Kuvia ompuistanne (ja muistakin kotiloista)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Kabri
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kuvia ompuistanne (ja muistakin kotiloista)

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Olen onneton puusilmä joka ei löydä foorumeilta koskaan mitään, joten suonette anteeksi. [:I]

Olen itselle perustamassa elämäni ensimmäistä akvaariota ja sinne on tulossa aluksi vain omenakotiloita. Nyt haluaisin mielelläni nähdä kuvia teidän muiden harrastajien purnukoista kera omppujen! Kuvia siis kehiin. :D
Joitain kotisivuja olenkin jo tämän palstan kautta surffannut, mutta haluan ehdottomasti nähdä lisää!

Alottelijoita kun tässä ollaan, niin tietysti sellaiset käytännön niksit ja neuvot saa tähänkin ketjuun antaa, koska niitä otetaan todella mielellään vastaan. :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kuvia ompuistanne

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tässäpä pari kuvaa mun kahdesta ompustani.

Kuva

"Alpha" (vaaleanpunainen) ja "Omega" (violetti)

ja tässä vielä mielestäni varsin onnistunut otos Alphasta :)

Kuva
Akvarismia 1992-2014
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Tähän hätään ei kuvia löydy, kun ovat itsellenikin aiak uusia tuttavia... Mutta niksejä kaipailit, tässäpä pari:

-Ompuilla pitäisi olla jonkin verran kasvistoa ja jonkimmoinen juurakko/kanto että ne pääsevät kiipeilemään ja siten etsimään ravintoa.
-Kurkku on hyvä valinta omppujen ruoaksi, meillä ainakin toiminut hyvin.
-Eipä hirveän monta omppua samaan altaaseen, kohta niitä on satoja, tuhansia, kymmeniätuhansia, satojatuhansia, miljoonia....
-Veden pitäisi kaiketi olla tarpeeksi kovaa(?) että ompun kuori ei syövy pois(?)...

Oma kysymys:

Syövätkö omput levää?
Minmu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minmu »

Kyllä ne meillä ainakin levää ovat mutustelleet jos sitä kasvien lehdillä on ollut ja kovasti ne imeskelevät laseja. Totta sekin että ne lisääntyvät jos niitä on enempi. En ole ruokkinut niitä erityisemmin, kalojen ruokaa syövät kyllä sen minkä kiinni saavat. Aikamoisia imureita. :)

Eikös niille kannattaisi antaa jotain kalsiumpitoista että kuori kovettuisi ja muuttuisi paksummaksi?

Ja tuolla muutama kuvanen http://kuvablogi.com/nayta/1461719/
Uusi alku, uudet kujeet, vanha 128l tankki.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Joo... Pohjalla eivät tunnu viihtyvän omput sitten ollenkaan. Mistä tota ihme kalkki seosta voi ostaa?
Minmu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minmu »

Itse veikkaisin että sukaravuille tarkoitettu pohjaruoka taitaa sisältää kalsiumia.. Pienen tutkimuksen jälkeen Hikari - merkkisissä ruoissa on kalsiumia.. Hikari Crab Cuisine on varmaan hyvä vaihtoehto. (Saatavuudesta en mene takuuseen)
Uusi alku, uudet kujeet, vanha 128l tankki.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kannattaa muistaa myös omppulan kypsytys ja veden kovettaminen. Itse käytin kipsiä, jota ostin apteekista, ja ihan tavallista ruokasoodaa. Ruokin omenakotiloita mm. pohjakaloille tarkoitetuilla pohjatableteilla (pohjalle putoavia ruokia siis) ja kesäkurpitsalla. Ihan normaalit viikottaiset vedenvaihdot ja muut hoitotoimenpiteet pätevät myös omppulassa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kyl se omppunen vaan on kaunis otus! :D

Taavetti, tarkoitatko ihan tavan kipsiä?

Sisustamisen kanssa pitää mun olla kyllä varovainen, koska on taipumusta tunkea vaikka ja mitä noihin terroihin yleensä. Tosin nyt tämä akvaario antaa enemmän haastetta. :mrgreen:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kabri kirjoitti:Taavetti, tarkoitatko ihan tavan kipsiä?
Jep, eli ihan tavallinen askartelukipsikin käy. Itse hommasin apteekista, kun pidin sitä puhtaampana ja turvallisempana vaihtoehtona.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Taavetti kirjoitti:Jep, eli ihan tavallinen askartelukipsikin käy. Itse hommasin apteekista, kun pidin sitä puhtaampana ja turvallisempana vaihtoehtona.
Ahaa, kiitos vinkistä! :) Pitää kävästä kyllä maanantaina ostoksilla ja hommata tuota kipsiäkin.
Viktor
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seuraton

Viesti Kirjoittaja Viktor »

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ompas noitten omppukotiloiden kuoret syöpyneen näkösiä, et kai vaan pidä noita liijan happamassa/pehmeässä vedessä? :|
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

miljoonakala84 kirjoitti:
Ompas noitten omppukotiloiden kuoret syöpyneen näkösiä, et kai vaan pidä noita liijan happamassa/pehmeässä vedessä? :|
Itse katsoin ihan samaa! On kyllä huonossa kunnossa nuo kotilot.. Laittaisin omistani kuvia, mutta
a) en osaa kuvata kunnolla uudella kameralla [:I]
b) en osaa linkittää tähän kuvia, vaikka joitakin löytyisikin.. :|
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kuinka dramaattista on sitten jos veden pH on 8-8,5? Meinaan tällä seudulla Oulun veden tulokset on tuota ja mietin aina sitä veden vaihtoa että miten se sitten nostaa altaan pH:ta?
silluskooni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja silluskooni »

