Akvaario kypsymässä - kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
Akvaario kypsymässä - kysymyksiä
Olen hommannut ensimmäisen akvaarioni, joka on tilavuudeltaan 85 l. Aikaisempaa kokemusta ei ole lainkaan akvaarioista, mutta jostainhan se on lähdettävä liikkeelle :) Akvaariossa on nyt ollut vedet, hiekat, kalusteet ja laitteet (lämmitin ja suodatin) sisällä viikon ja 2 päivää. Kasvit, Biotopol-vedenparannusaineen, ProFito-kasvilannoite ja osa Start Up-pakkauksesta laitettu viikko sitten. 6 päivää sitten myös Kugeln-kasviravinnepalleroita kasvien juuriin. Olen yrittänyt lueskella sivustoja, joissa kerrotaan akvaarion kypsymisestä mutta tuntuu etten ymmärrä mitään :/ Yritän siis päästä aloittelijan tapaan helpoimmalla. Nyt siis kysymyksiä:
Pitääkö vettä vaihtaa kypsytyksen aikana?
Mikä olisi hyvä kypsymisaika?
Jotkut puhuvat ruokkimisesta ilman kaloja, pitääkö akvaariota ruokkia?
Kuinka usein vesiarvotestejä tulisi tehdä?
Milloin laitetaan loput Start Up-pakkauksesta?
Olenko tehnyt mitään oikein?
Olen pitänyt päiväkirjaa kaikesta, mitä olen akvaarioon tehnyt. Tein vesiarvotestin viikko sitten kasvien ja muiden laiton yhteydessä ja tällöin arvot olivat kohdillaan. Olen ostanut kaikki tarvikkeeni Faunattaresta (paitsi allas, suodatin ja lamppu) ja olen tehnyt asiat myyjän neuvojen mukaan. Matkalla on kumminkin kertynyt kysymyksiä ja toivon että joku jaksaisi vastailla :)
Pitääkö vettä vaihtaa kypsytyksen aikana?
Mikä olisi hyvä kypsymisaika?
Jotkut puhuvat ruokkimisesta ilman kaloja, pitääkö akvaariota ruokkia?
Kuinka usein vesiarvotestejä tulisi tehdä?
Milloin laitetaan loput Start Up-pakkauksesta?
Olenko tehnyt mitään oikein?
Olen pitänyt päiväkirjaa kaikesta, mitä olen akvaarioon tehnyt. Tein vesiarvotestin viikko sitten kasvien ja muiden laiton yhteydessä ja tällöin arvot olivat kohdillaan. Olen ostanut kaikki tarvikkeeni Faunattaresta (paitsi allas, suodatin ja lamppu) ja olen tehnyt asiat myyjän neuvojen mukaan. Matkalla on kumminkin kertynyt kysymyksiä ja toivon että joku jaksaisi vastailla :)
Re: Akvaario kypsymässä - kysymyksiä
Tervetuloa harrastuksen pariin.
Samassa "käsitteiden viidakossa" aikani seikkalin minäkin.
Ihan hyvälle nuo tekemäsi kuullostaa, ei syytä paniikkiin.
Itsekkin (onneksi) kypsyttelen uudestaan vanhaa allasta ja se on nyt parisen viikkoa ollut työn alla.
Tässä vaiheessa vasta itselleni tuli se nitriitti piikki, joten aikaa kypsyttämiseen menee x määrä päiviä.
Tarkkaa aikaa ei voi kukaan sanoa, mutta ei viellä syytä huoleen. Hermostu vasta 4 vk päästä.
Olet ymmärtänyt oikein, allasta pitää ruokia, jotta ne typpibakut saa syötävää ja lisääntyy.
Näin ollen myös nitriitti ja nitraatti asettuvat kypsytyksen edetessä.
Ruokaa tulisi laittaa päivittäin, ihan pikkuisen.
Vesiarvoja tarkkaillaan kerran viikkoon ainakin aluksi, ph kh gh no2, kunnes allas toimii ja vesiarvoissa ei esiinny heittoja.
Näin alussa on syytä mittailla sitä nitriittiä joka päivä, siitä selviää milloin allas on kypsynyt ja voit turvallisesti laittaa ensimmäiset kalasi altaaseen.
Itse en ole vettä vaihdellut allasta kypsyttäessäni, mutta varmasti joku osaa tähän vastata tarkemmin.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tuosta Sart Up pakkauksesta en osaa sanoa mitään.
Toivottavasti edes joku asia toi selvyyttä...
Ja se päiväkirjan pito on pelkkää plussaa.
