Leväongelma ja muutama kysymys
Valvoja: Moderaattorit
Leväongelma ja muutama kysymys
Olen laittanut ensimmäisen Malawialtaan muutama kuukausi sitten. Allas on 220l ja kalastona 8 kpl sinihuulia ja 3 kpl mainganoja (näitä tarkoitus hankkia vielä muutama lisää).
Olen painiskellut altaan levän kanssa. En tiedä mitä levää se on, väriltään ruskeaa ja poisharjatessa pölymäistä. Olisiko piilevää? Levä lisääntyy nopeasti ja koko allas näyttää likaiselta ruskeansävyisenä. Levä kasvaa taustassa, kivissä ja lasissa. Olen laittanut kaksi Tetran tabletti "kuuria" ja niiden aikana levän kasvu ehkä hieman pysähtyi, mutta vedenvaihdon/vaikutusajan umpeuduttua jälkeen taas alkoi uudestaan. Veden ph on tällä hetkellä 8,5 ja KH 9.
Onko kellään kokemusta tällaisesta levästä? Miten pääsen siitä eroon?
Toinen aika "alkeellinen" kysymys liittyy pohjan imurointiin. Mainganot ovat mukavasti muovanneet pohjaa ja tehneet luolastoja hiekasta. Miten yleensä imuroitte pohjaa? Aikaisemmin normaalissa seura-akvaariossa oli helppo käydä sora läpi ja noukkia kaikki kikkareet mukaan. Mutta nyt suurin osa pohjasta on kivien peitossa ja jos rupean siirtelemään niitä, rikon kaikki kalojen tekemät rakenteet. Riittääköhän puhdistukseksi vain veden vaihto ja pohjan imurointi vapailta osilta? Olen seurannut nitraatti arvoja ja ainakin toistaiseksi ne on ovat ok.
Miten te touhuatte puhdistuksen kanssa?
Olen painiskellut altaan levän kanssa. En tiedä mitä levää se on, väriltään ruskeaa ja poisharjatessa pölymäistä. Olisiko piilevää? Levä lisääntyy nopeasti ja koko allas näyttää likaiselta ruskeansävyisenä. Levä kasvaa taustassa, kivissä ja lasissa. Olen laittanut kaksi Tetran tabletti "kuuria" ja niiden aikana levän kasvu ehkä hieman pysähtyi, mutta vedenvaihdon/vaikutusajan umpeuduttua jälkeen taas alkoi uudestaan. Veden ph on tällä hetkellä 8,5 ja KH 9.
Onko kellään kokemusta tällaisesta levästä? Miten pääsen siitä eroon?
Toinen aika "alkeellinen" kysymys liittyy pohjan imurointiin. Mainganot ovat mukavasti muovanneet pohjaa ja tehneet luolastoja hiekasta. Miten yleensä imuroitte pohjaa? Aikaisemmin normaalissa seura-akvaariossa oli helppo käydä sora läpi ja noukkia kaikki kikkareet mukaan. Mutta nyt suurin osa pohjasta on kivien peitossa ja jos rupean siirtelemään niitä, rikon kaikki kalojen tekemät rakenteet. Riittääköhän puhdistukseksi vain veden vaihto ja pohjan imurointi vapailta osilta? Olen seurannut nitraatti arvoja ja ainakin toistaiseksi ne on ovat ok.
Miten te touhuatte puhdistuksen kanssa?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Leväongelma ja muutama kysymys
Onko sulla pohjalla hiekka vai sora? Mulla on malawi-altaassa hiekkapohja, koska sitä ei tartte lapota. Pohjan möyhimisen hoitaa kierteisarmeija ja kerran kuukaudessa minä. Siitä pinnalta vaan lapolla imuroin vedenvaihdon aikana hiekan pinnalle kertyneet moskat.
Tota levää kertyy altaaseen aina alkuvaiheessa, joten anna vaan rauhassa altaasi kehittyä äläkä laita noita leväntappoaineita. Pahimmassa tapauksessa altaasi juuri kehittymäisillään oleva tasapaino järkkyy ja ongelma vaan uusii. Malawialtaassa mielestäni kuuluukin olla aina himppasen levää ja noi mun kalaset sitä syövätkin kivien pinnalta.
Tota levää kertyy altaaseen aina alkuvaiheessa, joten anna vaan rauhassa altaasi kehittyä äläkä laita noita leväntappoaineita. Pahimmassa tapauksessa altaasi juuri kehittymäisillään oleva tasapaino järkkyy ja ongelma vaan uusii. Malawialtaassa mielestäni kuuluukin olla aina himppasen levää ja noi mun kalaset sitä syövätkin kivien pinnalta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Malawialtaassa levät ovat melko yleisiä. Kasveja kun on vähän tai ei ollenkaan, on vesi melko ravinteikasta. Siksi säännölliset (vähintään kerran viikossa) vedenvaihdot auttavat tähän ongelmaan. Myös ruokinnan kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei liialla ruoalla tule kuormitettua enempää. Laseista levät lähtee parhaiten vanhalla pankkikortilla (myös muu vastaava käy, esim. etukortti), kivet ja muut somisteet kannattaa poistaa altaasta ja harjata.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciclidistit
Minulla on myös aika uusi ja pienehkö (240L) malawiallas ja isoja kaloja 15 kpl ja poikasia, huomasinkin, että nitraatti (ravinteet) nousee aika nopeasti ja sen seurauksena myös levää tulee. Olenkin nyt vaihtanut vettä vähintään kahdesti viikossa ja vähentänyt ruokintaa, ja se on auttanut. Kalatkin syövät levää enemmän, kun muuta ruokaa tulee vähemmän. Toki olisi kiva laittaa nuo samat kalat kaksi kertaa isompaan altaaseen ....
