(Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Ylihuomenna käy mulle tai sitten 14.12. Mulla olis mitä ilmeisimmin jopa auto molempina päivinä. Kokoontumisajojen paikalla ei väliä (kunhan ette meille tule :mrgreen: ).

Soittelinpahan taas äsken siitä altaasta ja taas tuli uutta mietittävää. Tässä voi nyt käydä niin, että 70 W valot maksaa enemmän, mitä 150 W. Tästä sitten taas johtuu, että varmaankin liki samaan hintaan saisi 50 cm korkean altaan 2 * 70 W valoilla tai 60 cm korkean altaan 2 * 150 W valoilla... 8O Ja tokihan suuruudenhullu akvaristi miettii, että jospa sittenkin... :roll: Toisaalta mää nimenomaan halusin tuon 50 cm korkeudeksi helppohoitoisuuden ja pikkukalojen takia ja sähkönkulutuskin olisi inhimillisempi. Mutta kun olisihan se 60 cm korkea toisaalta aika hieno ja samaan rahaankin lähtisi (kaikissa meissä asuu pieni sulovilen)

Tarttee varmaan kysellä tuolta tekniikkapuoleltakin. 50 cm allas + 150 W valot olisi tietysti se halvin ratkaisu, mutta mahtaa tarvita aurinkolaseja telkkaa katsoessaankin... :mrgreen:

Nyt on muuten tullut nettisivuillekin tietoa: klik1 ja klik2. Tilatkaa nyt joku jotain, että saadaan kuljetus tänne suunnalle [;)]
Be merrier with a terrier!
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Tuo 14.12 vois olla ihan hyvä päivä tapaamiselle.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

No mentäskö me sitten Vikille 14.12. kun lähestulkoon jo kutsui...ja onhan siitä jo aikaa kun siellä oltiin, tai minä en ainakaan ole ollut kuin kerran?? Minä otan Kaikun kyytiin, kun olen kyydin pystyssä ja väliltä pääsee muitakin halukkaita.
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Meikäläisen osalta tuo Viherkalan tilaus saa nyt vähän aikaa odottaa.. Rahaa tulee vasta viimeinen päivä ja nyt on pahimmoilleen muutto meneillään eikä ole vielä se iso allas valmis joten kalat joutuvat väliaikaismajoitukseen vähäksi aikaa. Parempi kun ei yhtään ylimääräistä eväkästä hanki, noita on jo ihan tarpeeksi tällä hetkellä saavisijoitukseen.. :|

Minä en vielä tiedä 14.päivän työvuoroja mutta jos ne entistä rataa menee niin päiväsaikaan ollaan vapaalla jos vain saa silmänsä revittyä auki :mrgreen: Eiköhän sitä nyt Veteliin asti pysy hereillä ratin takana..
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Tulkaa ihmeessä. Käsken hovimestaria varaamaan juhlasalin.

TuulaHelena: Kelpaako tuo perhosukko sulle, jos ei niin mä vippaan sen akvakauppaan ansaitsemaan elantoaan.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Kyllä se meille voi tulla. Ne ruotsalaiset siniset vaan rupesi himottamaan, mutta joskohan sieltä toisi sitten vaikka pari tyttöä vaan tälle leskenpäivien iloksi...jos ne nyt siellä sitten osaa erottaa kummat on kumpia...minä nimittäin en varmaankaan osaa ja mites ne Ninnillä onnistuivatkaan siinä haavinnassa :roll:
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Ruotsalaiset ei sitten olleet mitenkään sitkeää kantaa. Niistä viimeinen vetää tuossa just viimeisiään. Niille tuli joku. Ne alkoi kaikki uimaan akselinsa ympäri, eli pyörimään uidessaan. 8O Siitä seuraa sitten puolen vuorokauden sisään kuolema, joten taidan lopettaa tuon viimeisenkin kitumasta. Sen sijaan Tuurista ostetut kakkavedestä ongitut, joilta toiselta puuttuu puolet evistäkin (ei alaeviä ollenkaan ja selkäevä ku parhaallaki töyhtökääpiöllä) polskivat varsin tyytyväisinä. Mä en varmaan vaan osaa, tai sitten niillä oikeasti oli joku. :roll:

