Mitä 35 litran nanoon?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä 35 litran nanoon?
Terve!
Olen nyt laittanut pystyyn nanon. Akvaariossa on vedet ja elävätkivet sisällä ja nyt mietin mitä voisin hankkia tuon kokoiseen, eli menisikö esim. jotkin puhdistajaravut tämän kokoisessa?
Mitä muuta voisin hankkia tuohon (kotilot, tähdet, siilit)?
Jenkkilässä tuntuvat tunkevan kalojakin näin pieniin, mutta itse en voi kuvitella edes makeanveden kaloja tuohon.
Olen nyt laittanut pystyyn nanon. Akvaariossa on vedet ja elävätkivet sisällä ja nyt mietin mitä voisin hankkia tuon kokoiseen, eli menisikö esim. jotkin puhdistajaravut tämän kokoisessa?
Mitä muuta voisin hankkia tuohon (kotilot, tähdet, siilit)?
Jenkkilässä tuntuvat tunkevan kalojakin näin pieniin, mutta itse en voi kuvitella edes makeanveden kaloja tuohon.
-
Cai
- Junior Member

- Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
Re: Mitä 35 litran nanoon?
Yhdyn kantaasi, kalat eivät kulu noin pieneen altaaseen. Myös ostettavat meritähset ja siilit eivät selviä noin pienessä. Itse pohtisin esim Thor amboiensista, niin kutsuttua "sexy shrimppiä". Se viihtyisi hyvin hiekkavuokon kanssa (en juuri nyt muista sen latinankelistä nimeä). Lysmata sp (puhdstajarapu) menisi kanssa juuri ja juuri 30 litraisessa, vaikka itse pohtisinpari kertaa sen pistämistä noin pieneen altaaseen. Toinen mahdollisuus on Mithrax sculpus tai Neopetrolisthes sp ravut, joista jälkimmäinen kylläkin on haastava ruokittava koska se syö planktonia siivilämuotoisilla eturaajoillaan. Kotiloista en oikein tiedä mitä sanoa. Minula on jokunen Turbo, ja ne syövät akvastni tehokkaasti kaiken levän. En vain tiedä riittääkö sinulla pinta-ala yhdenkään pitämiseen? Miten olisi jokunen nk Esko?
Itselläni on 128 litrainen miniriutta, jossa on toistaiseksi vainyksi vuokkokala, mutta sitä runsaampi mikroeliöstö peräisin lähinnä elävistä kivistä. Tähän kuuluu myös iso määrä pieniä käärmetähtiä, joiden lonkerot näkyvät kivenkolojen suuaukoilla. Allas ollut käynnissä nyt yli puoli vuotta ja mikroeliöstö (copepod, amphipod, jne) erittän runsas.
Itselläni on 128 litrainen miniriutta, jossa on toistaiseksi vainyksi vuokkokala, mutta sitä runsaampi mikroeliöstö peräisin lähinnä elävistä kivistä. Tähän kuuluu myös iso määrä pieniä käärmetähtiä, joiden lonkerot näkyvät kivenkolojen suuaukoilla. Allas ollut käynnissä nyt yli puoli vuotta ja mikroeliöstö (copepod, amphipod, jne) erittän runsas.
Kiitokset caille vastauksesta!
Miten on menisikö Lybia tesselata - rapu tuolla, jos oikein ymmärsin saksan kielisiltä sivuilta niin kasvaisi vain 3 senttiseksi.
En tosiaan osaa saksaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miten on menisikö Lybia tesselata - rapu tuolla, jos oikein ymmärsin saksan kielisiltä sivuilta niin kasvaisi vain 3 senttiseksi.
En tosiaan osaa saksaa.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Pom-pom -ravusta mulla ei ole kokemusta, mutta itse laittaisin yhden erakkoravun. Ne ovat hauskoja ja aktiivisia tyyppejä ja syövät kalanruokaakin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Joo erakkoakin olen miettinyt, mutta toi pom pom olis tosi kiinostavan näköinen. Täytyy miettiä kun ei ole mikään kiire hankkia ötököitä vielä.-Alix- kirjoitti:Pom-pom -ravusta mulla ei ole kokemusta, mutta itse laittaisin yhden erakkoravun. Ne ovat hauskoja ja aktiivisia tyyppejä ja syövät kalanruokaakin.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Pom-Pom on ihan kiva..silloin kun sitä näkee. Meillä on 125 nanossa yksi jonka olen nähnyt 1/2 aikana 1 kerran.
-
K.S
- Kim Söderberg

- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Trimma suvun tokot mahtuu hyvin, niitä vaan tois harvoin tarjolla kuten Gunnelicthys sp.
Kääpiökokoiset hepat mahtuis hyvin mutta nekin on "kiven alla"
Kääpiökokoiset hepat mahtuis hyvin mutta nekin on "kiven alla"
Kiitokset vastauksista. Lisää ehdotuksia ja vinkkejä saa tulla!
Jos joku satuisi tietämään Saksan mûnchenissä jonkin/joidenkin akvaarioliikkeiden osoitteita niin saa laittaa tänne![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos joku satuisi tietämään Saksan mûnchenissä jonkin/joidenkin akvaarioliikkeiden osoitteita niin saa laittaa tänne
-
Phoxinus
- Senior Member

Tuossa Münchenin akvaarioliikkeet arvostelujen kera:Pasis kirjoitti:Jos joku satuisi tietämään Saksan mûnchenissä jonkin/joidenkin akvaarioliikkeiden osoitteita niin saa laittaa tänne
http://www.welse.net/POSITIV/SEITEN/aqu ... m%20Center" onclick="window.open(this.href);return false;
Monninomistaja jo vuodesta -94.
-
SpiderWoman
- Junior Member

Pom Pom krapu on todella kiva seurattava. Mulla on jokaisessa altaassa vahintaan yksi. 130l Red Sea Maxissa on talla hetkella 2 Pom Pom rapua, 1 Fire shrimp, 1 Skunk Cleaner Shrimp, 1 Sexy Shrimp ja 1 Emerald Crab + etanoita ja pari hermiittia.
Jos PomPom kravulta haviaa toinen pienista anemoneista joita se pitaa etukourissa, se puolittaa sen jaljella olevan. Myoskin kun se *molt* eli kuoriutuu vanhasta kuoresta ulos, se ottaa anemonet mukaan
Olen nahnyt sen heristavan niita anemoneja hermitille ja pikkukalalle joka meni lahelle 
Jos PomPom kravulta haviaa toinen pienista anemoneista joita se pitaa etukourissa, se puolittaa sen jaljella olevan. Myoskin kun se *molt* eli kuoriutuu vanhasta kuoresta ulos, se ottaa anemonet mukaan
Nonniin. Mikä olisi vaadittava tekniikka tuollaiseen? Noista löytyy ohjeita hyvin mutta mitä käytännössä käytetään. Itsellä olisi 1000L/h pumppu ylimääräisenä, mietin juuri että jos sillä rakentaisi luokkaa 20-40L nanon. Lamppukin olisi jo kirkas päivänvalo, minkä voisi alkuun virittää (aika kohtalainen valoteho eli todella kirkas). Että kannattaisiko vielä jokin pikkuvaahdotin ja se olisi siinä?Pasis kirjoitti: Olen nyt laittanut pystyyn nanon.
Itseä kiinostaisi ehkpä juuri erakkorapu tms kanssa. Mutta ensin juu kanssa haluasin nähdä, kasvaako kivestä todella jotain. Ja hiukan ihmetellä muutenkin toimintaa kiven kanssa ennen pidempiä suunnitelmia (kyllähän hyvin valaistu kivikin jo sinällään tuo sisustuselementtiä vaikka makkarin nurkkaan..)
Löysinkin linkin mistä taasen muistui mieleen jotain:
http://mikael.aqua-web.org/Perusteet_ti ... usanat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saunalahti.fi/~mlehis/meriopas.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli nuo erilaiset vaihtoehdot sekoittaa helposti aloituksessa. Eli kaikkia laitteita ei tarvitse riippuen mitä rakentaa. Vaan juurikin jonkinlainen nano tulee jo kun suolavettä ja valo sekä siihen elävää kiveä. Sitten voi parantaa tehostamalla valoa + vaahdotin. Vasta kun koralleja halajaa, kalkkia. Ja kiertoa kivikoralleille mainittu 20-40 kertaa altaan tilavuus tunnissa.
Valo eniten tulee mieleen jos laitan elävää kiveä. Jos kivessä on vaikka pehmeän korallin alkua, ne ei kasva jos heikko valo. Eli hyvä aloitus voisi olla siis tehokas valo, vaahdotin ja elävää kiveä altaaseen. Veden puolestaa suolaa ja ominaispainomittari. Ja taasen jos meinaisi, että pehmyttä korallia voisi tulla kiven mukana, myös kalkkia pitäisi saada veteen. Kun kiertovesipumppu on, sekin kannattanee altaaseen heittää. Ja 70L allas olisi tyhjänä, mutta siinä on vain valo ongelma jos käyttää peitinkantta (1 putki). Eli kunnon lamppu pitäisi asentaa yksiputkisen tilalle.
Mutta juu. Voisi alkaa kehittämään kanssa eteenpäin ja katsoa mitä tulee.
http://mikael.aqua-web.org/Perusteet_ti ... usanat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saunalahti.fi/~mlehis/meriopas.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli nuo erilaiset vaihtoehdot sekoittaa helposti aloituksessa. Eli kaikkia laitteita ei tarvitse riippuen mitä rakentaa. Vaan juurikin jonkinlainen nano tulee jo kun suolavettä ja valo sekä siihen elävää kiveä. Sitten voi parantaa tehostamalla valoa + vaahdotin. Vasta kun koralleja halajaa, kalkkia. Ja kiertoa kivikoralleille mainittu 20-40 kertaa altaan tilavuus tunnissa.
Valo eniten tulee mieleen jos laitan elävää kiveä. Jos kivessä on vaikka pehmeän korallin alkua, ne ei kasva jos heikko valo. Eli hyvä aloitus voisi olla siis tehokas valo, vaahdotin ja elävää kiveä altaaseen. Veden puolestaa suolaa ja ominaispainomittari. Ja taasen jos meinaisi, että pehmyttä korallia voisi tulla kiven mukana, myös kalkkia pitäisi saada veteen. Kun kiertovesipumppu on, sekin kannattanee altaaseen heittää. Ja 70L allas olisi tyhjänä, mutta siinä on vain valo ongelma jos käyttää peitinkantta (1 putki). Eli kunnon lamppu pitäisi asentaa yksiputkisen tilalle.
Mutta juu. Voisi alkaa kehittämään kanssa eteenpäin ja katsoa mitä tulee.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Viesti:
Enpä ollutkaan ennen lukenut lehikoisen merivesiopasta. Teksti oli hänelle ominaisen leppoisaa
Eikä noilla ohjeilla ihan täysin metsään mennä, joskin moni teksi asiat ihan eri lailla. Mutta kuten usein on tullut todettua, tapoja on yhtä monta kuin on harastajaakin.
Okei. Olen nyt hankkinut altaaseen kaksi "pom-pom"-rapua ja kaksi sinijalkaista erakkorapua ja pari pientä pehmytkorallia -ihan kokeeksi
-. Lisäksi elävänkiven mukana altaaseen on ilmestynyt jokin pieni taskurapu ja kotilo sekä paljon pientä mönkijäistä.
-
SpiderWoman
- Junior Member

