Kaloja kuolee - myrkytys?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
sajonna
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaloja kuolee - myrkytys?

Viesti Kirjoittaja sajonna »

Tämänpäiväinen tilanne on kalojen osalta vakaa, ei uusia kuolemia (paitsi iltayöllä kuollut black venezuela). 10 korutetraa ovat kunnossa, niitä ei ole kuollut yksikään, mutta ovat aivan kalpeita kuin lakanat, vaikka pitäisi olla kauniin punaisia. Kaksi nuorta lehtikalaa kärsii vain nälästä, kuten aina. Jäljelle jäänyt albiinopartis on parkkeerannut itsensä sisäsuodattimen imukuppien päälle, eikä tule sieltä pois; on hengissä kuitenkin. Kaksi jäljellä olevaa monnista vaikuttavat normaaleilta, joskin vähän eksyneen ja yksinäisen oloisia. Kulkivat pareittain näiden kuolleiden kanssa (olivat ilmeisesti naaraita, kun pulskempia). Parvi oli vasta perusteilla, siihen tuli nyt hieman takapakkia.

Mittasin jälleen vesiarvot, ovat samanlaiset kuin eilen, ei muutoksia, KH on edelleen kovin alhaisen tuntuinen. Ilmastin on edelleen altaassa ja saa ollakin, vaikka normaalisti sitä en ole pitänyt. Suodattimet pyörittävät vettä ihan tehokkaasti.

Kasvit ovat kasvaneet oikein hyvin ja rehevästi, jopa keskellä sitä leväkiisseliä. Nyt niiden määrä on tietenkin jälleen vähäinen, enkä ole vielä laittanut nestemäistä lannoitetta tämän vesishown aikana tai jälkeen. PMDD:tä on avaamaton pakkaus odottamassa. En kylläkään tiedä, koska uskallan mitään lisätä tuonne altaaseen...

Eli voisi sanoa, että tilanne on vakaa. Katsotaan nyt, kuinka tässä käy. :|
340l, 200l, 120l (60l varalla), kaksi somalikissaa ja walesinspringerspanieli lapsilauman lisäksi... :D
O: Mustia kuparimonnisia (black venezuela) sekä kardinaalitetroja parvien jatkoksi!
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Olisko sulla karanteeniallasta, jonne voisit noita kaloja siirtää pahimman ajan yli? (Ainakin noita heikoimmassa jamassa olevia.)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuukkis kirjoitti:Tietysti erään pitää päästä myös kertoilemaan että sillä easy-lifellä on massiiviset ominaisuudet pitkällä aikavälillä tuhota lähes koko altaan eliöstö.
Tänään muuten vaihdoin yhden kiekkoaltaani vedestä noin 80 %ja käytin juuri tuota easy-lifeä kolminkertaisella annostuksella kun poistin lääkityskuurin jäämiä altaasta. Yksikään kiekko tai pleko ei heittänyt kuperkeikkaa altaassa, saatika kierteiset ja niitä syövät petokotilot olisivat joutuneet kuolemankierteeseen tämän aineen johdosta.
Minusta on äärettömän vastuutonta myydä tai mainostaa loistavaksi tällaista tuotetta, joka käyttäytyy ennalta-arvaamattomasti ei vain minulla vaan useilla muillakin käyttäjillä. Vaikka miten olisi itse kauppias, sidoksissa sellaisiin tai lahjottu mainostamaan uutuustuotteita niin tällaista ei kerta kaikkiaan minun moraalini sulata nyt eikä tule sulattamaan vastaisuudessakaan, siitä voitte olla varmoja. Minulla ei ole mitään syytä olla kohteliaasti hiljaa omasta tapauksestani, miksi pitäisi olla? Olen keskustellut asiasta myös silmäkkäin maahantuojan kanssa lukuisien kuulijoiden läsnäollessa. Ei tässä ole mitään salattavaa minun puoleltani, päin vastoin vähän vieläkin jaksaa kummeksuttaa että joidenkin mielestä tapaus pitäisi vaieta kuoliaaksi. En puolustaisi edes PMDD:tä jos sillä olisi havaittu olevan yhtä katastrofaalisia vaikutuksia, vaikka olen ollut mukana kehittämässä kotimaista reseptiämme alusta asti. Mikä kumma umpisokea ja naiivi lojaalius teitä tähän Easy-Lifeen oikein yhdistää?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Minä odotan edelleen niitä perusteluita.
Ei riitä, että olet keskustellut asiasta jonkun kanssa, ja todennut jonkun vedenvaihdon yhteydessä dramaattiset vaikutukset.
Se ei ole umpisokeaa, naiivia lojaalisuutta käyttää ainetta, joka ei ole aiheuttanut omissa altaissa mitään haittavaikutuksia.
Enemmän ihmettelen omaa asennettasi; jos kerran olet niin satavarma, että kaikki muut ovat suoranaisia ääliöitä käyttäessään kyseistä ainetta, sinulla pitäisi olla jotain faktaa selkäsi takana. Varsinkin kun mainostat olevasi tekemässä "reseptejä", luulisi sinulla olevan heittää kehiin jotain muuta argumenttia kuin se, että kaikki muut ovat typeriä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Otapa sanasi takaisin; en ole sanonut ketään "ääliöksi" enkä "typeräksi". Minun suuhuni ei laiteta tuollaisia, tiedä se. Sitä ei mikään muuta että on todellakin hyvin sokeaa ja naiivia uskoa että sama ei voi sattua omalle kohdalle, kun vain uskoo tarpeeksi lujaa että ei satu. Minä en ole kemisti mutta tiedän kyllä ihan faktaksi sen mitä omassa akvaariossani on tapahtunut.

