Poikasaltaan perustaminen?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kiiwi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Poikasaltaan perustaminen?

Viesti Kirjoittaja Kiiwi »

Saan huomenna vihdoinkin nokkamonni poikaset isompaan altaaseen kasvamaan ja olisinkin kysynyt miten tuollainen poikasallas nyt sitte on hyvä perustaa, ettei siis vesiarvot tms. poikkea liikaa siitä mihin poikaset ovat tottuneet. Pitääkö allas jotenkin kypsyttää tms? Vai riittääkö että siirrän hiekkaa ja vettä vanhasta altaasta tähän poikasaltaaseen? Siirtyykö bakteereita tarpeeksi mukana? En halua että poikaset nyt heittävät henkensä jos jotain teen väärin kun muuttavat omaan altaaseen..
286l kalasoppaa + koira
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Poikasltaan perustaminen (?)

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Missäs ne poikaset on syntyneet ja majailleet tähän asti? Onko vaaraa, että jäävät ruokaa vaille muiden seurassa, jos ovat seura-akvaarioon syntyneitä? Vaikka onhan se hyvä, jos saisit ne syötettyä yhtä usein, mitä suositellaan. Mä en kyllä poikaslaarien perustuksista tiedä. Toivottavasti joku osaisi vastata tähän.
Kiiwi
Junior Member
Junior Member

Siis ne ovat kasvaneet tähän asti omassa poikashäkissä seura-altaassa eristettynä siis omaan tilaansa. Niitä on kuitenkin päälle 20kpl joten tarvivat nyt oman altaan kasvaakseen myyntimittaan. Ovat saaneet ruoan sinne omaan häkkiinsä. :)
286l kalasoppaa + koira
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minä ainakin perustaisin juuri, kuten olet kuvannutkin tuossa ekassa viestissä eli hiekkaa ja vettä vanhasta altaasta, mahdollisesti jotain kasvinpätkää tai muuta sopivaa myös mukaan.
Onnea poikasten kasvatukseen. :)
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
myrsky82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja myrsky82 »

Itse tekisin myös niin että vettä ottaisin vanhasta altaasta.
Kuinka iso kasvatus allas on? Vaikka ottais melkein täyteen vanhaa vettä...
Eiköhän siinä tarpeeksi tule bakteereita mukana....
Toivottavasti onnistut poikasten kasvatuksessa
(itsellä menehty purjesampimonnin poikaset, toivottavasti kutevat pian uudestaan)
Kiiwi
Junior Member
Junior Member

myrsky82 kirjoitti:Itse tekisin myös niin että vettä ottaisin vanhasta altaasta.
Kuinka iso kasvatus allas on? Vaikka ottais melkein täyteen vanhaa vettä...
Eiköhän siinä tarpeeksi tule bakteereita mukana....
Toivottavasti onnistut poikasten kasvatuksessa
(itsellä menehty purjesampimonnin poikaset, toivottavasti kutevat pian uudestaan)
Kasvatusallas on 63l. No voi surku kun purjesampimonnisi kuoli. :( Toivon tosiaan että nää mun nyt selviäisi, ovat syntyneet kesäkuun lopulla ja olen saanut tähän asti ne pidettyä hengissä joten jos nyt kuolevat niin voi... ****** .
286l kalasoppaa + koira
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Veden mukanahan ei bakteereja siirry, siksi vanhan altaan pintahiekkaa ja mahdollisesti kasveja tms. olisi hyvä siirtää. Vettä vain siksi, ettei vesiarvot muuttuisi kerralla liikaa, poikaset kun ovat herkkiä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

No mä en mikään ekspertti ole, mutta itse kyllä laittaisin ensin poikasaltaan suodattimen vanhaan altaaseen n. viikoksi.
Sitten siirtäisin pohjamateriaalia ja suodattimen poikasaltaaseen, ja uutta vettä. Tarkkailisin vesiarvoja pari päivää ja sitten vasta laittaisin poikaset.
Siinä ainakin tulisi minimoitua mahdolliset vaarat. Vanhan veden siirrossa mä en näe mitään järkeä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Vesipeukalo kirjoitti:Sitten siirtäisin pohjamateriaalia ja suodattimen poikasaltaaseen, ja uutta vettä. Tarkkailisin vesiarvoja pari päivää ja sitten vasta laittaisin poikaset.
Siinä ainakin tulisi minimoitua mahdolliset vaarat. Vanhan veden siirrossa mä en näe mitään järkeä.
Järjen näkeminen on tietenkin subjektiivinen kokemus. Kuitenkin, jos ison altaan pH on 6 ja uudella vedellä täytetyn poikasaltaan pH on vaikka 8, on muutos näiden välillä happamuudessa jo satakertainen. Jos poikaset hulautetaan sitten altaasta toiseen, kaloilla menee hurjasti aikaa ja vaivaa sopeutumiseen. Ja tämä on aika turhaa riskinottoa. Mitä pienemmät poikaset, sen suurempi on riski jopa kalojen menettämisestä.