Tyttöjen erottaminenhan on varsin helppoa. Otat ne, joilla on siinä kyljen mustan pisteen päällä/ympärillä selkeästi sitä kiiltävää sinistä ja vatsa punottaa hieman. Mulle ne haavi homojengin, mutta se oli osittain omakin moka. Mun uudet silmälasit olis Kokkolassa, kunhan olis joskus aikaa käydä hakemassa ne. 8-)

Pidetään 14.12. sovittuna. Minä lähden töihin viimeistään neljäksi, että kerrankin voitte olla varmoja, että joudun raahaamaan persiini pois herkkupöydästä jossain vaiheessa. :mrgreen:
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Minä tulen tänne taas yksinpuhelemaan. :roll: Pitää vaan saada tilittää, ku meinaa pikkusen harmittaa... Mulle ei sitten tulekaan sitä toista 300-litraista. Sitä oli tänään Helsingin päässä tyhjätty ja eiköhän ote ollut rapussa livennyt tietenkin sillä seurauksella, että rikki meni. Harmittaa, mutta onpahan yksi allas vähemmän muutettavana. Pitää jatkaa altaan metsästystä sitten muuton jälkeen, jos näyttää, että siihen talouteen ylipäätään mahtuu kolmatta allasta. (Löydän sille kyllä paikan, älkää kertoko Hessulle.)
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Moi!Täältä löytys koti sille perhoselle, jos ei sitä kukaan mielellään huoli.. Jos Tuulahelena ei välttämättä sitä haluu, niin otan mielellään. Kun pidätte kutsut, niin kulkeutuisiko kala mahollisesti tuulan kyytisä kalajoelle, josta voisin noutaa sen kellon vastineeksi :mrgreen:
vikki80
Member
Member

Tetra: Sovi Tuulahelenan kanssa suoraan perhosen kohtalosta.

Ninni: Otan osaa. Mua kirpaisi pahasti jo kun näin 60 litrasen lipeevän miehen lapasesta.

Sain heitettyä yhden kasvin pois altaasta. Onneksi sain tilalle mahdutettua kolmannen kannon. Miten se sanonta menikään piruista ja pikkusormista... :twisted: :mrgreen:
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Niin tässähän on taustalla sellainen tapahtumasarja, että me ollaan tuon Tetra76:n kans käyty pienimuotoista kala/kasvi-vaihtaria ja viimes kun heillä kävin loromassa monnista altaasta, jätin kelloni sinne pöydän nurkalle. Se on nyt siis panttivankina siellä :mrgreen:

No ei vaiskaan, käyn katsomassa lauantaina siellä Haaparannassa, onko ne siniset merkittävästi muikeampia kuin tavalliset ja jos päädyn sinisiin, toimitan Vikin leskipojan sitten Tetralle, hänellä oli siellä jo yksi yksinäinen, kumpi lienee? Mites hintapolitiikka, vaihdetaanko kaupassa rahaa? Tetrakin voisit oikeastaan lähteä mukaan miitinkiin 14.12, kun meille osaat kumminkin tulla, niin tästä pääset sitten minun kyytissä Veteliin. Ostan Hapitsusta myös parikymmentä kardinaalitetraa niin saan eloa altaaseen. Pengerrykseen en askartelutaidottomana löydä mieleistäni mallia, joten koitan jotenkin muuten rajata kasvustoa pois etulasin lähistöltä. Keskiviikkona alkaa hiekan pesu. Vege roudasi sitä punaista Lännen hiekkaa minulle lauantaina Jeppiksen Hartmannista - iso kiitos vielä kerran ja perjantaina pääsen vaihtamaan nuo limaiset lentohiekat ja miljoonat kierteiset puhtaaseen ihanaan punaiseen laatutavaraan ilman ensimmäistäkään kierteistä. Hoidan jatkossa itse hiekkani tökkimällä.