Tässä muuten yksi tapaus lisää http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=143113" onclick="window.open(this.href);return false; . Montako näitä pitää olla ennen kuin suostutaan uskomaan että esim. tson esittämä kemiallinen reaktio on mahdollinen ja tuotteen mainonta on vaarallisen harhaanjohtavaa? Faktaa tuotteen vaarattomuudesta pitäisi olla sillä taholla joka sitä kauppaa, ei käyttäjien tarvitse perustella vaarallisuutta omalla kustannuksellaan. Ei tämä ole mikään Kiina jossa kokeillaan muutamalla kymmenellä tuhannella pikkuvauvalla voiko melamiinia mahdollisesti syödä.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Otan toki sanani takaisin. Minulle "umpisokea, naiivi lojaalisuus" vaan on yhtä kuin typeryys/ääliömäisyys. Pahoitteluni.

Mutta minulle ainakin selvisi se, että sinulla ei ole perusteluja mielipiteesi tueksi.

Tso:n selvittämät asiat eivät taas liity suoranaisesti FFM:iin, vaan noiden kaikkien aineiden yhteiskäyttöön, mikä on taas kaukana siitä, mistä tässä kinastellaan.

Kuten sanoit, sinä et ole kemisti, ja jotta tietäisit tarkalleen, mitä akvaariossasi on tapahtunut, sinulla tulisi olla tieto siitä, mikä altaassasi reagoi ja minkä kanssa.

Muoks. Tuossa viimeksi linkkaamassasi keskustelussakaan ei ole kyse yksistään FFM:sta, vaan uusien kalojen mukanaan tuomasta mahdollisesti erilaisesta loiskannasta sekä eri aineiden yhteiskäytöstä.
Viimeksi muokannut Vesipeukalo, 12:22, 08.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Uskoakseni aineen turvallisuudesta kertoo se että ainakin pieni akvaariokauppa ja leppävaario käyttävät sitä omissa altaissaan. Tuskinpa niillä yrityksillä niin paljon rahaa auton peräkontissa on, että ihan tarkoituksella kalansa tappaisivat...
Itse olen käyttänyt ko ainetta omissa akvaarioissani niin kauan kun niitä tälläerää on. Ei ole mitään moitteen sanaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Vesipeukalo kirjoitti:Kuten sanoit, sinä et ole kemisti, ja jotta tietäisit tarkalleen, mitä akvaariossasi on tapahtunut, sinulla tulisi olla tieto siitä, mikä altaassasi reagoi ja minkä kanssa.
Kultaseni, ei kenenkään tarvitse olla kemisti ymmärtääkseen elävän ja kuolleen kotilon tai kalan eron. :D