-Nina

Samassa "käsitteiden viidakossa" aikani seikkalin minäkin.
Ihan hyvälle nuo tekemäsi kuullostaa, ei syytä paniikkiin.
Itsekkin (onneksi) kypsyttelen uudestaan vanhaa allasta ja se on nyt parisen viikkoa ollut työn alla.
Tässä vaiheessa vasta itselleni tuli se nitriitti piikki, joten aikaa kypsyttämiseen menee x määrä päiviä.
Tarkkaa aikaa ei voi kukaan sanoa, mutta ei viellä syytä huoleen. Hermostu vasta 4 vk päästä.
Olet ymmärtänyt oikein, allasta pitää ruokia, jotta ne typpibakut saa syötävää ja lisääntyy.
Näin ollen myös nitriitti ja nitraatti asettuvat kypsytyksen edetessä.
Ruokaa tulisi laittaa päivittäin, ihan pikkuisen.
Vesiarvoja tarkkaillaan kerran viikkoon ainakin aluksi, ph kh gh no2, kunnes allas toimii ja vesiarvoissa ei esiinny heittoja.
Näin alussa on syytä mittailla sitä nitriittiä joka päivä, siitä selviää milloin allas on kypsynyt ja voit turvallisesti laittaa ensimmäiset kalasi altaaseen.
Itse en ole vettä vaihdellut allasta kypsyttäessäni, mutta varmasti joku osaa tähän vastata tarkemmin.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tuosta Sart Up pakkauksesta en osaa sanoa mitään.
Toivottavasti edes joku asia toi selvyyttä...
Ja se päiväkirjan pito on pelkkää plussaa.
-Nina
317l +54l (telakalla) + 128l
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
nina1979 kirjoitti: Vesiarvoja tarkkaillaan kerran viikkoon ainakin aluksi, ph kh gh no2, kunnes allas toimii ja vesiarvoissa ei esiinny heittoja.
Itse en ole vettä vaihdellut allasta kypsyttäessäni, mutta varmasti joku osaa tähän vastata tarkemmin.
Kypsyttäessä tarvittavat testit ovat nitriitti- (NO2) ja nitraattitestit (NO3). Nitriittihän on se, mitä kypsytettävään altaaseen tulee ensin, ja mikä sitten kypsytyksen onnistuttua häviää. Nuo muut testit (ph, kh, gh) tarvitaan vasta, kun kalastoa aletaan hankkimaan. Allasta kypsytettäessä ei vettä tule vaihtaa. Mulla on yleensä kestänyt akvaarion kypsytykset noin 2 viikkoa.
Tässä linkki Alkeet-osion kypsytyskoosteeseen, johon kannattaa tutustua: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Jos olet lisännyt sinne start-up pakkauksesta tavaraa ohjeiden mukaan on altaasi ollut kypsä jo monta päivää.
-
- Advanced Member
Mulla ei ole kokemusta noista pikakypsyttäjistä, sillä olen aina kypsyttänyt toimivasta akvaariosta otetulla bakteeriympillä. Ilmeisesti siis Meloyn allas on jo kypsä. 

Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itsellänikään ei ole noista kaupallisista kypsytysaineista omakohtaista kokemusta: Onko allas tosiaan varmasti pysynytkin kypsänä, jos aineet on laitettu reilu viikko sitten, eikä allasta ole ruokittu? Millä ne bakteerit ovat eläneet? Kuinka kauan allas teoreettisesti pysyisi kypsänä ilman kaloja ja ruokintaa? Onko siinä valmisteessa mukana jotain bakteerien ruokaa?
Kannattaa ehdottomasti testata sitä vettä uudelleen ennen kalojen tuomista altaaseen.
Kannattaa ehdottomasti testata sitä vettä uudelleen ennen kalojen tuomista altaaseen.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Member
Mäkin hyppään tähän kypsytyskeskusteluun mukaan... On niiiiiiin hankalaa, kun joka puolelta saa erilaisia neuvoja. Itse olen kypsyttänyt allastani StartUp-paketilla (BioDigest ja StopAmmo) sekä BioTracella, mutta toisessa akvaarioliikkeessä sanottiin, että BioDigest ei sisällä "nitriitinsyöjäbakteereja" (tai mitä olikaan...) Eli akvaario ei olisikaan kypsä. Suositeltiin sitten SafeStartia. Blääh, kun tää on niin monimutkaista. Ekat kalat (monniset) tuli tänään ja elossa ovat toistaiseksi
Uusia kaloja en uskaltanut vielä ostaa, jotta ei mene rahat hukkaan, jos kupsahtavat.

