terve kiekkokalajen harrastajat

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
discusturka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: www.akvaryum.com
Sukupuoli: Mies

terve kiekkokalajen harrastajat

Viesti Kirjoittaja discusturka »

Terve kaikki kiekkokalojen harrastajat.Olen Turkkilainen ja 17 vuotta harrastanut akvaario kaloja ja 3 vuotta usunu järvenpäässä.nyt minulla on 300 l allas ja kaksi blue diamond.taVANNUT KIEKKOKALOJA ENSIMMÄISEN KERRAN VUONNA 1997 ja 1 vuosi jälkeen vaihtanut tanganikan Frontosa chiclidilla ja nyt taas alkanut harrasta kiekkokaloja.Kiekkokala on tosi suosittu nyt Turkissa ja monet ihmiset alkaneet kasvattaa niitä kotonansa.joka vuodessa saksassa Duisburgissa on discus championat ja mun kotimastan Mert Taskiran oli Red Map kiekkokalan kanssa siella.tässä on kuvat miten kiekkokala kasva ja tulee mestariksi
Ali Osman Felek - Jack Wattley - Mert Taşkıran
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
1kk
Kuva
Kuva
2kk
Kuva
Kuva
discusturka
Starting Member
Starting Member

Re: terve kiekkokalajen harrastajat

3,5kk
Kuva
Kuva
5kk
Kuva
Kuva
6kk
Kuva
Kuva
10kk
Kuva
Kuva
discusturka
Starting Member
Starting Member

12kk
Kuva
Kuva
yli 1 vuotta
Kuva
Kuva
kitos
Mert Taskiran -Turkey.www.orjindiscus.com
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Tervetuloa.

Näin se pitäsi olla, olin kerran tuurissa kattsomaan kiekkoja, ne olivat noin 4-6cm

kysin jos he tiesivät kuinka vanha he olivat.

Nainen sanoi, vaikea sanoa, mutta kun koko on näin, on kyllä vuoden vanha.

alkoi melkein itekä ja meni pois sieltä

joten oiken tervetulot, ja hienot kiekot.
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
nauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioseura Ahven
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nauris »

Heips täältä myös !

Ensimmäiset kiekot talossa nyt reilun vuorokauden :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Selamlar Türkiyeden :)
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
discusturka
Starting Member
Starting Member

discusturka kirjoitti:12kk
Kuva
Kuva
yli 1 vuotta
Kuva
Kuva
kitos
Mert Taskiran -Turkey.www.istanbuldiscus.com
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Moi discusturka

Hienoja kiekkoja kasvatetaan siellä turkissakin, taitavat olla pigeon bloodin ja turkoosikiekon risteytyksiä.
Kirjoitat muuten hienoa suomenkieltä.
Kiekkokalat yhdistävät eri maissa asuvia ihmisiä, sillä ympäri mailmaa ihmisillä on sama mieltymys näihin upeisiin vedessä lipuviin jalokiviin joilla on mitä uskomattomin lisääntymis- ja poikastenhoito tapa.

Itse en ole oikein noiden pigeonin munnosten kannattaja, vaan pidän enemmän vähän hillitymistä väreistä, mutta hyvin ovat kuvissa olevat kalatkin viljelty puhtaaksi (yli 80% poikueesta saman värisiä).
Varmasti myyvät hyvin sillä kuviot ovat selviä ja värit puhtaita.

Tervetuloa tänne kirjoittelemaan kiekoista.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Milläköhän ruualla/muulla ovat nuo kasvaneet? Komeita meinaan ovat! Ei minulla vuodenikäisellä ole noin pyöreää muotoa ja komeaa otsaa, eikä kyllä kokoakaan. Mutta luonnetta on!
Bucket
Member
Member
Viesti:

Lunni kirjoitti:Milläköhän ruualla/muulla ovat nuo kasvaneet? Komeita meinaan ovat! Ei minulla vuodenikäisellä ole noin pyöreää muotoa ja komeaa otsaa, eikä kyllä kokoakaan. Mutta luonnetta on!

ruoka 3-6 kertaa päivässä, vedenvaihto 100% jokainen päivä, ja barebotom alta, kyllä sä saat isoa kauniita kiekkoja sitten myöskin :)
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

^= tehokalataloutta. Ei ainakaan minun harrastuksen tarkoitus.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Lunni kirjoitti:^= tehokalataloutta. Ei ainakaan minun harrastuksen tarkoitus.
Bucket varmaan tarkoitti seuraavaksi esitettyjä faktoja, jotka on lähes jokaisessa kunnollisessa kiekkokirjassa tuotu esille tavalla tai toisella.

