Edit. Korjattu lauseet alkamaan isolla kirjaimella.
-Ylläpito
Valvoja: Moderaattorit
pikkulehtikala+ kirjoitti:Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi.
Mihkä se pitää kantaa siivoukseen?!ohna82 kirjoitti:Kaveri rakensi talon ja suunnitteli isoa akvaariota jakamaan kahta huonetta, mutta luopui ajatuksesta koska kukaan ei olisi jaksanut kantaa sitä siivoukseen.
Kuulostaa kovin hankalalle tuo sankojen kanssa läträily, itseasiassa mä vaihdoin sanko-sydeemillä tohon 60-litraiseen vettä ja mielestäni se oli paljon työläämpää kun vaihtaa suoraan hanasta letkulla tonniseen vettä, vaikka toki siinä ajallisesti kauemmin menikin.Tindra kirjoitti:Mä vaihdan ämpärillä ja seisotan uuden veden saavissa vuorokauden ennen akvaarioihin pistämistä, joten kovin hankalalta tuo kuulostaisi jos vettä pitäisi vaihtaa 10-kertainen määrä..
No joo, jos haluat seisottaa vettä vuorokauden, niin myönnetään, että silloin 300 litraa käy kyllä lähes mahdottomaksi. Mutta kun laittaa letkun pään kiinni käsisuihkun johtoon ja toisen pään akvaan, niin siinä lorisee yhtä helposti 100 litraa tai 500 litraa.Tindra kirjoitti:Mä vaihdan ämpärillä ja seisotan uuden veden saavissa vuorokauden ennen akvaarioihin pistämistä, joten kovin hankalalta tuo kuulostaisi jos vettä pitäisi vaihtaa 10-kertainen määrä. Mä en edes halua mitään tosi isoa allasta sen takia, ettei tarvitse alkaa tuosta nykyisestä vedenvaihtotekniikasta muuttamaan työläämpään tapaan.
näin minustakin:Dpikkulehtikala+ kirjoitti:Minä: Kyllä isompi akvaario on paljon helpompi, koska siinä ei tarvitse vaihtaa vettä niin usein kuin pienemmässä akvaariossa, että hommaa ihmeessä isompi allas niin kala valikoima on huomattavasti laajempi.
hons83:Eikö vettä tarvitse vaihtaa yhtä usein,riippumatta litramääristä? Itse olen kyllä sellaisen käsityksen saanut,ettei litramäärällä ole väliä.Yhtä usein sitä on vaihdettava.
Eli ,minulle ainakin liikkeessä kerrottiin näin, että mitä isompi allas sitä harvemmin vettä tarvitsee vaihtaa, koska vesi määrä on niin suuri, että se ei pilaannu niin helposti, mutta kiitos sitten uudesta käsitteestä
Toi oli kai hieman kärjistetty? Itse kun puhdistan kaikkien kippojen (64, 85, 112 ja 120) sisäsuodattimet kerran kuussa tai kahdessa. Ulkosuodattimen puhdistusväliksi olen kuullut semmoiset pari kertaa vuoteen. No, en nipota asiastaluri pahanen kirjoitti:
Yhteenvetona: en ymmärrä, millä perusteilla 60-litraista voisi sanoa helppohoitoisemmaksi kuin 200-litraista. Ennemmin päinvastoin. (heti tuli kyllä yksi vasta-argumentti mieleen: jos pienessä akvassa on vain sisäsuodatin ja 200-litraisessa tietysti ulko, niin ulkosuodattimen puhdistus on hankalampi operaatio kuin sisäsuodattimen. Toisaalta, ulkosuodatinta puhdistetaan ehkä kerran kuukaudessa, sisäsuodatinta lähes joka viikko.