Akvaarion rakentaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Moi vaan kaikille!

Mä oon aivan uus tälle harrastukselle, mutta silti tuntuu että haluaisin aloittaa harrastuksen vaikeammasta päästä. :mrgreen: Eli kysyisinkin, että voiko akvaarion rakentaa itse, niin että se oikeasti pysyy kasassa eikä vuoda ym. Haluaisin nimittäin rakentaa sellaisen "laitoksen" jossa voisin yhdistää vanhan harrastukseni, eli kasvi-terraarion, tähän uuteen eli akvaarioon.

Rakennelma olisi siis sellainen torni, jonka ala-osiin tulisi akvaario. Sinne haluaisin paljon kasveja ja vähän kalojakin, muttei paljon. Kääpiöpallokaloihin olen aivan ihastunut, mutten tiedä onko viisasta aloittaa niillä. Mutta kun muita kaloja en oikein haluaisi. :) Rakennelman ylä-osasta tulisi sitten terraario, johon laittaisin epifyyttisiä kasveja, kuten orkideoita ja tillandsioita. Koko rakennelman pohjasta kattoon menisi sellaisen puunrunko, joka haarautuisi terraario-osassa. Siihen kiinnittäisin kaikki kasvit. Akva kuitenkin haihduttaisi niin paljon että kasvit tykkäisivät siitä.

Kuulostaako aivan mahdottomalta? Ajattelin, etten viitsi aloittaa projektia ennen kuin saan "asiantuntevaa" palautetta. [;)]
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Ter
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:12, 27.07.2008

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Ter »

Rakentamispuoleen en uskalla mitään sanoa, mutta laitapa Googlen kuvahakuun sana "paludario". Saattais löytyä ideoita [;)]
128 litrainen, ensimmäinen akvaario "aikuisiällä"
Mukana menossa myös avomies ja neljä koiraa
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Oho, aivan oikeassa olit. En ookkaan ennen tienny tällasesta "paludaario" nimityksestä. :D
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tottakai voi rakentaa itse! Luotatko vaan rakennelmiisi? [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Siis, mä en oo koskaan rakentanu mitään tuollasta, ja sehän tässä arvelluttaakin! :mrgreen:

Mielessä onki käyny että oliskohan se halvempaa rakennuttaa mittatyönä jossain asiantuntevas, ammattitaitoises liikkees, jolloin laatu olis takuu-mureaa. VAI, tehdä se itse ja saada siitä just sellanen ku haluaa, tai osaa, ja nauttia siitä kuinka vähän siihen upposikaan rahaa. Sitten suurella mielenkiinnolla laittaa vettä sinne ja kas, sehän vuotaa. [;)]

Jos mulla olis yhtään kokemusta, niin olis huomattavasti varmempi olo jos rupean tuollasta rakentamaan. Toisaalta taas ei tekis yhtää mieli tilaustyönä ostaa tuommosta, tiedä kuinka paljon se sitten maksaa.

Helpottais hurjasti jos joku osais vähä kertoa paljoko se maksaa teettää tuommonen, tai mitenkä tuommonen rakennetaan. :D
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Jos haluat ihan mitoilla teettää, niin suosittelen Lämpimästi ottamaan yhteyttä Porin Akvaariokeskukseen. Jussi tekee ihan mitoilla sellaisen kuin haluaa ja laatu on todella hyvää, itse ainakin olen paljon levollisempi kun on ammattilaisen tekemä allas, eikä oma yritelmä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Deicide »

crisse_83 kirjoitti:Jos haluat ihan mitoilla teettää, niin suosittelen Lämpimästi ottamaan yhteyttä Porin Akvaariokeskukseen. Jussi tekee ihan mitoilla sellaisen kuin haluaa ja laatu on todella hyvää, itse ainakin olen paljon levollisempi kun on ammattilaisen tekemä allas, eikä oma yritelmä.
Juuri näin! Ehkä on mukavampi nukkua yönsä rauhassa kuin pelätä vesivahinkoa... Toisaalta, joskus se ensimmäinenkin on tehtävä!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

