Anteeksi pitkä tarina. Yritin haulla löytää jotain vastaavia, ja jotain löytyikin, mutta en pystynyt itse ratkaisemaan arvoituksen.
On ollut paljon muutoksia viime aikoina mitkä valitettavasti voi tehdä vaikeaksi päättää mistä tämä johtuu;
- Muutimme asunto noin kuukausi sitten. Muuton yhteydessä poistin kaksi heikkoa yksilöitä (ei oikein enää jaksanut muuton jälkeen syödä ja olivat ns "luurankoja")
- Uudessa asunnossa on kylmempi ja lämmittimet jaksaa pitää 28-29C. Valitettavasti toinen niistä vielä rikkoontui joten lämpötila tippu 25C'hen (ehkä jopa) viikoksi kun olimme joulu-lomalla
- olimme joulu lomalla siis viikon ja sillä aikaa kalat söivät Tetran diskusruoka. Normaali dietti on survari ja tämä kyseinen ruoka. Olen myös kokeillut uusi rae-ruoka viime aikoina (Aquatic Nature, Discus Excel Colour) pieninä annoksina. Syövät sitä.
- survari toimittaja vaihtunut muuton yhteydessä - nyt "ocean nutrition" bloodworms (niitä mitkä on pieniä kuutiota)
- on lisätty parin otteeseen kiekkoja akvaarioon viime aikoina (2kpl pieniä + 2kpl isoja). Kaikki näitä oli terveitä kun tulivat meille; vilkkaat ja söivät hyvin.
Eilen illalla yksi kiekko kuoli ja yöllä kaksi lisää. Kaikki olivat olleet meillä noin 3-4v (en muista tarkalleen) ja kaikki olivat täysikasvuisia Super-pigeonbloodeja ostettuja samalla aikaa noin 5cm kokoisena. Yksi näytti siltä ettei joulun aikana syönyt lainkaan, toiset terveen näköisenä mutta illalla oli laiskoja ja hengitti nopeasti ja oleskeli pinnan läheisyydessä. Ei ollut muuta vika kun että kuolleita oli aamulla, ihan elävän näköisiä.
Olen antanut heille äskettäin kuurin Jungle loiselääkettä epäiltyän kidusloisia (hengitys ja limakalvo kiduksissa). Normaalisti jos on semmosia kalat ovat sen yhteydessä vilkastuneet - ei tällä kertaa joten väärä diagnoosi minulta

Mulla enää 8 kiekkoja jäljellä mistä kaksi pikkusia punaturkooseja (4cm) piilossa koko ajan tummia, kaksi pigeonblood keltaisia (8cm) jotka arkoja ja piilossa hengittävät nopeasti, ja ne uudet isot mitkä nyt parhaimmissa kunnossa (mitä viittaa siihen ettei ne tuoneet mitään tänne). Pari sinisiä liikkuu myös mutta eivät innokkaasti hae ruoka.
Monniset ovat piilossa kasvustossa, leväbarbit eivät liiku... ??
Jotain on pahasti pielessä, mutta kaikki vesiarvot ovat kunnossa. Ei ole pesty akvaarion lasi millään eikä muita myrkkyjä tiettävästi vahingossa lisätty. Suodatus on ollut käynnissä koko ajan sekä iso ulkosuodatin että matto-suodatin.
Toivon että joku jotain edes keksi mitä voinut mennä pieleen..