pari kysymystä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
petekup
Junior Member
Junior Member

pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja petekup »

Olin aamulla lentää persuuksilleni kun näin korkeimman kiven päällä lysmata sp:een "haamun" eli täysin samanlainen (jalat,kroppa,viikset) kuin elävä mutta melkein läpinäkyvä.
Mikä ja mitä tapahtuu?
K.S mainitsi nano jutussa Trimma suvun tokosta mutta mitä hän tarkoitti sillä?
Ja vielä lopuksi en ole saanut selville mikä on "eskon"oikea nimi ja tarkoitus altaassa.

Petri.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

En tunne tuota lajin nimeä, mutta oletan siinä olevan ravun kuori. Ne vaihtavat kuorta kasvaessaan, eli täysin normaalia toimintaa ja pakollista kaikille joiden tukiranka on ulkopinta. Etana, kotilo ja simpukka kasvattaa kuoreen pituutta, mutta iso osa äyriäisistä tekee uuden kuoren. Monesti syövät rakennusmateriaaliksi tuon vanhan kuoren, sillä tuo aines on niille kasvun varmistamiseksi tarpeen. Älä missään nimessä siivoa kuorta altaasta pois ja vaikka ei söisikään se vaan sulaa altaaseen, eikä siitä haittaa ole sittenkään. Ei mätäne vaan liukenee veteen!
TheMrs
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TheMrs »

Tässä kuva ja tekstiä yhdestä trimma-suvun tokosta.
http://www.themarinecenter.com/fish/gobies/trimmagoby/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Esko" on pieni kotilo, joita usein tulee elävän kiven mukana. Pelkään pahoin, että ne ovat saaneet nimensä meiltä (ja nyt niitä myydään kaupassakin). Joku kysyi, että tiedänkö, mikä tuon kotilon nimi on, ja sanoin "esko" (minusta se kuulostaa söpöltä ja vaarattomalta). Myöhemmin keksittiin erilaisia selityksiä, kutesn "escargot" ja "Etelä-Suomen Kummallinen Otus". On myös kirjavia eskoja, joita joku alkoi kutsua "reiskoiksi", niinkuin Racing Esko, tai reino-tohvelit.

"Eskojen" merkitys altaassa on kai se että ne syövät levää ja möhnää (=detritusta) sellaisitakin paikoista joihin tankkimaiset turbokotilot eivät pääse.
petekup
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja petekup »

Kiitoksia vastauksista,taas olen vähän viisaampi kuin aamulla herätessäni.
Petri
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

"Reiska" -nimitys on täältäpäin, kun osa on ikäänkuin maalilipun-ruudulliset 8-) Eskot ja reiskat ovat mainioita puhdistajia ja yleismömnkijöitä. Enää en voisi kuvitella roiuttaa ilman eskoja, ne jotenkin vaan "kuuluvat" mun mielikuvaan riutasta.

Mitä ravunkuoriin tulee niin minäkin muistan ekan kerran kun näin ravunkuoren, kätkähdin aikalailla :) Katkanmalliset taittavat itsensä ulos selkäpanssarin ja pyrstöpanssarin saumasta ja jäljelle jää aivan täydellinen takki jalkoineen kaikkineen. Paksumpikuorisista ravuista, esim. taskuravuista voi luulla, että rapu on kuollut kun ainut kohta mistä näkee että kuori on tyhjä, on silmät. Hurrjaaa!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
rokkikokki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CIKLIDISTIT,LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rokkikokki »

Toi olikin hyvä tieto,että kuorta ei kannata ottaa poikkee. Olen sen haamun yleensä aina noukkinu pois. Itsekkin ekan kerran meinasin saada halvauksen kun näin kuoret ja olin jo kaloja laittamassa tilille. Ja kuumeisesti mietin että kuka piru sen nyt pisti poskeen. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”