Ei tainnu sillä safestart kaupalla olla start uppia hyllyssä lainkaan:D
Itse en siitä aineesta ole kuullut kuin positiivista palautetta. Seuraavat akvaariot kypsytän ehdottomasti sillä start upilla.
Itse en siitä aineesta ole kuullut kuin positiivista palautetta. Seuraavat akvaariot kypsytän ehdottomasti sillä start upilla.
-
- Member
No itse asiassa en hoksannut sitä katsoa, mutta kovasti suositteli SafeStarttia. Toisaalta, jokaisella vähän oma näkemys ja mielipide näistä asioista. Harmi vaan kun menee pää sekaisin niistä. En kumminkaan vielä uskaltanut kaloja ostaa lisää. Ehkä parempikin, että katson eka, että selviääkö noi helmimonniset. Onko muuten ihan normaalia, kun ne porhaltaa tuolla ihan hulluna ympäri ämpäri?Teemu Salonen kirjoitti:Ei tainnu sillä safestart kaupalla olla start uppia hyllyssä lainkaan:D
Kiitos kaikille vastauksista!
Kuten Monniliini jo sanoikin, niin tuntuu pää menevän pyörälle eri sivujen eri ohjeita lukiessa
Täytyy vaikka huomen käydä ostamassa kalanruokaa ja alkaa ruokkia akvaa. Samalla voisin ottaa taas testit ja katsoa miltä näyttää. Niin osaako joku sanoa tuosta Start Upista, että milloin pitää loput laittaa? Aikaisemmin siis laitettu 2 Bio Digestiä ja 1 Stop Ammo, saman verran vielä jäljellä..
Eli tarkoittaako se, että kun nitriittiarvot (ja muutkin?) ovat kohdallaan, niin allas on kutakuinkin kypsä? Voiko sitä ylikypsyttää; haittaa tai hyötyä?
Kuten Monniliini jo sanoikin, niin tuntuu pää menevän pyörälle eri sivujen eri ohjeita lukiessa

Täytyy vaikka huomen käydä ostamassa kalanruokaa ja alkaa ruokkia akvaa. Samalla voisin ottaa taas testit ja katsoa miltä näyttää. Niin osaako joku sanoa tuosta Start Upista, että milloin pitää loput laittaa? Aikaisemmin siis laitettu 2 Bio Digestiä ja 1 Stop Ammo, saman verran vielä jäljellä..
Eli tarkoittaako se, että kun nitriittiarvot (ja muutkin?) ovat kohdallaan, niin allas on kutakuinkin kypsä? Voiko sitä ylikypsyttää; haittaa tai hyötyä?
Kiitos kun paikkasit ajatuskatkoaniTaavetti kirjoitti:nina1979 kirjoitti: Vesiarvoja tarkkaillaan kerran viikkoon ainakin aluksi, ph kh gh no2, kunnes allas toimii ja vesiarvoissa ei esiinny heittoja.
Kypsyttäessä tarvittavat testit ovat nitriitti- (NO2) ja nitraattitestit (NO3). Nitriittihän on se, mitä kypsytettävään altaaseen tulee ensin, ja mikä sitten kypsytyksen onnistuttua häviää. Nuo muut testit (ph, kh, gh) tarvitaan vasta, kun kalastoa aletaan hankkimaan. Allasta kypsytettäessä ei vettä tule vaihtaa. Mulla on yleensä kestänyt akvaarion kypsytykset noin 2 viikkoa.
Tässä linkki Alkeet-osion kypsytyskoosteeseen, johon kannattaa tutustua: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitinkin niitä mielestäni keskeisiä testejä, muuten kuin kypsytyksessä.
Aina kun ei saa kaikkea siihen muotoon kuin tarkoittaa.
-Nina
317l +54l (telakalla) + 128l
Yritänpäs omalta osaltani selventää tätä kypsytyshommaa.
1. Ennen muinoin akvaariot "kypsytettiin" siten että akvaario sisustettiin ja täytettiin vedellä. Sen jälkeen vettä seisotettiin noin viikko. Jotkut valveutuneet liikkeet osasivat jo tuolloin myydä vedenparannusainetta. Viikon jälkeen akvaarioon tuotiin satsi kaloja. Ihmeteltiin vaan miksi kalat kuoli ja ostettiin uudet tilalle. Tätä jatkui kunnes into lopahti tai allas lopulta oli kypsä ja kalat jäivät henkiin.
