Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja Junttis »

[;)] OT, mutta jipon Pläskin julkisuus jatkuu. Sama kala komeilee uudessa Akvaristissa Veikkosen kirjoittamassa jutussa. Pläski on oikein mukava kala.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Nyt on selvinnyt että Rengas- ja sudaninripsimonnit oppivat "sosiaalisiksi", eli kerjäämään aktiivisesti ruokaa ja ehkä rapsutustakin. Mitkä muut ripsarit ovat tehneet samaa?
Mulla välillä vanhempi (15-vuotias) koruripsimonni on kerjuulla, mutta kuitenkin tietty säikkyys paistaa koko ajan läpi...eli täyttä luottoa ei löydy.
/jari
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Ainakin sulkaripsimonni ja helmiripsimonni tekevät samaa.

ainakin kongonripsimonnit, ghananripsimonnit, kääpiöripsimonnit, rengasripsimonni ja koruripsimonni taas rohkaistuvat tulemaan lasin eteen esittelemään itseään kun hiljakseen koputtelee lasia kynnellä. Tähän niitä ei ole mitenkään ruualla ehdollistettu. Huomattiin joskus että ripsimonnit ovat aina mielenkiinnolla seuraamassa jos itse meni kurkkimaan lähelle lasia ja vaimoni rupesi naputtelemaan kynnellä lasia ja huomasin että se kiinnosti suunnattomasti joitain ripsimonneja. Tätä sitten jatkettiin päivittäin ja nyt tulevat uimaan aina lasin eteen ylös alas kun lasiin koputtelee. Eli voisi sanoa että jollain tasolla ovat kesyyntyneet. Toisilla lajeilla taas ei tunnu olevan mitään kiinnostusta tätä kohtaan, esim. seepraripsimonneja, kirahviripsimonnia ja kirjoripsimonnia tuo ei voisi vähempää kiinnostaa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Tuohon käyttäytymiseen vaikuttaa varmasti myös allasseura. Kalvoviiksimonnin pitäisi olla rohkea, uida selällään odotellen että joku pudottaa ruokaa suoraan suuhun. Mun yksilö on unohtanut lähes kokonaan selällään uimisen ja ei voi sietää vauhkona ruuan perässä säntäileviä koruripsareita, joten lähinnä se odottelee piilossa että pudotan ruokaa sille suoraan piilopaikan eteen. Olen jo miettinyt pitäisikö sille laittaa oma allas, mutta kun nuo allasresurssit on mitä on...

Tuon kynnellä raapisen olen kanssa huomannut, esim. tuo sudani tulee ihan kerjäämään että raapsuttaisi sen ripsiä lasin läpi.
/jari
jippo
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti:Tuohon käyttäytymiseen vaikuttaa varmasti myös allasseura. Kalvoviiksimonnin pitäisi olla rohkea, uida selällään odotellen että joku pudottaa ruokaa suoraan suuhun. Mun yksilö on unohtanut lähes kokonaan selällään uimisen ja ei voi sietää vauhkona ruuan perässä säntäileviä koruripsareita, joten lähinnä se odottelee piilossa että pudotan ruokaa sille suoraan piilopaikan eteen. Olen jo miettinyt pitäisikö sille laittaa oma allas, mutta kun nuo allasresurssit on mitä on...
Minä kyllä voin laittaa sille oman altaan. Sovitaanko niin että jos saadaan niitä ripsumonneja niin tuon ne ouluun ja otan sitten samalla reissulla tuon kalvoviiksimonnin mukaani. Pääset katsos paljon helpommalla kun ei tarvii murehtia lisäaltaiden kanssa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
Junttis
Senior Member
Senior Member

jippo kirjoitti:
JJVi kirjoitti:Tuohon käyttäytymiseen vaikuttaa varmasti myös allasseura. Kalvoviiksimonnin pitäisi olla rohkea, uida selällään odotellen että joku pudottaa ruokaa suoraan suuhun. Mun yksilö on unohtanut lähes kokonaan selällään uimisen ja ei voi sietää vauhkona ruuan perässä säntäileviä koruripsareita, joten lähinnä se odottelee piilossa että pudotan ruokaa sille suoraan piilopaikan eteen. Olen jo miettinyt pitäisikö sille laittaa oma allas, mutta kun nuo allasresurssit on mitä on...
Minä kyllä voin laittaa sille oman altaan. Sovitaanko niin että jos saadaan niitä ripsumonneja niin tuon ne ouluun ja otan sitten samalla reissulla tuon kalvoviiksimonnin mukaani. Pääset katsos paljon helpommalla kun ei tarvii murehtia lisäaltaiden kanssa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
Minäkin lopetan kokonaan harrastuksen tauollelaittamisen ja tulen vielä samana iltana hakemaan tuon kalvoviiksimonnin jos siitä jossain vaiheessa päätät luopua. 150e tarjottu. :mrgreen: Nappaa siitäkin muutama kuva. Kyseisestä kalasta harvemmin kuvia löytää.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