576 L Sekala, 240 L Malawi
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Levästä sen verran että täällä muutamien kuukausien jälkeen perustuksesta alkoi viherlevä ottamaan voittoa piilevästä jota aina hammasharjalla rassasin pois. Valitsin omaan silmään pienemmän pahan ja annoin vihreän kasvaa - siitä ne fisutkin tykkäävät. Lasit kyllä levättyy viikossa umpeen jos ei magneetilla lainkaan pelaisi. Vedenvaihtoväliä olen koittanut pitää 5 päivän mittaisena ja vaihdan n.60% kerrasta.
Pohjana hiekka jota en lappoa erikseen. Kivikasoista saa kohtuu näppärästi kakitsut imuroitua kun on ensin joku 30% vedestä pois ja kippaa ämpärilliset vettä kasojen päälle. Huuhtelee sitten sieltä sisuksista sitä kököä pihalle ja lappo valmiina.
Pohjana hiekka jota en lappoa erikseen. Kivikasoista saa kohtuu näppärästi kakitsut imuroitua kun on ensin joku 30% vedestä pois ja kippaa ämpärilliset vettä kasojen päälle. Huuhtelee sitten sieltä sisuksista sitä kököä pihalle ja lappo valmiina.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hiekkapohja mullakin on. Ehkä mä sitten vaan kanssa "pöllyttelen" sitä veden vaihdon yhteydessä.
Ihan aluksi, kun allas oli kypsymässä, sinne tuli vihreää levää. Kun kalat saapuivat, niin ne söivät kaiken levän yhdessä yössä. Tähän ruskeaan levään ne ei tunnu koskevan.
Täytyy nyt sitten varmaan kokeilla veden vaihdon tihentämistä ja odottaa jos levä alkaisi vähentymään.
Millaiset veden ph:t ja kovuudet teillä on?
Ihan aluksi, kun allas oli kypsymässä, sinne tuli vihreää levää. Kun kalat saapuivat, niin ne söivät kaiken levän yhdessä yössä. Tähän ruskeaan levään ne ei tunnu koskevan.
Täytyy nyt sitten varmaan kokeilla veden vaihdon tihentämistä ja odottaa jos levä alkaisi vähentymään.
Millaiset veden ph:t ja kovuudet teillä on?
Minulla on ollut tuo piilevä kiusana koko altaan elinajan eli 8 vuotta. Vettä vaihdan 50% viikottain ja suodatuksena on mattosuodatin ja lisäkiertona Fluval 4+ sekä UV-suodatus. Mikään ei ole auttanut. Ei fosfaatinpoistaja, ei silikaatinpoistaja, ei harjaus, ei suolalisäysten muutokset, ei valaisun vähennyt eikä lisäys. Se vain kuuluu tuohon systeemiin. Malawijärvessäkin näyttää olevan kivet aika ruskeita.
-Juissi
-Juissi
-
- Starting Member
Minulta löytyy sekä punaista, että vihreää levää koko altaasta.
Jtn. levänpoisto myrkkyjä ensin kokeilin, mutta totesin ettei auta pitkäksi aikaa joten jätin nuo myrkyt pois.
Joka viikko joutuu käymään perusteellisen levänpoisto operaation. Uuden tiskiharjan ostin sitä varten ja hyvin saa sillä kaikki lasit ja kiven pääliset.
Minulla ei ainakaan kiven alle juurikaan levää tule, joten melkein riittää, että päällimmäiset kivet harjaa perusteellisesti ja alemmat vain vähän päältä.
Melanochromis auratukset ainakin nyppivät tuosta anubiaksen päältä levää mukavasti pois. Sinihuulet ovat hieman laiskempia.
Minulla on altaassani mustaa painavaa hiekkaa, joten ei tarvitse kun pinnalta putsata.
Tosin tämä levä ongelmani kertyy myös tuohon hiekan päälle lautoiksi aina välillä.
Auratukset onneksi hieman kaivelevat itsekin sitä pohjaa, ni ei tuu enää niin paljon lauttoja.
Nitraattia ei altaassani pahemmin vielä ole, mutta levä tuntuu hyvin viihtyvän. =/
Jtn. levänpoisto myrkkyjä ensin kokeilin, mutta totesin ettei auta pitkäksi aikaa joten jätin nuo myrkyt pois.
Joka viikko joutuu käymään perusteellisen levänpoisto operaation. Uuden tiskiharjan ostin sitä varten ja hyvin saa sillä kaikki lasit ja kiven pääliset.
Minulla ei ainakaan kiven alle juurikaan levää tule, joten melkein riittää, että päällimmäiset kivet harjaa perusteellisesti ja alemmat vain vähän päältä.
Melanochromis auratukset ainakin nyppivät tuosta anubiaksen päältä levää mukavasti pois. Sinihuulet ovat hieman laiskempia.
Minulla on altaassani mustaa painavaa hiekkaa, joten ei tarvitse kun pinnalta putsata.
Tosin tämä levä ongelmani kertyy myös tuohon hiekan päälle lautoiksi aina välillä.
Auratukset onneksi hieman kaivelevat itsekin sitä pohjaa, ni ei tuu enää niin paljon lauttoja.
Nitraattia ei altaassani pahemmin vielä ole, mutta levä tuntuu hyvin viihtyvän. =/