Edit. En ymmärrä mistä tässä keskustelussa on kyse ellei nimenomaan siitä että tämä tuote reagoi joidenkin muiden aineiden kanssa tappavasti, ilman että tuotteessa olisi asiasta varoitusta?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

maisu kirjoitti:Easy-Lifellä sain itse aikaan niin kaamean horror-kierteen yhdessä akvaariossani etten voisi enää suositella ainetta edes pahimmalle vihamiehellenikään. Kotilot nousivat samantien pohjasta hiekalle kuolemaan joukkokuoleman ja voitte vain kuvitella mikä on kaiken stabiiliutensa ja ilmeisesti myös bakteerikasvustonsa menettäneen altaan kohtalona; pitkä leväkierrehän siitä seurasi. Kaloistakin jouduin lopettamaan 70% pitemmän ajan kuluessa keskushermosto-oireiden vuoksi. Nyt on kaikki taas hyvin mutta kyllä sinuna vaihtaisin 100% vedestä äkkiä jos sama uhkaa. En vieläkään suostu ymmärtämään tai uskomaan edes todeksi miten tällainen tuote on päässyt markkinoille, ilmeisesti mitään ennakkotarkastusta ei tällaisille ole olemassa.
Muruseni, itsehän aloitit keskustelun aiheesta FFM:n vaarallisuus [;)]
Aloittaja ja monet muut ovat puhuneet yhteiskäytöstä muiden aineiden kanssa, sinä taasen puhuit FFM:sta yksinään.

Jottei totuus unohdu, niin en minäkään halua vaarallisia aineita käyttää. Mutten myöskään ryntää boikottiin siksi, että joku sanoo aineen olevan vaarallinen, ilman perusteluita.
Jos taas haluat ottaa esiin erilaisten kemikaalien yhteisvaikutuksen, sinun pitää ymmärtää, mitä olet sanomassa.
Silloin ei riitä, että tietää elävän ja kuolleen kalan eron.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Vesipeukalo kirjoitti:Aloittaja ja monet muut ovat puhuneet yhteiskäytöstä muiden aineiden kanssa, sinä taasen puhuit FFM:sta yksinään.
Niin, minulla ei ollutkaan kyse yhteiskäytöstä minkään akvaarioon lisätyn, tunnetun kemikaalin kanssa ja lisäksi kyseessä kaksi hyvin erilaista allasta (kalaton meriallas ja tämä makeavetinen josta nyt olen puhunut; merialtaasta kukaan ei lopultakaan kuollut, mutta korallit menivät kiinni ja kehittivät moneksi päiväksi paksun limapeiton päälleen - samoin madot nousivat pohjasta hiekalle). Se ei tarkoita etteikö kyseessä voisi olla kemiallinen reaktio kuten yhteiskäytössäkin. Asun esimerkiksi lähempänä vesilaitosta kuin useimmat.

