Onko vaasalaisia akvaristeja?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Horttanainen kirjoitti:Täällä olis kans yks lähes vaasalainen akvaristi!
Onkos teillä vaasanseudun ihmisillä tietoa noista sjoen ja muun lähistön akvaarioliikkeistä?

Kun tämä tarjonta Vaasassa on mitä on.
Mielestäni täällä on lähiseutujen paras valikoima, mitä ei liikkeestä löydä niin taitaa suhteellisen helpolla saada tilattua. Aiemmin olen suosinut vain toista liikettä mutta täytyy sanoa että tällä hetkellä asioin molemmissa - enkä enää voi toista liikettä suosia toisen ylitse.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
milla1981
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja milla1981 »

Hienoa! Vaasassa on siis muitakin alan harrastajia... :D

Täällä yksi myös kohtalaisen uusi vaasalainen. Ensi jouluna tulee kaksi vuotta.

Omasta kaveripiiristä ei löydy yhden yhtäkään harrastajaa, joten olisi mukava, jos jotain toimintaa järjestettäisiin. Itsellä ei ole kauheesti kokemusta tälläisesta toiminnasta.

Tällä hetkellä mulla on 120 litrainen akva, mutta uutta isompaa (mahd. käytettyä, vink vink) etsitään koko ajan!!
-Moon niin tohoruksis etten saa olluksi!
Pinqu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Onko vaasalaisia akvaristeja?

Viesti Kirjoittaja Pinqu »

Mjees, yksi uusi akva harrastelia vaasaan. Maanantaina (7.7) pitäis ekat kalat ostaa kvaariooni, luultavasti pandamonniaisia pari ja partamonni.
Hopotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

No mitäs tuli ostettua? Haitko kirkkopuistikolta?

Meinasin sinne suunnistaa nuolimonnis ostoksille, jos niitä vielä olisi...

(T: ex-höpötys)
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Täää lisää yksi harrastaja.
Olen harrastaessani akvaarioita vasta lyhyen aikaa, pohtinut myös mahdollisuutta perustaa Seura Vaasaan -eteläpohjanmaalle-rannikolle.Olen myös keskustellut asiasta Akvaarioliikkeen Risto Korven kanssa. Samoin fisu-päivien yhteydessä tapasin HAS:n puheenjohtajan Satu Riihilahden , kovin positiivinen ja seuraharrastukseen ainakin minua motivoiva. Myös Markku Varjo sanoi seuratoiminnan olevan ehdottomasti myönteinen asia , vaikka hän nykyisin toimii rivijäsenen roolissa. Toisaalta hän sanoi ettei Mikkelissä juuri nyt akvaarioseura toimi. Lue: Toiminnan järjestämiseen tarvitaan innon lisäksi taitoa ja pitkäjänteisyyttä.
Sinänsä toiminta ei ole pelkästään asiantuntemuksesta kiinni, vaan tarvitaankin organisointi- ja henkilöstöhallinnollisia taitoja, hienoja sanoja käyttäen. Asiantuntemus on jäsenistössä ja sitä mitä ei ole, voidaan järjestää myos yhteistyönä akvaarioliiton ja eri seurojen kanssa. Siis mitä toivotaan järjestettävän. Toiminnan sisältöhän on hyvä olla mukana olevien ihmisten näköistä, jolloin se pavelee myös osana yhteisöllistä elämän sisältöa.
Minusta olisi mukava jatkaa asian tiimoilla. Uutta pontta tarvitaan mukavan ja avartavan harrastuksen ympärillä. Samma på svenska.
Vaasa on kyllä hyvä paikka mutta Kurikas on yhtä kivaa. 8-) T Harri
mari81
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mari81 »

Täällä ilmoittautuu kans yksi akvaristi. Ikäni olen akvaarioita harrastanut jos tota 40 litran purkkia lapsuusaikoina saa laskee akvaarioksi
Muutin 4 vuotta sitten vaasaan ja sen jälkeen mulla on ollut 100 litranen pönttö, mut olis tarkotus täs lähiaikoina käydä tilaamas kirkkopuistikolta sellanen pari kertaa suurempi, jonne vois jo jotain suurempaakin tetraa yms. hankkia.

