Meriakvaario ?
Valvoja: Moderaattorit
-
Miltsi
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Seura
- Sukupuoli: Nainen
Meriakvaario ?
Olen ihaillut useasti lemmikkikaupoissa meriakvaarioita ja nyt haluaisin sellaisen oman olohuoneeseen. Mutta monia kysymyksiä heräsi. Onko sen hoito vaativampaa kuin makeanveden ? Onko kalat herkempiä ? Mitä ne syö ? Laitetaanko sinne suolaa ? Lämmitin ? Liikaa kysymyksiä ja jotkut tyhmiäkin. Ja vielä että mikä olisi akvaarion minimi koko ja mistä niitä merikaloja/koralleja saa ?

-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Re: Meriakvaario ?
Heti "Uusi aihe"-nappulan alapuolella on muutamia hyviä linkkejä joista kannattaa aloittaa perehtyminen.
Lueppas tuo "Merivesiakvaarion perustamismanuaali", itse olen lukenut sen muutaman kerran läpi ja saanut erittäin hyvää infoa 
1000 litraa suolaa..
-
iso5817
- Member

- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Näin mullein käviMiltsi kirjoitti:Olen ihaillut useasti lemmikkikaupoissa meriakvaarioita ja nyt haluaisin sellaisen oman olohuoneeseen.
Mielestäni on. Paljon enemmän asioita pitää ottaa huomioon, ja paljon pitää opiskella. Mielestäni on myös oltava tarkempi kala- ja korallivalinnoissa, koska elukat on paitsi kalliita, niin myös huonosti yhteen sopivia (jos ei valitse niitä huolellisesti)Miltsi kirjoitti:Onko sen hoito vaativampaa kuin makeanveden ?
On. Merivesiakvaario on aika herkkä systeemi, mutta ei mahdoton. Käynnistysvaihe on vaikea, mutta kun sen yli pääsee, niin sitten alkaa mennä enemmän omalla painollaan. Kalojen suhteen on kyllä vaikeampaa kuin makean veden puolella, koska ovat kalliimpia ja usein tilaustavaraa. Eivät välttämättä opi syömään kunnolla akvaarioruokaa ja vaativat tosi monenlaista ruokaa pysyäkseen terveinä.Miltsi kirjoitti:Onko kalat herkempiä ?
Kaloille on omia kuivia hiutale- pelletti- vohveli- ja raeruokaansa. Lisäksi syötetään myös pakastettua ruokaa, kuten artemiaa. Itsekin voi kasvattaa. Lisäksi joillekin kaloille syötetään levää, vaikkapa noria.Miltsi kirjoitti:Mitä ne syö ?
Kyllä. Suola ei ole mitään karkeaa K-kaupan merisuolaa, vaan sellaista omaa suolaseostansa, jota saa lemmikkieläinliikkeistä tai nettikaupoista tilaamalla. Suola on tosi hienojakoista ja liukenee nopeasti veteen.Miltsi kirjoitti:Laitetaanko sinne suolaa ?
Talvella varmaankin tarpeen. Kesällä lämpö pysyy usein tarpeeksi korkealla ihan itsestään, kun lamput, pumput yms lämmittää vettä käydessään.Miltsi kirjoitti:Lämmitin ?
Lisäksi voit tarvia: suodatinta, vaahdotinta, nostopumppua, valaisimia, vesitestejä (nitraatti, nitriitti, forvaatti, kalsiumi, kovuus, alkaliniteetti, Ph, ammonia, magnesiumi, rauta, kupari), suolapitoisuusmittaria, aktiivihiiltä, fosvaatinpoistajaa jne jne.
Kysymyksiin löytyy vastauksia tuolta merivesi FAQ:sta (löytyy tämän foorumin ensimmäisistä viesteistä) Sieltä minäkin alitin. Lisäksi tilasin useita kirjoja netistä, ja opiskelin aihetta niistä. Jos et osaa englantia kovin hyvin, siitä voi tulla jonkinmoinen ongelma, koska lähes kaikki tieto (tuota merivesi FAQ:ta lukuunottamatta) on englanniksi. Yllättäen tässä kuitenkin kielitaito petraantuu!!Miltsi kirjoitti:Liikaa kysymyksiä ja jotkut tyhmiäkin.
Minimikokoa ei oikeastaan ole, jo muutaman kymmenen litran nanolla pääsee hyvin alkuun. Toisaalta hieman isompi allas on helpompi saada pysymään tasapainossa, mutta kustannuksetkin ovat sitä myötä suuremmat. Merikaloja ja koralleja saa Suomessa toisilta harrastajilta, kaupoista (esim.puutorin akvaario, pieni akvaariokauppa, akvaariolinna ja coral reef finland) Lisäksi voit tilata suoraan ulkomailta. Kannattaa kuitenkin ensin selata foorumin historiaa ja kysellä muilta harrastajilta, että mitä ostopaikkoja he suosivat. [/quote]Miltsi kirjoitti:Ja vielä että mikä olisi akvaarion minimi koko ja mistä niitä merikaloja/koralleja saa ?
Kannattaa siis aloittaa lukeminen ja aiheen opiskelu -sillä tavalla pääset harrastukseen käsiksi!
(HUOM! Vastaukset olen antanut alle vuoden merivesikokemuksella. En siis ole mikään asiantuntija.)
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
-
akvaarioprojekti
- Member

