Eroon pikkulimaskasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hese76
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Eroon pikkulimaskasta

Viesti Kirjoittaja hese76 »

Miten pääsen eroon akvaariomme pinnan aika ajoin peittävästä pikkulimaskasta? En ole sitä sinne tieten hankkinut eli mitään käsitystä sen alkuperästä ei ole. Olen yrittänyt poistaa sen viimeistäkin lehteä myöten mutta aina se vain alkaa jossain vaiheessa kasvaa ja lisääntyä hurjaa vauhtia. Akvaariomme muuttikin jokin aika sitten ja silloin vaihdoin lähes koko veden sekä pesin kasvit ja altaan sekä hiekan. Mutta aina vaan pintaa varjostaa pikkuiset lehdet juurineen... :x
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Eroon pikkulimaskasta

Viesti Kirjoittaja millia »

Eipä siinä muuta ole tehtävissä kuin sen mitä olet jo yrittänyt, eli kaikki limaskan lehdet, lehden kappaleet ja juuren osat pois akvaariosta. Kyllä sinä jossain vaiheessa onnistut sen tuhoamaan jos joka viikko veden vaihdon yhteydessä haavit kaikki limaskan kappaleet pois ja putsaat vaikka talouspaperilla akvan lasit ja kehykset veden pinnan yläpuolelta.
Niina80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Jonkun pikku kipon ottaminen avuksi saattaa helpottaa limaskojen metsästystä. Eli käyttää sitä kipon imua apuna, kun painaa varovasti kipon veden pintaa vasten niin että vesi virtaa pikkuhiljaa kippoon, niin limaska tulee virtauksen mukana. Yksinkertaista mutta totta. :mrgreen:

Toinen mikä minulla tehokkaasti tappoi limaskan (mutta myös muut kasvit pitkäksi aikaa) oli levänpoistoaine, joka oli tarkoitettu keijulevien torjuntaan ja poistoon. Tämä oli Junglen No more algae. Mutta sitä en siis suosittele, jos haluaa pitää muut kasvit hengissä.
onlyer
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y

Viesti Kirjoittaja onlyer »

mulla oli pikkulimaskan kanssa sama ongelma mutta omenakotilon tultua se on hävinnyt. eka yritin poistaa sitä haavilla ja saaliiksi sain isoon saaviin muutaman desin limaskaa mutta kun haavia pyöritti altaassa kävi veden pinnan alla ja jäi joksikin aikaa jumiin niin että aina jäi yksi lehti. mutta ei ole ollut enää limaska ongelmaa omenakotilon/kotiloiden jälkeen. tosin siinä altaassa ei kyllä nyt taho muut pinta kasvit menestyä kuin kilpukka, sekin on vähentynyt huomattavasti.

Kaupasta kun ostaa kasveja niin tulee jonkun verran limaskaa mukana mutta se ei kauaa siinä pysy, joku tykkää popsia:)
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Myös safiiritetrat syövät limaskaa.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Kokeile lisätä altaaseen voimakas pintaveden suodatus. Sillä limaskat katoaa tehokkaasti.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mihin ne pintavedenkierrolla katoaisi? Kyllä ne jonkun tyvenen aina löytävät! Syö muuten hyvin vedestä kertymiä, sillä leviää nopeasti. Mä olen yhteen altaaseen saanut aikaiseksi pinta vedenkierron niin, et pintakasvit pysyvät yhdessä nurkassa. Siinäpähän rehottavat.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tetra-76
Member
Member

Jaa-a! Näin olen kuullut limaskan häviävän ja itse olen kokeillut, eikä limaskasta ole enää tietoakaan :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tuntuis vaan, et silloin pitäsi koko pinnan alueella olla melkoinen koski?
tetra-76
Member
Member

Lisäsin omaan fluval 3+ suodattimiin, joita on 2 kpl, 128 litrasessa altaassa, niin suuttimiin sellaiset letkut, jotta virtaus tulee semmosina ilmakuplina. Virtaukset on käännetty seinään päin ja limaska katosi nopeasti kokonaan. Tämän kokeillut jo kahteen eri kertaan, kun uusien kasvien mukana tuli myöhemmin uutta limaskaa. Virtaus ei silti häiritse kaloja, vaan kiertää altaan reunoja myöten voimakkaampana. Kun limaska sitten nopsaan tahtiin katosi, niin vähennin pintavedenkiertoa ja poissa on rikkakasvi pysynyt! Suosittelen kokeilemaan jos limaska todellakin on riesa :)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Samoin täällä isosta altaasta limaska hävis kun pintavirtausta oli riittävästi joka kolkassa kahden suodattimen voimalla. Toinen sisäsuodatin, toinen ulkopontön putki. Rapulassakin kiertää aika hyvin, sinne tuli limaskaa toisesta altaasta, mutta ei ainakaan vielä ole lähtenyt leviämään, uskon että juuri tuon virtauksen asiosta.

