Ongelma Fluval 4 kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Hopotus
Member
Member

Re: Ongelma Fluval 4 kanssa

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mulla on myös ongelmia saada fluval 4+ auki. Nimenomaan ne suodatinkotelot ala kautta vetämällä. Niistä näkee että ovat jotenkin huonosti paikoillaan. Fluval 3+ ei onneksi ole samaa ongelmaa :D
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kilu kirjoitti:Mulla on karkeasta mattosuodatinmatosta leikattu sellainen levy, joka on kääritty sen imuputken ympäri. Hyvin toimii.
Ei toimi enää, kärvähti koko vempele viime viikolla :twisted:
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Meni siis "matto" tukkoon? 8O
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kilu
Senior Member
Senior Member

Deicide kirjoitti:Meni siis "matto" tukkoon? 8O
Eikäkö ite suodatin hajosi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minkä meinaat ostaa tilalle, itse pähkäilen kallistuisiko ulkosuodattimeen vai ottaisiko Fluval 4+ suotimen. Eheimkin on vielä mukana. Sisä suodatin houkuttaisi helppouden ja yksinkertaisemman toiminnan vuoksi.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Kilu
Senior Member
Senior Member

Sisäsuodattimen. Altaassani on jo 2 Eheimin ulkosuodatinta (2080 & 2228), joten sisäsuodattimen pääasiallinen tarkoitus on roskien keräys ja pintaveden kierrättäminen. Minulle suositeltiin Eheimin 2252:sta, joka on kuulemma pätevin tuohon tarkoitukseen. Eli sellainen on siis ostoslistalla tai sitten vanhanmallinen Fluval 4, joka sekin pelasi hyvin siihen asti kunnes hajosi :mrgreen:

Tuosta 4+ mallista ei ole kokemuksia, mutta eiköhän ole ihan toimiva sopivan kokoisessa altaassa. Mutta jos akvaarion koko on, sanotaanko vaikka >200 litraa, niin melkein suosittelen ulkosuodatinta vielä sisäsuodattimen kaveriksi. Aikoinaan oli 63 -litraisessa Fluval 3, jota sai kyllä puhdistaa jokatoinen viikko vähäisistä kaloista huolimatta. Täältä löytyy myöskin hyvä vaihtoehto suodatukseen, jos tykkää näperrellä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Debugger kirjoitti:Minkä meinaat ostaa tilalle, itse pähkäilen kallistuisiko ulkosuodattimeen vai ottaisiko Fluval 4+ suotimen. Eheimkin on vielä mukana. Sisä suodatin houkuttaisi helppouden ja yksinkertaisemman toiminnan vuoksi.
Kannattaa hankkia ulko- sekä sisäsuodatin. Tehokkaat sisäsuodattimet toimivat mekaanisina suodattimina, jolloin niiden tehtäväksi jää lähes ainoastaan roskien keruu. Ulkosuodatin taas toimii hyvänä biologisena suodatuksena.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kilu kirjoitti:Aikoinaan oli 63 -litraisessa Fluval 3, jota sai kyllä puhdistaa jokatoinen viikko vähäisistä kaloista huolimatta.
Jännää. Minulla oli 63-litraisessa iät ja ajat vanha Fluval 3, jonka pesin ehkä neljä kertaa vuodessa, ja nyt siellä muistaakseni on pari viime vuotta ollut Fluval 2 joka sekin pitää pestä niin harvoin etten tosissaan edes satavarmaksi muista kumpi malli siellä todellisuudessa nyt on. Mikä näin monilla oikein voi mättää sisäsuodattimien käytössä kun minä en saa samoja ongelmia esiin, en sitten millään?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Koss kirjoitti:
Debugger kirjoitti:Minkä meinaat ostaa tilalle, itse pähkäilen kallistuisiko ulkosuodattimeen vai ottaisiko Fluval 4+ suotimen. Eheimkin on vielä mukana. Sisä suodatin houkuttaisi helppouden ja yksinkertaisemman toiminnan vuoksi.
Kannattaa hankkia ulko- sekä sisäsuodatin. Tehokkaat sisäsuodattimet toimivat mekaanisina suodattimina, jolloin niiden tehtäväksi jää lähes ainoastaan roskien keruu. Ulkosuodatin taas toimii hyvänä biologisena suodatuksena.
Joo, huomenna menen ostoksille ja olen varannut ulkosuodattimen kauppaan tutkittavaksi. Tähän minäkin kallistun koska allas on sen verran iso, että tarvitaan biologista suodatusta. Vanha Eheim made in W-Germany (8 kulmainen vihreä) saa toimia roskapoimurina. Huolsin sen toissapäivänä ja se on hiljainen ja uskollinen vaikka iältään jo yli 20 vuotta. Kierrätyskeskuksestakin voi saada laatua akvaarioon!

