Kyllä taas huijataan!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Re: Kyllä taas huijataan!
Itse olen Marin kannalla, kyllä pitäisi itsekin ottaa selvää, niin kuin muissakin ostoksissa. Omasta mielestäni ei kauppiaalla eikä myyjällä ole velvollisuutta toimia asiakkaiden holhoojana. Ja niin kuin täällä jotkut kertoivatkin, että voi sitä itsekin sanoa jos näyttää olevan joku pielessä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Olen samaa mieltä, mutten nyt kuitenkaan ihan rinnastaisi koiran hankintaa ja kalojen ostoa. Tuskin kukaan yhtäkkiä päättää hakea lauman suureksi kasvavia rottweilereitä pelkän komean ulkonäön takia tai myyjän suosituksesta. Helpompi on ostaa siihen 120ltr. purkkiin kymmenen tiikerinuoliaista ja huomata erehtyneensä.Mari kirjoitti:Toki näitä huijauksia ja asiantuntemattomuutta esiintyy, mutta näitäkin lukiessa jälleen peräänkuulutan sitä asiakkaan omaa vastuuta asioiden selvittämisestä etukäteen ennen eläimen hankintaa. Tuskin kukaan valitsee koiraakaan pelkästään myyjän suosituksen perusteella, tai edes pienjyrsijää. Miksi ihmeessä kalat tuntuvat tässä olevan poikkeus?
Ja joo, olen kyllä samaa mieltä siitä että eläinkauppojen työntekijöiden tulisi olla asiantuntevampia, mutta ihan koko vastuuta ei mielestäni silti ole reilua vierittää heidän niskoilleen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Itseasiassa minulle tarjottiin juuri puolitoista vuotiasta saksanapimenkoiraa, omsitaja oli hylännyt tutulleen hoitoon ja on nyt tämän tutulla hoidossa. Että kyllä niitä jotkut koiriakin ottaa ilman, että olsi ajatellut loppuun asti.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Näinkin, mut jos luet viestini niin siinä lukee "en ihan rinnastaisi".aquamarina kirjoitti:Itseasiassa minulle tarjottiin juuri puolitoista vuotiasta saksanapimenkoiraa, omsitaja oli hylännyt tutulleen hoitoon ja on nyt tämän tutulla hoidossa. Että kyllä niitä jotkut koiriakin ottaa ilman, että olsi ajatellut loppuun asti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Näitä kun lukee ja myös omasta kokemuksesta, olisi hyvä perustaa tänne otsikko boikotoitavista liikkeistä etenkin jos johtajat / omistajat eivät itse korjaa esim. vääriä tietoja.
Monet ovat verranneet kaloja muiden eläimien hankintaan, mutta monestihan akvaario hankitaan myös perheisiin, joihin muut eläimet eivät sovi ja akvaario on lapsen iloksi. Etenkin näissä tapauksissa vastuuntuntoisen myyjän olisi syytä antaa oikeata tietoa eikä vaan edistää omaa myyntiä.
Luulisi, että on joku lakipykäläkin olemassa väärin perustein tehdyistä kaupoista.. Laitetta ostettaessa tekniset tiedot ovat selvillä, joitakin tuotteita ei saa myydä ilman suomenkielisiä ohjeita jne. niin miksi kaloja voi myydä mutu-tuntumalla?
Itsekin erehdyin vuosia sitten ostamaan haimonnin 128l akvaarioon, jota kauppias vakuutti oleva sopiva niinkin pieneen altaaseen. Kala sai onneksi uuden kodin toisen kaupan kautta, mutta opin nopeasti etten enää osta mitään tarkistamatta itse tietoja (poikkeuksena Akvarielagret).
Edit: Ne säännöt muistetaan sitten:
Eli käykää antamassa se kritiikki suoraan kauppiaalle, älkää mustamaalatko täällä.
