Ongelma Fluval 4 kanssa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Ongelma Fluval 4 kanssa
Suodatin toimii ihan kivasti, mutta olisi mukava puhdistaa se aina välillä. Se on nyt ollut mulla pari kuukautta ja olen sen yhden kerran saanut taisteltua auki. Äsken tuossa sormet verillä ja pinna kireällä yritin taas aukaista sitä, mutta ei onnistu! Onko teillä jotain vinkkiä mitä kannattaa yrittää? Siitä pirulaisesta ei saa edes kunnon otetta, kädet luistaa ja veitsikään ei auta.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Ongelma Fluval 4 kanssa
Pidennä putsaus väliä ...
Onko hanat suljettuna, kun yrität sitä auki? Alipaine?

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Fluval 4 on siis ilmeisestikkin sisäsuodatin, samanlainen kuin itselläkin altaassa pörrää eikä siinä mitään hanoja kyllä oleDeicide kirjoitti:Pidennä putsaus väliä ...Onko hanat suljettuna, kun yrität sitä auki? Alipaine?

Hankala selittää ja kaikenlisäksi vielä huonosti selitetty, mutta toivottavasti tuosta ymmärtää jotain.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Advanced Member
On kyllä ihan tollo systeemi. Varmaan menetän hermoni joku päivä ja ostan uuden. Mutta kokeillaas tuota pöytäsysteemiä vielä. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kilu kirjoitti:Fluval 4 on siis ilmeisestikkin sisäsuodatin, samanlainen kuin itselläkin altaassa pörrää eikä siinä mitään hanoja kyllä oleDeicide kirjoitti:Pidennä putsaus väliä ...Onko hanat suljettuna, kun yrität sitä auki? Alipaine?
Se moottoriosa tarttuu kyllä aika pirun tiukkaan siihen koteloon. Olen saanut sen auki laittamalla suodattimen lappeelleen pöydälle siten, että se moottoriosa menee pöydän reunan yli ja raakaa voimaa käyttäen painanut vuorotellen alaspäin sitä moottoriosaa vastakkaisilta puolilta.
Hankala selittää ja kaikenlisäksi vielä huonosti selitetty, mutta toivottavasti tuosta ymmärtää jotain.
Kele...

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Sama juttu täälä. Suodatin on kyllä muuten tosi hyvä, mutta hankala se on saada aukeamaan. Itse kans kerran taistelin sen kanssa veitsi apuvälineenä ja niinhän se kotelo sitten halkes siitä yläosasta. Mutta se ei toimintaa haittaa, kun halkeama on ihan pieni. Ja nyt se suodatinkin sitten aukee helpommin, kun sen kerran on halkaissut
Mutta hankala se on ja voimaa tarvii..

Onkos Fluval ykkösessä sama ongelma?
Itsekin onnistuin rikkomaan sen alaosan ennen kuin kerkesin suodatinta ensimmäistä kertaa käyttääkkään
. Aukaistessani juuri tuota vanhaa nelosta, niin halkesipa pirulainen. Ei sen jälkeen ole kyllä mitään ongelmaa ollut saada auki
.
Jos iomeron meinaat uutta hankkia, niin voin kyllä sen toisenkin sinulta ostaa
. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen kyseisen suodattimen toimintaan. Ainoastaan tuo patruunan sisään tuleva imupilli ei tahdo pysyä moottoriosassa kiinni, vaan se tuppaa putoamaan kotelon pohjalle ennen kuin suodattimen saa huollon jälkeen uudelleen käyntiin.

Jos iomeron meinaat uutta hankkia, niin voin kyllä sen toisenkin sinulta ostaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Itselläni on käytössä Fluval 4plus kolmessakin altaassa, eikä sen avaamiseen tarvita mitään ihmeempiä kepulikonsteja. Siinähän on suodatinkotelon kahtapuolen sellaiset nypylliset "siivekkeet". Niistä yhtäaikaa sisäänpäin puristamalla ja samalla moottori-osaa vetämällä saa osat erilleen. Suodatinkotelo aukeaa pohjasta vetämällä. Jumittaa kyllä joskus, jos sen on laittanut huonosti kiinni edellisellä avauskerralla.
Onko Fluval 4 erilainen toiminnaltaan kuin tuo 4plus, sitä en tiedä.
Onko Fluval 4 erilainen toiminnaltaan kuin tuo 4plus, sitä en tiedä.
Vanhassa nelosessa ei ole minkään valtakunnan nappuloita aukaisuun, vaan homma hoituu raa'alla voimalla tai kampeamalla jonkin sortin apuvälineellä. Suodatin on aukaisua lukuun ottamatta mainio peli, hyvä roskankerääjä, joka ei tukkeudu helposti.
Joo, ei siinä mitään nappuloita kyllä ole aukaisua varten
Muiden fluvalien kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa. Ja hyvin se pelittää tämä hieman haljennutkin. Taitaapa olla paras roskankerääjä mitä iteltäni löytyy. Ainut huono asia täsä fluval 4+ on, ettei siihen saa kiinni sitä ilmaletkua, joka tekee ne kuplat puhaltaessaan. Muihin fluvaleihin itselläni sen saa!