150€ laitti jo sekunnin miettimään...mutta jos ei kuitenkaan. Täytyy koetta fotoilla. Janilla voisi olla hyviä kuvia, sillä kun on noita lähes parvi (eli kolme komeaa yksilöä).
/jari
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Minulla elossa oleva parivaljakko ui etupäässä selällään ja kokoajan näkösällä. Ehkäpä niiden täytyy olla yli 15-vuotiaita, jotta selkäuinti sujuu...?
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

prboy kirjoitti:
Minulla elossa oleva parivaljakko ui etupäässä selällään ja kokoajan näkösällä. Ehkäpä niiden täytyy olla yli 15-vuotiaita, jotta selkäuinti sujuu...?
Tuo mun kala on samoilta ajoilta, ei noita varmaankaan ole tuotu suomeen kuin sen pari kertaa. Tuo mun kala on ollut ilman "kaltaistaan" seuraa, josko vertaistuen puuttuminen on aiheuttanut tapojen muuttumisen enemmän ripsimonnimaiseen suuntaan :-)
/jari
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kyllä oulun tietomaan allasta putsatessa on käynyt muutaman kerran mielessä, et voisi kalvoviiksi mennä hukkaan... :mrgreen: Upea kala!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

JJVi kirjoitti:Tuo mun kala on samoilta ajoilta, ei noita varmaankaan ole tuotu suomeen kuin sen pari kertaa. Tuo mun kala on ollut ilman "kaltaistaan" seuraa, josko vertaistuen puuttuminen on aiheuttanut tapojen muuttumisen enemmän ripsimonnimaiseen suuntaan :-)
Jep, muistan nuo kalat. Ne ovat siitä ilmeisesti ainoasta tuontierästä. Minulla oli niistäkin kolme, jotka sitten taisivat lähteä sinne Oulun suuntaan. Ne ovat jonkun vuoden nuorempia, kuin minulle jääneet.

Tuo 15 vuotta oli vain vitsi. Tosin minulla ne eivät vuosiin kääntyneet edes vahingossa vatsauintiin. En ymmärrä, miksi ne nyt niin tekevät. Arkuus voi toki johtua kumppanien puutteesta, sillä omani eivät ole koskaan olleet arkoja.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Deicide kirjoitti:Kyllä oulun tietomaan allasta putsatessa on käynyt muutaman kerran mielessä, et voisi kalvoviiksi mennä hukkaan... :mrgreen: Upea kala!
Joo, muutama vuosi sitten tein tietomaalle yhden laitteen ja tarjouduin kesällä ilmaiseksi kokoamaan sen (noin viikon työ) jos saan toisen niistä kalvoviiksistä. Eivät luvanneet kalaa, joten se siitä...

Noita kalvoviiksiä on siis Pertillä 2, tietomaassa 2 ja Oululaisilla harrastajilla 3+1+1. Onko muita onnellisia kalvoviiksien omistajia?
/jari
Junttis
Senior Member
Senior Member

JEK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEK »

Kerkesit.. :mrgreen: Jep, tollanen on mulle parin mutkan kautta päätynyt. Hauska epeli.
jippo
Senior Member
Senior Member

JEK kirjoitti:Kerkesit.. :mrgreen: Jep, tollanen on mulle parin mutkan kautta päätynyt. Hauska epeli.
Onpas hienoja uutisia, onnea vaan täältäkin.

Kyllä minä vielä jonain kauniina päivänä tuollaisia hankin. Jos ei muuten niin lähden vaikka hakemaan saksasta tai lontoosta!
Junttis
Senior Member
Senior Member

jippo kirjoitti:
JEK kirjoitti:Kerkesit.. :mrgreen: Jep, tollanen on mulle parin mutkan kautta päätynyt. Hauska epeli.