2. Sitten keksittiin kalallinen kypsytys. Vedenparannusaine tuolloin oli jo arkipäivää. Akvaario sisustettiin ja täytettiin vedellä. Jo parin päivän päästä sinne tuotiin ensimmäiset/ensimmäinen kala. Tuolla kuormituksella altaaseen saatiin pikkuhiljaa kasvatettua bakteerikantaa ja bakukannan kasvaessa lisättiin myös kaloja. Mikäli nitriittipitoisuus jossain vaiheessa nousi liian ylös, vaihdettiin vettä. Myöhemmässä vaiheessa markkinoille tulivat jo ensimmäiset "bakteeritiivisteet" joista osa toimi, osa ei. Kalallinen kypsytys oli pitkään se ainoa oikea tapa kypsyttää akvaario. Viime vuosina markkinoille tuli noita bakteeritiivisteitä jo enemmän ja yhä useammin niistä oli jopa hyötyä.
3. Seuraavaksi keksittiin kalaton kypsytys. Mulle se ei oo koskaan ihan täysin auennu, mutta jotenkin näin se menee: akvaarioon laitettiin vaikka kukkamultaa, suodatin toisesta akvaariosta tms "likaista tavaraa". Sitten lisättiin hirvensarvisuolaa, salmiakkia, ammoniumkloridia ja mitä milloinkin. Vesiarvoja mittailtiin jatkuvasti. Altaasta mitattiin ahkerasti ammoniumia ja nitriittiä. Tarkoituksena oli saada ammonium pelkistymään nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi. Eli siis kuten toimivassa akvaariossa tapahtuu. Tosin toimivassa akvaariossa ei ammoniumia ole mitattavia määriä koska se pelkistyy nopeasti nitriitiksi jota toimivassa akvaariossa joskus voidaan mitata hyvin pieniä määriä. Normaalisti toimivassa akvaariossa ei siis pidä olla nitriittiä lainkaan, nitraattia sopivasti. Tämän prosessin aikana sinne lisättiin milloin mitäkin, lisää hirvensalvisuolaa, ammoniumkloridia, kalanruokaa. Sitten jonain kauniina päivänä akvaario on kypsä. Herra yksin tietää koska.
4. Seuraavaksi markkinoille tuli mullistava uutuus: Tetran safe start. Aine toimii teoriassa täydellisesti. Ongelmaksi vaan muodostuu se, että bakteerit ovat jatkuvasti hapen kanssa tekemisissä ja näinollen niiden "eloonjäämisprosentti" ei ollut ennustettavissa varmasti. Liian kylmä esim tappoi pullon sisällön. Samoin säilyvyysaikakin on melko lyhyt.
5. Viimeisenä uutuutena tulivat markkinoille nämä start up ampullit. Niissä on periaatteessa sama idea kun tetran valmisteessakin, mutta ne ovat pakattu typpeen ja lasiin jolloinka niiden mahdollisuus päästä tekemisiin hapen kanssa on käytännössä nolla. Jos ne pääsevät hapen kanssa tekemisiin, niin silloinhan ampulli on jo rikki, eli sinällään jo käyttökelvotonta:D Styroksiin pakattuna ne kestävät myös lämpötilojen vaihtelua paremmin. Nyt siis markkinoilla ensimmäinen aine joka TAATUSTI toimii. Jos joku kemisti pystyyn toisin todistamaan, niin ranskanmaalla ollaan taatusti siitä tiedosta kiinnostuneita:)
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Eli lyhykäisyydessään tarkoituksenani oli selvittää, että eri kypsytystapoja ei pidä sotkea keskenään.
1. Ennen muinoin akvaariot "kypsytettiin" siten että akvaario sisustettiin ja täytettiin vedellä. Sen jälkeen vettä seisotettiin noin viikko. Jotkut valveutuneet liikkeet osasivat jo tuolloin myydä vedenparannusainetta. Viikon jälkeen akvaarioon tuotiin satsi kaloja. Ihmeteltiin vaan miksi kalat kuoli ja ostettiin uudet tilalle. Tätä jatkui kunnes into lopahti tai allas lopulta oli kypsä ja kalat jäivät henkiin.