Pienel paikkakunnal mist oon kotosin toimii akvaariokerho Yläasteella Siis kokoonnuimme joka toinen torstai siivoamaan ja huoltamaan koulun akvaarioita. Meitä oli sellanen 5-8 hlö jotka olivat kiinnostuneet akvaarioista ja muistelinkin kaverini kanssa niitä aikoja. Kerhoa veti opomme jolla tieto taitoa riittää. Mutta ilomielin kyllä osallistun toimintaan jos sellaista järjestetään. :P
jeko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jeko »

Täälä yksi kiinnostunut
Olen kotoisin Vaasasta ja nyt asun Kauhajoella. Voisin osallistua kans vaasan seuraan jos vkonloppuna olis tapaamisia.
Täällä ihan hyvä kauppa kalakauppa Viskari Sieltä mun kalat on suurinosa hankittu,. Myös Seinäjoelta Faunattaresta osa kaloista sielä hyvä palvelu ja laaja kalavalikoima.
Elämä on...
Hairfuse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hairfuse »

Kyllä Vaasaan aina yksi seura pitää saada! :D
375L allas
Hopotus
Member
Member

Voi kun tänne saisikin oman seuran, vaikka vain sellaisen epävirallisen, missä saisi höpötellä muille kiinnostuneille. Kun eipä kaveriporukoista muita harrastajia löydy.
mari81
Starting Member
Starting Member

Oon hopotuksen kans samaa mieltä että tänne vaasaan olisi todellakin mukava saada samanhenkinen vaikkakin epävirallinen seura jossa tapais muita akvaristeja, sil tämä netissä istuminen on välillä yksinäistäkin.

Jep ja eilen laitoin sen uuden 180 litraisen toimintaan ja jouduin tyhjäämään 100 litraisen siihen koska se tuli samalla jalustalle. Nyt vain jännitetään kuinka käy, sil nitraattien kohoamista pelkään, mutta mittailee päivittäin ja seuraa tilannetta nyt vaan. Kalat ovat jo sopeutuneet todella hyvin. Pohja vaan näyttää tyhjältä kun siellä on ainoastaan partamonni ja haaveissa on sinne laittaa sellainen parvi kupari tai täplämonnisia. Olen myös katsellut somamonnisia ja korumonnisia. Vaikee valita monen monnisen joukosta juuri se silmää miellyttävä enkä mitään arkoja kaloja halua.
Amos
Senior Member
Senior Member

Olisiko kuitenkin hyvä perustaa virallinen seura. Vaasanseudulla on enemmän väestöpohjaa joten sen voisi huomioida seuraa perustettaessa, jopa nimessä.. Olisi myös enemmän toimintamahdollisuuksia toimimalla yhteistyössä akvaarioliiton ja -seurojen kanssa. Kaksikielinen seura voisi lisäksi saada luennoitsijoita ja vieraita myös Ruotsista. Kokoontumiset voisivat kuitenkin olla hyvin vapaamuotoisia, halutessa kodeissa jne. Käsittäkseni myös kunnallista tukea on saatavissa, mikäli jäseninä on lapsia ja nuoria. Nuorisojaos :mrgreen: Jäseniä olisi vaivatonta pyrkiä hankkimaan (päivystämällä) akvaarioliikkeissä, ilmoituksilla, netin avulla ja tietysti puskaradiolla. Kaikki näkökulmat vaan esille, että pysyy topic esillä.
w85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja w85 »

Onko vaasan akvaario seura erenny etehenpäin?
Amos
Senior Member
Senior Member

Onkohan vielä Vaasassa ja lähellä asuvia kuulolla. Jospa jotkut tuntisivat jo toisiaan sen verran,(pistetään vaikka yv:tkin liikkeelle) että heidän olisi helpompaa olla aloitteellisia, ja ehdottaa kokoontumista jne. Voisivat sitten vaikka kahdestaan pitää hauskaa [;)]
Jos tuo virallinen seuratoiminta arveluttaa, niin eihän siitä tarvitse liikkeelle lähteä. Tärkeintä on saada porukka yhteen ja tutustumaan toisiinsa. Kirjoittakaas taas halukkaat ketjuun nimimerkkinne, niin katsotaan, kuinka paljon meitä on. Ja siihen jatkoksi rohkeasti ehdotuksia jos kokee, että olisi mahdollisuus kutsua kotiin, tai tietää jonkun muun paikan, jossa on akvaario :D

