Mitä sateenkaarikirjoahvenien ja kyhmyotsien kaveriksi?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koopa
Starting Member
Starting Member

Mitä sateenkaarikirjoahvenien ja kyhmyotsien kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja Koopa »

Hei!

Tarvitsisin apua paremmin tietäviltä ahvenasioihin liittyen...317-litraisen kalaston täydennystä ja murheita.

En oikein tiennyt, minkä otsakkeen alle asiani vuodattaisin, mutta toivottavasti joku ahvenharrastaja lukee viestini! Tankki on ollut kesän vähemmällä hoidolla, nyt olen terästäytynyt ja haluaisin akvasta iloa syksyyn ja talveen.

Olen pohjattoman rakastunut kirjoahveniin ja tällä hetkellä kirjoahvenia edustavat tankissani olevat 4 sateenkaarikirjoahventa (niitä on varmaan liikaa, mutta sain ne aquawebin kautta lahjoitettuna ja koska yhtäkään ei ole nypitty eivätkä toistaiseksi ole olleet hirmu riitaisia, annan olla) ja kyhmyotsaparvi, joka koostuu yhdestä kuteneesta koiraasta ja seitsemästä poikasesta, joita olen luovutellut aina silloin tällöin. Osa vielä pieniä, ja poikasia ei pitäisi nyt tulla, kun naaras on lahjoitettu kaverille. Luovuttelen lisää, kunhan taas jaksan napata kiinni. Ovelia ja nopeita kun ovat.

Mutta. Tankkini näyttää aika tyhjältä ja värittömältä. Tällä hetkellä siellä asustavat vielä

2 partamonnia
4 revontulikalaa
2 lehtikalaa
2 romminokkaa
1 kääpiörihmakalanaaras

Etsin kääpiörihmalle ottajaa ja lehtikalat olen siirtämässä eri tankkiin. Ongelmana on, että selkeästi kyhmyjen kuteminen on dominoinut tankkiani niin, etteivät lehtikalat eivätkä revontulikalat viihdy kovin hyvin. En siis halua esim. täydentää revontuli- tai lehtikalaparvia. Sateenkaaret taas ovat aika kookkaita ja asettavat hieman omia rajoituksiaan...vai asettavatko? Melko kilttejä ne minulla ovat tulleet, mutten tiedä, mitä petoja niistä voi kuoriutua :)

Miten saisin tankkiin lisää väriä ja eloa, sopiiko sinne enää mitään kirjoahvenia? Mitä ideoita syntyisi? Olen kuullut, että liekkisuu voisi pärjätä, mutta mietin onko litroja liian vähän, tuleeko matseja...Ja kongontetrasta olen kuullut. Mutta muuten ei oikein ole ideoita.

Niin joo, toistaiseksi on sorapohja, joten monnisia en halua laittaa ennen kuin saan vaihdettua hiekaksi. Minusta ne sitä paitsi ovat olleet hieman kyhmyjen tiellä, joskin tämä on vain epäilys.

Toivottavasti joku osaa auttaa. En enää halua kaloja, jotka eivät tankissani pärjää...(niin kuin ne lehtikalat, joita kyhmyt nyppivät). Toivoisin niin lajiston natsahtavan kohdilleen.
317 l ja 240 l. Ikisuosikkeina kirjoahvenia, seassa mitä soppaan vaan sopii.
Koopa
Starting Member
Starting Member

Re: Mitä sateenkaarikirjoahvenien ja kyhmyotsien kaveriksi?

Jos joku vaikka sattuisi miettimään joskus samantyyppisiä asioita ahvenien kanssa, huikkaan tässä, että laitoin kaveriksi pienen 8 yksilön parven täysikasvuisia kongoja. Toistaiseksi näyttää siltä, että valinta oli juuri passeli, ahvenet antavat kongojen olla rauhassa ja kongot käyttävät tankissa tyhjänä ollutta tilaa. Jes! Nyt on kalasto pohjatäydennyksiä lukuun ottamatta jälleen täysi. Samalla varoittaisin lehtikalojen pidosta kutevien ahvenien kanssa, liian rauhallisia ja jos eivät täysikasvuisia niin myös pieniä. Samoin, toisin kuin mulle on väitetty, kokemukseni mukaan monniset eivät pärjää äksyjen ahvenien kanssa. Joku saattaa tietää paremmin mutta meillä näin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No ainakin noi revontulet pitävät hyvinkin virtaavasta vedestä, mitä lehtikalat eivät suuremmin arvosta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Koopa
Starting Member
Starting Member

Joo lehtikalat lähtivät toiseen tankkiin ja ovat selkeästi viihtyneet paremmin.
En osaa sanoa mun tankin virtauksesta.
Onko sulla tietoa revontulikaloista noin muuten? Ne on mulle vähän mystisiä otuksia, kun mulla on n. 8 kk sisään kuollut kahdeksan parvesta viisi, vaikka niiden pitäis (kai) olla aika kestäviä. Pakasteruoasta tietääkseni pitävät, ovat artemiaa saaneet. Oliskohan surviaiset parempia niille? Ja käsitykseni mukaan, jos nyt oikein muistan, tarvitsevat tetra- tms parven turvallisuudentunnetta kasvattamaan. Mulla on tosiaan ne kolme jäljellä enkä tiiä antaisinko eteenpäin vai laittaisinko lisää, tahtoisin välttää samankaltaisia ongelmia kuin aiemmin.
Mun ykkösoletus revontulikadolle on stressi, koska kolme kaloista on kupsahtanut mun ahvenajojahtien jälkeen ja lisäksi ahvenparin kutemispuuhat piti tankin tunnelman aika kireänä aiemmin. Pariskunta on erotettu ja nyt on ollut jo jonkin aikaa ihan perusmeininki, ja kongot olis tetraparvena nykyään.
Olis ihan kiva pitää niitä revontulikaloja mutta tollanen kupsahtelu ei oikein rohkaise jatkamaan harrastusta niiden parissa :( Ite en oo niin fakiiri guru että mulla viihtyis kaikki kalalajit tankissa vaikka niiden periaatteessa pitäis sopia. Kai tässä koko ajan oppii...
Hatsi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Hatsi »

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=393" onclick="window.open(this.href);return false; <- Faunatarestä löysin vähän tietoa, jos tästä olisi hieman apua. :D
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Revontulet myös arvostavat hieman kovempaa vettä. Olisiko siinä syy kupsahduksiin?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”