2. Sitten keksittiin kalallinen kypsytys. Vedenparannusaine tuolloin oli jo arkipäivää. Akvaario sisustettiin ja täytettiin vedellä. Jo parin päivän päästä sinne tuotiin ensimmäiset/ensimmäinen kala. Tuolla kuormituksella altaaseen saatiin pikkuhiljaa kasvatettua bakteerikantaa ja bakukannan kasvaessa lisättiin myös kaloja. Mikäli nitriittipitoisuus jossain vaiheessa nousi liian ylös, vaihdettiin vettä. Myöhemmässä vaiheessa markkinoille tulivat jo ensimmäiset "bakteeritiivisteet" joista osa toimi, osa ei. Kalallinen kypsytys oli pitkään se ainoa oikea tapa kypsyttää akvaario. Viime vuosina markkinoille tuli noita bakteeritiivisteitä jo enemmän ja yhä useammin niistä oli jopa hyötyä.
3. Seuraavaksi keksittiin kalaton kypsytys. Mulle se ei oo koskaan ihan täysin auennu, mutta jotenkin näin se menee: akvaarioon laitettiin vaikka kukkamultaa, suodatin toisesta akvaariosta tms "likaista tavaraa". Sitten lisättiin hirvensarvisuolaa, salmiakkia, ammoniumkloridia ja mitä milloinkin. Vesiarvoja mittailtiin jatkuvasti. Altaasta mitattiin ahkerasti ammoniumia ja nitriittiä. Tarkoituksena oli saada ammonium pelkistymään nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi. Eli siis kuten toimivassa akvaariossa tapahtuu. Tosin toimivassa akvaariossa ei ammoniumia ole mitattavia määriä koska se pelkistyy nopeasti nitriitiksi jota toimivassa akvaariossa joskus voidaan mitata hyvin pieniä määriä. Normaalisti toimivassa akvaariossa ei siis pidä olla nitriittiä lainkaan, nitraattia sopivasti. Tämän prosessin aikana sinne lisättiin milloin mitäkin, lisää hirvensalvisuolaa, ammoniumkloridia, kalanruokaa. Sitten jonain kauniina päivänä akvaario on kypsä. Herra yksin tietää koska.
4. Seuraavaksi markkinoille tuli mullistava uutuus: Tetran safe start. Aine toimii teoriassa täydellisesti. Ongelmaksi vaan muodostuu se, että bakteerit ovat jatkuvasti hapen kanssa tekemisissä ja näinollen niiden "eloonjäämisprosentti" ei ollut ennustettavissa varmasti. Liian kylmä esim tappoi pullon sisällön. Samoin säilyvyysaikakin on melko lyhyt.
5. Viimeisenä uutuutena tulivat markkinoille nämä start up ampullit. Niissä on periaatteessa sama idea kun tetran valmisteessakin, mutta ne ovat pakattu typpeen ja lasiin jolloinka niiden mahdollisuus päästä tekemisiin hapen kanssa on käytännössä nolla. Jos ne pääsevät hapen kanssa tekemisiin, niin silloinhan ampulli on jo rikki, eli sinällään jo käyttökelvotonta:D Styroksiin pakattuna ne kestävät myös lämpötilojen vaihtelua paremmin. Nyt siis markkinoilla ensimmäinen aine joka TAATUSTI toimii. Jos joku kemisti pystyyn toisin todistamaan, niin ranskanmaalla ollaan taatusti siitä tiedosta kiinnostuneita:)
Toivottavasti tästä oli jotain apua. Eli lyhykäisyydessään tarkoituksenani oli selvittää, että eri kypsytystapoja ei pidä sotkea keskenään.
-
- Advanced Member
Mitäs Teemu olet mieltä tästä keskustelusta, kun sulla on tietoa tuosta kypsyttämisestä ampullien avulla?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=140631" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=140631" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen testin toimivuus. Ei tuollaisiin lukemiin pääse edes akvaariota kunnolla sotkemalla esmes purkki kalanruokaa kerralla:)
-
- Advanced Member
Mulla on ollut käytössä sellainen "palikkakypsytys".Teemu Salonen kirjoitti:3. Seuraavaksi keksittiin kalaton kypsytys. Mulle se ei oo koskaan ihan täysin auennu, mutta jotenkin näin se menee: akvaarioon laitettiin vaikka kukkamultaa, suodatin toisesta akvaariosta tms "likaista tavaraa". Sitten lisättiin hirvensarvisuolaa, salmiakkia, ammoniumkloridia ja mitä milloinkin. Vesiarvoja mittailtiin jatkuvasti. Altaasta mitattiin ahkerasti ammoniumia ja nitriittiä. Tarkoituksena oli saada ammonium pelkistymään nitriitiksi ja siitä edelleen nitraatiksi. Eli siis kuten toimivassa akvaariossa tapahtuu. Tosin toimivassa akvaariossa ei ammoniumia ole mitattavia määriä koska se pelkistyy nopeasti nitriitiksi jota toimivassa akvaariossa joskus voidaan mitata hyvin pieniä määriä. Normaalisti toimivassa akvaariossa ei siis pidä olla nitriittiä lainkaan, nitraattia sopivasti. Tämän prosessin aikana sinne lisättiin milloin mitäkin, lisää hirvensalvisuolaa, ammoniumkloridia, kalanruokaa. Sitten jonain kauniina päivänä akvaario on kypsä. Herra yksin tietää koska.