crisse_83 kirjoitti:Jos haluat ihan mitoilla teettää, niin suosittelen Lämpimästi ottamaan yhteyttä Porin Akvaariokeskukseen. Jussi tekee ihan mitoilla sellaisen kuin haluaa ja laatu on todella hyvää, itse ainakin olen paljon levollisempi kun on ammattilaisen tekemä allas, eikä oma yritelmä.
Ookko sä Crisse teettäny omas tuolla? Saako ne siellä porattua siihen reikiä piuhoille, tai ku oon suunnitellu sellasta ihan sarana-ovea siihen terraario osaan, niin saako ne tehtyä sellasia siellä? Se mun paludaario ei kuitenkaan tulisi olemaan ihan mikä-tahansa akvaario. :mrgreen:

Jos teetit omas tuola, niin paljoko se makso? Paljokohan tuo mun rakennelma pahimmillaan maksais...
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

En paludaariota, mutta Jussi on sellaisiakin tehnyt. Itselläni on Jussin tekemä 720litrainen akvaario ja pakko sanoa, että on kyllä siistein ja turvallisimman näköinen noista meidän kaikista altaista ja altaita on sentään ollut likemmäs n. 20 erilaista.

Kyllä Jussi altaisiin reiät poraa, mutta tuosta ovihommasta kannattaa keskustella ihan hänen itsensä kanssa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Hmm... Kuulostaa ihan hyvältä. :)

Pitää vielä vähän suunnitella ennen ku rupean itse asiaan, mulla on paperilla aika hyviä suunnitelmia. Mittoja pitäs vielä miettiä, ja sitä että kuinka korkea se tulee olemaan. Myös valaistusta olen miettinyt, että kuinka saisin jonkun loisteputken sijoitettua sinne sisälle, niin että se ei näyttäisi aivan järkyttävältä. Tartteeko tuollanen jonku oman tason, vai kestääkö joku normi pöytä tuommosen painoa?
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Riippuu pöydän kesto pitkälti siitä kuinka isoa purkkia meinaat, muistathan että kaloilla tulisi olla vähintään 40litraa vettä? [;)]
Kannattaa myös miettiä, että onko jotain tiettyjä kalalajeja joita ehdottomasti haluaisi allasosaan, tietää vähän sitten minkäkokoinen pitäisi tulla. Muutenkin kannattaa miettiä koko allasosaa tarkkaan tarvittavan tekniikan sijoittelun ja niiden johdotuksien ja huollon helppouden kannalta.

Kalliimpiahan nuo ihan altaita varten ammattilaisten tekemät tasot ovat kuin esim. sotkan lipastot, mutta huomattavasti luotettavampia, koska ovat "tehtäväänsä" suunniteltuja. Tietenkin mahdollisuutena on rakennella jalusta itse esim lecaharkoista ja vesevanerista, sekä verhoilla esim, laminaatilla.

Itse en tuollaista lähtisi suin surminkaan valaisemaan loisteputkella vaan joko elohopea,- tai monimetallivalaisimella ennemmin.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

No ei siitä kovin pientä varmaan tuu, eiköhän tuo 40l mee aika helpostikkin.

Tällä hetkellä mä oon aivan ihastunu noihin kääpiöpallokaloihin, mutten tiedä löytyykö niitä täältä Seinäjoelta eläinkaupoista. Ja sekin epäilyttää kuinka helppo-hoitoisia ne on. Ajattelin, ettei sinne kovin paljon kaloja edes tarttisi tulla, pieni parvi esim. just noita kääpiöitä riittäis mulle. Ja mä kattoin että oliko se pantteripallokala, sekin olis ihana. Pärjäiskö tuomonen pantteri noiden kääpiöiden kans? Sitten mä kattoin, että sukaravut näytti hauskoilta, mutta pallot taitais syödä ne, näin olin ymmärtäväni jostain toisesta keskustelusta. Hauskaa tää suunnittelu. :D

Käviskö noille kääpiöpalloille, että allas on aika korkea, muttei kauhean leveä? Uiskenteleeko ne kaikilla korkeuksilla?