8O ! Mitä jos lähdettäisiin porukalla Tampereelle Huutokauppaan. Olikohan tuo 29. päivä? Autolliset ilmoittautukaa: Minulla on 3 h:n paku.( mahtuu tavaraa, jos jonkun tulee vaikka huudettua jotain [;)] .)
Niiskutti
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niiskutti »

Tosi hyvä idis...Ei oo koskaan tullu yksin lähdettyä kun ei tuo mieskään töiltään ehdi lähteä. Lähden tosin tänään Tallinnaan, katsotaan onko mitään rahaa jäljellä kun tulen takaisin. Tarvisin kyllä paikan jostain autosta tietysti bensakuluja vastaan :)
Oliskos muita lähtijöitä?
140l kalasoppaa + n.40l rapula
Zammy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Zammy »

Kyllä löytyy! Olen kans vieraillut täällä paljon, ja saanut apua kans pieniin ongelmatilanteisiin.
Se seuratoiminta olis kyllä hyvä olla olemassa täällä Vaasaskin,kai joskus aikoinaan on ollut.Ystäväni on jopa joskus ollut jäsenenä VaasanAkvaarioseurassa.
Omistan 3 akvaariota tällä hetkellä.
Aloitin harrastuksen uudestaan muutaman vuoden tauon jälkeen :P
Niina80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Täällä myös yksi vaasalainen akvaristi ilmoittautuu. :D Tapaamiset kiinnostaa ja tuo Tampereen huutokauppakin, mutta valitettavasti tuo päivä on jo buukattu muulle.

Tämä akvaarioseurahomma lähtisi varmaan liikkeelle helpommin, jos sovittaisiin ensin joku epävirallinen tapaaminen, jossa sitten pohdittaisiin ihan livenä kaikkien kiinnostuneiden kesken minkälaista toimintaa tänne kaivattaisiin.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Seuratoiminnnasta en niin lämpene mutta olishan se kiva tietää vähän mitä akvaarioasukkeja Vaasassa harrastetaan.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Zammy
Starting Member
Starting Member

Niina80 kirjoitti:Täällä myös yksi vaasalainen akvaristi ilmoittautuu. :D Tapaamiset kiinnostaa ja tuo Tampereen huutokauppakin, mutta valitettavasti tuo päivä on jo buukattu muulle.

Tämä akvaarioseurahomma lähtisi varmaan liikkeelle helpommin, jos sovittaisiin ensin joku epävirallinen tapaaminen, jossa sitten pohdittaisiin ihan livenä kaikkien kiinnostuneiden kesken minkälaista toimintaa tänne kaivattaisiin.

Kuulostaa hyvältä :D

Kyllähän täällä varmaan tuota harrastetaan,kun on pari kauppaakkin tosiaan.Riston kauppa on näistä kyllä se jota vain käytän.Tämä toinen olis varmaan kans ihan ok mutta ne kalat on vähän surkeita hintaansa nähden.

Jos nyt kerron niin mul on 160L Juwel ulkosuodattimella,54L ja 40L karanteeni allas.
kertoilen taas lisää,kun kerkeen.
Hopotus
Member
Member

Joku alku tapaaminen olisi varmasti hyvä ratkaisu. Mites olisi vaikka Variskan koulu, siellä ainakin on ollut kaksi allasta (10 vuotta sitten :mrgreen: ).

Multa löytyy 3 allasta, ihan ns. seura-altaita.
Zammy
Starting Member
Starting Member

Hopotus kirjoitti:Joku alku tapaaminen olisi varmasti hyvä ratkaisu. Mites olisi vaikka Variskan koulu, siellä ainakin on ollut kaksi allasta (10 vuotta sitten :mrgreen: ).

Multa löytyy 3 allasta, ihan ns. seura-altaita.
Suunnitellaan vaan aloitustapaamispaikkaa ja aikaa..