Olen laittanut jo toimivassa altaassa käytössä olleen suodattimen kypsytettävään altaaseen pörisemään ja lisännyt myös käytettyä pohjamateriaalia. Myös pelkkä suodattimen liete on hyvää bakteeriainesta. Sitten vain ruokkinut näitä bakteereja kalanruoalla. Mitään hirvensarvijauheita tai kukkamultaa en ole käyttänyt.
Pari viikkoa annan altaan kypsyä, tehden samalla seurantaa nitriitti- ja nitraattiarvoista. Kun nitriitti häviää olemattomiin ja nitraattia esiintyy (yleensä arvo noin 20), on kypsytys valmis.
Bakteeriympin saa vaikka toiselta harrastajalta hommattua, mikäli kyseessä on ekan altaan kypsytys.
Tänään otin testit ja kaikki olivat suht kunnossa.. Ostin myös kalanruokaa ja ripottelin sitä veteen.
Tungen nyt tylysti tähän ketjuun...
Eilen laitoin kypsymään 140 litraisen altaan. Pöntöön meni pikku puteli safe starttia ja puolikas teelusikallinen hirvensarvisuolaa sekä pikkasen kalanruokaa. Tänä aamuna lisäsin 1/4 teelusikallisen suolaa, kalanruokaa ja toisen pöntön sisäsuodattimen patruunan liemet. Nyt illalla mittailin arvoja ja nitriitti näytti 0,1 mg/l ja nitraatti 12,5 mg/l (tetran tippatestit)
Miten pitkään lisäilen tuota suolaa, niinkö pitkään kun nitriittiä löytyy? Missä vaiheessa vaihdan vettä? Pitäisikö tuon nitriitin enää tuon ylemmäksi noustakaan kun nitraattiakin jo löytyi näin nopsaan? Kiitokset jos joku kehtaa vastailla...
Eilen laitoin kypsymään 140 litraisen altaan. Pöntöön meni pikku puteli safe starttia ja puolikas teelusikallinen hirvensarvisuolaa sekä pikkasen kalanruokaa. Tänä aamuna lisäsin 1/4 teelusikallisen suolaa, kalanruokaa ja toisen pöntön sisäsuodattimen patruunan liemet. Nyt illalla mittailin arvoja ja nitriitti näytti 0,1 mg/l ja nitraatti 12,5 mg/l (tetran tippatestit)
Miten pitkään lisäilen tuota suolaa, niinkö pitkään kun nitriittiä löytyy? Missä vaiheessa vaihdan vettä? Pitäisikö tuon nitriitin enää tuon ylemmäksi noustakaan kun nitraattiakin jo löytyi näin nopsaan? Kiitokset jos joku kehtaa vastailla...

Uusioakvaristi, 240 l
Näyttää siltä, että olet ostanut aineen, joka ei toimi luvatulla tavalla. Aineen sinulle myynyt yrittäjä on velvollinen kaupan purkuun. Safe startin on luvattu tuovan akvaarioon bakukannan jonka voimin kalat voi kotiuttaa akvaarioon välittömästi. Näin siis ei kuitenkaan ole käynyt. En tiedä, millainen osuus noiden kalanruokien ynnämuiden mömmöjen lisäys tässä tilanteessa on, mutta ei niistä ainakaan hyötyä ole ollut...Miten pitkään lisäilen tuota suolaa, niinkö pitkään kun nitriittiä löytyy? Missä vaiheessa vaihdan vettä? Pitäisikö tuon nitriitin enää tuon ylemmäksi noustakaan kun nitraattiakin jo löytyi näin nopsaan? Kiitokset jos joku kehtaa vastailla...
Eli se, mitä sinun nyt taloudellisesti ajatellen olisi hyötyä tehdä, olisi kiikuttaa puteli takaisin sinne, mistä olet sen ostanut ja vaatia toimivan tuotteen/rahat takaisin. Vai olisitko oikeasti valmis maksamaan jääkaapista x€ jos osottautuu että se ei jäähdykkään?
