Suuren altaan perustaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kupla-Anni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Suuren altaan perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kupla-Anni »

Heips kaikki, olen siis Anni ja uusi täällä, joten kohdelkaa hellävaroen. :D
Minulla on tällä hetkellä 140 litrainen purkki, ja viimeaikoina on kovasti alkanut mieleni tekemään sen rinnalla kerrassaan valtavan kokoista allasta, jotain 800-900 litraista. Vaikka minulla on monien vuosien kokemukset tuosta pienestä altaasta, niin siinä vaiheessa kun rupesin miettimään tuota isomman altaan perustamista, tajusin, etten minä tiedä siitä oikein mitään.
Päällimmäisenä mielessäni liikkuu tällä hetkellä tekniikka.
Kannattaako esimerkiksi suodatus ja lämmitys järjestää yhdellä tehokkaalla vai useammalla pienemmällä laitteella?
Olisiko ulkosuodatin paras vaihtoehto?
Miten valaistus kannattaisi järjestää?
Voitteko suositella jotain merkkiä?

Sitten. Asukkihaaveenani altaaseen olisivat kiekkokalat. Pelkään kuitenkin niiden olevan liian vaikeahoitoisia, onko niille mahdollista järjestää laadukkaat elinolot ihan vaan hoitajan seura-akvaariotaustoilla? Tarkemmin voin toki ottaa niistä selvää tuolta niille kuuluvalta keskustelualueelta, mutta tällä tavalla alustavasti haluaisin tietää.

Tässäpä olisi näin alustavasti mieltäni askarruttavia asioita, saatte kyllä uskoa, että niitä tulee pulpahtelemaan ulos tasaisin väliajoin..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Suuren altaan perustaminen

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tervetuloa! Ulkosuodatin on aivan ehdoton. Mieluummin kaksi. Varsinkin, jos kiekkoja, niin veden tulee olla puhdasta. Iso valutussuodatin on myös hyvä vaihtoehto isoon altaaseen. Sisäsuodatin sitten keräämään roskaa. Mulla on toinen isompi allas yhdellä 300w lämmittimellä, ja toinen kahdella pienemmällä, kun kuuluivat kauppaan. Kumpi parempi, sitä en osaa sanoa. Valaistus monimetalleilla, jos rahaa, ja halua kasvatella kasveja. [;)] Ja uskon, että tulet kiekkojen kanssa pärjäämään!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kiekkoaltaassa suodatus on kaiketi parempi olla vähän ylimitoitettukin, koska ovat kovasti kakkivia kaloja, joiden ruokakin sotkee vettä ihan reippaasti. Laittaisin kaksi tehokasta ulkosuodatinta, en missään nimessä vain yhtä. Jos toinen menee vaikka viikonloppureissun aikana rikki, ei katastrofi ole ehkä niin vakava, kuin jos ainokainen suodatin hajoaa. Lisäksi laittaisin tehokkaan sisäsuodattimen.
Valaistus riippuu kasvistosta. Jos allas on korkea ja haluaa joitain valoa vaativiakin lajeja kasvatella, monimetallit ovat ainoa vaihtoehto. Loisteputkivalaisimistakin saa pulittaa jo jonkin verran, kun allas on pitkä. Monimetalleja löytää välillä edullisesti käytettynä, varsinkin noita nk. myymälävalaisimia.
Itse en ole kiekkoja pitänyt, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että ne ovat loppujen lopuksi mainettaan helpompia hoidokkeja. Kun ottaa asioista hyvin selvää etukäteen, välttyy monilta yllätyksiltä ja ongelmilta. Onnea matkaan! :)
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Kupla-Anni
Starting Member
Starting Member

Kiitokset teille. :)
Entäs sitten altaan kypsyttäminen, pitäiskö siinä pitää jotain muita kaloja ennen kiekkoja? Miten pitkän aikaa tämä koko prosessi veisi?
Entäs karanteenaus, onko 140l altaani auttamattomasti liian pieni ja pitäisikö siis vaan ostaa uusi allas siihenkin tarkoitukseen..?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kypsytys kannattaa hoitaa jo ennen yhdenkään kalan tuomista altaaseen. Mikäli kalastoa siirtyy tuosta 140 litraisesta voit käyttää sitä apuna kypsytyksessä. Parissa viikossa olisi kyllä allas kypsä ja valmis kaloille. Uusia suodattimia voi esim kypsytella muutaman viikon etukäteen vanhassa altaassa jne.. Tuo 140 litrainen on oikein sopiva kiekoillekin karanteenialtaaksi kun tilannehan ei ole pysyvä vaan väliaikaisratkaisu.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Deicide kirjoitti:Mulla on toinen isompi allas yhdellä 300w lämmittimellä, ja toinen kahdella pienemmällä, kun kuuluivat kauppaan. Kumpi parempi, sitä en osaa sanoa.
Kahdella sais varmaan lämmön paremmin jakautumaan, kun yhdellä, kun kiekoilla tarttee olla kuitenkin niinkin lämmintä.
Ehdottomasti kansilasit, niin vettä ei haihtuisi turhaan.
Kupla-Anni
Starting Member
Starting Member

No seuraava homma mikä askarruttaa ja ihan olan takaa onkin sitten tuo valaistus. Monimetallit, okei, van kun se ei itsessään kerro minulle mitään, niin vaikka olen tässä viimeaikoina netissä surffaillut, niistä saatu tieto ei oikein lokeroidu mihinkään, koska en vaan ymmärrä. Minkä tehoiset, montako kappaletta? Niiden hommaamisesta voisin varmaan rakkaalta sähkömies-enoltani kysäistä.. :D
Ja altaan pituus näillä näkymin tulisi olemaan 2 metriä ja korkeus 60 senttiä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kupla-Anni kirjoitti:Ja altaan pituus näillä näkymin tulisi olemaan 2 metriä ja korkeus 60 senttiä.
Tuolta löytyy kivoja esimerkkejä valaisusta;
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=139396" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos monimetaleja tahdot ja "tavan" kasveja, niin kaksi (tai 3) x 70W voi riittää, vaativimmille kasveille 2x150W ja hiilarilisä. Polttimot sitten maun mukaan, voi tilata erilaisista nettikaupoista. Kannattaa katsastaa käytetyt valaisimet tuolta Myydään-osioista, joskus siellä on hienoja löytöjä.
Pilami
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pilami »

Minulla on toukokuussa perustettu allas, 650 l (180x60x60). Siihen laitoin kolme 150 W monimetallilamppua, kaksi Eheimin 2028 ulkosuodatinta, sisäsuodattimen keräämään roskia (sillä ulkosuodattimet eivät näyttäneet keräävän irtoroskaa vedestä), Seran CO2-systeemin ja lämmityskaapelin hiekan ja lannoitekerroksen alle.

Kalastona on lehtikaloja, suppusuita ja perhoskirjoahvenia. Lämmitintä ei ole, ehkä valoista johtuen (?) lämpö pysyy hyvin yllä (about 27 astetta).

Nän minulle suositeltiin kun selvittelin asioita. Eräs liike suositteli minulle vain yhtä monimetallivalaisinta mutta silloin olisi noin pitkästä altaasta jäänyt iso osa pimeäksi.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Paljonko lämpö laskee yöllä, kun valot eivät ole päällä?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”