Noita akvaarioita on ainakin seuraavissa julkisissa pakoissa: RJ-Auto rantamaantiellä oikein 3 kipaletta,Palosaaren kirjastossa on ainakin 1 kpl,Aktia pankissa Vaasan keskustassa on kans 1 akvaario. :)

Mutta ei ne mitään tapaamispaikkoja kylläkään ole [:I]
Amos
Senior Member
Senior Member

TAS -huutokauppa olikin sunnuntaina 28.9. Itse olen menossa. Ja mukava olisi, jos mukaan tulisi jokunen muukin autokunta. Automatkoilla tutustuu hyvin ihmisiin. Täytyy vaan olla rohkea. Sama on kodeissa kokoontuminen. Miten olis hopotus? Ainakin kirjoituksesi vesiarvoista tässä taannoin teki vaikutuksen :mrgreen: .
Voisipa olla myös mielenkiintoista nähdä Akvaarioliikkeen Riston ilme, kun sinne ehdotettaisiin mennä tutustumista varten. Toki on hyvä pitää hyvät suhteet molempiin akvaariotuotteita myyviin liikkeisiin.
Keskipohjanmaan akvaristit pitävät kiitettävästi keskustelua yllä aw:ssa. Mekin voisimme ottaa heistä mallia. Niin että kommentteja.
Zammy
Starting Member
Starting Member

Ilma muuta kumpaakin liikettä pitää käyttää,rippuu mitä ostaa.
Toisessa voi olla juuri sillä hetkellä sitä mitä tarvitsee,mitä toisessa ei välttämättä ole silloin.
Mutta kutenkin kalat valitsen vain toisesta.

Joku on ollut kyllä syynä aikoinaan,kun seura lopetettiin Vaasassa.
Liikkeet ovat kuitenkin olleet kai pystyssä ja ostajia riittää myös.
En kerinnyt koskaan käymään Palosaarella olevassa akvaarioliikkeessä.

Harrastajia on kyllä varmasti hyvin.

Eilen kävin ostamassa muutaman kiven tohon 160L.Kovasti koitan opetella sisustamista,ei ole helppoa...kai pitäis jotenkin yksinkertaistaa,kun ne on musta niin kivan näköisiä altaita,kun on muutama kasvi ja nätti kivijoukko jne.
Isossa altaassa on kalasoppa,ja pitäis luopua muutamasta kalasta,kun noi pienet altaat on liian pieniä niille ylimääräisille.Lajit on suunnilleen yhteen sopivia mutta pelkään muutaman kalan kasvavan liian isoksi altaaseeni..oma moka,kun innokkaana ne hommasin.
Joo olen kans tarkkana vesiarvoissa ja mittailen n.viikon välein tai harvemmin..ja muut ihan normaalit hoitorutiinit.
mari81
Starting Member
Starting Member

Tuo epävirallinen kokoontuminen olisi vasta alkua ja voisimme siinä samalla miettiä jatkoa eteenpäin, sekä ehkä samalla saada muutaman akvaristi kaverin lisää.
Olisiko ehdotusta mikä päivä sopisi parhaiten mahdollisimman monelle? ja paikka olisiko aluksi kirjasto ?

Harmi kun en pääse tuonne tampereen huutokauppaan, sillä oon menossa käymään kotipuolessa ja palailen sunnuntai iltana vasta.

180-litrainen on nyt ihan hyvin lähtenyt käyntiin vaikkakin nyt on todellakin tullut pieniä levä ongelmia mutta eiköhän niistäkin selvitä. Nestemäistä hiiltä, niukasti ruokaa ja partamonnit töihin. Vedenvaihtojakin olen nyt väliaikaisesti tihentänyt.
Zammy
Starting Member
Starting Member

Juu! Mullakin oli ton Juwelin kanssa vihersamennus alussa mutta nykyään kaikkia ok (kop kop) hyvin..

Joo mulla ainakin sopis se Palopsaaren kirjasto vaikka..tai ihan mikä vaan

On kovin hiljasta muutoin...

Rohkeutta mukaan niin varmasti olis kivempaa kaikilla..

Just huomenna annan pari papukaijaa pois kun muuten kasvaa pintaan ja mulla ei voi mennä sinne asti,kun muuten suuttu tuo mörkö (perhoskala) on muuten tosi kiltti mutta tarkka mitä touhutaan...
en olis itse moista laittanu mutta sain lahjoituksena...

54L muuten noi lukuisat sukaravut lisääntyy minkä kerkee
Niina80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Palosaaren kirjasto olisi kyllä ihan hyvä, jos ei kukaan uskaltaudu porukkaa kotiinsa näin heti alkuun ottamaan. 8-)
Esim. joskus tossa lokakuun lopussa, niin ehtisi tätä keskustelua vielä käymään, ja mahdollisimman moni huomaisi tapaamisen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”