Eri asia on, jos "vesiarvojen seuranta" tarkoittaa sitä, että uuden altaan vesi pyritään muokkaamaan sopivaksi, eli vanhan altaan veden kanssa samankaltaiseksi esim. happamoittavilla aineilla. Laiskana ihmisenä voin kuitenkin olla sitä mieltä, että kaikkein helpoimmalla pääsee, kun ottaa vaan sitä vanhaa vettä 8-) Vedenvaihdoissa vesi sitten muuttuu kyllä jatkossa, mutta tekee sen vähän kerrallaan.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Poikasaltaan perustaminen?

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mä sanoinkin, etten ole mikään ekspertti :)
Itse muutin oman akvaarioni huoneesta toiseen, enkä säästänyt vanhaa vettä. Vesiarvot pysyivät samoina, vaikka uuden veden hanasta laskinkin. Suodatin oli koko ajan päällä ja pohjamateriaalille en tehnyt mitään.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä viime syksynä siirsin uuteen poikasaltaaseen kasveja, soraa ja vettä käytössä olevasta altaasta ja se oli siinä. Ei tullut mitään ongelmia. Mitään vesitestejä en tuolloin edes omistanut.
Akvarismia 1992-2014
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Vesipeukalo kirjoitti:Itse muutin oman akvaarioni huoneesta toiseen, enkä säästänyt vanhaa vettä. Vesiarvot pysyivät samoina, vaikka uuden veden hanasta laskinkin. Suodatin oli koko ajan päällä ja pohjamateriaalille en tehnyt mitään.
On täysin mahdollista, etteivät vesiarvot juuri muutu, jos allas siirretään kokonaisuudessaan. Lähes kaikki vettä happamoittavat tekijät (suodattimet, pohjassa asustava mikrobikunta, juurakot, hajoavat kasvien lehdet ym. ym.) kun säilyvät silloin täysin koskemattomina. Yleensähän uuden, hanasta tulevan veden arvot muuttuvat muutenkin nopeasti toisenlaisiksi kypsässä altaassa.

Tilanne on kuitenkin toinen, jos täysin uusi allas täytetään vedellä. Jos siellä on vaikka kourallinen vanhaa pohjahiekkaa ja muutaman päivän kypsynyt sisäsuodatin, ei kovuuksien ja pH:n muuttuminen kaloille suotuisampaan suuntaan käykään ihan hetkessä.

Periaatteessa muuten, jos kypsyyttä siirretään altaasta toiseen esimerkiksi pohjamateriaalin muodossa, ei kannata kovin montaa päivää odotella ennen kalojen siirtoa perässä. Tai ainakin typpikierrosta huolehtiville bakteereille on annettava odotusaikana ruokaa, muuten niiden määrä vain vähenee kun kuolevat pikkuhiljaa nälkään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Kiiwi
Junior Member
Junior Member

Noniin, muutto tehty.

Siirsin veden uuteen altaaseen kokonaan vanhasta. Yksi iso kasvi tuli vanhasta ja pari pienempää + vanhasta altaasta on nyt sisäsuodatin poikasaltaassa, ja suodatinta en pessyt tai putsannut. Mun pitäs jostain saada uusi pieni suodatin tähän altaaseen, mut olkoon toi ison altaan sisäsuodatin nyt jonkun aikaa vaikka se on ihan yli-iso tonne. Tuntuu et puhaltaa niin kovaa et poikasilla on täys työ pysyä kiinni lasisssa tai kasveissa.

4 poikasta kuoli valitettavasti, ei vesiarvoihin vaan jäivät jotenkin pahasti puristuksiin tms. poikashäkkiin kun jouduin pistämään sen vähäks aikaa ämpäriin ennenkun sain tarpeeksi vettä pieneen altaaseen. No, 22 jäi nyt sitten henkiin onneksi kuitenkin. :)

Toivottavasti poikaset nyt kasvavat nopeasti ja pysyvät jatkossakin hyvin hengissä. Ruokinta on nyt vähän kysymysmerkki. Laitoin pohjatabletteja mutta eivät osaa mennä syömään niitä. Onhan noita kasveja tuolla mut mikäs vois olla hyvää poikasravintoa? Minkälainen siis, että poikaset sen ruoan osaavat hakea?
286l kalasoppaa + koira
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”