Minä lisäsin valkoista korallihiekkaa, joka kovettaa vettä. Kuorenhoitoaineena omput saavat syödä seepiansuomua, laitan pikku palan aina kerrallaan, sitähän annetaan myös akaattikotiloille.
Viktor
Junior Member
Junior Member

Kyllä ne ovat nyt vähän pehmeässä vedessä (GH 5, KH 4, pH 7,5). En tiedä paljon kotiloista, koska minulla ei ole kokemuta niistä.
Olisin iloinen kaikista neuvoista. :)
miljoonakala84 kirjoitti: Ompas noitten omppukotiloiden kuoret syöpyneen näkösiä, et kai vaan pidä noita liijan happamassa/pehmeässä vedessä? :|
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

ZamY kirjoitti:Tähän hätään ei kuvia löydy, kun ovat itsellenikin aiak uusia tuttavia... Mutta niksejä kaipailit, tässäpä pari:

-Ompuilla pitäisi olla jonkin verran kasvistoa ja jonkimmoinen juurakko/kanto että ne pääsevät kiipeilemään ja siten etsimään ravintoa.
Ei itse asiassa ole tarpeen minkään ravinnon etsimisen suhteen, mutta kyllähän ne viihtyvät paremmin kun pääsevät haahuilemaan pitkin poikin.
ZamY kirjoitti:-Kurkku on hyvä valinta omppujen ruoaksi, meillä ainakin toiminut hyvin.
Ihan hyvä lisä, mutta ei sillä pitkälle pötki jos on pelkkänä ruokana. Kalanruoka, itse tehdyt ruoat, vesikilpikonnille tarkoitetut ruoat yms. ovat niitä pääruokia, kurkut, herneet ja semmoiset ovat lisukkeita.
ZamY kirjoitti:-Eipä hirveän monta omppua samaan altaaseen, kohta niitä on satoja, tuhansia, kymmeniätuhansia, satojatuhansia, miljoonia....
Ei hirveän monta omppua samaan altaaseen, mutta ei siksi että lisääntyisivät mahdottomasti, vaan siksi, että ovat aikamoisia kakkikoneita. Koska omenakotiloissa on sekä koiraita että naaraita ja kaiken lisäksi munivat näkyvästi pinnan ylle isoja munaryhmiä, niin ehkäisy onnistuu hyvin.
ZamY kirjoitti:-Veden pitäisi kaiketi olla tarpeeksi kovaa(?) että ompun kuori ei syövy pois(?)...
Tarpeeksi emäksistä.
ZamY kirjoitti:Syövätkö omput levää?
Jonkin verran.
Miina987
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miina987 »

Tässä mun pikkualtaan omput ruokailemassa. Vain siniset puuttuvat sopasta :mrgreen:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2744413.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Teki suoraan sanottuna pahaa kattoo noita kuvii. Ei sovi kyl heikkohermoselle.
Nosta ihmees tota kovuutta ja annan kalkkii kuoren rakentamiseen.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Viktor
Junior Member
Junior Member

Onko minun akvaarion pH-arvo sopoiva niille?
Lea_83 kirjoitti:Teki suoraan sanottuna pahaa kattoo noita kuvii. Ei sovi kyl heikkohermoselle.
ZamY
Senior Member
Senior Member

rain- kirjoitti:
ZamY kirjoitti:-Veden pitäisi kaiketi olla tarpeeksi kovaa(?) että ompun kuori ei syövy pois(?)...
Tarpeeksi emäksistä.
No voiko vedestä tehdä emäksistä, mm seebiansuomulla? Vai tartteeko koko omppulaan?
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Viktor kirjoitti:Onko minun akvaarion pH-arvo sopoiva niille?
Lea_83 kirjoitti:Teki suoraan sanottuna pahaa kattoo noita kuvii. Ei sovi kyl heikkohermoselle.
Mulla itsellä nuo on pH arvossa 7,5-8 riippuu missä vaiheessa vedenvaihtoo mittaa. En mä näe mitään ongelmaa tuon ph.n kanssa.
Joku viisaampi voi kertoo onko tuo hyvä arvo.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Miina987 kirjoitti:Tässä mun pikkualtaan omput ruokailemassa. Vain siniset puuttuvat sopasta :mrgreen:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2744413.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Milläs oot saanut ton kurkun pysymään pohjassa? Lusikka?
Miina987
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miina987 »

Jykke kirjoitti: Milläs oot saanut ton kurkun pysymään pohjassa? Lusikka?
Pikkulusikalla olen tosiaan lävistänyt kurkunpuolikkaat. On aiheuttanut hilpeyttä kavereideni keskuudessa kun akvaariossani on välillä yksinäinen lusikka, kun kurkun pehmeät palat on syöty ympäriltä ja kuoret killuu jossain :)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

ZamY kirjoitti:No voiko vedestä tehdä emäksistä, mm seebiansuomulla? Vai tartteeko koko omppulaan?
Seepian suomu nostaa ilmeisesti kokonaiskovuutta jossain määrin. Se liukenee paremmin happamaan veteen ja sitähän omppulassa ei saisi olla. Paremmin saat vesiarvot säädeltyä kipsillä ja ruokasoodalla. Ensin mainittu nostaa kokonaiskovuutta ja toiseksi mainittu karbonaattikovuutta, mikä puolestaa nostaa pH:ta. Riippuen veden karbonaattikovuudesta tarvitset joko vähemmän tai enemmän ruokasoodaa saadaksesi pH:n hyvin emäksisen puolelle.

Niin ja aiheeseen. Olen nyt ollut päivän omppujen onnellinen omistaja. Pitihän niistä ottaa jo pari kuvaakin. Tässä yksi:
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”