Toivotan itseni näin tervetulleeksi tällekin palstalle
Minulla on jo isompien altaiden osalta kokemusta tiikerinuoliaisten 720-l sisäaltaasta, mutta nyt olen tekemässä uutta valloitusta.. kuluneena kesänä perustettiin mökille 300-litrainen ulkoallas jo, mutta ilman kaloja.
Rakennamme omakotitaloa maalle, tarkoitus olisi saada pihalle n. 7 000 litrainen kala-allas koi-karpeille, muoto tavallaan 2 pyöreää päätä, keskeltä allasta menisi kävelysilta yli niin, että toinen puoli olisi hieman toista syvempi ja suurempi, sillan alla siis olisi hiukan kapeampi mutta silti syvä kohta. Tarkoitus on kaivaa altaasta 120-150cm syvä, jotta ainakin isommat kalat voisivat talvehtia ulkona. Hätätapauksessa talvimajoitus voisi olla autotallissa, jossa lämpö olisi n. 4-10c.
Seuraavanlaisia kysymyksiä on herännyt, joihin tahtoisin käytännön näkökulmia enkä vain pelkkiä suosituksia teiltä kokeneemmilta:
1.Altaan alle jäisi kaivinkoneella kaivettu kuoppa, siihen päälle hiekkakerros ja siihen muovitus, mikä on kestävää ja edullista ja helpoiten saatavilla olevaa muovia pohjaksi?
2.Montako koikarppia altaaseen mahtuisi ns. normisuodatuksella?
3.Mikä suodatin että voisi kuivalta maalta hoitaa, voisiko olla talvenkin päällä? Onko hyvä olla UV-suodatus myös? Lisäksi altaaseen tulisi yksi ylöspäin tuuppaava suihkulähdepumppu koristeeksi, sekin hapettaisi vettä hieman.
4.Mitä riittävä suodatin maksaisi?
5. Mitä koikarppien syömiset maksavat, kelpaisiko esim. räkmix-tyyppinen ratkaisu vai pitääkö tilata saksasta valmiit ruuat?
6. Missä kohdin ulkolammikoiden kirjossa kohtaavat litrakoko ja ylläpitohinta, eli kumpi on edullisempaa ylläpitää 7000 vai likemmäs 10 000 allas, meillä on lopullinen koko vielä suhteellinen ja riippuu siitä mitä kaivurimieheltä pyydetään, mutta miten on esim. suodatuksen laita, tuleeko näiden litrakokojen välille dramaattisia eroja? Kuinka paljon?
Olen tutustunut jo moniin koi-karppeja käsitteleviin lähteisiin, mutta haluaisin edelleen kuulla mielipiteitä euromääristä ja käytännön kokemuksista