Altaan paikka mulla on jo tiedossa, mutta se taso tosiaan pitäis hommata. Pistorasia on aivan sen paikan vieres, ettei ainakaan tuu sähköjen kans ongelmia.
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kääpiöpallot käyttävät yleensä koko vesitilan hyväkseen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Ihana kuulla, niitä minä sitten varmaan sinne hommaan. 8-)
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Hei, sain tänään lenkillä mahtavan idean!

Sen paludaarionihan voisi jakaa kahteen osaan, niin että teettäisin ala-osan ihan akvaarioliikkeessä.

Mutta sitten, rakentaisinkin sen ylä-osan itse! Olen joskus kauan sitten nikkaroinut leguaanille sellaisen terraarion, jonka kehikko oli puuta ja seinät olivat pleksiä. Koska ylä-osan ei tarvitsisi olla aivan vesitiivis, niin sen rakentaminenkaan ei olisi niin millintarkkaa. Terraario-osaan ei tulisi pohjaa, joten sen voisi nostaa sen akvaarion päälle. Akvaario-osio olisi sitten lasia, mutta terraario-osa pleksiä, joten siihen ylä-osaan voisin porata reiät piuhoille, ja silloin siihen saisi helposti rakennettua haluamani sarana-ovekin. Ajattelin, että jos akvaario-osio olisi pleksiä, niin sehän voisi painua kuprulle ulospäin, onhan siellä kuitenkin aikamoinen paine.

Mitä mieltä olette? Mun mielestä aivan himputin hyvä idea! :mrgreen:
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Pleksien ja akryylien kanssa vaan kannattaa pitää huoli ettei pääse valaisimen lännöstä kupruilemaan kummemmin. Mut mitä mä mistään tollasista tiedän eli kyllä mullekin kelpais!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
@ruusu
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 20:02, 25.04.2008
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Ehottomasti himputin hyvä idea :mrgreen:

Nyt mie jään vain odottelemaan kuvia sun tekeleestä, josta siis tulee himputin hyvä [;)]

Miekin hauaisin pallokaloja ja miekin hauaisin uuden altaan 8-)
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kääpiöpalliksilla kannattaa varata sellanen 60-80 l vettä, ovat vähän nirsoja ja ehdottomia lihansyöjiä, joten vesi suttaantuu ikävän nopsaan pienessä purkissa. Omia kääpiöisiäni syöttelin pakastimesta surviaisella, mysiksellä, aikuisella artemialla, mustilla hyttysillä, katkaravuilla, simpukanlihalla, ja kuivaruoista upposi survari, mysis ja tubifex. Saannin mukaan annoin elävääkin, kasvatusaltaasta kotiloita, keväisin lammikoista hyttysentoukkaa ja välillä hain liikkeestä xs-kokoista sirkkaa. Ruokkiminen on pikkuisen hankalaa (etenkin aluksi) mutta sitkeällä väsytystaktiikalla ne oppivat syömään monipuolisemmin ja paremmin. Aivan ihania pikku pöristimiä ovat, seuraavat innolla kaikkia puuhia ja katsovat mielellään mm. telkkaria 8-) .

