poikasallas miekkapyrstöille

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hennajii
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

poikasallas miekkapyrstöille

Viesti Kirjoittaja hennajii »

Moikka

Sellaista ihmettelen tässä, kun näyttää, että miekkapyrtölapsia olisi pian tulossa meidän altaaseen, niin millainen poikasallas pitäisi hankkia vai pitääkö? Kannattaako olla erillininen vai ison sisällä kelluva? Syökö miekkaperät omia lapsiaan? Pitääkö emo jo laittaa aikaisemmin altaaseen vai vasta pelkät poikaset sitten kuin syntyvät? Onko teillä millainen suodatin jos allas on hyvinkin pieni vai onko ollenkaan?

Kauheesti taas kysymyksiä :mrgreen:

-Henna
Juwel 160 litraa: Partamonnipariskunta, miekkäpyrstöhaaremi, keltabarbeja, mustatetroja sekä sinirapu Alberto
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: poikasallas miekkapyrstöille

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kokemani mukaan miekkikset ei tykkää kelluvan poikashäkin ahtaudesta, ahdistuvat. Itse en ole miekkiksille tarvinnut poikashäkkiä käyttää. Kasvillisuus riitti pitämään hengissä läjäpäin poikasia 89-litraisessa kipossa (joo, joo), jossa oli Eheim pick-up 2008. Sieltä en löytänyt pikasia. Aiemmin löysin pienemmän altaan Sharkin suodattimesta varmaan kolme platynpoikasta :roll: Niin, ja omat lapset kelpaa välipalaksi. Mulla oli kerran yks naaras (en tienny sen olevan paksuna) kolmen litran ämpärissä tarkkailussa. Siellä oli vain tynkä vesirutto. Se oli päättäny sit poikia sinne, ja ulosteesta päätellen oli myös syönyt osan jälkeläisistä, muttei jahdannut jäljellä olevia. Henkiin jäi noin 50 jälkeläistä. Onnea poikasille! :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kyllä niitä poikasia on mulla jäänyt enemmän kuin tarpeeksi henkiin aikuisten asuttamaan altaaseen synnyttyään. Reilu vuosi sitten tosin ostin 20-litraisen altaan poikaskasvatukseen, mulla on ollut tapana laittaa pian poikivat naaraat sinne odottamaan synnytystä. Ja siis siellä on ollut myös ne aiemmin syntyneet poikaset yhdessä yhden tai kahden naaraan kanssa yhtä aikaa eikä ne tulevat äidit poikaisista välittäneet yhtään. En siis edes pitänyt poikasia erillään siksi että olisin yrittänyt niitä aikuisilta suojella, vaan ruokinnallisista syistä (poikasille min. 3 kertaa päivässä poikasille tarkoitettua jauheruokaa, aikuisille 2 kertaa päivässä aikuisten ruokaa...) ja muutenkin kun poikasia olen joutunut tiheään lahjoittelemaan uusiin koteihin, niin onhan ne ollut huomattavasti helpompi pyydystää pelkkiä poikasia sisältävästä pikkualtaasta. Joskus olen kasvattanut poikasia Marina-verkkohäkissä, mutta olen siis pyydystänyt poikaset sinne isosta altaasta niiden syntymän jälkeen, naaraat tuntuvat tosiaan stressaantuvan verkkohäkissäkin olemisesta, tosin jotkut myös tuohon 20-litraiseen siirrosta. Kyseinen allas on nyt taistonpoikasten kasvatuskäytössä, joten mahdolliset miekkiksen poikaset joutuvat sitten syntymään aikuisten seuraan ja olemaan oman onnensa nojassa. Mutta nyt yritänkin pitää miekkapyrstöjen lisääntymisen mahdollisimman minimissä kun on taistotkin kasvatettavana.
Akvarismia 1992-2014
hennajii
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista

Taidan siis jättä neidin ihan vaan isoon altaaseen ja katsotaan miten lasten käy. Onneksi kasvillisuuskin lisääntyy hyvää tahtia :D
Juwel 160 litraa: Partamonnipariskunta, miekkäpyrstöhaaremi, keltabarbeja, mustatetroja sekä sinirapu Alberto
Muikku79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muikku79 »

Miekkis poikanen joka löyty altaastani on suunnattoman oudon värinen.. tai väritön. Muistuttaa chili miljoonakala naaraan perusväriä. Poikasella ei juurkaan missään ole mitään tummempaa. Osaatteko sanoa mikäväri siitä kasvaa?? Altaassa miekkiksiä on ihan oranssi sitten on oranssi mustilla evillä ja kokomustia.
Kiitos jos joku osaa sanoa!!
hennajii
Starting Member
Starting Member

Meilläkin on yksi ihan väritön vaikka kaikki muut ja aikuiset on värikkäitä (mustia, oransseja ja niiden sekoituksia)
Zorromi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zorromi »

Tuo miekkisvauva muutti meille tänään ja tässä olisi sen kuva, niin ei tarvitse väriä arvailla. Minulle tuli mieleen atavismimuoto ja myös vihreä on mahdollinen.

Kuva

Kuva
Did you know that water's not to blame if you drown?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”