Tassa 2 kuvaa meikalaisen pariskunnasta joka on nanossa. He olivat hieman *puuhastelemassa* kun loysin kameran. Kukin voi itse paatella mita kuvissa tapahtuu heheheh
Ensin hieman heristellaan pom pomeja

Ja sitten tanssitaan. Naaras kantaa punaista matia mukanaan.

Ensin hieman heristellaan pom pomeja

Ja sitten tanssitaan. Naaras kantaa punaista matia mukanaan.

Olen yrittänyt löytää kuvia tästä ravusta, mutta en ole löytänyt. Mikähän tämän tieteellinen nimi on?Pasis kirjoitti: "pom-pom"-rapua
-
SpiderWoman
- Junior Member

Lybia Tesselatta
Kiitos.
Onpas hauskan näköinen rapu, tuollaisen voisin itsekkin ottaa sitten, kun joskus saan nanon aikaiseksi.
Onpas hauskan näköinen rapu, tuollaisen voisin itsekkin ottaa sitten, kun joskus saan nanon aikaiseksi.
Jykke kirjoitti:Olen yrittänyt löytää kuvia tästä ravusta, mutta en ole löytänyt. Mikähän tämän tieteellinen nimi on?Pasis kirjoitti: "pom-pom"-rapua
Yritin juuri illalla ottaa omistani kuvia, mutta ensin oli hukassa muistikortti ja sitten loppui akku.
Pom-pom heiluttelee noita pallosiaan edes takaisin liikkein. Mikä niiden tarkoitus on, siis noiden pallojen?
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Viesti:
Kyllä se Google auttaa aika hyvin aika monessa asiassa, ihan alkupään hitti:
http://www.everythingsalty.com/forums/s ... .php?t=152" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli näköjään vuokot, mitkä sillä on "kourissaan" suojanaan ovat Bunodeopsis -suvusta, "Beaded Anemone".
Vaikuttaa kyllä aika herkulliselta veijarilta!
http://www.everythingsalty.com/forums/s ... .php?t=152" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli näköjään vuokot, mitkä sillä on "kourissaan" suojanaan ovat Bunodeopsis -suvusta, "Beaded Anemone".
Vaikuttaa kyllä aika herkulliselta veijarilta!
-
PiaF
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kuinka 'näkyviä' nuo pom-pom ravut ovat? Ja mistä niitä saa?
Siis kun tuo nykyinen nanoasukkaani (taskurapu), olen nähnyt sen tasan kerran sen jälkeen kun se meille tuli. Silloinkin se luikahti heti kiven taaksi piiloon kun huomasi tulleensa nähdyksi. Tekisi mieli häätää se ja hankkia tilalle jotain mistä olisi enemmän silmäniloa...
Siis kun tuo nykyinen nanoasukkaani (taskurapu), olen nähnyt sen tasan kerran sen jälkeen kun se meille tuli. Silloinkin se luikahti heti kiven taaksi piiloon kun huomasi tulleensa nähdyksi. Tekisi mieli häätää se ja hankkia tilalle jotain mistä olisi enemmän silmäniloa...
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
PiaF kirjoitti: Siis kun tuo nykyinen nanoasukkaani (taskurapu), olen nähnyt sen tasan kerran sen jälkeen kun se meille tuli. Silloinkin se luikahti heti kiven taaksi piiloon kun huomasi tulleensa nähdyksi. Tekisi mieli häätää se ja hankkia tilalle jotain mistä olisi enemmän silmäniloa...
Näin. Ja sitä sanotaan että nanossa on nähtävää 1000x makea-altaan verran. Mutta taasen mitä kaikkea sitä nyt haluaa 'nähtäväksi' luokitella.
Kannattaa katsella youtubesta pico reef jms haulla. Jos joitan itiöitä saa kuvattua, niin josko niitä myös joskus näkisi.
http://www.youtube.com/watch?v=tp-CmnK9 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Kala muutaman galloonan altaassa:
http://www.youtube.com/watch?v=E7EhQukVeRg" onclick="window.open(this.href);return false;
30cm kuutiossa on saatu jotain rapuja kuvattua:
http://www.youtube.com/watch?v=SS8oSnBd ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=zah86F__zkE&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta youtube:han ei sisällä opetusmielessä luotettavaa materiaalia ainakaan kokosuositusten suhteen.
-
SpiderWoman
- Junior Member

