Aloittelijan kysymykset!
Valvoja: Moderaattorit
Re: Aloittelijan kysymykset!
Entäs lämmitin, 75 vai 100-wattinen?
hoitoallas 270 l + koira + kilpikonna + 2 gerbiiliä + kääpiöhamsteri + 2 syyrialaista hamsteria 

kuinka paljon lämmitintä tarviit? Mitenlämpöseksi vesi pitää saada ja miten lämpösenä se pysyy esim valojen, muun tekniikan ja huonelämmön ansiosta ? Itelläni lämmittimet kaikissa hieman ylimitotettuja ja toiminnassa ajastimen kanssa. eli ottasin tuon satasen.tii kirjoitti:Entäs lämmitin, 75 vai 100-wattinen?
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
Tervetuloa uuteen ja upeaan harrastukseen, jossa tieto lisää tuskaa niissä määrin että heikompaa hirvittää:D
1. Akvaarion kypsytykseen on monta eri tapaa. Yksinkertaisin lienee start-up. Paketissa mukana käynnistysbakut, niille ruokaa ja muuta tarpeellista. Akvaario on kypsä seuraavana päivänä. Sitten on kaikenmaailman hirvensarvisötkötyksiä joita ei kannata lähteä kokeilemaan paitsi jos on pirusti pinnaa ja urheiluhenkeä.
2. Akvaarion voit toki laittaa valmiiksi koska tahansa. Voit sitten samalla kun kuukauden päästä haet ne kalat ostaa myös testit. Akvaariosihan on siinä vaiheessa jo kypsä.
3. Niinkuin joku jo tuossa mainitsi, jos akvaariossa on eläviä kasveja niin kyllä jos ei, niin sitten ei tarvitse. Muista kuitenkin, että jos altaassasi on kasveja mutta ei kaloja pitää lannoituksen, etenkin hiilidioksidin, olla kunnossa. Ilman hiilidioksidiahan kasvit tukehtuu ja kuolee pois.
4. Mikäli käytät tuota start-uppia niin kalanruokaa eikä mitään muutakaan mömmöjä tarvitse eikä saakkaan lisätä.
1. Akvaarion kypsytykseen on monta eri tapaa. Yksinkertaisin lienee start-up. Paketissa mukana käynnistysbakut, niille ruokaa ja muuta tarpeellista. Akvaario on kypsä seuraavana päivänä. Sitten on kaikenmaailman hirvensarvisötkötyksiä joita ei kannata lähteä kokeilemaan paitsi jos on pirusti pinnaa ja urheiluhenkeä.
2. Akvaarion voit toki laittaa valmiiksi koska tahansa. Voit sitten samalla kun kuukauden päästä haet ne kalat ostaa myös testit. Akvaariosihan on siinä vaiheessa jo kypsä.
3. Niinkuin joku jo tuossa mainitsi, jos akvaariossa on eläviä kasveja niin kyllä jos ei, niin sitten ei tarvitse. Muista kuitenkin, että jos altaassasi on kasveja mutta ei kaloja pitää lannoituksen, etenkin hiilidioksidin, olla kunnossa. Ilman hiilidioksidiahan kasvit tukehtuu ja kuolee pois.
4. Mikäli käytät tuota start-uppia niin kalanruokaa eikä mitään muutakaan mömmöjä tarvitse eikä saakkaan lisätä.
-
- Junior Member
- Viesti:
1. hiekat, puolet vettä, kasvit ja kannot, tekniikka, loput vedestä
2. kyllä
3. ei, mutta onhan se hauskaa seurata..
4. ei ollenkaan
2. kyllä
3. ei, mutta onhan se hauskaa seurata..
4. ei ollenkaan
Intelligence is not having all the answers; it's knowing how to think!
Sinuna unohtaisin noi eheimit jotka tänä päivänä on ihan leluja. Kalliita ja surkeita tehoonsa nähden. Jos oikeasti halua hyvän suodattimen akvaarioosi niin sisäpuolelle voisin suositella joko:
-aquabee newline 500
-Aqua-el unifilter 360 ja samasta suodattimesta löytyy myös versio jossa lisämausteena uv-ledi. Uv-suodatus tappaa vedestä bakteereja, eli leviä ja tiettyjä taudinaiheuttajia.
