Tulisukaset ja kuparimonniset

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eliinaa_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Tulisukaset ja kuparimonniset

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Miten tulisukaravut ja kuparimonniset tulisivat keskenään toimeen akvaariossa, jossa pohja-alaa on 96cm x 24cm (=ulkomitat)? Ystävälläni on lauma kuparivauvoja, joita hän olisi lahjoittamassa minulle. Miten menestyvät keskenään? Syövätkö kuparit sukaseni?
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tulisukaset ja kuparimonniset

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tulisukasista ja kuparimonnisista ei kokemusta, mutta kirsikka- ja vihersukaravuista kuparisten kanssa on. Ei ongelmia. Eivät kiusaa isoja yksilöitä, siitä en ole varma, että syövätkö pikkuruisia poikasia (ikinä en ole tilannetta nähnyt), mutta kun on kokoa paria milliä enemmän, niin saavat varmasti olla ihan rauhassa. Ruokatabletinkin jakavat keskenään.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
eliinaa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eliinaa_ »

Ajattelin vaa, kun on ihan pieniä rapuja (n. 2mm), että joutuvatko ne kuparien suuhun? No, kokeilemalla näkee. :D Miten muuten saisin helpoiten nuo pienetkin ravut siirrettyä uuteen, isompaan akvaarioon?
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Itellä ei tämä monninen rapu yhdistelmä toiminut...
Malys
Advanced Member
Advanced Member

eliinaa_ kirjoitti:Ajattelin vaa, kun on ihan pieniä rapuja (n. 2mm), että joutuvatko ne kuparien suuhun? No, kokeilemalla näkee. :D Miten muuten saisin helpoiten nuo pienetkin ravut siirrettyä uuteen, isompaan akvaarioon?
Mä en ole onnistunut siirtämään pienimpiä poikasia mitenkään. Varmaan ainoa keino odotella, että poikaset kasvavat tarpeeksi, jotta ne näkee edes pyydystää :P
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Täällä kirsikka- ja leväsukarapuja yhdessä kuparimonnisten (albiino) kanssa. Aikuiset ravut saavat olla rauhassa ja yhteiselo sujuu, mutta ravut eivät ole juurikaan lisääntyneet, vain kaksi poikasta on päässyt kasvamaan suureksi. Monniset siis huolehtivat pienokaiset ravinnokseen.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Leväsukaravuthan eivät lisäänny makeassa vedessä (poikaset tarvitsevat sen murtovesi tmv. vaiheen) ja kirsikkasukaravut kelpaavat värinsä puolesta monille muillekin kaloille. Ainakin minulla viher- ja kirsikkasukaravut lisääntyvät hyvin (tosin vihersukaravut ovat enemmistä, parempi suojaväritys), vaikka pohjalla on 9 isoa kuparimonnista + poikanen ja sitten vielä ahne aurinkotetraparvi (näiden olen nähnyt useinkin tekevän nopeita pyrähdyksiä, päätellyt että kohti pieniä sukarapuja). Ainakin minulla nuo poikaset oleskelevat kasvien lehdillä yms. enimmäkseen ja monniset pääasiassa pohjalla. Tarpeeksi kun on piiloja, niin kyllä niitä poikasia selviytyy, ellei vedessä sitten ole jotain, joka tappaa. Minulla jotenkin vaikea uskoa, että monniset olisivat se ainoa syy, miksi sukaravut eivät menesty ja lisäänny. Minulla eivät tulisukaravut menestyneet pelkästään ravuille tarkoitetussa altaassa, ainoastaan yksi poikanen kasvoi isoksi ja koko populaatio kuoli kevään ja kesän aikana yksitellen.
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Juu, tiedetään etteivät leväsukaravut lisäänny makeassa vedessä [;)] ja piiloja sekä runsas kasvillisuus on. Okei, okei samassa purkissa myös hohtomiljoonakalakoiraat---nehän ne sitten syövät loput..
Mutta nähty on monninen sukarapua mutustamassa..
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Se on voinut olla jo valmiiksi kuollut, jota monninen söi. Raatojahan popsii varmaan kaikki kalat. Mulla oli pandamonnisia kirsikoiden kanssa ja kyllä kirsikat lisääntyi kovasti. Sitten tuli kannassa romahdus, johon syytä en millään keksinyt, liekö niin kuin luonnossa, lätäkkö alkoi olla jo ylikansoitettu vai mikä lie. Mutta siis siihen, ettei kanta lisäänny, voi olla muitakin syitä, kuin se, että joku ne syö. Pandamonnisista ei ollut sukaravuille mitään vaaraa, enkä usko, että monniset muutkaan söisi eläviä poikasia, ellei ne ihan suuhun juokse ja näinhän ei tapahdu, ei monniset oikein ole saalistavia kaloja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”