Pom Pom rapu kayttaa noita vuokkoja puolustautumiseen, siita on monta mielipidetta... vuokot polttavat vastustajaa, nayttaa pelottavalta hehehe jne.
Joskus rapu pudottaa yhden vuokon kuljetuksen aikana, tai se putoaa tappelun aikana. Niin kauan kun toinen vuokko on viela paikallaan se saattaa jakautua ja rapu ottaa toisen puoliskon kayttoon. Jos molemmat vuokot putoaa, rapu ei ota muun tyyppista vuokkoa kayttoon.
Mulla on molemmat ravut ruokinnan aikana valittomasti nakyvissa. Samassa nanossa on Skunk Clearner katka, Tuli (Fire) katka, Peppermint katka, Emerald rapu ja Sexy katka. Kaikki tulevat toimeen hyvin keskenaan ja ovat nakyvilla ruokinnan aikana. Muulloin ovat hyvin piilosilla. Kaikkein eniten piilossa on Pistol katka joka on Yashia Gobyn parina.
Joskus rapu pudottaa yhden vuokon kuljetuksen aikana, tai se putoaa tappelun aikana. Niin kauan kun toinen vuokko on viela paikallaan se saattaa jakautua ja rapu ottaa toisen puoliskon kayttoon. Jos molemmat vuokot putoaa, rapu ei ota muun tyyppista vuokkoa kayttoon.
Mulla on molemmat ravut ruokinnan aikana valittomasti nakyvissa. Samassa nanossa on Skunk Clearner katka, Tuli (Fire) katka, Peppermint katka, Emerald rapu ja Sexy katka. Kaikki tulevat toimeen hyvin keskenaan ja ovat nakyvilla ruokinnan aikana. Muulloin ovat hyvin piilosilla. Kaikkein eniten piilossa on Pistol katka joka on Yashia Gobyn parina.
-
cmmd
- Senior Member

- Viesti:
OT:
Kyllä ne jenkkiläiset antaa kaikille olioille jänniä nimiä. Oon ihan pihalla, mistä lajeista puhutaan. Toisaalta oishan se kivaa jos elukoilla olis suomalaisia nimiä, mitä vois käyttää. Tää harrastus on kuitenkin aika kansainvälistä niin opettelisin varmaan mielummin sellaiset nimet, mitä kaikki ymmärtävät (lue. latinan kieliset nimet).
Spiderwoman: Ei siis mitenkään sun vastainen postaus, kunhan vaan ihmettelen noita hauskoja nimiä. Sexy shrimp jne. Ja löytyyhän noi kaikki aina googlettamalla, joten ei hätää.
Kyllä ne jenkkiläiset antaa kaikille olioille jänniä nimiä. Oon ihan pihalla, mistä lajeista puhutaan. Toisaalta oishan se kivaa jos elukoilla olis suomalaisia nimiä, mitä vois käyttää. Tää harrastus on kuitenkin aika kansainvälistä niin opettelisin varmaan mielummin sellaiset nimet, mitä kaikki ymmärtävät (lue. latinan kieliset nimet).
Spiderwoman: Ei siis mitenkään sun vastainen postaus, kunhan vaan ihmettelen noita hauskoja nimiä. Sexy shrimp jne. Ja löytyyhän noi kaikki aina googlettamalla, joten ei hätää.