Akvaarion ulkopuolelle sijoitettavasta laitteesta jonka etuja tuossa jo aikaisemmin tuotiin esille suosittelisin: Aqua-el unimax 150
-aquabee newline 500
-Aqua-el unifilter 360 ja samasta suodattimesta löytyy myös versio jossa lisämausteena uv-ledi. Uv-suodatus tappaa vedestä bakteereja, eli leviä ja tiettyjä taudinaiheuttajia.
Akvaarion ulkopuolelle sijoitettavasta laitteesta jonka etuja tuossa jo aikaisemmin tuotiin esille suosittelisin: Aqua-el unimax 150
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Eheimit ovat kylläkin mielestäni ihan parhaita. Suosittelen!Teemu Salonen kirjoitti:Sinuna unohtaisin noi eheimit jotka tänä päivänä on ihan leluja. Kalliita ja surkeita tehoonsa nähden.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Mä olin ihan samaa mieltä tossa about 10 vuotta sitten. Eheimin alamäki alkoi kun julkastiin ensimmäiset proffat ja pick-up:t. Ne jotka käyttävät kuuluisia 2209ja 2009 sisäsuodattimia tietävät mistä puhun. Itse en valitettavasti voi niitä enää käyttää, ku niitten lämpötilakestävyys ei riitä siihen about 1000 asteeseen. Eli ne ei selvinny siitä ku mun kämppä palo:) Ehkä ainut huono puoli eheimeissä siihen aikaan.
Tänä päivänä ne todellakin on pelkkiä ylihinnoiteltuja leluja. Eikä tämä tieto perustu mihinkään mustatuntuu fiilikseen vaan puhtaaseen faktaan siitä mitä täällä on puhuttu ja mitä tiskin takana näin ja kuulin.
Tänä päivänä ne todellakin on pelkkiä ylihinnoiteltuja leluja. Eikä tämä tieto perustu mihinkään mustatuntuu fiilikseen vaan puhtaaseen faktaan siitä mitä täällä on puhuttu ja mitä tiskin takana näin ja kuulin.
Kyllähän noiden Eheimien myynti on kasvanut jostain 80-luvusta tähän päivään. Onhan harrastajiakin nykyään enemmän kuin tuolloin. Laadusta ja materiaaleista on joudutta karsimaan. Yksi syy tähän on, että yhtiöt haluavat yhä enemmän voittoa. Tätä samaa on muissakin merkeissä. Eheim vain sattuu olemaan yksi hallitsevista suodatinmerkeistä, joten siksi sen vioistakin keskustellaan enemmän.Teemu Salonen kirjoitti:Tänä päivänä ne todellakin on pelkkiä ylihinnoiteltuja leluja. Eikä tämä tieto perustu mihinkään mustatuntuu fiilikseen vaan puhtaaseen faktaan siitä mitä täällä on puhuttu ja mitä tiskin takana näin ja kuulin.
Asia ei nyt ole ihan niinkään. Fakta tietoa ei ole. Sitä ehkä löytyy tullilta tai jostain muualta, mutta mun duunipaikassa aikanaan kiinalaiset vehkeet hakkas eheimin mennen tullen.
Aqua-web on edelleen vain murto-osan suomalaisten akvaarioharrastajista käytössä. On totta että eheimistä jauhetaan täällä puolesta ja vastaan. Mutta voisin väittää että eheim keikkuu tällä hetkellä enintään kolmossijalla suomessa myytävistä suodattimista. Kierrovesipumpuissa taitaa olla ykkönen. Siitäkään en ole ihan varma, koska kiertovesipumppuja (myös streamit) käyttävä kansa on tuolla suolapuolella ja siellä taitaa tunze olla päivän sana.
Mutta kylmä totuus on se että eheim on pelkkää skeidaa. Sen olen valmis sanomaan myös varjolan klaanin nenän edessä. Se on aika paljon mieheltä, joka sitä kuitenkin on about 10 vuotta työkseen myynyt.
Aqua-web on edelleen vain murto-osan suomalaisten akvaarioharrastajista käytössä. On totta että eheimistä jauhetaan täällä puolesta ja vastaan. Mutta voisin väittää että eheim keikkuu tällä hetkellä enintään kolmossijalla suomessa myytävistä suodattimista. Kierrovesipumpuissa taitaa olla ykkönen. Siitäkään en ole ihan varma, koska kiertovesipumppuja (myös streamit) käyttävä kansa on tuolla suolapuolella ja siellä taitaa tunze olla päivän sana.
Mutta kylmä totuus on se että eheim on pelkkää skeidaa. Sen olen valmis sanomaan myös varjolan klaanin nenän edessä. Se on aika paljon mieheltä, joka sitä kuitenkin on about 10 vuotta työkseen myynyt.
Mä nyt menin ja ostin sen Eheimin Pick-upin (2012) ja luotan kyllä että se toimii, saa luvan toimia.
Myydäänkö noita Start-up paketteja Faunattarissa ja minkä hintainen semmoinen on? Aluksi ajattelin kypsyttää palikkaohjeilla (olisin ottanut ympin koulun akvan suodattimesta) mutta mieli on alkanut muuttua kun olen lukenut keskusteluja start-upista.
Kannattaako alkaa kypsyttää akvaariota tässä piakkoin kun 25.12. lähden viikoksi ulkomaille, ts. kannattaako kypsyttää ja ostaa kalat + kasvit ennen sitä ja sitten vain luottaa että ne pärjää ilman testejä (kaveri kävisi kylläkin ruokkimassa)? Aikaa jäisi noin 3-4 viikkoa valmiiksi laittoon, enkä ole mitenkään varma että kerkeäisinkö hankkia kaloja ennen kuin bakteerit kuolee (jos ne siis kuolee muutamassa päivässä ilman kaloja). Kauanko start-upilla kypsytys kestää? (Edit: Akvaariotukun sivuilla olikin että kalat voi kotiuttaa heti, mutta onko tuota kukaan kokeillut oikeasti? Ei olis kiva jos kaikki kalat kuolis heti kättelyssä.)
Palaan aiheeseen tarvikkeet. En löytänyt mistään keskustelua semmoisesta aiheesta kuin mitkä on tärkeimmät tarvikkeet aluksi? Mulle ois nyt tulossa pH-, NO2- ja NO3 -testit, suodatin, lämmitin, kalanruokaa ja silikonia kun täytyy uusia vanhat. Hiekatkin on jo ostettu, 0,1-0,6 mm puhallushiekkaa.
Akvaario on tosiaan 84-litrainen muistin virkistämiseksi. Siinä ei ole kansilasia joten pitäisikö se hankkia? Altaan pituus on 60 cm joten onko 60 cm valokotelo (tai mikä nyt onkaan se mihin ne loisteputket tulee
) liian pitkä siihen?
En ole vielä yhtään suunnitellut kasveja tai kalastoa, niistä voi antaa vinkkejä. Kirsikkabarbeja saisin koulun akvaariosta, mutta en ole varma haluanko (toivoisin jotain vähän isompia ja/tai näyttävämpiä kaloja). Mitä talkkariksi?
Tällaisia tyhmiä kysymyksiä tietämättömältä mutta innokkaalta harrastuksen aloittelijalta, anteeksi.
Myydäänkö noita Start-up paketteja Faunattarissa ja minkä hintainen semmoinen on? Aluksi ajattelin kypsyttää palikkaohjeilla (olisin ottanut ympin koulun akvan suodattimesta) mutta mieli on alkanut muuttua kun olen lukenut keskusteluja start-upista.
Kannattaako alkaa kypsyttää akvaariota tässä piakkoin kun 25.12. lähden viikoksi ulkomaille, ts. kannattaako kypsyttää ja ostaa kalat + kasvit ennen sitä ja sitten vain luottaa että ne pärjää ilman testejä (kaveri kävisi kylläkin ruokkimassa)? Aikaa jäisi noin 3-4 viikkoa valmiiksi laittoon, enkä ole mitenkään varma että kerkeäisinkö hankkia kaloja ennen kuin bakteerit kuolee (jos ne siis kuolee muutamassa päivässä ilman kaloja). Kauanko start-upilla kypsytys kestää? (Edit: Akvaariotukun sivuilla olikin että kalat voi kotiuttaa heti, mutta onko tuota kukaan kokeillut oikeasti? Ei olis kiva jos kaikki kalat kuolis heti kättelyssä.)
Palaan aiheeseen tarvikkeet. En löytänyt mistään keskustelua semmoisesta aiheesta kuin mitkä on tärkeimmät tarvikkeet aluksi? Mulle ois nyt tulossa pH-, NO2- ja NO3 -testit, suodatin, lämmitin, kalanruokaa ja silikonia kun täytyy uusia vanhat. Hiekatkin on jo ostettu, 0,1-0,6 mm puhallushiekkaa.
Akvaario on tosiaan 84-litrainen muistin virkistämiseksi. Siinä ei ole kansilasia joten pitäisikö se hankkia? Altaan pituus on 60 cm joten onko 60 cm valokotelo (tai mikä nyt onkaan se mihin ne loisteputket tulee

En ole vielä yhtään suunnitellut kasveja tai kalastoa, niistä voi antaa vinkkejä. Kirsikkabarbeja saisin koulun akvaariosta, mutta en ole varma haluanko (toivoisin jotain vähän isompia ja/tai näyttävämpiä kaloja). Mitä talkkariksi?
Tällaisia tyhmiä kysymyksiä tietämättömältä mutta innokkaalta harrastuksen aloittelijalta, anteeksi.

Viimeksi muokannut tii, 16:32, 22.11.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hoitoallas 270 l + koira + kilpikonna + 2 gerbiiliä + kääpiöhamsteri + 2 syyrialaista hamsteria 

-
- Junior Member
Kysymys:
- Minulla on siis Seran sauva lämmitin. Minusta tuntuu että se ei oikeen toimi, koska olen asentanut sen 26 asteeseen, mutta lämpö on välillä 24 astetta, eikä lämmitin lämmitä. Sitten äsken lämpö oli 25 astetta, ja lämmitin alkoi lämmittää. Outoa. Onko lämmittimessä vai lämpömittarissa vikaa?
- Minulla on siis Seran sauva lämmitin. Minusta tuntuu että se ei oikeen toimi, koska olen asentanut sen 26 asteeseen, mutta lämpö on välillä 24 astetta, eikä lämmitin lämmitä. Sitten äsken lämpö oli 25 astetta, ja lämmitin alkoi lämmittää. Outoa. Onko lämmittimessä vai lämpömittarissa vikaa?
63 l + Miina kissa <33
-
- Advanced Member
Tuossa silikonien vaihdossa ja koeponnistuksessa menee aikansa. Silikoni kuivaa yhden millimetrin vuorokaudessa, joten siinä vierähtää useampi päivä. Ennen kuin saat kalat hommatttua, voit ruokkia käsittääkseni noita Start-upin bakteereja kalanruoalla. Kuinka kauan olet lomalla?tii kirjoitti:Kannattaako alkaa kypsyttää akvaariota tässä piakkoin kun 25.12. lähden viikoksi ulkomaille, ts. kannattaako kypsyttää ja ostaa kalat + kasvit ennen sitä ja sitten vain luottaa että ne pärjää ilman testejä (kaveri kävisi kylläkin ruokkimassa)? Aikaa jäisi noin 3-4 viikkoa valmiiksi laittoon, enkä ole mitenkään varma että kerkeäisinkö hankkia kaloja ennen kuin bakteerit kuolee (jos ne siis kuolee muutamassa päivässä ilman kaloja). Kauanko start-upilla kypsytys kestää? (Edit: Akvaariotukun sivuilla olikin että kalat voi kotiuttaa heti, mutta onko tuota kukaan kokeillut oikeasti? Ei olis kiva jos kaikki kalat kuolis heti kättelyssä.)
Vedenparannusainetta ja kasveille pohjalannoitetta olisi hyvä hankkia.
Mielestäni tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.tii kirjoitti:Tällaisia tyhmiä kysymyksiä tietämättömältä mutta innokkaalta harrastuksen aloittelijalta, anteeksi.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse en niin mielelläni osta kiinalaisia tuotteita, kun siellä ympäristöasiat ovat niin huonolla tolalla (tehtaiden saasteet).Teemu Salonen kirjoitti:Asia ei nyt ole ihan niinkään. Fakta tietoa ei ole. Sitä ehkä löytyy tullilta tai jostain muualta, mutta mun duunipaikassa aikanaan kiinalaiset vehkeet hakkas eheimin mennen tullen.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Viikon olen lomalla. Eli ehkä se Start-Up olis järkevämpi vaihtoehto koska palikkakysytyksessähän niitä nitriitti- ja nitraattiarvoja pitäisi mittailla joka päivä. Taidanpa tilata semmoisen setin...
Pohjalannoite ja vedenparannusaine on myös hankintalistalla, mietiskelen vain että mitkä mahtaisivat olla parhaita. Olisiko jotkut ravinnepallot, -tabletit tms. hyviä kasveille istutusvaiheessa? Niiden lisäksi ihan nestemäistä lannoitetta?
Tuli vain semmoinen probleema että tuo tv-taso jonka kuvittelin laittavani altaan alle ei varmaan kestäkään yli 100 kg painoa. Ärsyttää suunnattomasti, koska nyt tulee sitten taas iso viivytys mun hyvin edistyneeseen (muutama vrk päätöksestä toimiin -> terraariona toiminut akvaario vintiltä alas, vanhat silikonit pois ja tilausta nettiakvaariokauppaan
) hankkeeseen.
Lecaharkkoja en mieluiten laittaisi vaikka ne varmaan olisi halvin vaihtoehto. Saako eläinkauppojen kautta tilattua metallisia jalustoja/myyvätkö niitä, missä hinnoissa pyörivät? Pappa betalar kenties toimisi tässä kohtaa (kaiken muun joudun ostamaan omalla rahalla). Yritin katsella niiden hintoja netistä mutta eipä oikein löytynyt. Varmaan täällä Etelä-Pohjanmaalla ei ole ketään kuka niitä valmistaisi?

Pohjalannoite ja vedenparannusaine on myös hankintalistalla, mietiskelen vain että mitkä mahtaisivat olla parhaita. Olisiko jotkut ravinnepallot, -tabletit tms. hyviä kasveille istutusvaiheessa? Niiden lisäksi ihan nestemäistä lannoitetta?
Tuli vain semmoinen probleema että tuo tv-taso jonka kuvittelin laittavani altaan alle ei varmaan kestäkään yli 100 kg painoa. Ärsyttää suunnattomasti, koska nyt tulee sitten taas iso viivytys mun hyvin edistyneeseen (muutama vrk päätöksestä toimiin -> terraariona toiminut akvaario vintiltä alas, vanhat silikonit pois ja tilausta nettiakvaariokauppaan

Lecaharkkoja en mieluiten laittaisi vaikka ne varmaan olisi halvin vaihtoehto. Saako eläinkauppojen kautta tilattua metallisia jalustoja/myyvätkö niitä, missä hinnoissa pyörivät? Pappa betalar kenties toimisi tässä kohtaa (kaiken muun joudun ostamaan omalla rahalla). Yritin katsella niiden hintoja netistä mutta eipä oikein löytynyt. Varmaan täällä Etelä-Pohjanmaalla ei ole ketään kuka niitä valmistaisi?

Kasveille jotka kasvattavat vahvan juuriston, kuten miekkakasvit ja lumpeet, olisi hyvä käyttää pohjalannoitteita. Saviturvepallerot tai kaupallisista tuotteista Jbl:n 7 pallot ovat kokeilemisen arvoisia. Lisäksi viikottainen nestelannoitteen lisäys on suotavaa, varsinkin silloin jos altaaseen on tulossa kasveja jotka käyttävät ravinteet lehtien kautta, kuten suurin osa köynnöstävistä kasveista.
Alumiinijalustan hinnasta kannattaa pyytää tarjous Porin Akvaariokeskuksesta, joka toimittaa myös ympäri Suomea. Hintaan vaikuttaa; altaan koko sekä jalustan mitat? halutaanko mahdollisesti verhoiltuna? säätöjaloilla? vanerilla ja solumuovilla?
http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaario/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alumiinijalustan hinnasta kannattaa pyytää tarjous Porin Akvaariokeskuksesta, joka toimittaa myös ympäri Suomea. Hintaan vaikuttaa; altaan koko sekä jalustan mitat? halutaanko mahdollisesti verhoiltuna? säätöjaloilla? vanerilla ja solumuovilla?
http://www.porinakvaariokeskus.fi/akvaario/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Advanced Member
Missäs maassa nuo Eheimit muuten nykyään tehdään? Ei kai halvassa Kiinassa? Edelleenkö Saksassa? Tajusin tuon vasta nyt..Taavetti kirjoitti:Itse en niin mielelläni osta kiinalaisia tuotteita, kun siellä ympäristöasiat ovat niin huonolla tolalla (tehtaiden saasteet).Teemu Salonen kirjoitti:Asia ei nyt ole ihan niinkään. Fakta tietoa ei ole. Sitä ehkä löytyy tullilta tai jostain muualta, mutta mun duunipaikassa aikanaan kiinalaiset vehkeet hakkas eheimin mennen tullen.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ainakin Professional-sarjan suodattimet tehdään vielä Saksassa. Classicin ja muiden ns. perusmallien tuotanto on siirtynyt Kiinaan. En sitten tiedä missä nuo Eheimin kiertovesipumput nykyisin valmistetaan, liekö Kiinaan siirtyneet nekin?Taavetti kirjoitti:Missäs maassa nuo Eheimit muuten nykyään tehdään? Ei kai halvassa Kiinassa? Edelleenkö Saksassa? Tajusin tuon vasta nyt..

-
- Advanced Member
Plääh..
Harmi homma, kun kaikki siirtyy sinne.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Harmi homma, kun kaikki siirtyy sinne.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kustannussyistä. Harmia kuluttajille, voittoa johtajille. 

-
- Junior Member
Kysymys:
63 l + Miina kissa <33
Onneksi esim aqua-elit tehdään sentään eu:n sisällä:D
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Vika voi oikeastaan olla kummassa tahansa, veikkaisin kuitenkin ettei lämmittimen termostaatti vain ole ihan tarkka. Omien lämmittimieni kanssa olen tehnyt niin, että olen säätänyt ne lämpömittarin antaman lukeman mukaan ja varmistellut toisen lämpömittarin kanssa (niitä kun useamman akvaarion talouteen tahtoo kertyä).Henriikka_ kirjoitti:Kysymys:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Täytyy koittaa. Pitääkö ostaa uusi lämmitin, jos siinä on tuo vika, vai saisikö sitä korjatuksi?
63 l + Miina kissa <33
Ei pysty, eikä kannata ruveta korjailemaan.
-
- Junior Member
Poimin tällaisen kalaston, jonka pitäisi sopia 80-litraiseen, jostain keskustelusta. Kalat vaikutti kuvausten perusteella helppohoitoisilta ja kivan näköisiäkin ovat.
6 x musta-aavetetra
12 x neontetra
5 x pandamonninen
5 x nuolimonni
Mitäs sanotte? Lähdenkö sitten kehittämään omaan altaaseni jotain tämän tyyppistä?
6 x musta-aavetetra
12 x neontetra
5 x pandamonninen
5 x nuolimonni
Mitäs sanotte? Lähdenkö sitten kehittämään omaan altaaseni jotain tämän tyyppistä?