Kuinka monta rusokirjoahventa?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka monta rusokirjoahventa?
Oon tänään ostamassa rusoja. Monta niitä kannattaisi ottaa, sukupuolia ei vielä tunnista. Akvaario 600litraa. Osalta erottaa jo että selkäevässä on musta juova. (tummempi kuin osilla..) Pitäisikö koittaa tämän perusteella valkata muutama koiras ja naaras. Vai otanko vaan sikinsokin kaikkia ja monta kpl?
600l.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Kuinka monta rusokirjoahventa?
Mulla itselläni oli rusoja 412litraisessa 4 kappaletta. Ja valitettavasti niistä taisi poikia olla se kolme. Mutta jokainen otti oman reviirinsä ja puolusti sitten niitä, että ihan hyvin pärjäsivät. Naarasparka ennemminkin sai mennä ukkoja karkuun. Noiden tunnistaminen on helppoa, kun ovat isompia, minä en ainakaan niitä poikasina osaa tunnistaa. Jos haluat niitä enemmän, niin voisithan sä ottaa vaikka pari koirasta ja loput neljä naaraita, ja vaikka ihan sen tumman juovan perusteella. Vaihdat sitten niitä sopiviksi, jos menee metsään.
Tyhjänä ja myynnissä on 90 ja 412 litraiset jalustalliset kehysakvat.
Ajattelin että kokeilen 1 koiraalla ja 1 naaraalla. (jos tunnistus onnistuu..) Olen hankkimassa akvaan muitakin kirjoahvenia. (punatimantti- sekä helmikirjoahventa). Riittääkö kaikille reviirit? Akvassa on kiviä, juurakoita.. Haluisin rusoja kyllä enemmän mutta jos se tarkoittaa sitä että reviirejä ei riitä, tyydyn kahteen. Eikö ne pariskuntana pärjää ihan hyvin vai tuleeko yksinäistä?
600l.
Kyllä ne kaksistaan pärjää ihan hyvin. Mutta tosiaan se sukupuolen tunnistaminen varsinkin nuorista yksilöistä on vaikeeta. Mä ostin aikanaan itselleni liikkeestä kaksi rusokirjoahventa 200-litraiseen. Molemmat oli poikia ja taistelu siitä tuli. Vaihdoin toisen koiraista naaraaseen eräältä A-W-laiselta ja taas ruso osoittautui koiraaksi. Vasta kolmannella kerralla sain oikean naaraan. Mutta sulla on sen verran isompi allas, että kyllä siellä pitäisi reviirien riittää kahdelle koiraalle ja muillekin. Tai voithan koittaa sitten myöhemmmin vaihtaa koiraita naaraisiin.