Tämä ei varsinaisesti vastannut kysymykseesi, siihen tulet saamaan varmasti vastauksia, jollei tähän ketjuun niin sitten haulla. Peräänikuulutan tällä viestillä vaan meitä valveutuneita harrastajia jotka voisivat pikkuhiljaa nousta siihen tetra ja eheim vastavirtaan. Kyseisten yritysten tuotteethan eivät viimeaikoina ole toimineet niinkuin on luvattu. Täysin äänettömät suodattimet pitävät meteliä, ulkosuodattimet vuotavat lattialle, osat rikkoutuvat ennen aikojaan jne. Vain taivas on rajana.
Olisikohan siis aika meidän viimeinkin ruveta vaatimaan oikeuksiamme eikä vaan kiltisti maksaa kalliiden varaosien ja aina vaan uusien purkkien ja purtiloiden hinnat?
Kysyy nimimerkki pikkuisesti ihmettelevä soukasta.
Ookkei... Tuossa hss-pussin kyljessäkin puhutaan safe startista ymppinä, ajattelin sitä hommaamalla nopeuttavani prosessia kun että olisin käyttänyt pelkkää multaa tms.. Olenko ymmärtänyt ihan metsään kun oletin että nitraatin nopea ilmestyminen kertoisi homman alkaneen toimia hyvin? Te jotka olette kypsyttäneet multaympillä ja hss:llä, missä tahdissa nitraattia on tullut?
Teemu S., kiitokset vastauksesta vaikka en siitä paljon vastauksia saanutkaan muuta kuin että olen varmaan auttamattoman vanhanaikainen...
Olen lukenut paljon täältä ketjuja joissa olet kertonut noista ampulleista ja vaikuttaa hyvältä tuotteelta. Mutta kun nyt ei ollut kypsytyksellä hengenhätä niin ajattelin testailla tätä tyyliä...
Teemu S., kiitokset vastauksesta vaikka en siitä paljon vastauksia saanutkaan muuta kuin että olen varmaan auttamattoman vanhanaikainen...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Hirvensarvisuolasta muodostuu ammoniakkia, josta bakteerit muodostavat ensin nitriittiä ja päivän parin päästä nitraattia. Vaikuttaisi siltä, että safe starttisi on ollut toimivaa ainetta kun noin nopeasti alkaa nitraattia puskemaan. Hirvensarvisuolaa ei tarvitse enään lisäillä isoja määriä, hyppysellinen parin päivän välein niin bakut saa safkaa, kunnes laitat altaaseen kaloja. Tätä voi tehdä vaikka viikon ajan siitä, kun on huomannut nitraatin muodostuvan. Ennenkuin laitat kaloja niin suorita iso vedenvaihto (80-90%) niin saat altaan korkeat nitraatit vähiin, olettaen että olet myös laitellut hyppysellisiä HSS:sää niin mitätöit täten myös ammoniakin ja nitriitin mahdollisuuden altaasta.
Kalanruuan lisäämisestä altaaseen voidaan olla monta mieltä, itse olen käsittänyt sen aika turhaksi, ammoniakkiahan ne bakteerit tarvitsevat muodostaakseen nitriittiä. Enkä usko että kalanruuassa sitä on. Oma kypsytykseni meni seuraavasti:
Kaupasta biolan mustaa multaa ja siitä veden avulla ruskee litku altaaseen. Hirvensarvisuolaa perään ja sitten mittailemaan koska nitriittiä muodostuu. Nitriitti havaittu, odotellaan pari päivää, mitataan onko altaassa vielä ammoniakkia. Jos ei ole, mitataan nitriitti. Kun sitäkään ei ole niin allas on kypsä. Bakuja voi "ruokkia" lisäämällä pieniä määriä HSS:aa altaaseen kunnes kalat on valittu ja ostettu. Suuri vedenvaihto ja kalat altaaseen: nautitaan akvaariosta.
Multaympillä kypsytellessä nopeus riippuu siitä, kuinka paljon multaa käytetään. Puoli ämpärillistä multaa ja loput vettä niin saadaan aika tuju ymppi. 440 litrainen kypsyy tuolla noin viikossa. Testattu on ja kalat viihtyy. Tällä metodilla on kypsytetty 250 litrainen, kavereiden 180 ja 2x460 litraiset ja hyvin toimii.
