Tässä päivänä jos toisenakin olen ihmetellyt pieniä raitanuoliaisia yhdessä altaassamme(630l). Toki siellä raitanuoliaisia kuuluukin olla mutta noiden koko(2,5-3cm) on pistänyt silmään. Vaimo on puhunut jo kauan että raitanuoliaisilla on poikasia kun ovat niin pieniä mutta olen vain todennut että nehän on niitä juuri ostettuja täydennyksiä, ei raitanuoliaiset lisäänny akvaariossa. No, tarkistelinpa hieman ostoksia ja tämä kolmen kappaleen täydennys on ostettu tämän vuoden tammikuussa! Eli näin se aika vaan rientää. Kävinpä vielä liikkeessa josta nuoliaiset ostin ja kysyin myytävien raitanuoliaisten kokoluokkaa. Vastaus oli että yli 3cm, yleensä 4cm, klovninuoliaiset ovat tuota pienempiä.
Altaassamme on siis kolme vanhaa 6-7 vuotiasta raitanuoliaista joiden seuraan tämä täydennys tuli. En kuitenkaan muista nähneeni uusia tulokkaita tuossa muutama kuukausi takaperin tai sitten ovat vain olleet piilottelevia ja silmät ovat nauliintuneet ripsimonneihin

. Muistan kun tämä täydennys tuli niin keskusteltiin että toivottavasti oppivat väistämään helmikirjoahvenet etteivät päädy näiden ruokalistalle heti kättelyssä. Hyvällä prosentilla nämä harventavat uusia kaloja ennen kuin oppivat varomaan helmisköitä, sen jälkeen eivät helmiskät jaksakaan enää jahdata elävää saalista, helpommallahan saa kun odottaa mitä altaaseen putoaa ulkopuolelta.
Eli onko raitanuoliaisten lisääntyminen akvaariossa mahdollista? Vai ovatko täydennykset vain pysyneet kohta yhdeksän kuukautta saman kokoisina ja olen vain sattunut ostamaan erittäin pienikokoisia raitapaitoja? Olen tosiaan ostanut näitä kolme kappaletta täydennykseksi ja kolme pientä nuoliaista olen altaassa nyt nähnyt samaan aikaan. Pienimmällä näistä kolmesta on molemmilla puolilla kidusten takana valkoiset pisteet, kehitysvaiheessa? Itse en tosiaan muista kuinka nopeasti nuo kasvavat, alkuperäisten hankinnasta on jo niin paljon aikaa. Klovninuoliaiset kasvavat paljon hurjempaa vauhtia, ostin niitä pari kappaletta lisää keväällä, todella pieniä, nyt ovat kuitenkin jo n. 5cm pitkiä. Toki klovninuoliaiset kasvavat suuremmiksi joten kasvuvauhtikin on luonnollisesti suurempi.
Tässä pari kuvaa: