Hiilidioksidilevitin (omatekoinen)

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tyyne85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 19:41, 25.10.2007
Paikkakunta: Laukaa

Hiilidioksidilevitin (omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja tyyne85 »

Otin ohjeen tuolta -> http://millia.aqua-web.org/tekstit/jutu ... iilari.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Tein hiiva liivateseoksen ja nyt se on ollu mulla käytössä muistaakseni 3-4 päivää. Liivate hiivaseos kuohuaa. Onko se normaalia? Vai miten sen pitäis toimia. Ne kuohumis kuplat sitten menee akvaarioon.
sinitarra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 21:03, 24.09.2005

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Ota heti levitin pois jos kerran kuohuaa altaaseen asti!

Kuinka täyteen laitoit pullon?

Edit: Yksi huutomerkki riittää.

-Ylläpito
Virvon varvon varvasta. Hikistä ja karvasta
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Hiilidioksiidilevitin(omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja marinum »

tyyne85 kirjoitti:Otin ohjeen tuolta -> http://millia.aqua-web.org/tekstit/jutu ... iilari.htm

Tein hiiva liivateseoksen ja nyt se on ollu mulla käytössä muistaakseni 3-4 päivää. Liivate hiivaseos kuohuaa. Onko se normaalia? Vai miten sen pitäis toimia. Ne kuohumis kuplat sitten menee akvaarioon.
Alkuun se voi kuohua, mutta pulloa ei kannata laittaa liian täyteen. Itse käytän sellaisia vajaa 3 l lähdevesitonkkia, joihin jää hyvin ilmatilaa. Toinen vaihtoehto on laittaa sellainen pesupullo siihen väliin.
Täältä tekstin loppupäästä löytyy juttua pesupullosta:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
tyyne85
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 19:41, 25.10.2007
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja tyyne85 »

Kuva

tuollanen on se pullo. Se on nyt vasta ihan ruvennu kuohuamaa. Eli laitanko pesupullon tuohon väliin?
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Laita ihmeessä niin ei sitten kuohut mene akvaarioon asti.
Mistä näistä tietää..
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Ensi kerralla kannattaa laittaa enemmän liivatetta, ettei noin paljoa kuohu.
Cocktail
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 15:15, 22.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Nyt kun täällä on tällainen topic valmiina, niin kysäisempäs yhtä mieltä askarruttavaa juttua :D Millaisiin akvaarioihin hiilidioksidilannoitusta ei kannata laittaa?

Kun ei oikein nuo kasvit kasva ja kaikki niin kehuu tuota hiilidioksidia, niin ajattelinkin että voisinkohan omaan purkkiini sellaista systeemiä rakennella ja olisiko siitä mitään hyötyä. En vain ole oikein ymmärtänyt, että milloin hiilidioksidilannoituksen käyttäminen on tarpeen ja milloin ei.
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Hiilidioksidia kannattaa lisätä, jos akvaariossa on kasveja ja haluaa niiden kasvavan kunnolla ( edellyttäen hyvää valaistusta ja lannoitusta). Kannattaa rakentaa, itsellä ei ole kuin positiivisia kokemuksia.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Cocktail kirjoitti:Nyt kun täällä on tällainen topic valmiina, niin kysäisempäs yhtä mieltä askarruttavaa juttua :D Millaisiin akvaarioihin hiilidioksidilannoitusta ei kannata laittaa?

Kun ei oikein nuo kasvit kasva ja kaikki niin kehuu tuota hiilidioksidia, niin ajattelinkin että voisinkohan omaan purkkiini sellaista systeemiä rakennella ja olisiko siitä mitään hyötyä. En vain ole oikein ymmärtänyt, että milloin hiilidioksidilannoituksen käyttäminen on tarpeen ja milloin ei.
Altaasi KH ja pH arvot yhdessä kertovat veden hiilidioksidipitoisuuden.
Jos on vähän kaloja ja paljon kasveja, niin silloin hiilidioksidista on usein pulaa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cocktail
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 15:15, 22.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

pH 6.5 ja KH lähellä nollaa :? Liuskatestit minulla on, joten ihan oikein ei välttämättä arvot mene, mutta jotain tuonne suuntaan. Minä olen ymmärtänyt että matala ph ja kh= paljon hiilidioksidia, vai meneekö ihan metsään?

Kaloja on vähän ja kasveja oli paljon, tosin ne muuttuivat lehdettömiksi rangoiksi ja piti sitten heitellä suuri osa roskiin. :roll: Olisi kyllä mukava saada sellainen kasviviidakko tuonne :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tässäpä tämä taulukko:
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
Se tosin ei ole luotettava jos vedessä on muita happoja esim. turpeen humushappoja tai muita pH:ta laskevia.
KH 0 on aika riski, koska pH voi heitellä. Tippatestein tosiaan kannattaa nuo arvot tarkastaa luotettaviksi, juuri tuo pH ja KH niissä liuskoissa näyttävät eniten metsään.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cocktail
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 15:15, 22.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Cocktail »

Joo, tuo matala KH on ollut vähän mielessä että pitäisikö asialle jotain tehdä. Mutta se on vähän hankalaa, kun veden pH on sopiva, eikä ole heitellyt erityisemmin, mutta KH:n nostaminen saa myös pH:n nousemaan, eikö. Mutta sitähän minä en haluaisi, kun kalat viihtyvät happamassa vedessä. Mutta eikös hiilidioksidi laske pH:ta? Mitä jos jollain tavalla alkaa nostamaan KH:ta ja samalla lisää hiilidioksidia... Vaikea juttu, en tiedä onko minun järkevää alkaa säätelemään moisia

(pitäisiköhän tästä tehdä oma topic, kun menee nyt niin ohi aiheen)
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Hiilidioksiidilevitin(omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja heikki »

Saattaa olla jo jossain tullut esille, mutta onko mitään ideaa laittaa hiilidioksiidiletkua sisäsuodattimen sisälle, jolloin pumppu puhaltaa pieniä kuplia veteen, luulisi imeytyvän veteen hyvin kun kuplat on pieniä? Onko muuten mitään järkeä käyttää fosfaatin poistajaa / aktiivihiilitä?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin(omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

heikki kirjoitti:Saattaa olla jo jossain tullut esille, mutta onko mitään ideaa laittaa hiilidioksiidiletkua sisäsuodattimen sisälle, jolloin pumppu puhaltaa pieniä kuplia veteen, luulisi imeytyvän veteen hyvin kun kuplat on pieniä?
On siinä järkeä, kunhan vaan huolehtii hyvin että viritys on turvallinen, eikä letkusta pääse tapahtumaan vesivahinkoa (tarpeeksi hyvin kiinni pullossa).

Itse laitoin juuri 130 litraisen altaan Fluval3+ -suodattimeen kiinni kiljupullovirityksen, niin että työnsin letkun vain suodattimen diffuusoriin. pH laski nopeasti aivan liian alas, noin 5,5 tuntumaan, eli viritys on liiankin tehokas silloin kun altaassa ei ole tarpeeksi kasveja. Aiemmin tämä samainen viritys oli oikein hyvä, mutta allas olikin silloin rehevä.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Hiilidioksiidilevitin(omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja heikki »

Mulla on letkussa takaiskuventiili, joten se ei työnnä vettä ulospäin. Mulla on myös kaupasta ostettu "kiljupullo" joten se liitos pitää. Pitäpä mitata PH.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin(omatekoinen)

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

heikki kirjoitti:Mulla on letkussa takaiskuventiili, joten se ei työnnä vettä ulospäin. Mulla on myös kaupasta ostettu "kiljupullo" joten se liitos pitää. Pitäpä mitata PH.
Mittaapa samalla tuo KH jos et ole vielä mitannut, minulla se on vain 1 mikä selittääkin tuon pH:n hurjan tippumisen. Takaiskuventtiili on oikein mainio, mutta sekin kannattaa tarkistaa välillä. Minulla tuo oli mennyt tukkoon ollessaan kaapissa, mutta sain sen toimimaan kun huuhtelin kuumalla vedellä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”