Suomessa ei ole mahdollisuutta tuollaisiin vedenvaihtoihin, noissa maissa vesi ei maksa mitään ja sitä voi olla mahdollista saada suoraan luonnosta ilman minkäänlaista käsittelyä.

Silti nuorten kalojen kasvatuksessa ruuantähteet ja ulosteet on poistettava vaikka joka päivä ja vedestä korvattava ainakin 20%.
Jos kasvattaja ostaa akvaarioliikkeestä nuoria kaloja esim. 5cm kokoisia niitä ei kotona laiteta sisustettuun altaaseen aikuisten kanssa eikä edes yksinään, vaan ne kasvatetaan siihen 10-12 cm kokoon sisustamattomassa altaassa jossa niiden hoito ja ruokinta on ongelmatonta. Tämä on ainoa keino saada hyvänmallisia kaloja joita eivät aikuiset kalat koko ajan dominoi ja estä niiden kehittymistä.

Isossa poikueessa (100-300kpl) vielä erikokoiset ja eri tahtia kasvavat poikaset pitää eroittaa eri altaisiin koska muuten pienikokoisemmat vain jäävät yhä enemmän jälkeen kasvussa ja kärsivät. Eri altaassa ne ottaavat muut nopeasti kiinni ja kokoerot haviävät.
Kiekot kutevat luonnossa sadekautena koska silloin Amazon joki on laajimmillaan ja ulottuu pitkälle sademetsiin, silloin myöskin poikasilla on ylen määrin syötäviä hyönteisiä ja kasviperäistä ravintoa. "Amazonin leveys on kuivakaudella 1,6–10 kilometriä, keskijuoksulla paikoin yli 40 km, ja sadekaudella yli 50 kilometriä."

Ruokinta sitä vastoin pitäisi olla kolmesta kymmeneen kertaan päivässä, sillä kasvavat kiekot syövät luonnossa koko ajan, eikä se ole tehotaloutta vaan kalojen luonnolinen tapa käyttää kaikki ravinto mikä niiden ulottuville tulee. Toisaalta vain eläkeläisillä on tuohon mahdollisuus mutta kasvaville kaloille suosittelen ehdottomasti ruokintaautomaattia kaikelle kuivaruualle.

Kun akvaristi on töissä tai koulussa automaatti tiputtelee erilaisia kuivaruokia altaaseen ja kun hän tulee kotiin han antaa pakasteruokia vielä 2-3 kertaa illalla.

Tämä koskee vain kasvatusvaihetta aikuisia kiekkoja ei tarvitse ruokkia näin usein mutta, silloinkaan ei yksi kerta päivässä riitä.
Akvaarioharrastuksen alkeisiin kuuluu että kaloja ruokitaan useita kertoja päivässä mutta niin pieniä määriä ettei ruokaa jaa yhtään syömättä.

Kun kiekot ovat pyöreäotsaisia ne kestävät myös sairauksia paremmin aivätkä kuihdu ennen kuin oikea hoito löytyy.
Olen toimittanut akvaarioliikeisiin omia poikasiani jotka ovat puolen vuoden ikäisinä paksuotsaisia korkean mallisia ja n.12cm halkaisijaltaan.

Kukaan ei ole sanonut niitä tehoruokinnan uhreiksi vaan olen saanut ainoastaan posittivista palautetta huippukuntoisten kalojen kasvattajana.
En koskaan osta kiekonpoikasia akvaarioliikkeestä jos ne ovat olleet siellä muutamia kuukausia.
Niiden kehitys on usemman kuukauden "akvaarioliike ruokinnassa" pahasti jäljessä ja niistä tulee helposti 10cm kokoisia aikuisia kääpioitä.