Rakenteluideasi on todella hyvä! Varmistathan ettei yläosa pääse tipahtamaan esim. tönäistessä, eli tsekkaat että akvaario- ja terraario-osat istuvat toisiinsa tiiviisti? Valoista; unohtaisin loisteputket sinuna ja panostaisin monimetalli- tai elohopeapurkauslamppuun. Edukkaan elohopean (käytetty Osran Floraset) saa polttimoineen jo 20-30 € hintaan, mutta monimetallissa taas olisi enemmän tehoa... Riippuu vähän siitä, paljonko valotehoa haluat?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Paljon kiitoksia kaikille rohkaisevista kommenteista! :D
Adrianna kirjoitti:Kääpiöpalliksilla kannattaa varata sellanen 60-80 l vettä, ovat vähän nirsoja ja ehdottomia lihansyöjiä, joten vesi suttaantuu ikävän nopsaan pienessä purkissa.
Joo, en aio tehdä siitä mitään kauhean pientä, joten uskoisin litrojen riittävän. Ellei sitten budjetti petä... :o
Adrianna kirjoitti:Omia kääpiöisiäni syöttelin pakastimesta surviaisella, mysiksellä, aikuisella artemialla, mustilla hyttysillä, katkaravuilla, simpukanlihalla, ja kuivaruoista upposi survari, mysis ja tubifex. Saannin mukaan annoin elävääkin, kasvatusaltaasta kotiloita, keväisin lammikoista hyttysentoukkaa ja välillä hain liikkeestä xs-kokoista sirkkaa. Ruokkiminen on pikkuisen hankalaa (etenkin aluksi) mutta sitkeällä väsytystaktiikalla ne oppivat syömään monipuolisemmin ja paremmin. Aivan ihania pikku pöristimiä ovat, seuraavat innolla kaikkia puuhia ja katsovat mielellään mm. telkkaria 8-)
Kiitos pallokala infosta, tulevat tosiaan olemaan ensimmäisiä kalojani, joten neuvot ovat tervetulleita. Kuulostaa muutenkin tosi mielenkiintoiselta, "katsovat telkkaria". :mrgreen:
Adrianna kirjoitti:Rakenteluideasi on todella hyvä! Varmistathan ettei yläosa pääse tipahtamaan esim. tönäistessä, eli tsekkaat että akvaario- ja terraario-osat istuvat toisiinsa tiiviisti?
Kiitos! Ajattelinkin alussa, että pitäisköhän ne osiot ruuvata toisiinsa kiinni, mutta lasiakvaarioon on paha porata. :? Mutta tosiaan, kosketuspinta täytyy tehdä aika leveäksi ettei kaadu. Tai sitten sijoitan sen paikkaan jossa tönimisvaara on pieni. Pitää vielä miettiä olisko jotain muita keinoja.
Adrianna kirjoitti:Valoista; unohtaisin loisteputket sinuna ja panostaisin monimetalli- tai elohopeapurkauslamppuun. Edukkaan elohopean (käytetty Osran Floraset) saa polttimoineen jo 20-30 € hintaan, mutta monimetallissa taas olisi enemmän tehoa... Riippuu vähän siitä, paljonko valotehoa haluat?
Selvä, olet jo toinen joka käskee unohtamaan loisteputket, joten luulen että aion noudattaa tätäkin neuvoa. :) Pitää kattoa sitte tota valo hommelia, kun saan mietittyä minkä kokoinen siitä ala-osasta tulee.

Projektini toteuttamisen aloitan varmaan syyslomalla, kun on aikaa. Siihen mennessä vain, suunnitellaan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. [;)]
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

itse tekisin niin että sen yläosan alareuna olisi vaikka sopivaa alumiinilistaa joka pysyisi akvan päällä tukevasti ja ei saisi pois kuin nostamalla. Sivut ja takaseinämä riittänevät. Eli tuollaista tekstaus "h":n mallista listaa. Ylärakennelma lepäisi sen tasaisen osan päällä ja se korkea osa siistii silikoonaukset pois näkösältä. Tuo alaosa sitten olisi akvaariolasin ympärillä. Sillä pysyy! Kai joku muukin kuin minä ymmärsi tuon äskeisen?

Voi olla että tuo rakenne sulkee pois JuTa tyyliset paksut kehykset mutta sou not kun ei ole kansilaseja tms tulossa.. Kokolasiakva tai pelkällä alakehyksellä olisi ehkä helpoin ja kaunein vaihtoehto. Tilaa sitten ne ylätuet sun muut vaikka 2cm yläreunasta niin et tartte lähteä jyrsimään listaa.