- Akvaarioseurat: SMAS, TAS
Eli niinku "RTFM"Jarmo.T kirjoitti:Lueppas tuo "Merivesiakvaarion perustamismanuaali", itse olen lukenut sen muutaman kerran läpi ja saanut erittäin hyvää infoa
-
Miltsi
- Junior Member

Kiitos kaikille !
Täytyy alkaa sitten lukemaan 
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kunhan ottaa merivesijutut ihan omana asianaan eikä ala vertailemaan makeaan ja tosiaan lukee tuon manuaalin kolme kertaa läpi ajatuksella niin alkaa jo perusteet hahmottua. Muutaman vuoden harrastamisen jälkeen en voisi sanoa, että tämä olisi vaikeaa, vain hyvin erilaista ja paljon pitää oppia ennenkuinn ryhtyy hommaan. Ehkä hämäävintä on se, että on lähes yhtä monta tapaa pitää meriallasta kuin on harrastajaa. Pitää vaan lukea ja loppupeleissä kokeilla mikä menetelmä sopii itselleen. Ja ainiin, rahaa ei saa rakastaa - sitä ei merivesiharrastajalla ole
Pienehkönkin altaan perustaminen yksinkertaisella tekniikalla maksaa monen monta satasta...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
cmmd
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mitä, riittikö sulle kolme kertaa manuaalin kanssa? Itse aloin vasta ymmärtää mitä tarkoittaa nitraatti tuossa kohtaa
Ja samaa mieltä tuon rahan suhteen. 430- litraiseen systeemiin on mennyt jo n. 3500€ (lähes kaikki ostettu käytettynä tai muuten vaan halvalla) sekä lähipäivinä tarttis tehdä elukkatilaus ~700€ (Kallista!)
Ja samaa mieltä tuon rahan suhteen. 430- litraiseen systeemiin on mennyt jo n. 3500€ (lähes kaikki ostettu käytettynä tai muuten vaan halvalla) sekä lähipäivinä tarttis tehdä elukkatilaus ~700€ (Kallista!)
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Nyt on ihan pakko kysyä missä ketjun aloittaja asuu ja missä ovat nämä lemmikkiliikkeet joissa on merialtaita nähtävänä?
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Luin yhdessä ukon kanssa ja todettiin, että meitä kiinnostaa eri jutut: mä opiskelin eliöstöä ja hoitoa kun Samu imuroi tekniikan ja kemian osuudetcmmd kirjoitti:Mitä, riittikö sulle kolme kertaa manuaalin kanssa? Itse aloin vasta ymmärtää mitä tarkoittaa nitraatti tuossa kohtaa![]()
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Miltsi
- Junior Member

Hämeenlinnan Prismassa on Faunatar,Eli siellä se on ainakin... Muissa en ole nähnyt..Jorg kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä missä ketjun aloittaja asuu ja missä ovat nämä lemmikkiliikkeet joissa on merialtaita nähtävänä?