Kiitos kaikille kommenteista kysymykseeni.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

No niin minä vs. fluval 6-0!! Jee, saatiin lohkastua siihen kulmaan sopiva sälö, että sen saa nyt suht helposti auki ja pysyy kuitenkin kiinni. Olihan pikkusen moskaa sisällä, ku en oo saanu sitä pariin kuukauteen auki. "Hieman" oli myös tehot laskenu. :roll: Mutta nyt hyrrää komiasti! Eli hajota ja hallitse toimi tässä tapauksessa parhaiten.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Tuli vaan mieleen tost jumiutumisesta, et noitten Fluvaleiden kanssa saa olla tarkkana ettei sinne suodatinkotelon väliin mene hiekkaa. On muuten hiton hankala avattava sen jälkeen.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Kumihanskat on kova sana. (mallia rakennuskinttaat :P )
1000, 100 ja 10 litraa
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Amos kirjoitti:Kumihanskat on kova sana. (mallia rakennuskinttaat :P )
Suodatintako aattelit noilla ryhtyä avaamaan? :mrgreen:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Joo no kumikinttaita en ehtiny kokeilla, kaikkea muuta mahdollista kyllä. :mrgreen:
On se kyllä ihmeellisesti suunniteltu vekotin. Pitäis olla 15cm sormet hauislihaksilla, että sen sais järkevästi auki.
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Meillä kanssa vanhanmallinen fluval4. Kotelo on haljennut jo ajat sitten ja äskettäin hajos joku ihme härppä tosta moottoriosasta. Meneepähän paremmin kiinni nyt. Meillä kun ongelma on nimen omaan ollut saada se kunnolla pesun jälkeen kiinni. Jää koko ajan vähän rakosilleen. Onko soellä muuten väliä miten päin nuo suodatin massan sisällä olevat "puikulat" laittaa?

On mulla todella ammattilaisen termit :mrgreen:
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonyicc2 »

punakaalimehu kirjoitti: Onko soellä muuten väliä miten päin nuo suodatin massan sisällä olevat "puikulat" laittaa?

Muistaakseni on. toisessa päässä on ritilät koholla ja toisessa päässä ei ja jos laitat sen ritiläpään ylöspäin niin ottaa siihen moottorinkansiosaan kiinni ja ritilät vääntyy katki. Ainakin itsellä näin kävi. [;)]

Iomeron PM minulle kun luovut taistelusta mahtavan suotimen kanssa. Pistän reilun rahallisen korvauksen siitä ongelmajätteestä. [;)]
Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365

Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Tolle ois kyllä ottajia. :mrgreen:

Kyllä minä pidän sen nyt itte, ku saan sen puhdistettuakin nyt. On kyllä tosi tehokas puhtaana, melkoinen myrsky vesilasissa, vaikka onkin yli 500litrainen vesilasi. :D
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

iomeron kirjoitti:Tolle ois kyllä ottajia. :mrgreen:

Kyllä minä pidän sen nyt itte, ku saan sen puhdistettuakin nyt. On kyllä tosi tehokas puhtaana, melkoinen myrsky vesilasissa, vaikka onkin yli 500litrainen vesilasi. :D

Hienoa toimintaa! Kuva

Tosiaan on parhaimpia sisäsuotimia mitä on ikinä tehty heti vanhojen hydorien jälkeen!

Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

maisu kirjoitti:Heh, minulla on kokonainen armeija vanhan mallisia Fluval 4:sia ja sitten yksi tällainen murheellisempi tapaus eli Fluval 4+. Vanhan mallin avaaminen on mitä helpointa, sen kun vain nitkuttaa moottorin irti, mutta mikään ärräpää ei riitä kuvaamaan turhautumista tuon uuden mallin kanssa. Eikö siellä suunnittelussa ole ajateltu ollenkaan että näitä käyttävät pienikätisten naisten lisäksi myös lapset, joilla eivät sormet todellakaan voi minkään logiikan mukaan yltää saamaan noista "siivekkeistä" puristusvoimaista otetta? Miten tällaisia kehdataan nykyaikana suunnitella, ei mene jakeluun.
Tämä meni niin pitkälle etten enää itse saanut tuota plusmallia ollenkaan avattua, en edes pestyäni sen. Pitänee ottaa "hajoita ja hallitse" käyttöön täälläkin. :twisted:
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Itse olen pärjännyt parin ärräpään lausumisella, apinanraivolla ja periksiantamattomuudella kahden fluval 4+:n kanssa jo parisen vuotta, mutta tuli vaan tätä lukiessa mieleen, että onko kukaan kokeillut käyttää tuollaista ruuvattavaa puristinta fluvalin avaamiseen? :D

Kuva
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Meikä käyttää tarvittaessa Fluvalin avaamiseen puristinta mallia avomies :mrgreen:. Tommonen puristinhässäkkäkin kyllä talosta löytyy. Avokki ei ymmärrä, miksi meillä lentelee ärräpäitä talon täydeltä, kun emäntä vähän harrastaa :roll: . Mutta tosiaan on pienikätiselle hankalaa :x .
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

nosegoblin kirjoitti:Itse olen pärjännyt parin ärräpään lausumisella, apinanraivolla ja periksiantamattomuudella kahden fluval 4+:n kanssa jo parisen vuotta, mutta tuli vaan tätä lukiessa mieleen, että onko kukaan kokeillut käyttää tuollaista ruuvattavaa puristinta fluvalin avaamiseen? :D

Kuva

Ei ole tullut mieleen! ;)

Mutta jos puristat liikaa niin muovi halkeaa ja jos höllemmällä niin ote lipsuu.. :)

Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Halpa-Hallista saa modernin puristinmallin, jossa "muovihampaat" kiristyvät "naksahtavalla :roll: kiristysmekanismilla".
2 kpl:han niitä tarvitsee.
emzei
Member
Member

Viesti Kirjoittaja emzei »

Aikoinaan kun tuon Fluval nelosen omistin niin paras taktiikka avaamiseen oli puristaa suodatin polvien väliin ja sitten kahdella kädellä kitkutella se auki. (Pyhäpöksyjä ei kannata jalkaan laittaa jos tuolla tyylillä avaa...) Muuten ei auki kyllä saanut kun ehkä lekalla... :roll:
Uusioakvaristi, 240 l
Damae
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Damae »

^ Vähän samaa tekniikkaa olen käyttänyt oman neloseni kanssa, paitsi että puristan suodattimen alaosan jalkaterien väliin ja kitkutan moottoriosan irti. Sukat siinä tahtoo kastua jos ei ole pyyhettä välissä. Muuten kyllä paras keino aukaisemiseen. Eikä tarvii rikkoa koteloa :) Tuota aukaisemisen hankaluutta lukuun ottamatta, oikein hyvä mylly. Omani on vuosimallia 2001.
Pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”