Kysymyksiä tiikerinuoliaisista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

nosegoblin kirjoitti: Ettei sekoiteta videoita keskenään, niin tämä allas koskee siis sitä aiemmin lähettämääni videota eikä tuota tänään lähettämääni.
Oli komea kokoinen Tikru tuossa aikasemmassakin videossa.

Sellaisen altaan kun saisi kotiin mm... no ehkä puolet pienempikim kävisi. :mrgreen:
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Emma Turner on noita nuoliaisguru-ihmisiä tulla Loaches Online puolella. Tutkailemalla heidän forumiaan saa varmaan selville Emman akvaarion koon. Se oli muistaakseni aika iso.

http://forums.loaches.com/
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Herranjösses, kyllä aina on tienny että ne isoiksi kasvaa, mutta että NOIN isoiksi... 8O No minä olenkin aina pitänyt pienistä kaloista :mrgreen:
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Hertsi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kysymyksiä tiikerinuoliaisista

Viesti Kirjoittaja Hertsi »

Eivätkös Tikrut tykkää luolista ja koloista?
-noora-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -noora- »

Minäkin mietin muutamaa tikrua 375-litraiseen 150x50-pohjaiseen akvaani mutta nyt alkaa mietityttämään, kärsiikö ne tosiaan noissakin tiloissa..?
Onko kellään kokemusta tikruista muiden pohjakalojen kanssa? Uskaltaako niitä monnisia edes ajatella? Miten muut kalakaverit?
Hertsi
Starting Member
Starting Member

Tikrut kuulemma repii monnisten silmät irti mutta jos uskallat ottaa riskin niinkuin mä niin kyllä ne elää.
itelläni saman verran pohjatilaa.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

-noora-: Kyllä tilaa saisi olla enemmän, kyseessä on kumminkin vilkas isoksi kasvava laji (kokoluokkaa maitopurkki), joka viihtyy parvessa, mitä muutama tikru ei ole.
Jotkut ovat yhdistäneet monnisten kanssa ongelmitta, itse en suosittele, vaan ennemmin jotain ripsareita, plekoka, muita nuoliaisia.

Hertsi: Kyllähän ne varmaan elää, mutta se onko se monnisista mahdollisesti kivaa kun silmät lähtee... Empä usko. Lisäksi jos olet tuohon allekirjoituksessasi mainitsemaasi altaaseen tiikerinuoliaisia ottamassa, niin se on valitettavasti auttamattomasti liian pieni. Altaalla saisi olla pohjapinta-alaa vähintään semmoiset 200x50cm.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Meillä on monniset saaneet olla rauhassa, mutta onko jollakin tikrut raastaneet kasveja?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Hertsi
Starting Member
Starting Member

Kyllähän nuo saattavat kasveja maistella. Tiikerinuoliainen vaatii vähintään 200litraa ja mulla on yli 200litraa. Siirryn isompaan altaaseen kun nuo toistaiseksi 3cm pitkät tikrut vähän kasvavat.
------------------------------------------------------------
Tarkoitin termillä kylläne elää sitä että tikrut elävät 200litrasessa purkissa mutta jos ne näyttävät kärsivän niin tottakai isompi akvaario on hankittava.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hertsi kirjoitti:Kyllähän nuo saattavat kasveja maistella. Tiikerinuoliainen vaatii vähintään 200litraa ja mulla on yli 200litraa. Siirryn isompaan altaaseen kun nuo toistaiseksi 3cm pitkät tikrut vähän kasvavat.
Mistä moinen tieto? Suosittelen lämpimästi hankkimaan uusimman Markku Varjon kirjan, siellä kerrotaan altaan minimiksi 530litraa ja se ei todellakaan ole mitään liioittelua kun ottaa lajin aikuiskoon huomioon. Suositteln myös kahlaamaan palstalta löytyviä tiikerinuoliaiskeskusteluja läpi, sangen moni on tedennut jopa tuon 2metrisen altaan pituuden riittämättömäksi ko. lajille, kun oikein innostuvat rallia heittämään.
Tarkoitin termillä kylläne elää sitä että tikrut elävät 200litrasessa purkissa mutta jos ne näyttävät kärsivän niin tottakai isompi akvaario on hankittava.
Miten ajattelit että kalat kertovat tämän sinulle? Moni laji elää loistavasti suositustensa vastaisissa oloissa, mutta sitä kuinka laadukasta elkämää se on niille, ne eivät valitettavasti pysty kertomaan. Vääränlaiset vesiolot mm. saattavat vaikuttaa kalan elinikään ja lyhentää sitä reippaastikin. On myös spekuloitu liian pienen altaan aiheuttavan kääpiöitymistä ja sitä kautta jälleen kalan elinikään. Kyllähän ihminenkin elää varmasti huoneessa mihin ei mahdu muuta kuin patja lattialle, mutta kuinka laadukasta moinen elämä on?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Hertsi kirjoitti:Kyllähän nuo saattavat kasveja maistella.
No niin olen lukenut, mutta onko joku jolla todella olisi käynyt näin?
Hertsi
Starting Member
Starting Member

