)?

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Kierteisiä ovat, hieman vain kärsineitä sellaisia.
Omissakin altaissa pehmeä vesi ja se syövyttää kuoren ilkeästi ajan kanssa.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Eihän vain siinä altaassa ollut mitään nuoliaisia, joiden jälkiä olisivat. Mulla ainakin kääpiönuoliaiset tekevät tuolla systeemillä safkaa kierteisistä. Pureskellaan molemmista päistä ja usein 3 - 4 kalan kimpassa. Mutta siihen verrattuna nuo ovat kyllä hieman syöpyneen näköisiä... 8O
Monniliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Mullakin oli kierteiset ton näköisiä, kun tulivat eräältä akvaristilta. Nyt kumminkin mielestäni näyttäisi, että kuoret kasvaneet takaisin. Jos nyt edes kyseessä samat kotilot, kun niitä jo aikalailla :) Mulla kyllä tosi pehmeä vesi...
jessesa
Senior Member
Senior Member

tapiopa kirjoitti:Eihän vain siinä altaassa ollut mitään nuoliaisia, joiden jälkiä olisivat. Mulla ainakin kääpiönuoliaiset tekevät tuolla systeemillä safkaa kierteisistä. Pureskellaan molemmista päistä ja usein 3 - 4 kalan kimpassa. Mutta siihen verrattuna nuo ovat kyllä hieman syöpyneen näköisiä... 8O
Itseasiassa siinä akvaariossa taisi olla verkkonuoliaisia. Katseltiin terveemmän näköisiä kotiloita toisesta akvaariosta, mutta myyjä sitten ottikin kotiloita toisesta altaasta. En älynnyt katsoa kotiloiden kuntoa toisessa altaassa.

Kippasin kotilot akvaarioon ja kyllä ne ainakin liikkeelle lähtivät. Taitavat tosin syöpyä vaan entistä enemmän, kun akvaariossani on turhankin hapan ja pehmeä vesi. Toivottavasti lisääntyväisivät ja jälkeläiset pystyisivät muodostamaan kunnon kuoret.
tapiopa
Junior Member
Junior Member

Mulla pH altaissa 6 - 7 ja kovuus 3 - 5 välillä (kaikissa 5 altaassa) ja ainoastaan tuossa altaassa missä on kääpiönuoliaisia, on kierteiset auottu ja tyhjennetty molemmista päistä. Muualla kotiloista jäävät kuoret ovat ehjiä ja hyvässä kunnossa, myös petokotiloiden safkailun uhreiksi joutuneilla eri altaassa. Kierteiset kyllä lisääntyy hurjaa vauhtia, kun vaan ruokaa on tarjolla. Kohta niitä on todennäköisesti riesaksi asti... [;)]
jessesa
Senior Member
Senior Member

tapiopa kirjoitti:Kierteiset kyllä lisääntyy hurjaa vauhtia, kun vaan ruokaa on tarjolla. Kohta niitä on todennäköisesti riesaksi asti... [;)]
Pitääkö niitä ruokkia? Akvaariossa elelee vain yksi pienenkokoinen, nirso, taistelukala, joten ruokamäärät joilla kalaa ruokin ovat todella pieniä. Pohjaruokintaa ei siis akvaariossa ole. Jotain monnitabujako kannattaisi ostaa kierteisille? Eivät kai ne käy käsiksi kasveihin jos niillä ei ole ruokaa?
tapiopa
Junior Member
Junior Member

Kantaa aika hyvin rajoittaa se, minkä verran ylijäämä ruokaa jää kaloilta. Jos ylijäämä sapuskaa on paljon, niin kohta puoliin allas kuhisee kierteisiä. Eli jos haluaa saada räjähdysmäisen kotilokannan kasvun, niin ruokaa lisäämällä sen saa aikaan. Sillon vaan pitää seurailla vesiarvojakin, että ei pääse tulemaan ikäviä yllätyksiä. Kasvien kimppuun eivät ole minulla käyneet. Syövät lähinnä lahoavaa tavaraa ja leviä jonkin verran. Pääsääntöisesti putsaavat pohjaa. Normaalistakin ruokinnasta jää meikäläisellä sen verran aina yli, että kierteiset viihtyvät ja lisääntyvät hyvin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

KIerteisestä tämmönen kysymys, kun noukin tuolta 128L akvaariosta yhden kierteisen kääpiöpallokaloille ja huomasin samalla, että kierteisen kuoren ulko pinta oli syöpyny/kulunu miltein kokonaan pois, ainoastaan selkäpuolella oli pari pientä länttiä sitä kuoren ööh ulko osaa. MIetin tässä että pystyykö katinkultamonnit järsimään kierteisen kuoren tommoseen kuntoon, kun nuo miun katinkultamonnit aina välillä jyystää noita kierteisiä?
Akvaario91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaario91 »

Empä sitten ollut ainoa suomesta joka halusi kierteisiä, minä myöskin sain kierteisiä kun kysyin. Nykyään vaan ne on lisääntyneet räjähdysmäisesti ja niitä riittää. Onneksi on kääpiöpallokaloja hommattu ja saa niille antaa joskus virikettä. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”