Jos olet valmis myöntämään että tämän aineen yhteiskäyttö esim. lääkkeiden kanssa voi olla fataalia niin miksi hyväksyt ettei siitä varoiteta ostajaa pullon kyljessä? Tai miten uskallat käyttää sitä itse, tietäen ottavasi riskin että tavallisen hoidettavissa olevan kalataudin hoito voi tappaa kalasi yhdessä tämän aineen kanssa? Tuskin siellä Turkissa ihan yhtä huolettomasti voi 100% vedenvaihtojakaan tehdä kuin täällä Helsingissä normaalioloissa voi.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Kyse on koko ajan ollut siitä, että tuollaisille väitöksille pitää löytyä joku peruste. Se ei riitä, että henkilön a akvaariossa on tapahtunut outoja käänteitä aineen lisäämisen jälkeen, tai että henkilön b kalat kuolivat kun lisättiin ainetta x ja y yhtäaikaa.
Kun ryhdytään luokittelemaan jotain tuotetta vaaralliseksi, pitää olla olemassa todiste. Ja jonkun aineen vaaralliseksi luokitteluun ei riitä kuollut kala, vaan pitää tietää miksi se kuoli, oli syy sitten minkä aineen hyvänsä! Ja sen tutkimiseen pitää ikävä kyllä olla vähintään kemisti, ei edelleenkään riitä "mutu".

Huolettomampaa vedenvaihtoni täällä on FFM:n kanssa, kuin ilman sitä.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Vesipeukalo kirjoitti:Kyse on koko ajan ollut siitä, että tuollaisille väitöksille pitää löytyä joku peruste. Se ei riitä, että henkilön a akvaariossa on tapahtunut outoja käänteitä aineen lisäämisen jälkeen, tai että henkilön b kalat kuolivat kun lisättiin ainetta x ja y yhtäaikaa.
Tarkoitushan on kertoa kahdelle kalakuolemien kanssa tälläkin hetkellä kamppailevalle että ongelma johtuu hyvin todennäköisesti tämän tuotteen käytöstä. Ei voi mitenkään olla enää sattumaa että tämä sama tuote löytyy taustalta todella monista "selittämättömistä" kalakuolemista. Ei se sen kummempaa ole eikä minulla ole mitään suurta tarvetta vakuuttaa sinua yhtään mistään. Ehkäpä näet yksi kaunis vedenvaihtokerta ihan itse mihin tuote pystyy ja miltä tuntuu menettää kalansa oman tyhmyytensä vuoksi (ja tyhmyydellä viittaan siis tietenkin itseeni, kun menin edes kokeilemaan "ihmeainetta"). Toivotaan kuitenkin ettei näin ehdi sinulle käymään vaan joku tosissaan tutkii laboratoriossa tuotteen koostumuksen ja selittää sinulle asian ihan kädestä pitäen. Itselläni ei onneksi ole mitään pakonomaista tarvetta työntää akvaariooni mitään muitakaan tuntemattomia aineita vaikken tiedäkään tarkkaa kemiallista kaavaa millä tavalla ne voivat vahingoittaa kalojani.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Tästä asiasta kinaaminen ei taida enää nostaa esiin mitään uusia argumentteja, saati niitä kaivattuja perusteluja, joten lopetan sen omasta puolestani tähän.
Teemu Salonen

Tässä tulee minunkin toiseksi viimeinen kommentti tähän keskusteluun. Juttelin ffm:n "vaarallisuudesta" leppävaariossa tänään. Ville nauroi ja näytti mulle about 150l:n akvaarion jossa on 300 kardinaalitetraa. Sitten 5l:n kansiterin, josta kaatoi ffm:ää litran mitan täyteen. Sen jälkeen tuo litra kipattiin sinne kardinaalitetrojen joukkoon.
Käyn huomenna kysymässä, kuinka moni kuoli ja raportoin siitä sitte tänne:D
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Maisu! Kyllähän asia on niin että ffm on varmasti tutkittu laboratoriossa ennenkuin on päästetty markkinoille, turha väittää muuta. Luultavasti itse olen ensimmäinen tämän aineen suurkäyttäjä ainakin aqua-webbiläisitä kun käytin ko. ainetta jo noin vuoden ennenkuin sitä oli suomen markkinoilla varsinaisen maahantuojan toimesta. Yhtään aineesta johtuvaa kalakuolemaa saatika kotiloiden joukkotuhoja ei ole koko käytön aikana sattunut.
In numbers of ten the power is in one.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Lienee aika palata takaisin alkuperäiseen aiheeseen.
Onkohan levä kenties sinilevää, eli cyano-bakteeri? Tuossa aiempi ketju sinilevästä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&sk=t&sd=, ja on haulla löytyy varmaan vielä lisää. Kalakuolemien syynä voivat olla siis sinilevän tuottamat myrkyt.