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla on kans eri sorttisia fluvaleita ja alkuun jouduin taistelemaan saman jutun kanssa, olivat tosi piukassa. Sitten hoksasin, et olin laittanut suodatin kotelot huolimattomasti vastakkain, millikin rakoa, niin jumittaa sitten aukaisussa. Koitaakaas asetella ne patruuna-ritilä-kotelot hyvin ja oikein vastakkain, ni ei jää rakoa ja ovat sopivia kansiosaan, suorastaan solahtavat loksahtaen kanteen sisälle. Tämän hoksattuani ei ongelmia ole enää ollut availun kanssa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Voi olla että oon tökänny sen väärinpäin paikoilleen. Ei siitä taho erottaa, miten päin on oikein päin. Jos saan sen joskus vielä auki, niin pitääpä vaikka jotenkin merkata sivut, että menis oikein päin. Tänään meni niin pahasti hermo, että heiluttelin vaan pönttöä vähän hanan alla ja heivasin takas altaaseen. 
--------------------------

--------------------------
Joo minäpä ilmottelen, sitte ku ei enää hyvä heilu täällä FluvalilleAdrian kirjoitti:Itsekin onnistuin rikkomaan sen alaosan ennen kuin kerkesin suodatinta ensimmäistä kertaa käyttääkkään. Aukaistessani juuri tuota vanhaa nelosta, niin halkesipa pirulainen. Ei sen jälkeen ole kyllä mitään ongelmaa ollut saada auki
.
Jos iomeron meinaat uutta hankkia, niin voin kyllä sen toisenkin sinulta ostaa. Itse olen kyllä erittäin tyytyväinen kyseisen suodattimen toimintaan. Ainoastaan tuo patruunan sisään tuleva imupilli ei tahdo pysyä moottoriosassa kiinni, vaan se tuppaa putoamaan kotelon pohjalle ennen kuin suodattimen saa huollon jälkeen uudelleen käyntiin.