Kyllä minä vielä jonain kauniina päivänä tuollaisia hankin. Jos ei muuten niin lähden vaikka hakemaan saksasta tai lontoosta!
Tuot mulle kanssa. Tai lähden muuten mukaan. [;)]
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

jippo kirjoitti:

Niin minäkin, sitten isona ja rikkaana. :roll:
Nimimerkki haaveissa se reilu tonninen Afrikka-allas, jossa uiskentelee kokonainen parvi kalvoviiksiä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Nimimerkki haaveissa se reilu tonninen Afrikka-allas, jossa uiskentelee kokonainen parvi kalvoviiksiä.
Vähän niinkuin Bondin malliin...
/jari
jippo
Senior Member
Senior Member

Kahden viikon työreissun jälkeen ripsimonnit pääsivät jälleen yllättämään kotiin tultuani. Tällä kertaa asialla olivat sulkaripsi ja helmiripsi. Helmiripsi on siis jokseenkin tuore tapaus altaassa ja otti silloin komennon altaassa heti sinne päästyään. Pari viikkoa sitten sulkaripsari väisteli helmeä joka käänteessä eikä oikein uskaltautunut sen näköpiiriin. Nyt kuitenkin suureksi yllätykseksi tulevat toimeen keskenään todella hyvin. Makaavat päällekkäin etulasin tuntumassa mitä en olisi ikinä uskonut näkeväni! Jopa ruokansa syövät vierekkäin! Muutenkaan mitään isottelua ei ole enää havaittavissa. Positiivinen yllätys kaikin puolin joskaan en usko tämän harmonian säilyvän ikuisesti tietäen molempien lajien luonteenpiirteet.

Myös nuo kääpiöripsimonnit tulevat jatkuvasti rohkeammiksi, nyt ovat jo esillä miltei koko ajan. Toki lepopaikkana on luola, kannon alunen tai kasvitiheikkö mutta kaikin puolin ovat muuttuneet alun aroista ja kaikkea säikkyvistä pikkuvipeltäjistä mainioiksi seuramonneiksi jotka tulevat uteliaina seuraamaan altaan ulkopuolistakin elämää.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on nyt 540litrasessa kuvioripsimonni ja tulee huomenna sulkaripsimonni. Akvan mitat on 180x50x60. Muu kalasto on ihan auki. Antakaapa ehdotuksia te aktiivit ripsimonniharrastajat. :mrgreen:
Minä tässä vasta aloittelen harrastusta ripsimonnien suhteen.
Kiinnostaa siis että mitä muita kaloja teillä on ripsareitten kaverina ja että pystyykö tuohon vielä jonku ripsarin laittamaan, mitä suosittelette?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mahtuu vielä ja monta!
jippo
Senior Member
Senior Member

Tervetuloa ripsimonnien valloittavaan maailmaan :D .

Kyllähän tuon kokoiseen menee vielä useampikin laji, kuitenkin kannattaa jättää ne suuremmaksi kasvavat (yli 25cm) ripsarit hankkimatta. Tuo sulkaripsimonni menee hyvin porukan "pomona". Tällä hetkellä yleisemmin markkinoilla olevista lajeista jättäisin ottamatta ainoastaan koruripsimonnin ja helmiripsimonnin. Molemmat kasvavat tuonne 30cm hujakoille ja voivat pomottaa pienempiään (ja isompiaankin) rankallakin kädellä. Monella kuitenkaan näiden lajien kanssa ei ole ollut ongelmia.

Pienemmäksi jäävistä lajeista voit ottaa melkein mitä vain, tarjonta vain on kovin huonoa tällä hetkellä.

Ja muista vältellä hybridejä eli suosituksena osta ainoastaan luonnosta pyydettyä kalaa, 99% markkinoilla olevista viljellyistä ripsimonneista on hybridejä. Jos hankit hybridin altaaseesi niin voit varautua vaikeuksiin, ovat aggressiivisempia kuin "vanhempansa" etkä voi koskaan tietää kuinka suureksi kalasi lopulta kasvaa. Monella on näistä hybrideistä kokemusta, kuten itsellänikin, kuitenkin kokemukset ovat järjestään negatiivisia. Nykyään myös taitaa olla niin että yleisemmin kaupan altaassa uivat ripsimonnit ovat hybridejä ja aitoja on vaikea mistään saada. Ja ostamalla hybridin samalla tulee tukeneeksi näiden tehtailijoita. Tämä hybridien tehtailu on osaltaan vähentänyt ripsimonnien harrastusta ainakin euroopassa.

Pohjalle vielä muiksi allaskumppaneiksi kannattaa hakea sieltä Haukun paikasta? niitä kirjokissamonneja jos niitä vielä on jäljellä.

Väliveteen sitten sen mukaan kaloja tuleeko allas afrikka-teemalla vai ihan seura-akvaarioksi. Afrikka-teemaan esimerkiksi kongontetroja, alesteja, vaanijakaloja tai kiipijäkaloja. Afrikassa on myös todella paljon eri kirjoahvenia joten niihin kannattaa myös tutustua. http://www.lem.net/alf/westafr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Norsukalaa en tuon kokoiseen vielä laittaisi mutta joku niilinhauki tai puikkokala voisi hyvin mennä lajista riippuen.