Minäkin haluan sanoa, että älä heitä pyyhettä kehään vaikka tuollaisen leväriesan oletkin saanut. Katjaa kompaten (joka on muuten ihan mukava ja tarkoitti tosiaankin varmaan pelkkää hyvää), leväongelman alkusyy on syytä korjata.

Meitä kanssakirjoittelijoitakin on moneksi. Joskus kirjoittaessaan saattaa unohtaa, että kommentti saattaa välittyä vastaanottajalle eri tavalla kuin kirjoittaja on ajatellut. Kehonkieli ja ilmeet eivät ole vaikuttamassa kirjoitetun viestin merkitykseen, joten kirjoittaessa viestejä täytyy olla tarkempana kuin puhuessaan normaalisti.

Tsemppiä "salapoliisintyöhön" leväongelman poistamiseksi! :)
tso
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Jos pitäisi vetoa lyödä niin veikkaan että yhtään tetraa ei ole kuollut.

Itse olen tutkijapuolella ollut mukana suomalaisissa rokotetutkimuksissa reilut 15 vuotta sitten. Kun lääkkeitä testataan pyritään etsimään kaksoissokkotuktimuksessa hyödyt ja haitat aineesta käyttäen kontrolliryhmää ja placebo lääkettä. Kysymykset tutkittaville potilaille ovat hyvin yksityiskohtaiset ja myös lääkkeiden yhteisvaikutuksia tutkiktaan. Valitettavasti aina silloin tällöin pääsee lääkkeitä markkinoille jotka isossa populaatioissa aiheuttavat yllättäviä yhteisvaikutuksia toisten lääkeaineiden kanssa ja myös yksistään. Näin äkkiä tulee mieleen viimeaikaisista poisvedoista esim. Vioxx, jota allekirjoittanut on popsinut monta kuuria erilaisiin urheiluvammoihin (mm. kylkiluita poikki fillarilla maastossa..) eikä mitään ongelmia ole ollut.

Uskon että ffm on turvallinen aine yksistään käytettynä ja varmasti tehokas. Kyllä sitä pitää uskoa ihmisten sanaan joita tässäkin threadissa on kuultu moneen kertaan. Se mikä minua eniten (ei siis paljoa, mutta vähän) nyppii kuitenkin ffm tapauksessa on salailu. Kuvaillaan vaikutuksia, mutta ei itse aineen sisältöä - vedotaan yrityssalaisuuteen ja siihen, että muut kopioisivat. Varmasti tätä on testattu paljon, mutta mm. Tetran lääkkeissä lukee selkeästi minkä muiden saman valmistajan lääkkeiden kanssa niitä ei pidä käyttää (Tetra vain esimerkkina). Samoin valmistajat suosittavat lähes poikkeuksetta, että samassa altaassa käytetään vain saman valmistajan tuotteita. En usko, että kaikki yhdistelmät voidaan koskaan saada kattavasti testattua ja uusia tehoaineita tulee koko ajan markkinoille, joten arvaamattomia yhteisvaikutuksia SAATTAA tulla esiin.

Kunhan tästä saan tuo lehtikalojen kasvatusprojektini rauhoittumaan lupaan kaivella hieman lisää ffm + algovec kombinaatiosta. Raporttia pukkaa joskus maaliskuussa. Pitänee pyytää muutama palvelus tutuilta laboranteilta sekä tutkijoilta ja suorittaa muutama käytännön koe lisäksi - eli perustaa pari allasta ja yrittää toistaa tilanne mistä koko tämä keskustelu lähti liikkeelle. Jos joku suunnalla Tre on kiinnostunut osallistumaan ja pystyy mahdollisesti auttamaan (esim. jos omistat pyyhkäisyelektronimikroskoopin autotallissasi) niin yv nappia saa käyttää :)

