Uuden akvaarion pulmia, leviä, kalatauteja

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pilami
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Uuden akvaarion pulmia, leviä, kalatauteja

Viesti Kirjoittaja Pilami »

Minulla on 650-litrainen allas, jonka perustin toukokuulla. Ensimmäiset kalat tulivat vasta kypsymisen (nitriittipiikin) jälkeen. Kaiken olen koittanut tehdä oikeaoppisesti, mutta silti allasta piinaavat monenlaiset vaivat. On kai normaalia että leviä esiintyy etenkin alkuun. Tällä hetkellä pysyvää päänvaivaa tuottaa sinilevä ja ilmeisesti piilevä. Akvaarioharrastajana en ole ihan aloittelija. Aiemmin minulla on ollut menestyksekkäästi 300-litrainen allas useita vuosia.

Vedessä pyörii kokoajan jotain purua, oletan että se on piilevää. Vaaleanruskeita hiukkasia, jotka tarttuvat kasveihin tai jäävät vain pyörimään veteen. Auttaisiko sisäsuodatin? Sinilevä puolestaan on tummansinivihreää lauttamaista mönjää pohjalla. Allas myös haisee ajoittain epämiellyttävälle. Lisäksi altaan pinnalla on liukkaantuntuista kelmumaista pintasamennusta.

Vaihdan viikottain puolet vedestä. Suodattimia en ole vielä kertaakaan putsannut. Valaistusaika vaihtelee muutamasta tunnista n. 8 tuntiin per päivä. Ajastinta ei vielä ole ja toisaalta säädän valaistusta tuon sinilevän mukaan. Sinilevän saa iloisesti näkyviin 5-8 tunnin valaistuksella. Päivä pari pimeyttä vie sinileväkasvustot pois. Poimin myös kaikki sinilevähituset pois heti kun niitä näen.

Perhoskirjoahvenet ovat kalpeita ja pelokkaita. Muutama viikko meni niiden kanssa hyvin, mutta sitten yhdellä turposi toinen silmä sen verran pahasti että se piti lopettaa. Luulimme että se johtui vain tappelemisesta, sillä sitä nuo tekevät enemmän kuin mitään muuta. Kaupassa sanottiin että kyllä tuon kokoisessa altaassa riittää tilaa kuudelle, mutta ei näytä siltä. Nyt on sitten toisellakin ahvenella pullistunut silmä ja lisäksi yhden lehtikalan pyrstö ja selkäevän kärki ovat noin puolen sentin matkalta samentuneet ja alkavat kai syöpyä. Lääkettä? Lisäksi yksi partamonni ehti kuolla pian saapumisensa jälkeen. Sen vatsa oli oudon pullistunut ennen kuolemaansa. Löysin sen tosin vasta kun suurin osa jäännöksistä oli hajonnut tai mennyt parempiin suihin joten en osaa sanoa tarkemmin kuolinsyystä. Mutta nuohan kestävät mitä vain?

Ja lopuksi ne tarkemmat faktat. Toivon että joku osaa auttaa. Itse en oikein tiedä mitä tekisin, muuta kuin hankkisin kemikaaleja poistamaan sinilevää ja lääkeainetta kaloille...

Kalasto
4 lehtikalaa
10 kääpiösuppusuuta
5 perhoskirjoahventa (3 koirasta, 2 naarasta)
4 harlekiininuoliaista
partamonni

Tekniikka yms:
Altaan koko on 180x60x60
2 Eheim 2028 ulkosuodatinta
2 150 W monimetallivalaisinta, kolmas odottelee asennusta
Seran hiilidioksidijärjestelmä (ensimmäinen pullollinen loppui viikko sitten, uutta ei vielä ole)
Pohjalla on lämmityskaapeli ja Tetran pohjalannoitetta (sitä pienissä ämpäreissä myytävää sorantapaista seosta, nimeä en muista) muutaman sentin kerros

Vesiarvot on pysyneet koko ajan liki samoina. Mittaan niitä JBL:n tikulla.
NO3 10
NO2 0
GH 7-14'd
KH 6'd
pH 6,8

Kuvia altaasta täällä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... s#p6752234" onclick="window.open(this.href);return false;
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Uuden akvaarion pulmia, leviä, kalatauteja

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Sinilevästä ei ole mitään kokemusta enkä osaa sanoa siihen mitään mutta se ruskean levän kanssa olen huomannut että riittävästi nopeakasvuisia kasveja niin pitäis pitää loitolla.Silmän pullistelut kuulostaa lähinnä loisilta tai tuberkuloosilta. :roll:
Pilami
Starting Member
Starting Member

Uuh. Luin lisää tuberkuloosista ja jos se on ongelmana niin... Siispä teilaan nuo kaikki kipeät ahvenet? Ja lehtikalan... :( Voi surkujen surku.

Vai kokeilisinko jotain lääkitystä eväruttoon?
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Muuta neuvoa en osaa antaa kuin päästää ne kipeät kalat päiviltä ja toivoa että muut ei sairastu.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos tuolla suodatusteholla (no eheimejähän ne on...) tuntuu aika oudolta, että vedessä olisi irtolikaa. Onko sitä ollut kokoajan? Epäilisin nimittäin että korit niissä suodattimissa on jotenkin "vinossa" ja suodattimessa tapahtuu ohivirtausta. Eli likainen vesi kulkee suodattimesta suoraan läpi.
Onko akvaariosi kasvillisuus edelleen yhtä vähäistä kuin noissa toukokuun kuvissa? Nimittäin tuolla valoteholla ja lannoituksella levät ottavat helposti ylivallan jos kasveja ei ole riittävästi.
Mitä muuten mielestäsi tarkoittaa oikeaoppinen perustaminen?

Piilevää tuon ikäisessä akvaariossa ei enää pitäisi olla lainkaan. Eikä ainakaan kuvauksesi perusteella akvaariossasi oleva levä ole piilevää. Piilevä on puneisen ruskeaa levää joka kasvaa pinnoilla, ei siis leijaile vedessä. Sinilevät on ikäviä, mutta niistäkin pääsee suht helpolla eroon:

1: Vaihda akvaariosta niin paljon vettä kuin uskallat, kuitenkin vähintään 75%.
2: Peitä akvaario niin hyvin, että sinne ei pääse valoa mistään.
3: Kolmannen päivän kohdalla imuroi kuollutta levämassaa pohjalta. Samalla tulee vaihdettua vettä taas noin puolet.
4: Peitä akvaario taas kolmeksi-neljäksi päiväksi. Pimennyksen aikana ei siis tippaakaan valoa eikä ruokaa kaloille.
5: Kaikenkaikkiaan viikon pimennyksen jälkeen lappoa loppukin kuollut levä akvaariosta ja vaihda taas reippaasti vettä 50-75%.

Tällä kikkailulla sinilevä on hävinnyt ainakin minun hoitamistani akvaarioista pysyvästi.
Kaloja ei kyllä tarvitse lopettamaan lähteä, jollei selkeästi näe, että kala kärsii. Se tauti jokatapauksessa on siellä akvaariossa eikä häviä mihinkään vaikka nirhaisit kaikki kalat. No joo, jos se on loisen aiheuttama, ni sitte lähtee ku isännät häviää...

Testitikut ei ole riittävän tarkkoja. Niillä saa kyllä tiedon siitä, missä suunnilleen mennään, mutta tarkat (joita tässäkin tilanteessa tarvitaan) tiedot selviää vain tippatesteillä.

Valaistus on kans vähän hassu. Onko se aika ollut koko ajan noin lyhyt? Varsinkin alkuun valaisimet saa olla päällä 10-12 tuntia päivässä.

Perhoset osaa joskus olla äkäisiä, mutta tuon kokoista parvea olen pitänyt reippaasti pienemmässäkin altaassa ihan hyvällä menestyksellä. Evien syöpyminen kuulostaa kyllä joltain bakteeriperäiseltä tulehdukselta. Näyttääkö se suunnilleen tältä:Kuva Mikäli oireet näyttävät tutuilta, niihin löytyy kyllä joka akvaariokaupasta lääkkeet. Kannattaa käyttää mieluiten saman valmistajan lääkettä kun on muutkin hoitoaineet. Esim jbl biotopo-> jbl ektol fluid, sera aquatan->baktopur, tetra aquasafe->general tonic jne. Olen huomannut että waterlifen lääkkeet eivät välttämättä toimi muiden valmistajien aineilla.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Tuo suodattimen ohivirtaus ei taida kyllä olla mahdollista ja eikä niitä koreja kyllä vinoonkaan saa sinne purkkiin vaikka kuin yrittäis.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tuo Teemun jo mainitsema valaistus on varmaankin suurin syy. Sitä lisää ja lisää kasveja. Tietysti allas ensin muuten kuntoon. Mulla on kyllä kaikissa altaissa sisäsuodatin ns. roskankerääjänä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Teemu Salonen

Tuo Teemun jo mainitsema valaistus on varmaankin suurin syy.
Tuolla tarkoitin siis sitä, että valaistusta on riittävästi, ei suinkaan liian vähän. Ja jos tuntuu että valoa on liian vähän voi niitä lamppuja laskea alaspäin jolloin valokiilan saa parhaiten suunnattua akvaarioon.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ja minä tarkoitin, että muutama tunti valoa ei ole riittävästi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pilami
Starting Member
Starting Member

Kiitos paljon vastauksista ja neuvoista.

Ostin eväruttoon Tetran General Tonicia, sillä käyttämäni vedenparannusainekin on Tetraa. Kuuri alkoi torstaina, laitoin 2 pullollista, eli vähän reilummin kuin perusannos mutta vähemmän kuin tehokuuri. Sitä ennen vaihdoin yli puolet vedestä. General Tonicin ohjeessa sanotaan että 5 vrk:n jälkeen aktiivihilisuodatus. Onko se tarpeen vai riittääkö, että vaihdan vaan vettä reilummin ja tarvittaessa uusin kuurin? Lehtikalan pyrstö näyttää paremmalta, mutta selkäevän kärki on yhä valkoinen ja eväruttoisen näköinen. Tosi pieneltä alueelta tosin. Ei siis näytä niin pahalta kuin tuossa Teemun laittamassa kuvassa, mutta on se eväruttoa minun mielestä.

Ahvenista on kaksi lopetettu. Molemmat mulkosilmien takia. Altaassa polskuttaa vielä muutama pelokas ja harmaa yksilö, kun en osannut vedenvaihtotilanteessa sanoa mikä niistä oli kipeän kalpea ja kuka muuten vain säikähtänyt. Tarkkailen ja poistan, jos näyttävät selkeämpiä oireita.

Tippatestejä en ole vielä hankkinut, mutta hankin ensi kerralla kun akvaarioliikkeeseen ehdin. Mitä testejä pitäisi ensisijaisesti olla tippatesteinä? Nitraatti, nitriitti ja pH varmaankin...

Kypsytyksen hoidin bakteeriympillä ja hivensarvisuolalla (Jukka Järven ohjeita noudattaen). Tetran kallista bakteerimömmöä en käyttänyt ymppinä, vaan halvempaa ainetta jossa piti olla eläviä bakteereita. Tämä ei tuntunut saavan mitään aikaan, joten käytin myös sukkahousun sisässä multaa. Lopulta nitriitti alkoi nousta ja kun se hävisi, niin vaihdoin vedet. Kasveja olin tainnut jo tässä vaiheessa tuoda...

Kuvat tuossa toisessa ketjussa ovat ihan alkuvaiheesta. Kasveja on nyt paljon, useampaa lajia karsittavaksi asti. Vallisneriaa, papukaijalehteä, vedensuosikkia ja muitakin. Valaistusta olen lisännyt reippaasti, kun sain pimennyksellä sinileviä pois. Valot ovat päällä nyt 8-10 h/pvä. Vedessä lilluva roska ei kai sitten olekaan piilevää. Se ihan kerääntyy altaan pohjalle kasoiksi. Vaaleanruskeaa hitusta. Ja on sitä ollut pitkään. Ei nyt ihan ekoista viikoista mutta sanotaan että kuukausia nyt. Allas perustettiin toukokuussa. Ehkä laitan sen sisäsuodattimen. Ja pesen nuo ulkosuodattimet.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Pilami kirjoitti:General Tonicin ohjeessa sanotaan että 5 vrk:n jälkeen aktiivihilisuodatus. Onko se tarpeen vai riittääkö, että vaihdan vaan vettä reilummin ja tarvittaessa uusin kuurin?
Reilun vedenvaihdon pitäisi riittää. Mä olen ymmärtänyt, että tuolla aktiivihiilellä voi saada hyödyllisiäkin yhdisteitä katoamaan altaasta. Mene ja tiedä. Jukka Järven sivuilta olen kuitenkin lukenut, että hän pitää aktiivihiilisuodatusta lääkityksen jälkeen turhana toimenpiteenä.
Pilami kirjoitti: Tippatestejä en ole vielä hankkinut, mutta hankin ensi kerralla kun akvaarioliikkeeseen ehdin. Mitä testejä pitäisi ensisijaisesti olla tippatesteinä? Nitraatti, nitriitti ja pH varmaankin...
Kypsässä altaassa ei oikein nitriittitestillä tee mitään. Sen voi sitten hankkia, jos tulee jotain ongelmia (nyt ei vissiin kuitenkaan nitriittimyrkytystä epäillä?).
Teemu Salonen

Kypsässä altaassa ei oikein nitriittitestillä tee mitään. Sen voi sitten hankkia, jos tulee jotain ongelmia (nyt ei vissiin kuitenkaan nitriittimyrkytystä epäillä?).
Päinvastoin! Nitriittitesti on tärkein testi joka harrastajalla tulee kaapissa olla ja säännöllisesti käytössä!

Itse olen välttynyt monelta turhalta kalakuolemalta tai muulta ongelmalta mittaillessani nitriittiä säännöllisesti. Tarkistan nitriitin myös aina jos jokin vaikuttaa oudolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”