Seura-akvaarioon ripsimonnien kanssa menevät hyvin sateenkaarikalat, tetrat, barbit yms. Ripsimonnit eivät syö pienempiäkään allastovereita joten vaihtoehtoja on paljon, veden lämpötilan pitäisin kuitenkin ripsimonnien kanssa maksimissaan 26-27, Ph 6-7.5, pehmeä-keskikova vesi.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

jippo kirjoitti:Tervetuloa ripsimonnien valloittavaan maailmaan :D .

Kyllähän tuon kokoiseen menee vielä useampikin laji, kuitenkin kannattaa jättää ne suuremmaksi kasvavat (yli 25cm) ripsarit hankkimatta. Tuo sulkaripsimonni menee hyvin porukan "pomona". Tällä hetkellä yleisemmin markkinoilla olevista lajeista jättäisin ottamatta ainoastaan koruripsimonnin ja helmiripsimonnin. Molemmat kasvavat tuonne 30cm hujakoille ja voivat pomottaa pienempiään (ja isompiaankin) rankallakin kädellä. Monella kuitenkaan näiden lajien kanssa ei ole ollut ongelmia.

Pienemmäksi jäävistä lajeista voit ottaa melkein mitä vain, tarjonta vain on kovin huonoa tällä hetkellä.

Ja muista vältellä hybridejä eli suosituksena osta ainoastaan luonnosta pyydettyä kalaa, 99% markkinoilla olevista viljellyistä ripsimonneista on hybridejä. Jos hankit hybridin altaaseesi niin voit varautua vaikeuksiin, ovat aggressiivisempia kuin "vanhempansa" etkä voi koskaan tietää kuinka suureksi kalasi lopulta kasvaa. Monella on näistä hybrideistä kokemusta, kuten itsellänikin, kuitenkin kokemukset ovat järjestään negatiivisia. Nykyään myös taitaa olla niin että yleisemmin kaupan altaassa uivat ripsimonnit ovat hybridejä ja aitoja on vaikea mistään saada. Ja ostamalla hybridin samalla tulee tukeneeksi näiden tehtailijoita. Tämä hybridien tehtailu on osaltaan vähentänyt ripsimonnien harrastusta ainakin euroopassa.

Pohjalle vielä muiksi allaskumppaneiksi kannattaa hakea sieltä Haukun paikasta? niitä kirjokissamonneja jos niitä vielä on jäljellä.

Väliveteen sitten sen mukaan kaloja tuleeko allas afrikka-teemalla vai ihan seura-akvaarioksi. Afrikka-teemaan esimerkiksi kongontetroja, alesteja, vaanijakaloja tai kiipijäkaloja. Afrikassa on myös todella paljon eri kirjoahvenia joten niihin kannattaa myös tutustua. http://www.lem.net/alf/westafr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Norsukalaa en tuon kokoiseen vielä laittaisi mutta joku niilinhauki tai puikkokala voisi hyvin mennä lajista riippuen.

Seura-akvaarioon ripsimonnien kanssa menevät hyvin sateenkaarikalat, tetrat, barbit yms. Ripsimonnit eivät syö pienempiäkään allastovereita joten vaihtoehtoja on paljon, veden lämpötilan pitäisin kuitenkin ripsimonnien kanssa maksimissaan 26-27, Ph 6-7.5, pehmeä-keskikova vesi.
Kiitos ku näit näin paljon vaivaa ja opastit!
Haukun paikasta saa varmaankin aika kivasti noita "ei hypridejä". Sieltä löytyy muutenkin niin kivasti kaikkea erikoista. :)
Tuo Afrikka-teema vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytyypä lähteä sen pohjalta suunnittelemaan kalastoa. Mulla noita seura-akvaaarioita on jo ja niissä kilttejä pikku kaloja. :mrgreen:

Ai niin unohdin kokonaan että tonne tulee myös Juovaokamonni. Kuinka pilkkuantennimonnit menisivät? Nehän kyllä ei oo afrikasta.. heti menee metsään.. :roll:

Saa antaa lisävinkkejä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Haukun Paikan kaloista jotain tietävinäni niin Kaunoripsimonni ja Purjeripsimonnina tullut todennäköisesti lähempänä sulkaripsiä oleva on viljeltyjä. (Kauno näyttää ihan oikealta.)Rengasripsimonni ja Sudaninripsimonni on ainakin tukkurin mukaan luonnosta. Niin ja kissamonneja on viimeisimmän tiedon mukaan 2 jäljellä...
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Deicide
Elite Member
Elite Member

On vaan ne purje/sulkaripsi jätkät vähän pirun hyvän näköisiä. Kameraa odotellessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”