Tähän ketjuun kirjoitteluni päättyy tähän, mutta olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan miten siinä altaassa kävi josta tämä keskustelu lähti liikkeelle.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
sajonna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sajonna »

Totta, yhtään tetraa ei ole kuollut koko aikana... Myös lehtikalat ovat pärjänneet ilman ongelmia. Pari black venezuelaa selvisi myös, pikkuiset albiinopartamonnit kuolivat kaikki. Jos näitä testejä joku muukin kuin tso tekee, niin ehkä kannattaisi kokeilla partamonneilla. Tai plekoilla, monnisilla,...

Uusia kalakuolemia ei ole ilmaantunut enää, vielä ei levää ole näkynyt. Arvot olleet tavanomaiset (samat kuin aiemmin ketjussa), niitä mittailtu lähes päivittäin.

Minä ainakin odotan tson raporttia, nuo arviot yhteiskäytön vaikutuksesta tuntuvat järkeenkäyviltä. Vaikka olisin kuinka ffm:n aktiivikäyttäjä, en silti näiden kokemusten perusteella uskaltaisi laittaa muita myrkkyjä samanaikaisesti.

No, kokemuksista opitaan. Toivottavasti joku säästyy kalakuolemilta jatkossa tämän tapauksen ansiosta!
340l, 200l, 120l (60l varalla), kaksi somalikissaa ja walesinspringerspanieli lapsilauman lisäksi... :D
O: Mustia kuparimonnisia (black venezuela) sekä kardinaalitetroja parvien jatkoksi!
Teemu Salonen

Jos pitäisi vetoa lyödä niin veikkaan että yhtään tetraa ei ole kuollut.
Kymmenen pistettä!

Ei sitte niin ensimmäistäkään kuollutta kalaa. Ja altaassa olevat kierteisetkin voi ihan paksuksi joten kovin vaarallisesta myrkystä ei voi olla kyse:D
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Pyörrän puheeni ja kirjoitan sittenkin vielä yhden kommentin.
Heitin kiekkolaan, oliko se nyt toissapäivänä, tripla-annoksen FFM:ia, eikä tapahtunut mitään.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

100% natural & safe.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Tuukkis, pyydäpä näitä mainitsemiasi liikkeitä ensi kerralla demonstroimaan kuinka laittavat tätä ainetta pariin rivilliseen eri syistä lääkittyjä karanteenialtaita. Ajankohta kannattaa valita sellaiseksi että vakuutusrahoille on käyttöä. :twisted:
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Onko 100% natural&safe jokin liike maisu ? En ole maininnut liikkeiden nimiä tässä topicissa. Lisäksi ehdotat minua ehdottamaan vakuutus petokseen viittaavaa toimintaa joka kyseisellä aineella ei ole edes mahdollista. Älä maisu enää käytä "rikkinäisiä suurennuslaseja" kun tiirailet tätä viestiketjua.
Easy-lifeä ei muuten käytetä samanaikaisesti lääkeaineiden kanssa , sillä voidaan poistaa lääkityksenjälkeisiä jäämiä samaan tapaan kuin aktiivihiilellä. Kannattaisi yleensäkin lukea mitä siinä purkin kyljessä lepää.
tso
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Niinhän siinä lukee kielellä jota suomessa ei ole hyväksytty viralliseksi käyttöohjeiden kieleksi (-> eli unversal language of bad English; sorry, no pun intended). Suomenkielisessä käyttöoheessa (se valkoinen maahantuojan "Espoon Akvaariotukku Oy" tarra) ei mitään mainintaa ole yhteiskäytöstä lääkeaineiden kanssa. Lisäksi ainakin ostamassani pullossa ko. tarra oli lyöty suoraan noiden omituisten vieraskielisten ohjeiden päälle. Eli tältä osin kyseessä on puutteelliset käyttöohjeet ja virheellinen kuluttajille tuotetieto. Oma työkieleni on englanti, eli sen kanssa ei ole ongelmia, mutta maahantuojat eivät voi tehdä tätä oletusta kuluttajien kielitaidosta, vaan heidän tulee toimittaa kuluttajille täydet käyttöohjeet omalla äidinkielellään. Minä en ota kantaa siihen jäikö jotain oleellista mainitsematta, mutta selvästi suomenkielisessä käyttöohjeessa on paljon vähemmän kuvattu tuotteen käytöstä kuin mitä englanniksi pullon kylkeen on präntätty.

