Vesihyasintit kuolevat

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SeijaKK
Member
Member

Vesihyasintit kuolevat

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

No niin, kuten otsikossa tunnustan niin meillä kuolee vesihyasintit. Ensimmäisen satsin luulin saaneeni hengiltä siksi että jästipäisesti yritin pitää jonkinverran kansilaseja; vaikka kasvit olivatkin avoimessa tilassa niin osa lehdistään vilahti aina kansilasien alle.

Uuden satsin kanssa aloitin avoimin akvaarioin, ihan ilman laseja. Mutta näille käy ihan samoin; ne ponttoonit ikäänkuin sulavat mössöksi, alkaa
lehtien päistä tämä sulaminen. Jos en tietäisi että kasvi on vesikasvi niin luulisin että sitä on pidetty liikaa märässä, näyttää siis samalta kuin jokin viherkasvi jota hoitajansa yrittää kastelemalla hukuttaa.

Valoa on tarjolla kyllä, jopa ihan suoraa auringonvaloakin aamulla hetken aikaa ja erillinen kasvivalo sitten koko päivän ajan normaalin akvaariovalaisimen lisäksi. Pohjalta kasvavat tiikerilumpeet sun muut ovat kovin tyytyväisiä valaistukseen ja nehän saavat kuitenkin vähemmän valoa kuin pinnalla kelluvat vesihyasintit.

Lannoittamista en lisää kun kalasto on sen verran herkkää että en halua riskeerata. Joten jos lannoituksen puute on syy niin sitten olen ilman vesihyasintteja...sanokaa ettei tämä ole se syy... :|
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: vesihyasinttit kuolevat

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Olisko valaisin liian lähellä vesihyasintteja, jolloin ne "kärähtäisivät"? Kuinka paljon valaisimella ja kasveilla on etäisyyttä toisistaan?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
SeijaKK
Member
Member

Tuo kasvivalo on 40 sentin päässä eikä tunnu käteenkään edes lämpimältä 20 sentissäkään ja vastaava valo on ruukkukasveilla samalla välimatkalla ja ne voivat vallan hienosti.

Paitsi että siinä päässä allasta johon se aurinko paistelee on tietty kasvivalolla matkaa sitten pari metriä. Kasvivalo ei ole suoraan töröttämässä päin hyasintteja vaan silleesti alaviistoon, leikkien vähän kuin sivusta tulevaa aurinkoa. Mistään kohdasta eivät pääse akvaariovalaisimen alle kärtsähtämään.

Pari päivää sitten otin kaksi vesihyasinttia toiseen altaaseen köllimään. No siellä olivat sitten eilisen päivän aikana muuttuneet ihan "muumioiksi". Ovat siis tavallaan sekä lahoja että kuivia samaan aikaan. Ihan himmeä juttu :?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Vesihyasintti tarvitsee myös runsaasti valoa ja ravinteita. Esim. monimetallivalaisimen alla kasvavat hyvin, mutta loisteputket eivät aina oikein tunnu riittävän. Lisäksi lannoitusta tulisi olla runsaasti.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Vesihyasintti tarvitsee melko runsaasti valoa. Pintavirtauksen pitäisi olla melko vähäistä . Nestemäisen kasvilannoitteen käyttö on suositeltavaa, sillä vesihyasintit käyttävät runsaasti ravinteita. Joillakin plekoilla on tapana imutella/syödä hyasintin ponttooneja, jolloin kasvi saattaa alkaa mädäntymään.
SeijaKK
Member
Member

Valoa piisaa, vallankin tähän aikaan vuodesta.

Tuota lannoite-juttua olen pähkäillyt kun joidenkin ulkomaan eläjien sivustojen mukaan nämä eivät juurikaan tarvitseisi lisälannoitetta vaan ottaisivat omansa ihan normaalista akvaariovedestä. Näin meillä tekee toisissa altaissa olevat kultaköynnökset, juuret on altaassa ja rehut rehottavat aivan hurjina. Näille ei ole edes kasvilamppua olemassa, ihan saavat sinnitellä ikkuinoista tulevan valon turvin. Eivätkä edes sinnittele vaan todellakin kasvavat terveinä ja "jäntevinä".

