Tulisukarapu mustien joukossa

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Minulla on 21l altaassa musta-valkoisia sukarapuja sekä sinisiä sukarapuja. Eilen bongasin altaasta tulisukaravun poikasen(n.1cm), miten tämä on mahdollista? Tänään bongasin sen uudestaan ja kyllä se vain on puna-valkoraidallinen! Toisessa altaassa on tulisukarapuja, mutta sieltä en ole siirtänyt yhtään mitään tuonne 21litraiseen! Olen ollut siitä tarkka, etteivät vaan risteydy.

Anteeksi vain, jos haulla löytyy vastaava aihe, olen huono käyttämään hakusanoja, enkä ikinä löydä sitä mitä etsin. [:I]
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Oletko vaihtanut vettä samoilla välineillä? Käyttänyt samaa haavia? Ostanut uusia kasveja tms.? Sukaravut kun tuntuu olevan oikeita salakulkeutumisen mestareita.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja bj »

Eikö ainakin teoriassa ole mahdollista, että mustavalkoisille syntyy punavalkoinen poikanen, samaa lajiahan ne on, eri värimuotoja jalostettuja vainen?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mustavalkoisten olettaisin olevan mehiläissukarapuja, joita löytyy ihan luonnonkantana, punavalkoiset tulisukaravut taas ovat näistä kehitetty viljelymuunnos käsittääkseni, enkä uskoisi välttämättä ihan itsekseen värin muuttumiseen altaassa ilman erillistä jalostamista.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mehiläissukarapu on ihan eri lajike.

Nämä kyseiset ovat todennäköisesti tulisukarapuja molemmat, punavalkoinen ja mustavalkoinen muoto. Pullahtanut varmaan joku vanha punainen geeni yhdelle..nämä nykyiset musta-valkoiset tulisukaravut on siis jalostettu punaisista. Olen ymmärtänyt että risteytyksistä voi tulla kumpaakin väriä.

Täällä on puhuttu noista aiemminkin jossain ketjussa, mutta en nyt keri ettii, kun makkarakeiton teko on kesken.
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Rapulassa on itseasiassa mehiläissukarapuja sekä musta-valkoisia "tulisukarapuja". Ostin vahingossa kahta eri mustavalkoista, mutta aiemmin ei ole näin käynyt, tähän mennessä kaikki poikaset ovat olleet selkeän mustavalkoisia.

Olen kyllä tuonne laittanut uusia ostamiani kasveja, mutta akvaariokaupassa ei ollut edes myynnissä tulisukia, kun kasvit ostin.

Eri välineillä putsaan nuo tankit, kaikille on omat letkunsa(ämpärit on osittain samat, mutta tähän akvaan en tarvitse ämpäriä).
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

vallumaarit kirjoitti:Mehiläissukarapu on ihan eri lajike.

Nämä kyseiset ovat todennäköisesti tulisukarapuja molemmat, punavalkoinen ja mustavalkoinen muoto. Pullahtanut varmaan joku vanha punainen geeni yhdelle..nämä nykyiset musta-valkoiset tulisukaravut on siis jalostettu punaisista. Olen ymmärtänyt että risteytyksistä voi tulla kumpaakin väriä.

Täällä on puhuttu noista aiemminkin jossain ketjussa, mutta en nyt keri ettii, kun makkarakeiton teko on kesken.
Mehiläissukarapua, Caridina cf. cantonensis "Bee"/"Biene" esiintyy luonnonvaraisena Etelä-Kiinassa (?) ja Hongkongissa ja tulisukarapu, C. cf. cantonensis var. "Crystal red" on sen viljelymuoto ainakin niin M. Varjon Akvaariokalat-kirjan, kuin myös http://www.petscrimp.com-sivuston" onclick="window.open(this.href);return false; mukaan. Tosin vaihtoehdoksi noille mustavalkoisille on myös laskettava kimalaissukarapu, C. cf. breviata "Bumblebee" joka on tosiaan eri laji kahden edellä mainitun kanssa.

Tässä ketjussa Sami selittää hyvin selkeästi, että mehiläissukarapu ja tulisukarapu ovat samaa lajia. Nuo mustavalkoiset "tulisukaravut" vain ovat parempaa värimuotoa tuolta mehiläiseltä, aivan samoin kuin löytyy myös eri tasoisia värityksiä punavalkoiselta tulisukaravulta. Samasta ketjusta käy myös ilmi, että mehiläissukaravut saattavat myös tuottaa noita tulisukaravun värityksen omaavia poikasia, harvinaista, mutta mahdollista, kyseessä kun kumminkin niistä kehitetty värimuunnos, joka on ilmeisesti alunperinkin ollut ns. punertavavahinkolapsonen.

Suosittelen lukemaan asian tiimoilta Akvaristin numeron 4/2006.

Kertoisitko lähteen josta löytyy tietoa tuosta "mustat jalostettu punaisista"-asiasta, en nyt millään jaksaisi uskoa asian kääntyneen puolessa vuodessa päälaelleen.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kiitos oikaisusta, mulla on ollut käsitys "väärinpäin". Näissä menee helposti sekaisin, pitäis piirtää ihan kaavio...
Hermis
Member
Member
Viestit: 384
Liittynyt: 09:56, 21.07.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Mun mehiläissukaravut eivät ole kokonaan mustavalkoisia, vaan niillä on esim. pyrstössä oranssia väriä. Minä olen ollut siinä käsityksessä, että juuri tuon takia ne on mehiläissukarapuja, kun niiltä löytyy "mehiläisvärit". Olisikin kiinnostavaa, että onko nuo mustavalkoiset tulisukaravut sitten ihan vaan mustavalkoisia vai löytyykö niistä myös oranssia väriä, jos kaikki on samaa lajia?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja bj »

Löytyy ainakin mun mustavalkoisilta oranssihtavaa pyrstöstä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Meidän mustavalkoisten tulisukien poikasista punaisia on noin yksi kymmenestä. Minulla eivät ole taatusti päässyt mihinkään kosketukseen minkään muun lajin kanssa. Nämä punavalkoiset ovat sitten ihan kirkkaanpunavalkoisia, ei mitään ruskeita.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Tulisukarapu mustien joukossa

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Meillä taasen Caridina cantonensis cf mehiläissukaravuilla tulee välillä rusehtavia poikasia, joka sekin on ihan normaalia.
Olen poistanut rusehtavat muihin altaisiin, jotta kanta pysyy oikean värisenä omassa altaassaan.
Olis kiva saada muutama punavalkoinen jälkeläinen ja kokeilla minkä värisiä poikasia ne tekisivät.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”