Kiekkojen kasvatus on kovaa työtä eikä niitä vain pidetä hengissä, vaan ensimmäisen vuoden aikana luodaan terveen ja ja korkean mallisen kiekon perusta.
Olen nähnyt n. 5-6 senttisen ruskokiekkoparin joka jopa kuti, mutta ei koskaan ollut saanut muuta kuin hiutaleita pari kertaa päivässä.
Kiekkojen ruumiin malli jää usein myös pitkulaiseksi jos kehitys ei ole ollut optimaalista, tosi geeneilläkäkin on suuri vaikutus mutta pitkulaisten kiekkojen poikasista on usein saatu korkean mallisia kaloja hyvällä ruokinnalla ja kasvatuksella.
Viimeksi muokannut Morpho, 15:36, 05.12.2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Kommentoin tuota Morphon tekstiä vain sen verran, että ei se vesi täällä Turkissakaan (josta tämän topicin kuvien kiekot ovat) ilmaista ole, ja suurimmassa osassa maata GH on yli 15 (silti kasvavat tuollaisiksi, enkä usko että joka kasvattajalla on käänteisosmoosilaitteistoa). Jos tavallisen talouden kuukauden vesilasku on 15 euron luokkaa, kalankasvattajille se on paljon suurempi.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Vesipeukalo kirjoitti:Kommentoin tuota Morphon tekstiä vain sen verran, että ei se vesi täällä Turkissakaan (josta tämän topicin kuvien kiekot ovat) ilmaista ole, ja suurimmassa osassa maata GH on yli 15 (silti kasvavat tuollaisiksi, enkä usko että joka kasvattajalla on käänteisosmoosilaitteistoa). Jos tavallisen talouden kuukauden vesilasku on 15 euron luokkaa, kalankasvattajille se on paljon suurempi.
Uskon että kalankasvattajien vesilasku on suurempi, mutta suhteessa paljon pienempi käytettyyn vesimäärään verrattuna.
Lisäksi fiksu kasvattaja perustaa laitoksensa aluelle jossa vedenlaatu/hinta on ihanteellinen.

Poikasten kasvatuksessa ei missään nimessä saa käyttää käänteisosmoosia, vaan kova vesi helpottaa kasvatustyötä ja kalojen luuston on todettu kehittyvän paljon paremmin kovassa vedessä ( perusjuttuja kiekkokirjallisuudessa)-

Käänteisosmoosia ei mutenkaan tarvita kuin luonnonkiekkojen kudetuksessa ja silloinkin käänteisosmoosiveteen pitää lisätä suoloja tai normaalia vesijohtovettä, puhdas 100% käänteisosmoosivesi aiheuttaa nopeasti villeilläkin reikätautia joka on usein stressin ja mineraalien puutoksen seurausta.
Tähän se perustuu merisuolan käyttö kiekkö lääkinnässäkin, kiekko luovuttaa suoloja stressaatuessaan ja ne on korvattava jotenkin.
Luonnossa kalat saavat ravinnossa kalsiumia ja fosforia yms. ( katkat, kotilot, kalat) lisäksi Amazonin kivennäisköyhä vesi sisältää kuitenkin tarvittavia mineraaleja juuri oikeassa suhteessa kun taas vesijohtovedessä ne ovat aina vääriä aineita väärissä suhteissa.

Esimerkiksi Rio Negron valkoinen hiekka on voimakkaasti alumiinipitoista ja tässä saattaa olla syy miksi heckelit on vaikea saada kutemaan normaali vesijohtovedessä.

kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

HIENOJA kiekkoja!
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Morpho kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:Kommentoin tuota Morphon tekstiä vain sen verran, että ei se vesi täällä Turkissakaan (josta tämän topicin kuvien kiekot ovat) ilmaista ole, ja suurimmassa osassa maata GH on yli 15 (silti kasvavat tuollaisiksi, enkä usko että joka kasvattajalla on käänteisosmoosilaitteistoa). Jos tavallisen talouden kuukauden vesilasku on 15 euron luokkaa, kalankasvattajille se on paljon suurempi.
Uskon että kalankasvattajien vesilasku on suurempi, mutta suhteessa paljon pienempi käytettyyn vesimäärään verrattuna.
Lisäksi fiksu kasvattaja perustaa laitoksensa aluelle jossa vedenlaatu/hinta on ihanteellinen.

Poikasten kasvatuksessa ei missään nimessä saa käyttää käänteisosmoosia, vaan kova vesi helpottaa kasvatustyötä ja kalojen luuston on todettu kehittyvän paljon paremmin kovassa vedessä ( perusjuttuja kiekkokirjallisuudessa)-
Tuo kovan veden käyttö kasvatuksessa olikin mulle aivan uusi juttu 8O (kirjat on vasta tulossa, antakee tyhmät kysymykset anteeksi).

