Milliksen poikasista

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jeko
Starting Member
Starting Member

Milliksen poikasista

Viesti Kirjoittaja jeko »

Heips!
Sellasta kyselen teiltä viisaammilta et kuinka erotan sukupuolisesti koiraat ja naaraat onko ne jotenki erinäköisiä? ja kuinka pienenä ne voi erottaa toisistaan?
Kuinka kauan kestää kun voi luovuttaa niitä myyntiin? kauanko esim koiraan kaunis pyrstö kestäää kasvaa?
Kiitti jos joku valaisee...
Elämä on...
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Re: Milliksen poikasista...

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Itellä kanssa poikasia kasvamassa nyt ehkäpä noin 3-4 viikkosia, osalla jo "raskauspilkut".
Muistelisin että meillä alko kaksoismiekka ja alamiekka kasvattamaan n. 3kk:den ikäsenä, ja huntu hieman aikasemmin.
Luovutusiästä en oo varma, mutta ite antanu eteenpäin kun on olleet n. 1cm kokoisia. Ja värit alkanut näkymään pyrstöissä.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Täällä syntyi viime yönä ainakin 16 milliksen poikasta :D
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
kalakeitto
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kalakeitto »

Urokset on hienomman näkösiä.
Se, joka kysyy, on tyhmä vain hetken. Se, joka ei kysy, on tyhmä ikuisesti.
Miljoonakala_95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala_95 »

Mulla oli tänään päivällä syntyny ihan pikkusia miljoonakalan poikasia! =)
En kyllä ennää tiiä, onko niistä ykskään elossa, kun ei ole kovin hyvää se kasvusto jonne pikkuset pääsisivät piiloon ahneilta kaloilta.. :?
Miks pitää elää?
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Siirsin eilen miljoonakalani ja platyni toiseen akvaarioon ja kappas vain, siellä uiskentelee nyt 20 pientä miljoonakalan poikasta :| Moneskohan poikue menossa.. Itse tunnistin sukupuolet vasta kun kalat olivat noin kuukauden ikäisiä. Parhaiten tunnistat kalat uroksien Gonopodium-sukupuolielimestä. Kalojen ollessa pieniä pystyy vain arvailemaan.. Luulin itse melko kauan että eräs poikasistani olisi naaras..Yhtäkkiä sillä olikin miehen vehkeet ja korea väri ;) Mitä mieltä olette väitteestä että miljoonakalan poikasten sukupuoli määräytyy veden lämmön mukaan? Minulla oli poikuueessa sekä naaraita että uroksia, enemmän kuitenkin uroksia.
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Tiedä tuosta lämpötilasta, mutta meille tuli aina naaraita enemmän. Joskin viimesestä taisi tulla koiraita enempi ja lämpötila pysynyt ihan samana.
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Jostakin muistan lukeneeni, että veden kopvuus vaikuttaa siihen, kumpia tulee enemmän... Muistaakseni mitä kovempi vesi niin sitä enemmän tulee naaraita ja sitten taas toisinpäin jos on pehmee vettä niin enemmän uroksia. Tuon tiedon luotettavuudesta en tiedä.... Mielestäni siihen ei oikeastaan vaikuta veden kovuus tai veden lämpötilakaan..
jonnasu
Junior Member
Junior Member

No juu meillä ovat pehmeän veden kasvatteja ettei kyllä ainakaan meillä pidä tuo paikkaansa.
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Niin, vielä tuosta lämpötilan ja kovuuden jutusta niin meillä on melko pehmeää mutta silti kovan puolella, että meillä on kyl tullut poikia enemmän...
hmmm... 2 platy naarasta... loput poikia! Milliksiä oon myös kasvattanut, muta nyt omistaudun perjantaina syntyneille platyille. Kolme poikashäkissä.
Pitääkin mennä antamaan taas ruokaa [;)] ja siivoamaan sontia!
Jebuzca
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Jostain luin/kuulin että uroksille alkaisi värit kehittymään aikaisemmni kuin naaraille. Tiedä sitten mutta ainakin mulla tankissa noin 40 milliksen poikasta osa ilmestynyt vähän reilu kk sitten 2-3kuun vaihteessa ja jo nyt on värejä näkyvissä eli täytyy tarkkailla kumpia ne on [;)] sitten jos ajattelee että minulla ei ole kuin 5-6 naarasta niin kiirettä on ollut 8O
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Jebuzca kirjoitti: sitten jos ajattelee että minulla ei ole kuin 5-6 naarasta niin kiirettä on ollut 8O
Yksikin voi pyöräyttää lähemmäs 50 poikasta... :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Herttinen sentään, miten niihin niin monta niitä mahtuu! :mrgreen: Täällä millin poikasia ja muutama iso nyt n. 2cm mittasia ja kovasti yritän tiirata sukupuolta niistä. Molleja on selvinny isommaksi 10-15 kpl välillä mutta noita millejä on vaan joku puolenkymmentä. 8O
Soulina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Soulina »

Itselläni on nyt noin 60 milliksen poikasta ihan omassa altaassa.
Aikaisemista poikasista olen naarat ja urokset tunnistanut siinä 3-4 viikon iässä. Lähinnä taaemman ala evän muodosta.

Luovutan yleensä pari kolme senttisinä, näkee kaikki epämuodostumat (selkärangassa) ja värit ovat tulleet. Ja sukupuolesta voi olla varma.
siika-2kg
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

Sen voin sanoa, että tytöksi tunnistettu voipi olla jo seuraavana aamuna poika(ilmestyy siitin-evä) :D. Itse arvailen sukupuolia nykyään sen mukaan onko kala ja evät+pyrstö värikäs(poika) vai väritön(tyttö). Itselläni naaraat ovat omassa altaassa ja urokset+poikaset omassa ja naaraspoikaset ongin tyttöaltaaseen kun alkaa näyttää(silmämääräisesti seuraamalla), että ovat siinä iässä, että alkaa pojat "piirittää", samalla uskaltaa jo olla varma niiden sukupuolestakin.

Luovutuskoko/-ikä:
Jotkut pitävät synnyttäville hammaskarppikaloille koon alarajana 2-3cm, jotkut iän alarajana 2-3kk, mutta usein käytetty on, että kun kalalle on jo muodostunut lopulliset värit sekä pyrstön muoto. Kaikki itse ostamani ja kaupassa nähneeni miljoonakalat ovat olleet sukupuoleltaan tunnistettavissa ja lopulliset värit sekä pyrstönmuoto saavutettu (miekkapyrstöjä on nähnyt niin ettei sukupuolta ole tunnistanut, tosin eräässä laadukkaassa kaupassa sukupuolet on ostovaiheessa ollut jo tunnistettavissa). Sen kokoisia ei ainakaan kannata myydä jotka aikuinen millis pystyisi syömään ja kyllä ostajaa kiinostaa aina kalan lopullinen ulkonäkö ja sukupuoli, muuten on paha hankkia ne perinteiset 1 uros + 4 naarasta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”