Hehkurasbora

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
missihulda
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Hehkurasbora

Viesti Kirjoittaja missihulda »

Onko kellään tietoa taitoa näistä kaloista?
Olen hakkimassa isoa parvea hehkuja joten olisi kiva tietää hieman enempi lajista.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hehkurasbora

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla on ollut vuoden ajan 30 yksilön parvi 63 litraisessa altaassa kahden oton ja kolmen piikkisilmän kanssa. Kivoja kaloja, ei mitenkään hirveän vilkkaita, paitsi ruoka-aikana (ja ovat oppineet, että kun tiettyjä liikkeitä teen, niin on sapuskaa tulossa). Monesti hajaantuvat ympäri akvaariota uiskentelemaan kuka minnekin, komeimmillaan ovat tummapohjaisessa, hämärässä altaassa. Jotkut laittavat turveuutetta, mä en ole kuin silloin tällöin enkä ole huomannut, että kalat eivät viihtyisi. Ovat todella pikkuruisia kaloja, taistonkin kokoisen kalan suupaloja vain. Pitävät lämpimästä ja pehmeästä vedestä, ruoka saa olla tosi hienojakoista, kun noiden suu ei ole mitenkään iso. Eipä noista hirveänä osaa kertoa, pojat ovat värikkäämpiä kuin tytöt ja tuohon omaan altaaseen mahtuisi kyllä enemmänkin hehkuja. Ihan kestävän oloisia kaloja, en ole huomannut yhdenkään menehtyneen. Tosin eipä noin pienen ruumiin kanssa sukaravuilla mene kuin hetki vain eikä jäljellä ole mitään.

Mottona näiden kanssa voisi pitää, että ottaa niin monta yksilöä kuin mahdollista, ovat silloin rohkeampiakin. Omat pörräävät koko ajan tuossa etulasin tuntumassa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
missihulda
Starting Member
Starting Member

Kiitos sinulle tiedoista :)

Tuo oli todella kullan arvoinen tieto, ettei voi sitten olla kovinkaan isoja kaloja. Minulla 200 litrainen allas ja sinne aikomus laittaa 35 kardinaalia ja sitten 30 hehkua, sekä siellä on täplämonni, 2 albiinomonnia ja aikomus hommata noita sukarapuja..
Vai onko altaani hieman liian iso noin pienille kaloille, pääseekö ne näyttämään siellä kauniin värinsä?? Vai olisiko sittenkin parempi hommata jotain muuta lajia, esim. kiilakylkeä??
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

30 hehkua 200 litraisessa on kuin pieni määrä kaasua saharan yllä niinsanoakseni. Eli katoavat täysin sinne. Joko pitäisi olla aikamoinen parvi tai sitten pienempi akva.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
missihulda
Starting Member
Starting Member

Näin se taitaa olla :D No päätinkin ja tilasinkin jo muita kaloja jotka oikeasti sieltä näkyvätkin..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Malys: Kysyn tässä samassa ketjussa, kun eikös tuo hohto olekin samankokoinen kuin helmirasbora (= n 2,5cm)? Suunnittelin tuonne mun kasvatusrapulaan noita, mutta ne ei millään tavoin saisi hätyytellä rapuja. Mitäpä meinaat, sopisiko tuonne?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

En ole helmirasboroita luonnossa nähnyt, mutta juu, omat hehkut ovat 2-2,5cm mittaisia ja sukarapukanta rehottaa tuossa altaassa , luulen että yksikään ei joudu sapuskaksi ja osa sukasista on isompia kuin kalat. :P Eli mun mielestä käy oikein hyvin, kunhan ottaa tarpeeksi ison parven. Tuo mun 30 yksilöä häviää hyvin tuonne 63 litraiseen. Lisää menisi varmaan toinen mokoma.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kiitokset kovasti ja anteeksi muille kun sotkin "vääränlajisen" tähän ketjuun.

Vai 30 kpl 63 ltraisessa... Tuo mun on 97 litrainen, mutta kyllä mun on aloitettava pienemmästä porukasta, noi helmet on aika kalliita.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Nicci
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nicci »

Minulla oli rasboraparvi, jossa 7 hehkurasboraa ja 7 kääpiörasboraa. Useimmiten olivat hajallaan 98-litraisessa, välillä tykkäsivät piileskelllä pintakasvillisuuden varjossa tai kasvipuskissa ja välillä ympäri allasta. Ruoka-ajan tiesivät siitä kun kansi liikkui ja rasborat kerääntyivät etulasiin. Kilttejä ja ihan rohkeita kalasia, jotka innostuivat aina turveuutteen lisäyksestä, jota lorauttelinin muutoinkin kuin vedenvaihtojen yhteydessä. Muutama hehkukoiras innostui turveuutteesta jopa "kutuvärinään" ja ajoi takaa kääpiörasboroita.. 8O Turveuute sai hehkurasborat oikein sananmukaisesti hehkumaan!

Parveilua ilmeni vendenvaihtojen yhteydessä, kun rasborat yhdessä spurttailivat takalasia pitkin ees taas suodattimen virtauksessa. Se oli aina hauska näky, kun oikein intoutuivat :D Ja tähän puuhaan osallistuivat aina lähes kaikki rasborat. Vaikka rasboroista on sanottu että ei kovaa virtausta, niin nämä ainakin tykkäsivät sitä vasten puskea. Tosin mikä lasketaan kovaksi virtaukseksi.. Ei minulla mikään koski ole altaassani ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”