Tänä aamuna meinasin myöhästyä töistä, kun piti alkaa isoon altaaseen vaihtamaan vettä - kaksi suurinta leväbarbia pötkötti hiekalla hengetönnä ja kolmas perintöprinssi makoili koomassa mutta vielä elossa, muutkin levikset liikkuivat kalpean keltaisina ja surkeina. Pelastin heikoimman ämpäriin ja vedin raadot ulos ja kuinka ollakaan se yksi virkosi ämpärissä ja pääsi vedenvaihdon jälkeen takaisin altaaseen. Saa nähdä miltä siellä näyttää iltapäivällä kun palaan. Ainoa uusi asia mitä oli tapahtunut oli, että perjantaina lisäsin rautapitoista Nutron Ferro - kasviravinnetta altaaseen. Myös sisäsuodatin oli pysähtynyt, että otappa siitä nyt selko, mitä tapahtui. Nämähän on kyllä kovasti hapen ja virtauksen perään, joten ehkä se oli tuo suodatin sitten viimeinen niitti. Tuskin ne vanhuuteenkaan porukalla kuolee. Muilla kaloilla ei ollut mitään hätää.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Todella lohdullista, etten ole ainoa, joka onnistuu tappamaan kalansa ilman mitään sen isompaa syytä. :roll:
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Minä yritän saada jotakin rehun raatoja pysymään hengissä tässä muuttotohinoissa niin voisin sitten tuoda miitinkiin kun olen aina ollut enempi ryöstölinjalla.. Ylimääräisenä löytyy akvaarioita jos jollakin on tarve: 9 litraisesta 60 litraiseen on vapaana, käyttämättömiä purkkeja, mainioita vaikka rapulaksi [;)] Löytyy myös pikkutehoisia suotimia mukaan tarvittaessa..
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Onko kenelläkään intressejä seuraaviin kaloihin:
* 4kpl seeprakaloja (2 omakasvattia, nämä eivät vain minulla tahdo menestyä)
* lehtikalapariskunta, väri marmori, kutevat säännöllisen epäsäännöllisesti, ikää parisen vuotta (ostettu kersoina alkuvuodesta 2007)
* keltabarbilauma (olisikohan 16 yksilöä), isoja reippaita mötkyjä - samaa ikäluokkaa mitä lehtikalat

Laita YV:tä, jos kiinnostusta löytyy.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Vegelle Ja etenkin Tuulahelenalle ISO kiitos ja kumarrus, kalat ovat herkutelleet viikonlopun pakasteilla. :D
Psst, Ninni: Multa olis joskus alkuvuodesta vapautumassa 240 litrainen allas (n. 120*45*45). Se on jo aikalailla nähnyt maailmaa, joten hinnankiroissa se ei tule olemaan...

Mää voin tuoda sitten taas niitä iänikuisia rikkaruohoja mukanani, jos joku tarvii. [;)]

Onkohan tänne K-P:lle langetettu joku kirous, kun mun (tai miehen) piti päästää yksi läski-inkkari väljemmille uimavesille?? :frown:
vikki80
Member
Member

AAAAaaaargh. Lakatkaa kauppaamasta noita altaita, mulla ei ole varaa hommata yhtään lisää.

Perhosella on hintaa 100kaloria tai vaihtoehtoisesti vaikka kaunis kiitos. Sillä rupeaa olemaan perhoseksi jo aika paljon ikää ja boonuksena tyly luonne. Monnisista se ei ole koskaan välittänyt.
vikki80
Member
Member

