Ali Osman Felek - Jack Wattley - Mert Taşkıran

1kk

2kk

Valvoja: Moderaattorit
Lunni kirjoitti:Milläköhän ruualla/muulla ovat nuo kasvaneet? Komeita meinaan ovat! Ei minulla vuodenikäisellä ole noin pyöreää muotoa ja komeaa otsaa, eikä kyllä kokoakaan. Mutta luonnetta on!
Bucket varmaan tarkoitti seuraavaksi esitettyjä faktoja, jotka on lähes jokaisessa kunnollisessa kiekkokirjassa tuotu esille tavalla tai toisella.Lunni kirjoitti:^= tehokalataloutta. Ei ainakaan minun harrastuksen tarkoitus.
Uskon että kalankasvattajien vesilasku on suurempi, mutta suhteessa paljon pienempi käytettyyn vesimäärään verrattuna.Vesipeukalo kirjoitti:Kommentoin tuota Morphon tekstiä vain sen verran, että ei se vesi täällä Turkissakaan (josta tämän topicin kuvien kiekot ovat) ilmaista ole, ja suurimmassa osassa maata GH on yli 15 (silti kasvavat tuollaisiksi, enkä usko että joka kasvattajalla on käänteisosmoosilaitteistoa). Jos tavallisen talouden kuukauden vesilasku on 15 euron luokkaa, kalankasvattajille se on paljon suurempi.
Tuo kovan veden käyttö kasvatuksessa olikin mulle aivan uusi juttuMorpho kirjoitti:Uskon että kalankasvattajien vesilasku on suurempi, mutta suhteessa paljon pienempi käytettyyn vesimäärään verrattuna.Vesipeukalo kirjoitti:Kommentoin tuota Morphon tekstiä vain sen verran, että ei se vesi täällä Turkissakaan (josta tämän topicin kuvien kiekot ovat) ilmaista ole, ja suurimmassa osassa maata GH on yli 15 (silti kasvavat tuollaisiksi, enkä usko että joka kasvattajalla on käänteisosmoosilaitteistoa). Jos tavallisen talouden kuukauden vesilasku on 15 euron luokkaa, kalankasvattajille se on paljon suurempi.
Lisäksi fiksu kasvattaja perustaa laitoksensa aluelle jossa vedenlaatu/hinta on ihanteellinen.
Poikasten kasvatuksessa ei missään nimessä saa käyttää käänteisosmoosia, vaan kova vesi helpottaa kasvatustyötä ja kalojen luuston on todettu kehittyvän paljon paremmin kovassa vedessä ( perusjuttuja kiekkokirjallisuudessa)-
Joo tämä omituinen höpöttäjä yrittää vaan estää joitakuita uudempia kiekkoilijoita tekemastä kaikkia niitä tuhansia virheitä joita itse on tehnyt 30 vuoden aikana.Vesipeukalo kirjoitti:Tuo kovan veden käyttö kasvatuksessa olikin mulle aivan uusi juttu(kirjat on vasta tulossa, antakee tyhmät kysymykset anteeksi).
Sopiihan sitä aina toivoa, että kaikki kasvattajat muuttavat ihanteellisten vesien perässä, mutta todellisuudessa minä en siihen usko.
Sehän on kanssa tilastojen valossa muistettava, että vaikka suurin osa viljelylaitoksista sijaitsisikin ihanteellisella alueella, se ei tarkoita välttämättä sitä, että ihmiset ovat varta vasten sinne muuttaneet. Se tarkoittaa myös sitä, että kalanviljely on sillä alueella tuottoisaa hommaa, ja sen alueen asukkaat ovat alkaneet tekemään sitä sen takia.
Aivan oikea, sitä mä tarkoitinMorpho kirjoitti:Bucket varmaan tarkoitti seuraavaksi esitettyjä faktoja, jotka on lähes jokaisessa kunnollisessa kiekkokirjassa tuotu esille tavalla tai toisella.Lunni kirjoitti:^= tehokalataloutta. Ei ainakaan minun harrastuksen tarkoitus.
Suomessa ei ole mahdollisuutta tuollaisiin vedenvaihtoihin, noissa maissa vesi ei maksa mitään ja sitä voi olla mahdollista saada suoraan luonnosta ilman minkäänlaista käsittelyä.