-
- Senior Member
Tämä ohje pätee varmaan juuri siihen plus -malliin. Vanhanmallin nelosessa ei ole mitään väliä miten ne sisukset asettelee, kun ne eivät vaikuta siihen moottoriosan ja kotelon kiinnitykseen millään tavalla. Vanha Fluvalin rakenne näyttää siis tältä: http://www.hagen.com/uk/aquatic/manuals/fluvic14.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;bj kirjoitti:Mulla on kans eri sorttisia fluvaleita ja alkuun jouduin taistelemaan saman jutun kanssa, olivat tosi piukassa. Sitten hoksasin, et olin laittanut suodatin kotelot huolimattomasti vastakkain, millikin rakoa, niin jumittaa sitten aukaisussa. Koitaakaas asetella ne patruuna-ritilä-kotelot hyvin ja oikein vastakkain, ni ei jää rakoa ja ovat sopivia kansiosaan, suorastaan solahtavat loksahtaen kanteen sisälle. Tämän hoksattuani ei ongelmia ole enää ollut availun kanssa.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
No tuo voi pitää paikkaansa, sitä en osaa sanoa, mulla on kaksi plussaa ja yhden iästäkään en tiedä, mutta samanlaiset ne "korit" näissä on, ehkä ovat plussia kaikki? Mä tarkoitan oikein laittamisella sitä, kun korien pohjassa on reunoissa semmoissa pienet liuskat, jotka asettuu ikään kuin limittäin. Korien puoliskot täytyy laittaa silleen niin kuin hiukan kiertämällä yhteen... (saakohan tästä mitään selvää). Jos ne ei ole oikein kiinni, jää rakoa. Näin mulle kävi alkuun, ja ihan hemmetin moisella rutiskuksella kynnet verillä sain taisteltua ne auki.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Advanced Member
Ajattelin että vois olla väärin, ku tossa on sellanen pikkurako.. Blääh, eli sekään teoria ei toiminut.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Heh, minulla on kokonainen armeija vanhan mallisia Fluval 4:sia ja sitten yksi tällainen murheellisempi tapaus eli Fluval 4+. Vanhan mallin avaaminen on mitä helpointa, sen kun vain nitkuttaa moottorin irti, mutta mikään ärräpää ei riitä kuvaamaan turhautumista tuon uuden mallin kanssa. Eikö siellä suunnittelussa ole ajateltu ollenkaan että näitä käyttävät pienikätisten naisten lisäksi myös lapset, joilla eivät sormet todellakaan voi minkään logiikan mukaan yltää saamaan noista "siivekkeistä" puristusvoimaista otetta? Miten tällaisia kehdataan nykyaikana suunnitella, ei mene jakeluun. Eheimiltä voi odottaa mitä tahansa pommeja mutta ei nyt sentään Fluvalilta. Pitänee lähteä barrikadeille että saadaan vanha malli takaisin tuotantoon.Aallotar kirjoitti:Itselläni on käytössä Fluval 4plus kolmessakin altaassa, eikä sen avaamiseen tarvita mitään ihmeempiä kepulikonsteja. Siinähän on suodatinkotelon kahtapuolen sellaiset nypylliset "siivekkeet". Niistä yhtäaikaa sisäänpäin puristamalla ja samalla moottori-osaa vetämällä saa osat erilleen. Suodatinkotelo aukeaa pohjasta vetämällä.
Mulla on kanssa molempia malleja käytössä ja erittäin tyytyväinen olen noihin vanhempiin malleihin. Mullakin on toisen 4:n pönttö halki joten sen kanssa ei irrotuksessa ongelmia ole mutta toisen pöntön saa auki vain nitkuttamalla. Itselle ei tämä isojen kourien kanssa ole ongelma mutta vaimolla on muutamankin kerran ärräpäät lennelleet sitä auki yrittäessä.
Tuo 4+ tukkeutuu vaan huomattavasti nopeammin kuin tuo vanha 4. 4+ kerää kaiken lietteen sinne patruunoiden alaosaan ja tukkii sen sitten sieltä, 4 taas kerää lietettä tasaisesti koko patruunan mitalle. Oletteko kuulleet että mistään saisi karkeampaa patruunaa noihin vanhoihin 4:iin? Se alkuperäinen patruuna on paljon karkeampi kuin nuo "varaosapatruunat" joita on myynnissä.
Tuo 4+ tukkeutuu vaan huomattavasti nopeammin kuin tuo vanha 4. 4+ kerää kaiken lietteen sinne patruunoiden alaosaan ja tukkii sen sitten sieltä, 4 taas kerää lietettä tasaisesti koko patruunan mitalle. Oletteko kuulleet että mistään saisi karkeampaa patruunaa noihin vanhoihin 4:iin? Se alkuperäinen patruuna on paljon karkeampi kuin nuo "varaosapatruunat" joita on myynnissä.
-
- Senior Member
Mulla on karkeasta mattosuodatinmatosta leikattu sellainen levy, joka on kääritty sen imuputken ympäri. Hyvin toimii.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Advanced Member
Mulla on kans mattosuodatinmattoa siellä sisällä ja vanua.
Vaikka mulla on ihan sikapitkät sormet, en kuitenkaan saa otetta siitä pöntöstä. Pitäs varmaan munki aiheuttaa tohon joku lohkeama, että se ei jumittais niin kovasti kiinni.
Vaikka mulla on ihan sikapitkät sormet, en kuitenkaan saa otetta siitä pöntöstä. Pitäs varmaan munki aiheuttaa tohon joku lohkeama, että se ei jumittais niin kovasti kiinni.
-
- Katalysaattori
Onko Fluval 4+ suotimessa diffuusio letku, ainakin kaverin 1+ suotimessa sellainen on. Olen ajatellut hankkia sellaisen 200l altaaseen. Olen miettinyt pääni puhki kun näitä 1000 litraa kierrättäviä on niin monenlaisia, kertokaapa Eheim made in W-Germany suotimen omistajalle mikä olisi paras sisäsuodatin niin hapetukseen kuin suodatukseenkin.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Kaikissa Fluval + sarjan suodattimissa on diffuusori letkulla.Debugger kirjoitti:Onko Fluval 4+ suotimessa diffuusio letku, ainakin kaverin 1+ suotimessa sellainen on.
Suosittelen Eheimin 2252 sisäsuodatinta.Debugger kirjoitti:Olen miettinyt pääni puhki kun näitä 1000 litraa kierrättäviä on niin monenlaisia, kertokaapa Eheim made in W-Germany suotimen omistajalle mikä olisi paras sisäsuodatin niin hapetukseen kuin suodatukseenkin.
-
- Katalysaattori
Ok, jostain luin että se aiheuttaa kovan virtauksen ja siinä ei ole imukuppi asennussarjaa mukana? Myös "kasvit ovat vaakatasossa" kommenttia on saanut tämä.
Onko itselläsi sellainen ja samankokoisessa altaassa, entä käyttökokemukset noin omina mielipiteinä.
Onko itselläsi sellainen ja samankokoisessa altaassa, entä käyttökokemukset noin omina mielipiteinä.
Mukana tulee imukupeille kiinnitykset, pari imukuppia ja teline, jolla saa kiinni esim. kehykseen ilman imukuppeja. Jälkimmäinen vaihtoehto on suositeltavin, sillä imukupit eivät tahdo pidellä painavaa suodatinta paikoillaan lasissa. Itselläni on ollut parissa 250-litraisessa käytössä suihkuputkien kanssa. Tolla kyllä saat jo melkoisen puhurin aikaiseksi, joten 2048 vois olla parempi vaihtoehto. Tehoa 600l/h.
-
- Katalysaattori
Ok, kiitos infosta.