Akryylin silikoonaamisesta alumiiniin ei ole tietoa. Tangitilla tms:han se liimataan itseensä mutta se lista. Pienet popniitit varmasti toiminevat myös. Ja jos etuseinä on esim pianosaranoitu tai kokonaan pois nostettavissa ei siinä tarvinne tuota listaa jaei jää niininkantoja näkösälle.

Tuollaista vaan tuli mieleen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
@ruusu
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 20:02, 25.04.2008
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Nää on niin ihania luettavia tämmöiset rakennusprojektit, tahtoo kans!

Hyvä idea toi h-lista! Että mie ainakin jummarsin. Ei tasan tietoa ole, mutta luulisen tuollaista listaa löytynevän rautakaupasta. Sitähän voiskin rakentaa jotain jonkun altaan päälle... hmm... juu... Pitää alottaa siis mietiskely...
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Aqualung kirjoitti:itse tekisin niin että sen yläosan alareuna olisi vaikka sopivaa alumiinilistaa joka pysyisi akvan päällä tukevasti ja ei saisi pois kuin nostamalla. Sivut ja takaseinämä riittänevät. Eli tuollaista tekstaus "h":n mallista listaa. Ylärakennelma lepäisi sen tasaisen osan päällä ja se korkea osa siistii silikoonaukset pois näkösältä. Tuo alaosa sitten olisi akvaariolasin ympärillä. Sillä pysyy! Kai joku muukin kuin minä ymmärsi tuon äskeisen?
Vähän oli vaikea ymmärtää, mutta luulisin tajunneeni. [;)] Sanoisin että tuo oli aika hyvä idea!

Juu, mutta tätä yhtä kohtaa en aivan täysin sitten ymmärräkkään:
Aqualung kirjoitti:Voi olla että tuo rakenne sulkee pois JuTa tyyliset paksut kehykset mutta sou not kun ei ole kansilaseja tms tulossa.. Kokolasiakva tai pelkällä alakehyksellä olisi ehkä helpoin ja kaunein vaihtoehto. Tilaa sitten ne ylätuet sun muut vaikka 2cm yläreunasta niin et tartte lähteä jyrsimään listaa.
Kokolasiakva olis kyllä hieno, mutten millään uskaltaisi laittaa sitä ylä-osaa lepäämään pelkkien alumiini/metalli jutskujen avulla siihen lasin päälle. Mutta mitä tarkoitat tuolla ylätuki jutulla, liittyykö se tuohon mitä edelliselle rivillä kirjootin? Tuo "ylätuet 2 senttiä yläreunasta, niin ei tarvi jyrsiä", jos tuon voisit selventää, niin kiitos! :D
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Monissa akvoissa kun on joku lasinen poikkipalikka jäykistämässä rakennetta. Kun se ei ole ihan yläreunassa (akvan sisäpuolella) vaan vaikka tuon 2cm yläreunasta niin mahtuu siihen päälle pistämään tuon h-listan tai vastaavan.

Eikä ne kehysakvaariot välttämättä sitä painoa sen paremmin kanna. Kehys kuitenkin silikoonattu siihen kiinni vain. Jos yläosa onkin esim kehyksen reunan päällä eikä pystylasin kohdalla aiheuttaa se turhaa vetoa listaan joka saattaa jossain vaiheessa (muutamassa vuodessa kenties) irrota jopa. Ilman yläkehystä uskoisin (itse tekisin niin) että yläosa on helpommin kohdistettavissa tarkasti lasin päälle. Näin taino jakaantuu tasaisesti vain pystylasien päälle ja ei siis aiheuta ylimääräistä painetta/vetoa millekään saumalle (olettaen että sivulasit on kasattu pohjalasin ympärille, kuten vissiin pitäisikin).
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mahven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 14:24, 01.08.2002
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mahven »

Juu, allas ja päällyskoppi voivat olla päällekkäin ja erillisiä...
Vinkvink.... [;)] http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=136136" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:20, 07.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

No joo, mutta tuo ei olekkaan aivan sellainen kuin suunnittelen. Mutta kiitos vinkistä. :o
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”