en jaksa enää kinastella tästä aiheesta. Mielestäni jossain sanottiin se minimi kooksi mutta jos olen väärässä niin OK
Deicide
Elite Member
Elite Member

Joo, ei kannatakaan kinastella! Harrastajilla täällä on kyllä kuvia todella "penteistä" tiikereistä! Hain juuri muuten pari kappaletta parven jatkoksi! Kivoja kaloja ovat.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Heh, tässä mitään kinata. [;)]
Se vaan, että altaan koko kalan koon mukaan IMHO. :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member

No sepä se, mut siinä vasta aihe mistä kinata! [;)] Tommoiset 3cm tiikerit eivät aivan äkkiä kaipaa 500ltr. allasta, mutta milloin ne sitä sitten tarvitsevat? Omat kyllä rauhassa kasvamassa 740 litraisessa, mut menevät kyllä pienemmässä aikas pitkään. Tuosta kääpiöitymisestä pitäisi tehdä tutkimus!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Valitettavan usein vain on niin, että ne kalat jotka hommataan sinne pienempään altaaseen kasvamaan, ovat siellä myös turhankin pitkään odottaen sitä suurempaa allasta saapuvaksi, joskus jopa aivan turhaan. Itse olen sillä kannalla, että kalat hommataan sen mukaan mitkä menevät altaassa aikuiskoossakin ja ne isommat kalat vasta sitten kun se iso allas on hankittuna. [;)]
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tämä kyllä aivan totta, mutta kasvatappas tiikerinuoliaisia 200 vuotta 200 litraisessa, niin et taatusti saa enää jättiläisiä aikaiseksi. Huono esimerkki sinänsä, koska tiikerit eivät niin vaan lisäänny, emmekä me ole enää asiasta kinaamassa vuonna 2208. :mrgreen: En kuitenkaan mitenkään puolla liian pieniä akvaarioita. Päin vastoin mielestäni kaikki akvaariot ovat liian pieniä.
Hertsi
Starting Member
Starting Member

Juu oon samaa mieltä. akvaario ei voi olla liian iso. Harmittaa kyllä kun isäni meni myymään meijän 600litrasen pois :cry:
Pitää ostaa uutena kaupasta mut osaaks joku sanoo mitä 500litranen suunnilleen maksaa?
Pysyäkseni aiheessa kerron et mun tikrut on ollu ilosia kun tein niille kookospähkinästä luolan. myös mun tulipyrstö jonka pitäs olla erakko leikkii tikrujen kanssa.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Älä osta uutta, osta hyvä käytetty! Ei akvaarioon hyvällä pidolla tule niin paljon "kilometrejä" ! [;)] Meillä myös tiikerit majailevat kallossaan suurimman osan ainakin valoisasta ajasta.
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