Silti nuorten kalojen kasvatuksessa ruuantähteet ja ulosteet on poistettava vaikka joka päivä ja vedestä korvattava ainakin 20%.
Jos kasvattaja ostaa akvaarioliikkeestä nuoria kaloja esim. 5cm kokoisia niitä ei kotona laiteta sisustettuun altaaseen aikuisten kanssa eikä edes yksinään, vaan ne kasvatetaan siihen 10-12 cm kokoon sisustamattomassa altaassa jossa niiden hoito ja ruokinta on ongelmatonta. Tämä on ainoa keino saada hyvänmallisia kaloja joita eivät aikuiset kalat koko ajan dominoi ja estä niiden kehittymistä.
Isossa poikueessa (100-300kpl) vielä erikokoiset ja eri tahtia kasvavat poikaset pitää eroittaa eri altaisiin koska muuten pienikokoisemmat vain jäävät yhä enemmän jälkeen kasvussa ja kärsivät. Eri altaassa ne ottaavat muut nopeasti kiinni ja kokoerot haviävät.
Kiekot kutevat luonnossa sadekautena koska silloin Amazon joki on laajimmillaan ja ulottuu pitkälle sademetsiin, silloin myöskin poikasilla on ylen määrin syötäviä hyönteisiä ja kasviperäistä ravintoa. "Amazonin leveys on kuivakaudella 1,6–10 kilometriä, keskijuoksulla paikoin yli 40 km, ja sadekaudella yli 50 kilometriä."
Ruokinta sitä vastoin pitäisi olla kolmesta kymmeneen kertaan päivässä, sillä kasvavat kiekot syövät luonnossa koko ajan, eikä se ole tehotaloutta vaan kalojen luonnolinen tapa käyttää kaikki ravinto mikä niiden ulottuville tulee. Toisaalta vain eläkeläisillä on tuohon mahdollisuus mutta kasvaville kaloille suosittelen ehdottomasti ruokintaautomaattia kaikelle kuivaruualle.
Kun akvaristi on töissä tai koulussa automaatti tiputtelee erilaisia kuivaruokia altaaseen ja kun hän tulee kotiin han antaa pakasteruokia vielä 2-3 kertaa illalla.
Tämä koskee vain kasvatusvaihetta aikuisia kiekkoja ei tarvitse ruokkia näin usein mutta, silloinkaan ei yksi kerta päivässä riitä.
Akvaarioharrastuksen alkeisiin kuuluu että kaloja ruokitaan useita kertoja päivässä mutta niin pieniä määriä ettei ruokaa jaa yhtään syömättä.
Kun kiekot ovat pyöreäotsaisia ne kestävät myös sairauksia paremmin aivätkä kuihdu ennen kuin oikea hoito löytyy.
Olen toimittanut akvaarioliikeisiin omia poikasiani jotka ovat puolen vuoden ikäisinä paksuotsaisia korkean mallisia ja n.12cm halkaisijaltaan.
Kukaan ei ole sanonut niitä tehoruokinnan uhreiksi vaan olen saanut ainoastaan posittivista palautetta huippukuntoisten kalojen kasvattajana.
En koskaan osta kiekonpoikasia akvaarioliikkeestä jos ne ovat olleet siellä muutamia kuukausia.
Niiden kehitys on usemman kuukauden "akvaarioliike ruokinnassa" pahasti jäljessä ja niistä tulee helposti 10cm kokoisia aikuisia kääpioitä.
Kiekkojen kasvatus on kovaa työtä eikä niitä vain pidetä hengissä, vaan ensimmäisen vuoden aikana luodaan terveen ja ja korkean mallisen kiekon perusta.
Olen nähnyt n. 5-6 senttisen ruskokiekkoparin joka jopa kuti, mutta ei koskaan ollut saanut muuta kuin hiutaleita pari kertaa päivässä.
Kiekkojen ruumiin malli jää usein myös pitkulaiseksi jos kehitys ei ole ollut optimaalista, tosi geeneilläkäkin on suuri vaikutus mutta pitkulaisten kiekkojen poikasista on usein saatu korkean mallisia kaloja hyvällä ruokinnalla ja kasvatuksella.