Sopiihan sitä aina toivoa, että kaikki kasvattajat muuttavat ihanteellisten vesien perässä, mutta todellisuudessa minä en siihen usko.
Sehän on kanssa tilastojen valossa muistettava, että vaikka suurin osa viljelylaitoksista sijaitsisikin ihanteellisella alueella, se ei tarkoita välttämättä sitä, että ihmiset ovat varta vasten sinne muuttaneet. Se tarkoittaa myös sitä, että kalanviljely on sillä alueella tuottoisaa hommaa, ja sen alueen asukkaat ovat alkaneet tekemään sitä sen takia.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Vesipeukalo kirjoitti:Tuo kovan veden käyttö kasvatuksessa olikin mulle aivan uusi juttu 8O (kirjat on vasta tulossa, antakee tyhmät kysymykset anteeksi).

Sopiihan sitä aina toivoa, että kaikki kasvattajat muuttavat ihanteellisten vesien perässä, mutta todellisuudessa minä en siihen usko.
Sehän on kanssa tilastojen valossa muistettava, että vaikka suurin osa viljelylaitoksista sijaitsisikin ihanteellisella alueella, se ei tarkoita välttämättä sitä, että ihmiset ovat varta vasten sinne muuttaneet. Se tarkoittaa myös sitä, että kalanviljely on sillä alueella tuottoisaa hommaa, ja sen alueen asukkaat ovat alkaneet tekemään sitä sen takia.
Joo tämä omituinen höpöttäjä yrittää vaan estää joitakuita uudempia kiekkoilijoita tekemastä kaikkia niitä tuhansia virheitä joita itse on tehnyt 30 vuoden aikana.
Alussa kun ei edes ollut mitään kiekkotietoutta Suomesta saatavilla ja villit kiekot olivat oikeastaan ainoita mitä akvaarioliikkeitten kautta sai Suomeen.
Joku turkoosikiekko maksoi silloin paljon enemmän kuin luonnonkiekko enkä niistä turkosikiekoistakaan ollut varmaan nähnyt edes kuvia ;)
Nehän olivat senhetkisen jalostuksen huippuja mutta ei niitä ollut kuin joillain harvoilla Saksalaisilla ammattiviljelijöillä ja rikkailla harrastajilla.

Vain kuivaruokaa myytiin ja yritin antaa jotain murskattuja kastematoja ja mitä lie änkyrimatoja hyttysentoukkien lisäksi.

Jotkut hulluimmat ja intohimoisimmat harrastajatkin ovat jopa myyneet talonsa koska kiekkovesi ei ollut sopivaa ja muistan jokun kahelin käyttäneen uimallastaan kiekkoveden valmistus ja varastoaltaana.
Kyllä kiekot ovat aiheuttaneet avioerojakin kun ovat tulleet tärkeimiksi kuin siippa.

Joillakin kaukoidän kasvattajilla on tosiaan ollut etuna käyttää ihan ilmaisia vesiä vaihtoon ja se on aikamoinen etu.

Ja ettei taas menisi ihan offtopiksi niin tuollaisen uuden kiekkomuodon puhtaaksiviljelyyn menee vuosia ja hekutisti työtä ja vaivaa joten pakko nostaa hattua, lisäksi täytyy tietää myös perinnöllisyydestä kiekkojen jalostusta ajatellen joten ei tuollainen oman viljelymuodon aikaansaminen onnistu ilman että siitä tulee suuri osa kasvattajan elämää/ajankäyttöä.
Jos vielä palkintoja tulee niin kuin tässä tapauksessa niin työ ei ole mennyt hukkaan ja saattaa tulla vähän rahaakin ;)

Bucket
Member
Member
Viesti:

Morpho kirjoitti:
Lunni kirjoitti:^= tehokalataloutta. Ei ainakaan minun harrastuksen tarkoitus.
Bucket varmaan tarkoitti seuraavaksi esitettyjä faktoja, jotka on lähes jokaisessa kunnollisessa kiekkokirjassa tuotu esille tavalla tai toisella.

Suomessa ei ole mahdollisuutta tuollaisiin vedenvaihtoihin, noissa maissa vesi ei maksa mitään ja sitä voi olla mahdollista saada suoraan luonnosta ilman minkäänlaista käsittelyä.