Ja ketjua seuraanneet voivat varmaan huomata että olen siis hankkinut ko. ainetta 500ml putilon testaukseen. Lisäksi hankittuna on: Sera Algovec "rajoittaa levänkasvua makeanveden akvaariossa"(tehoaineena kuparisulfaatti), puhdasta kuparisulfaattia 200g Yliopiston apteekista, akkuvettä 1l, labravehkeet, testit ja mittarit olikin jo omasta takaa.

Ensimmäinen kysymys: Miten kuparisulfaatti ja FFM reagoivat keskenään, väliaineena puhdistettu vesi?

Oletus: FFM reagoi yhdessä kuparisulfaatin kanssa siten, että kupariyhdisteet yhdessä FFM "raskasmetalleja sitovan vaikutuksen kanssa" saostuvat koeputken pohjalle. +25C lämmössä reaktioon menee alle 24h. Testijärjetelyt: kuparisulfaattiliuosta (pitoisuus pitää vielä laskea), 3 koeputkea. Putki A: kuparisulfaattiliuos, Putki B: Kuparisulfaattiliuos+FFM, Putki C: Pelkkä FFM. Liuokset valmistetaan puhdistettuun vetee, pidetään koko kokeen ajan +25 lämmössä ja reaktiota seurataan 5min välein ottamalla kameralla kuva keputkista.

Oletuksen perusteena on ketjun aloittajan nimim. sajonnan ongelmahan oli että pohjakalat ja nuoliaiset kärsivät:

sajonna kirjoittaa saldoa kaloista jotka siirtyivät autuaammille uimavesille:

"leväbarbi-pikkuinen"
"Black venezuela -monnisen"
"pari vauvapartista"
"Nyt kuoli albiinopartis"

lisäksi sajonna kirjoitta:

"yhtään tetraa ei ole kuollut koko aikana... Myös lehtikalat ovat pärjänneet ilman ongelmia."

Selvittely etenee saldo toistaiseksi n.25€ ja monta kymmentä kilometriä autolla, kuparisulfaatin kanssa oli haastetta, mutta löytyi kuitenkin...

Ja lopuksi.. käsittelin yhden karanteenialtaistani FFM:llä perjantaina - pitihän sitä kokeilla. Tappelusta toipuva partis ja lääkekuurilla sairaalasta viikko takaperin palautetut platyt porskuttavat kuin ennenkin. Ei mitään ongelmia. Huom. kyseessä ei ole lääkintäallas vaan perus karanteeni.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Niin, emmehän tiedä todellista tilannetta näissä onnettomissa altaissa ennen kummankaan aineen lisäystä, kuten ilmeisesti eivät tienneet altaiden omistajatkaan. Sattumalta en nyt voi lukea mitä suomeksi tuossa purkissa lukee kun olen ottanut sen pois nähdäkseni mitä ulkomaan kielellä siinä seisoo, enkä löydä suomi lappusta mistään.
Itse olen kyllä käyttänyt ko. ainetta aina lääkitysjäämien poistoon altaista ja ongelmia ei ole ollut. Mutta toisaalta minulla on kokemusta akvaarioiden hoidosta kahdella eri vuosituhannella.
Mitä muuten lukee tuon levämyrkyn paketissa näistä muiden aineiden yhteiskäytöstä että sopiiko sitä käyttää jonkun muun valmistajan vedenhoitoaineen kanssa tai saman valmistajan hoitoaineen kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”