Mun aasialaisessa limaskaa kasvaa ihan älyttömästi, siellä se on riesa, kun en tykkää kun varjostaa sitten muita valoa tarvitsevia. Viikossa se peittää uskomattoman suuren alueen jo. Sinne ei hunaja rihmojen takia voi koko pinnalle laittaa virtausta, eikä niitä myöskään pysty haavilla hävittää. Kasvaa meinaan pinnan tuntumaan asti melkoisen iso jaavansammal puska ja sinnehän niitä sotkeentuu. Oon joskus yrittänyt nyppiä, mut siitä pöheiköstä on mahdotonta saada joka ikistä pois. Pitäisi olla jo pinsetit siihen hommaan... Olkoon, joka vedenvaihdossa otan kannulla suurimmat pois, juurikin tuolleen imun mukana.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kait se sitten uskoa täytyy! [;)] Itselläni jäänyt ilmeisesti sen verran suvanto paikkoja, et saanut jäädä niihin pesimään. Tosin tuohon 740 litraiseen onkin aikamoinen temppu tehdä virtaus koko pinnan alueelle.
tetra-76
Member
Member

Toisessa 500l altaassa mulla on kaks ulkosuodatinta, eheim sekä fluval. Lisäksi pintavettä kierrättää fluval 4 ja iso eheim sisäsuodatin. Kun suuttimet suuntaa seinään, niin kalat saa olla rauhassa. Virtaus on tehokas, mutta ei silti mikään koski.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla ei ole yhdessäkään altaassa limaska viihtynyt. Tätä oon ihmetellyt useampaan otteeseen itsekseni, mutta kaikissa altaissa on melkoinen puhuri pinnan tuntumassa. Tämä lienee sitten selitys. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
JPuranen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Tuo limaska nopean kasvunsa takia on varsin kova syömään vedestä niitä nitraatteja eli on tavallaan vaan hyväksi että sitä on ja kasvaa nopeasti. Haavilla pois ja kompostiin... vähentää vedenvaihdon tarvetta. Tarvitsee niitä ravinteita aika paljon kun on sellainen rehevän veden kasvi.. Jos ollenkaan olen oikein ymmärtänyt.

----------------------------

Piti vielä palata uudestaan... Mietin tuota pintavirtauksen lisäämistä ja sen vaikutusta pikkulimaskan menestymiseen ja jotenkin tuntuu, ettei virtaaminen ole "se" salaisuus, ainakaan pääosin. Epäilisin, että pääsyy on hapen lisääntyminen vedessä ja bakteeritoiminnan vilkastuminen/tehostuminen paremman hapetuksen ansiosta, joka taas vähentää juuri niitä ravinteita pilkkoen niitä pienemmäksi ja limaska ei ehkä viihdy, kun vedessä ei vallitse enää riittävät "lannoitteet". Olisi mielenkiintoista tutkia mitä nitraattitasolle tapahtuu ja muuttuuko se suoraan vedenvirtauksen lisääntyessä, vai onko tosiaan tuo virtaaminen itsessään se syy? Ehkä tuo on kokonaisvaikutus kuitenkin? Siis sekä virtaus, että parantunut bakteeritoiminta. Limaskaa esiintyy pääkaupunkiseudun puroissa ja joissa, myös virtaavissa vesissä, kun vaan ravinnetaso on sopiva.

ps. Älkää ottako liian vakavasti, hauskahan näitä on pohtia :)
Itse siirsin ulkoa omiin altaisiin limaskaa ja maksasammalta (kilpukkaa pitää vielä noutaa, mutta edellyttää etsintää), että pintakasvit poistaisi luonnollisella tavalla ravinteita vedestä..
tetra-76
Member
Member

Voit olla ihan oikeassa. Mielenkiintoista ja hyvää pohdintaa, eihän tollasesta voi huonoa tykätä :D En osaa nuihin kyllä ottaa mitään kantaa paitsi, että limaska vaan on kadonnut altaasta tällä keinolla.
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonyicc2 »

Kuka siitä eroon haluaa.. :D

Kultakala altaassa harvinaista herkkua jos toisesta altaasta joskus sitä muutaman nupun heittää..

Kultakalat ovat todella tehokkaita limaskan putsaajia!!
Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365

Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
Hellervo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellervo »

Kerronpa minäkin kokemuksiani limaskasta. Kaksi kertaa vuosien mittaan olen tarkoituksella koettanut lisätä limaskaa akvaariooni, mutta näillä kerroilla kulmatetrat söivät tehokkaasti kaikki kasvustot suihinsa. Viime vuonna päätin koettaa kolmannen kerran ja tällä kertaa lisääminen onnistui.

Pianhan limaska oli todellinen riesa akvassa eikä virtauskaan estänyt kasvustoja leviämästä. Voimakas virtaus aiheutti vain sen, että jonkin ison vesimiekan lehden alle kertyi valtava "pallukka" upoksissa olevaa limaskaa. Tämä ei ole kauniin näköistä lainkaan.

Nyt meneillään hävitysoperaatio, joka on vielä kesken.
:twisted:
Akvaario 300 litraa ja rapula 50 litraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”