Silti nuorten kalojen kasvatuksessa ruuantähteet ja ulosteet on poistettava vaikka joka päivä ja vedestä korvattava ainakin 20%.
Jos kasvattaja ostaa akvaarioliikkeestä nuoria kaloja esim. 5cm kokoisia niitä ei kotona laiteta sisustettuun altaaseen aikuisten kanssa eikä edes yksinään, vaan ne kasvatetaan siihen 10-12 cm kokoon sisustamattomassa altaassa jossa niiden hoito ja ruokinta on ongelmatonta. Tämä on ainoa keino saada hyvänmallisia kaloja joita eivät aikuiset kalat koko ajan dominoi ja estä niiden kehittymistä.

Isossa poikueessa (100-300kpl) vielä erikokoiset ja eri tahtia kasvavat poikaset pitää eroittaa eri altaisiin koska muuten pienikokoisemmat vain jäävät yhä enemmän jälkeen kasvussa ja kärsivät. Eri altaassa ne ottaavat muut nopeasti kiinni ja kokoerot haviävät.
Kiekot kutevat luonnossa sadekautena koska silloin Amazon joki on laajimmillaan ja ulottuu pitkälle sademetsiin, silloin myöskin poikasilla on ylen määrin syötäviä hyönteisiä ja kasviperäistä ravintoa. "Amazonin leveys on kuivakaudella 1,6–10 kilometriä, keskijuoksulla paikoin yli 40 km, ja sadekaudella yli 50 kilometriä."

Ruokinta sitä vastoin pitäisi olla kolmesta kymmeneen kertaan päivässä, sillä kasvavat kiekot syövät luonnossa koko ajan, eikä se ole tehotaloutta vaan kalojen luonnolinen tapa käyttää kaikki ravinto mikä niiden ulottuville tulee. Toisaalta vain eläkeläisillä on tuohon mahdollisuus mutta kasvaville kaloille suosittelen ehdottomasti ruokintaautomaattia kaikelle kuivaruualle.

Kun akvaristi on töissä tai koulussa automaatti tiputtelee erilaisia kuivaruokia altaaseen ja kun hän tulee kotiin han antaa pakasteruokia vielä 2-3 kertaa illalla.

Tämä koskee vain kasvatusvaihetta aikuisia kiekkoja ei tarvitse ruokkia näin usein mutta, silloinkaan ei yksi kerta päivässä riitä.
Akvaarioharrastuksen alkeisiin kuuluu että kaloja ruokitaan useita kertoja päivässä mutta niin pieniä määriä ettei ruokaa jaa yhtään syömättä.

Kun kiekot ovat pyöreäotsaisia ne kestävät myös sairauksia paremmin aivätkä kuihdu ennen kuin oikea hoito löytyy.
Olen toimittanut akvaarioliikeisiin omia poikasiani jotka ovat puolen vuoden ikäisinä paksuotsaisia korkean mallisia ja n.12cm halkaisijaltaan.

Kukaan ei ole sanonut niitä tehoruokinnan uhreiksi vaan olen saanut ainoastaan posittivista palautetta huippukuntoisten kalojen kasvattajana.
En koskaan osta kiekonpoikasia akvaarioliikkeestä jos ne ovat olleet siellä muutamia kuukausia.
Niiden kehitys on usemman kuukauden "akvaarioliike ruokinnassa" pahasti jäljessä ja niistä tulee helposti 10cm kokoisia aikuisia kääpioitä.

Kiekkojen kasvatus on kovaa työtä eikä niitä vain pidetä hengissä, vaan ensimmäisen vuoden aikana luodaan terveen ja ja korkean mallisen kiekon perusta.
Olen nähnyt n. 5-6 senttisen ruskokiekkoparin joka jopa kuti, mutta ei koskaan ollut saanut muuta kuin hiutaleita pari kertaa päivässä.
Kiekkojen ruumiin malli jää usein myös pitkulaiseksi jos kehitys ei ole ollut optimaalista, tosi geeneilläkäkin on suuri vaikutus mutta pitkulaisten kiekkojen poikasista on usein saatu korkean mallisia kaloja hyvällä ruokinnalla ja kasvatuksella.
Aivan oikea, sitä mä tarkoitin :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”