Vau noita nuoliaisia. :mrgreen: !
Rakastan yli kaiken tikruja <3 Pienenä sanoin aina, että haluan "nemokalan" mutta julma totuus tuli esiin, että "nemokalat" ovat suolaveden ystäviä ja siksi varmaankin rakastan tikruja koska muituttavat paljon "nemokaloja" väriltään :D
Oma akvaario on 161 cm pitkä ja 62 cm levee. Akvaariossa on erikokoinsia. Yksi todella kääpiö 8O ei ole mielestäni ollenkaan kasvanut siitä, että ostin ja taas isoimmat ovat vasta noin 6 cm pitkiä. Mielestäni tikrut liikkuvat todella vähän pohjalla, vaikka kaikkialla sanotaan, että pohjapintaala on tärkein [;)] Saapi nähdä kuinka isokokoisiksi näistä tikruista tulee. Ruokin kaiken mailman pelleiteillä ja pakastetuilla tuuilla yms. :)

--------------------------
Deicide kirjoitti:
Hertsi kirjoitti:Kyllähän nuo saattavat kasveja maistella.
No niin olen lukenut, mutta onko joku jolla todella olisi käynyt näin?
Kyllä. Kaikki punaset kasvit menee päivässä :D Vaikka annan aina silloin tällöin kesäkurpitsaa ja pelletit jossa on paljon levää yms. ei riitä..

--------------------------
Hertsi kirjoitti:Tikrut kuulemma repii monnisten silmät irti mutta jos uskallat ottaa riskin niinkuin mä niin kyllä ne elää.
itelläni saman verran pohjatilaa.
Mulla monni määrää tahdin. Kaikki 9 nuoliaista voi olla pelletin kimpussa, mutta kun Partamonni tulee niin kaikki uivat nopeeta tahtia muulle pelletille, eikä jää sekunniks kinailemaa. Partis on aika BOS mun akvaariossa :D
Hertsi
Starting Member
Starting Member

Juu mäkin oon aina halunnu nemokalaa ja nyt mul on!
Seuraavaks ostan uuden akvaarion tai lisää kasveja.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Ei meillä kyllä ole maistuneet edes punaiset kasvit! Tuolla aiemmin viitattiin monnisten silmiin! Kyllähän partamonni osaa puolensa pitää.
Hertsi
Starting Member
Starting Member

juu mutta partamonni onkin monni. Kyllä partsi puolensa pitää [;)]
Monnisella tarkotetaan kai esim kuparimonnista.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Hertsi kirjoitti:juu mutta partamonni onkin monni. Kyllä partsi puolensa pitää [;)]
Monnisella tarkotetaan kai esim kuparimonnista.
Monniset ovat myös monneja. Panssarimonneja. Partamonni taas kuulu imumonneihin.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Minulle tiikerinuoliaiset tulivat juurikin umpimähkään. Asuivat aluksi 170-litraisessa muutaman kuukauden (olivat n 4-senttisiä). Kun selvisi, mitä ne oikeasti ovat, lähti tämä isomman altaan idea käyntiin, ja nyt ne asustavat siis kiekkojen kanssa tuossa 580-litraisessa (pohja 150*50).
Pikkualtaassa ollessaan ne olivat piilosilla melkein koko ajan, eivätkä kasvaneet senttiäkään.
Välittömästi isompaan altaaseen päästyään aloittivat tuon ADHD-shown, joka on käynnissä muutaman kerran päivässä. Ovat kasvaneet 2 cm parissa viikossa (!!!).
Noh, ei hätiä, uusi allas on jo suunnitelmissa. Mies varmaan saa sydänkohtauksen. Mutta sen aika on parin vuoden sisään, eli saavat olla hetken tuossa kiekkolassa.
Aluksi mietin, miten rauhalliset kiekot tulevat niiden kanssa toimeen, mutta hyvin näyttää sujuvan. Aluksi kiekot tuijottivat rivissä pelleporukkaa miettien mitä helevattaa noista pitäisi ajatella. Nyt uiskentelevat sulassa sovussa, ja kiekot käyvät välillä tökkimässä päiväunilla olevia tikruja [;)] .
Kaikenkaikkiaan ihania otuksia, ja hankin niitä varmasti lisää, kun suunnitelmat tässä edistyvät. Mieshän se sanoi tykkäävänsä "vähän isommista vonkaleista" :mrgreen: .
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”