-Ylläpito
Monet ovat verranneet kaloja muiden eläimien hankintaan, mutta monestihan akvaario hankitaan myös perheisiin, joihin muut eläimet eivät sovi ja akvaario on lapsen iloksi. Etenkin näissä tapauksissa vastuuntuntoisen myyjän olisi syytä antaa oikeata tietoa eikä vaan edistää omaa myyntiä.
Luulisi, että on joku lakipykäläkin olemassa väärin perustein tehdyistä kaupoista.. Laitetta ostettaessa tekniset tiedot ovat selvillä, joitakin tuotteita ei saa myydä ilman suomenkielisiä ohjeita jne. niin miksi kaloja voi myydä mutu-tuntumalla?
Itsekin erehdyin vuosia sitten ostamaan haimonnin 128l akvaarioon, jota kauppias vakuutti oleva sopiva niinkin pieneen altaaseen. Kala sai onneksi uuden kodin toisen kaupan kautta, mutta opin nopeasti etten enää osta mitään tarkistamatta itse tietoja (poikkeuksena Akvarielagret).
Edit: Ne säännöt muistetaan sitten:
*5. Yksityisten ihmisten sekä kauppiaiden perusteeton kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, äläkä herjaa julkisesti.
Eli käykää antamassa se kritiikki suoraan kauppiaalle, älkää mustamaalatko täällä.
-Ylläpito
On täälläkin yksi tosi epäluotettava kauppa. Monet kerrat vääntänyt kättä kalojen suosituksista kun ovat huomattavasti pienemmät koot ja allassuositukset kaupassa kuin nettisivuilla. Myyjä myös myy iloisesti kovan- ja pehmeänveden lajeja samoihin altaisiin. Sama homma viileän veden asukkaiden ja lämpimämpiä oloja kaipaavien kanssa. Kaikki sopii ja mahtuu oli allas minkälainen vaan. Myyjä ei myöskään paljoa kysele mitä asiakkailla altaissaan entuudestaan on. Edellämainittuja sammakoita myydään seura-akvaarioihin soveltuvina. Kuolleita kaloja on aina puolessa altaista. Kun huomautin niin myyjä vaan naureskeli.
Ja minä olen vasta aloittelija enkä varmasti osaa huomata kaikkia virheitä!
Kyseinen kauppa meni heti alkuunsa boikottiin. Käyn siellä vain kauhistelemassa ajoittain. Tiiä sitten pitäisikö tuosta jo tehdä ilmoitus eläinsuojeluviranomaisille.
Minun mielestäni ostajan pitäisi aina perehtyä harkinnassa olevan lemmikkin hoitoon jo ennen ostamista. Tämä pätee kaikkiin lemmikeihin. Toisaalta myös myyjän pitäisi tuntea ja tietää mitä myy. Ihmisiähän ne myyjätkin on, mutta jos ei muista kalan vaatimuksia niin se tieto pitäisi jostain (oli se kirja tai netti tms) asiakkaalle kaivaa.
Ja minä olen vasta aloittelija enkä varmasti osaa huomata kaikkia virheitä!
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Minun mielestäni ostajan pitäisi aina perehtyä harkinnassa olevan lemmikkin hoitoon jo ennen ostamista. Tämä pätee kaikkiin lemmikeihin. Toisaalta myös myyjän pitäisi tuntea ja tietää mitä myy. Ihmisiähän ne myyjätkin on, mutta jos ei muista kalan vaatimuksia niin se tieto pitäisi jostain (oli se kirja tai netti tms) asiakkaalle kaivaa.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Asia ei ole kaupan vika, vaan kauppiaan joka sinulle kyseisiä tuotteita myy. Toiset kauppiaat ovat rahanhimoisia, toiset ymmärtävät mitä ajat takaa, myyvät oikeisiin olosuhteisiin ja keräävätkin ne kuolleet kalat sieltä poies[;)]. Sinun kohdallesi osui erillainen kauppias.
-
- Junior Member
Niin, Faunattaret ovat keskivertoa tasokkaampia ainakin yleensä...
Akvaariot 98l,47l,26l.
Minä ostan kaikki tuotteet Faunattaresta ja mikä viherkala onkaan, niistä.