Laitteisto monniakvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: tay
- Sukupuoli: Nainen
Laitteisto monniakvaarioon?
Olen laittamassa käyntiin 1,30m pitkän ja 0,3m syvän pohjakala-akvaarion. Onko vihjeitä minkäkokoinen suodatin ja lämmitin siihen menisi? Minulla on joutavana kiertovesipumppu,jonka kanssa voisi rakentaa esim. mattosuodattimen toiseen päähän. Kauhean isoa suodatintahan altaaseen ei saa mahtumaan enkä haluakaan hirveää virtausta. Kuitenkin olisi hyvä että vesi kiertää toiseenkin päätyyn asti. Olisiko tyhmää laittaa joku pieni suodatin vastavirtaukseksi toiseen päähän?
Altaaseen tulisi 2-3? pikkuplekoa, piikkisilmiä ja jotain muita ,ehdotuksia?
Altaaseen tulisi 2-3? pikkuplekoa, piikkisilmiä ja jotain muita ,ehdotuksia?
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
Re: Laitteisto monniakvaarioon?
Laita suosiolla joku ulkosuodatin. (Kunnon järeä Eheim, jonka virtaustehoa saa säädettyä. Imuputken saa säädettyä sopivaksi sahalla.) Ulostuloon suihkuputki, jonka suuntaat altaan pituudelta. Kiertovesipumppu sitten puhaltelemaan kohti sopivia luolia/ kivikasaa.
Jos lämmöt eivät ole älyttömän korkeat, niin jokunen Sewellia linneolata eli juovaperhosnuoliainen vois olla vekkuli kaveri. Niille maksimilämpö 26 astetta.
Jos lämmöt eivät ole älyttömän korkeat, niin jokunen Sewellia linneolata eli juovaperhosnuoliainen vois olla vekkuli kaveri. Niille maksimilämpö 26 astetta.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mitä plekoja olet ajatellut?
Ulkosuodatin on hyvä vaihtoehto, jos itse altaaseen ei halua rumia vekottimia. Jokin tehokas ulkosuodatin, niin siinä on virtaustakin plekoja varten. Jos on joku kalliimmanpuoleinen pleko, niin sisäsuodatin vielä varmistukseksi. Allasseura sitten sellaista joka viihtyy "plekolämmössä" ja siinä virtauksessa.
Ulkosuodatin on hyvä vaihtoehto, jos itse altaaseen ei halua rumia vekottimia. Jokin tehokas ulkosuodatin, niin siinä on virtaustakin plekoja varten. Jos on joku kalliimmanpuoleinen pleko, niin sisäsuodatin vielä varmistukseksi. Allasseura sitten sellaista joka viihtyy "plekolämmössä" ja siinä virtauksessa.
Itselläni on 100*60 pohjaisessa ja 30 korkeassa imunuoliaisaltaassa tekniikkana: Eheim Professionall 2228, Eheim Powerline 2048 yhdellä modulilla ja diffuussorilla, sekä kaksi DIY sisäsuodatinta, joista toinen Eheim Compact 1000 ja toinen Compact 600 pumpulla. Veden kierto valmistajan ilmoituksen mukaan bruttona n 3000l/h.
Sisäsuodattimia ei juurikaan huomaa altaasta, sillä DIY-mallit ovat jo väriltään rusehtavia. Lisäksi olen piilottanut ne ruuhean vesirutto puskan taakse. Lämmitintä altaassa ei luonnollisesti ole, sillä imut tykkäävät viileästä vedestä.
Sisäsuodattimia ei juurikaan huomaa altaasta, sillä DIY-mallit ovat jo väriltään rusehtavia. Lisäksi olen piilottanut ne ruuhean vesirutto puskan taakse. Lämmitintä altaassa ei luonnollisesti ole, sillä imut tykkäävät viileästä vedestä.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: tay
Taitaisi kyllä ulkosuodatin olla hyvä vaihtoehto.Ei vaan ole kamalasti kokemusta niistä.
Valmiina on jo muuttamaan korupleko (L49) ja erakko klovninuoliainen. Tuo juovaperhosnuoliainen näyttää kivalta.Seepraplekojakin olen ajatellut kun en mitään huippukalliita voi ottaa.Lisää pikkuplekoehdotuksia otetaan vastaan. Eikä lämpöä tule kuin max.27c
Valmiina on jo muuttamaan korupleko (L49) ja erakko klovninuoliainen. Tuo juovaperhosnuoliainen näyttää kivalta.Seepraplekojakin olen ajatellut kun en mitään huippukalliita voi ottaa.Lisää pikkuplekoehdotuksia otetaan vastaan. Eikä lämpöä tule kuin max.27c
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
Pienistä plekoista hieman viileämmässä viihtyisi ainakin sinieväpleko L-239
Hieroglyfipleko ja salamanteripleko sitten taasen viihtyvät sen verran lämpimämmässä, että juovaperhosnuoliaiset ovat poissa laskuista.
Hieroglyfipleko ja salamanteripleko sitten taasen viihtyvät sen verran lämpimämmässä, että juovaperhosnuoliaiset ovat poissa laskuista.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Itse laittaisin siihen tämän: Aqua-el unimax 500. Mukana toimitettava modulaarinen imu- ja suihkuputki helpottavat virtauksen säätämistä ja suuntaamista. Yhden modulin mitta on reilu 10cm. Todella näppärä ominaisuus. Laitteelle löytyy myös isoveli, mutta uskon, että tämä malli riittää. Lisätietoja valmistajan kotisivuilta. Suosittelen.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Muuten Teemu, tiedätkö, mistä tuohon Unimaxiin voisi hankkia tuon uv-suodattimen, vai onko ainoastaan sisäänrakennettuna joissakin malleissa?Teemu Salonen kirjoitti:Itse laittaisin siihen tämän: Aqua-el unimax 500. Mukana toimitettava modulaarinen imu- ja suihkuputki helpottavat virtauksen säätämistä ja suuntaamista. Yhden modulin mitta on reilu 10cm. Todella näppärä ominaisuus. Laitteelle löytyy myös isoveli, mutta uskon, että tämä malli riittää. Lisätietoja valmistajan kotisivuilta. Suosittelen.
Suodatinta myydään kahta mallia. Perus ja uv. Mutta jos olen asian oikein ymmärtänyt voi sen uv-yksikön lisätä siihen myöhemminkin.