Kalanruuan lisäämisestä altaaseen voidaan olla monta mieltä, itse olen käsittänyt sen aika turhaksi, ammoniakkiahan ne bakteerit tarvitsevat muodostaakseen nitriittiä. Enkä usko että kalanruuassa sitä on. Oma kypsytykseni meni seuraavasti:
Kaupasta biolan mustaa multaa ja siitä veden avulla ruskee litku altaaseen. Hirvensarvisuolaa perään ja sitten mittailemaan koska nitriittiä muodostuu. Nitriitti havaittu, odotellaan pari päivää, mitataan onko altaassa vielä ammoniakkia. Jos ei ole, mitataan nitriitti. Kun sitäkään ei ole niin allas on kypsä. Bakuja voi "ruokkia" lisäämällä pieniä määriä HSS:aa altaaseen kunnes kalat on valittu ja ostettu. Suuri vedenvaihto ja kalat altaaseen: nautitaan akvaariosta.
Multaympillä kypsytellessä nopeus riippuu siitä, kuinka paljon multaa käytetään. Puoli ämpärillistä multaa ja loput vettä niin saadaan aika tuju ymppi. 440 litrainen kypsyy tuolla noin viikossa. Testattu on ja kalat viihtyy. Tällä metodilla on kypsytetty 250 litrainen, kavereiden 180 ja 2x460 litraiset ja hyvin toimii.
Myytävänä: 440L malaŵi
Siitä piti vielä kysyä, että pitääkö vettä vaihtaa ennen kalojen tuloa? Akvaario on ollut kypsä jo kauan aikaa, muttei ole ollut mahdollisuutta päästä kalaostoksille. Tiistaina olisi tarkoitus hakea kaloja. 2 viikkoa on nyt suunilleen ollu tuossa kypsyilemässä, vesiarvot kohdillaan ja kaloja vailla valmis.
Mutta tarvitseeko vettä vaihtaa ennen kalojen tuloa? Jos ei, niin kuinka kauan kalojen tulon jälkeen? Ja kuinka usein kannattaa vettä vaihtaa ja kuinka paljon? Olen lueskellut että viikoittain joku 40 % olis hyvä määrä?
Niin ja vielä, mitä kaloja suosittelisi tälläiselle aloittelijalle?
85 litraiseen siis..
Mutta tarvitseeko vettä vaihtaa ennen kalojen tuloa? Jos ei, niin kuinka kauan kalojen tulon jälkeen? Ja kuinka usein kannattaa vettä vaihtaa ja kuinka paljon? Olen lueskellut että viikoittain joku 40 % olis hyvä määrä?
Niin ja vielä, mitä kaloja suosittelisi tälläiselle aloittelijalle?

-
- Junior Member
Voi ei, luin äsken että kypsymisessä ei saa vaihtaa vettä, ja juuri tänään vaihdoin kolmanneksen vedestä! Toivottavasti mikään ei mennyt pieleen. Mitä haittaa on jos vaihtaa veden? (ja anteeksi, jos tämä asia on käsitelty, siis en lukenut kaikkia viestejä)
63 l + Miina kissa <33
Jatkoa... Laitoin taas tänään aamulla 1/4 teelusikallisen (juu ei ole oikein tarkempaa mittaa käytössä...) suolaa ja nyt illalla mittailin arvoja. Nyt nitriittiä ei testin mukaan olisi ja nitraatti olisi edelleen tuon 12,5 mg/l. Eikö tuota nitraattia olisi pitänyt tulla jo enemmän??emzei kirjoitti:
Olen onneton tosin hävittänyt tuon testin värikartan ja olen netistä löytyneet kuvan varassa tiiraillut väriä

Olisiko nyt viisainta laittaa isompi annos suolaa ja katsoa saanko nitraatin selkeästi nousemaan? Mikä olisi se annos? Paljon olen hakua käyttänyt ja ketjuja lukenut mutta tiedon soveltaminen omaan hommaan tuntuu olevan vaikempaa kun ajattelin!
Uusioakvaristi, 240 l
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Minä meinaan kypsyttää kiekkolani Bio Digestin Start-upilla. Täytyy mittailla ja raportoida sitten tänne miten kävi, mutta moneen tuotteeseen tuoteselosteen perusteella tutustuneena valitsin kyllä suosiolla tuon paketin.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Junior Member
Voi ei, luin äsken että kypsymisessä ei saa vaihtaa vettä, ja juuri tänään vaihdoin kolmanneksen vedestä! Toivottavasti mikään ei mennyt pieleen. Mitä haittaa on jos vaihtaa veden? (ja anteeksi, jos tämä asia on käsitelty, siis en lukenut kaikkia viestejä)
63 l + Miina kissa <33