No niin. Onko kenelläkään jaavansaniaista ylimääräisenä. Karsin saniaisesta huononnäköiset lehdet eikä siihen loppujen lopuksi jäänyt yhtään.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Kyllä kuule jaavansaniaista löytyy - tuon tullessani. Itse haen jaavansammalta, löytyykö keltään ylimääräistä?
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Sammalta löytyy multa. Ajattelin just, että tänä viikonloppuna vihdoin karsin & heitän ylimääräiset roskiin... Koitan nyt sitten kuitenkin vielä hillitä itteni, että jää jotain jaettavaakin. Paljonko tarvit? Siis sellaisen pikkuhaituvan vai pari nyrkillistä? :mrgreen: Muista rikkaruohoista liikenisi ainakin argentiinanvesiruttoa, karttulehteä, konnanputkea, helmilehteä ja vallisneria nanaa. Omalla vastuulla kaikki kasvikset, mukana voi liftata leviä, pikkulimaskaa, kotiloita ja sukarapuja... :roll:

Nyt on muuten uusi allas maksettu, tili tuli, tili meni... :twisted: Altaan pitäisi olla vuoden vaihteessa valmis. Saas nähdä, miten se saadaan turvallisesti kotiin. Nyt pitää sitten alkaa hankkia muuta tarpeellista roipetta ja koittaa potkia isäntä rakentamaan jalustaa.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Ottaisin heti sen pari nyrkillistä, jos koittaisin köyttää niitä tuohon yhteen karahkaan kiinni ja koittaa sillä vähän tehdä pengerrystä. Kotilot saadaan irti, kylvetän niitä vähän alunassa niin eiköhän tule kiire lähteä. Tilkitsen pengerryksen rakoja suodatinmatolla niin ei heti kaikki hiekat valu ulos penkereestä. Jee ja huomenna Haaparantaan!!! Jänskättää.
Keskiviikkona pesin uudet hiekat ja tänä iltana on ohjelmassa pohjamateriaalin vaihto ja kevyt remontti muutenkin. Huomenna sitten uusia asukkeja... Tietysti iskee nuukuus enkä raski ostaakaan mitään...Kannatti lähteä!
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Mä varaan ne vallisneriat. :mrgreen: Olen haeskellut tiikerivallua, mutta vallu ku vallu. Pääsevät tuonne 84-litraiseen, kun sisustan sen juovaperhosnuoliaisille. Mulla olis haussa vielä liuskekiviä. Niin ja joku tumma kivikkotaustakuva.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Ok, tuon Tuulahelenalle niin paljon sammalta, kun saan irti (ei sitä nyt mitenkään valtavasti siis ole). Ja Ninnille vallua. Mulla on muuten liuskekiveäkin jokunen, mutta se taitaa jonkin verran nostaa kovuuksia. Allablazella on näitä altaassaan, joten sieltä voi kysellä paremmin. Ilmoittele Ninni sitten lähempänä uskallatko kokeilla (näitäkään ei kovin paljoa, mutta kyllä niistä jotain saa värkättyä). Se kivi on muuten tätä tavaraa: hopealoimu. Jos tuosta nyt sitten joku geologi osaa jotain sanoa... [;)]
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Ainakin nettisivun perusteella tosi kaunista kiveä! Ajattelin väkertää jotain tuonne pikkualtaaseen, siitä tulee juovaperhosnuoliaisten lajiallas, kunhan saan kolmannen purkin pystyyn. Pohjalle tulee musta hiekka, sisustukseksi liuskekivet ja vallisneriat. Jos kerrankin sellaista vähemmän sekametelisoppaa yrittäisin kasata... Juovaperhosnuoliaiset ei taida olla kovin ronkeleita vesiarvoista, kunhan vesi on hapekasta ja virtaavaa. Nuoliaiset on tuolla jo kasvamassa, tosi veikeitä otuksia!
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Mulle kelpaa argentinanvesirutto :mrgreen:
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Mun laajennussuunnitelmat vähän pieneni, tein kaupat 128-litraisesta. :mrgreen:

Eheim 2028 on alkanut nyt vuoden käytön jälkeen hörppimään ilmaa sisuksiinsa jostain. Se olis kyllä puhdistuksen tarpeessa, joten täytynee samalla tutkia mitä se on syöny. Tilasin siihen uuden kannen tiivisteen, vaikka ei senkään pitäisi vuodessa mennä miksikään... Jostain imupuolelta se hörppii, ei vuoda, mutta porisee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”