Muilla kasveilla tuossa altaassa on pohjalannoitetta, mitään muuta en uskalla laittaa kun allas kuitenkin on kaloja varten eikä kasveja. Eikä paljon ehkä kannattaisikaan mitään nestemäisiä lannotteita laitella kun vettä vaihdetaan sen verran tiuhaan ja melkoisen paljon kerrallaan että johan tuohon uppoaisi lannoitelitkut litroineen alle aikayksikön.

Tietenkin olen ollut tarkkana pintavirtauksen suhteen, kasvit eivät ole samanmoisessa puhurialtaassa kuin mitä meillä altaissa kasviparat yleensä on :)

Altaassa ei ole ensimmäistäkään kasvissyöjää.

Ehkä minun on vaan tyydyttävä siihen että meillä ei rikkaruohot halua rehottaa :) , kolmatta satsia en viitsi edes kokeilla enää kun se on aina lähemmäs sata euroa ja kertalaaki, en ihan yhteen tai kahteen vesihyasinttiin tyydy.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Eipä tuolla vuodenajalla ole vaikutusta vesihyasintin kasvuun, jos kyseessä on sisällä oleva akvaario. Lisäksi nämä pintakasvit tarvisevat kyllä enemmän valoa kuin viherkasvit. Nestemäistä lannoitettakin tuo kelluskasvi tarvitsee, ja esim. Seachem Flourish on melko edullinen annostukseensa nähden. Tuo riittämätön valo ja nestemäisen lannoitteen puute lienevät syynä vesihyasinttien kitumiseen. Täällä A-W:ssä on muuten myyty noita vesihyasintteja ihan pari euroa kappale.

Sellainen tapaus tuli muuten mieleeni, että yleensä lähinnä viherkasveissa viihtyvä kirvalaji saattaa tarttua myös vesihyasinttiin. Tällöin vesihyasinteissa näkyy jonkinlaista vaaleaa seittiä. Eroon tuosta kirvasta pääsee upottamalla kasveja veteen silloin tällöin, tai tuhoamalla kaikki vesihyasintit ja sitten hommaamalla uudet terveet kasvit tilalle.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Kilpikirva on yksi kelluskasveja kiusaavista lajeista. Lisää aiheesta -> http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=13752" onclick="window.open(this.href);return false; . Kommenttia vielä tuohon vesihyasintin hintaan. Itse olen myynyt niitä täällä halvimmillaan 0,50€/kpl ja joskus jopa lahjoitellut. Nykyisin suurin osa lentää kompostiin, koska kasvilla on niin heikko menekki. Parhaimmillaan on harvennuksen jälkeen ollut 30-40 hyasinttia odottamassa noutajaansa.
SeijaKK
Member
Member

Mitään öttiäisiä ei kasveissa ole. Eilen lemppasin loputkin vesihyasintit menemään kun en yksinkertaisesti halua niiden mätänevien lehtien lilluvan vedessä pilaamassa akvaarion olosuhteita. Hommaan tilalle sitten lisää tiikerilummetta, niitä tuolla on ja viihtyvät tavattoman hyvin kasvatellen suuria kelluslehtiä joita haluankin.

Kyllähän noita vesihyasintteja saa harrastajilta halvemmalla kuin kaupasta, olen vaan sen verran monta kertaa maksanut harrastajien "upeista" kasveista melkein saman kuin kaupan oikeasti upeista kasveista että olen kovin skeptinen ostamaan kasveja harrastajilta näkemättä niitä itse ensin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Itse olen taas huomannut, että harrastajilta saa usein laadukkaampia kasveja kuin kaupoista. Ja ainahan voi pyytää kuvaa, jos epäilee niiden laatua [;)] . Minkälaisissa vesiolosuhteissa sulla nuo vesihyasintit ovat, pH, GH ja lämpötila?
SeijaKK
Member
Member

Ph on 7 hujakoilla, lämpö 24-26 riippuen mistä kohtaa allasta mitataan.
Eikä ole enää vesihyasintteja tuossa altaassa eikä kyllä muuallakaan. Niinhän sitä sanotaan että kolmas kerta toden sanoo, en kuitenkaan lähde ostamaan kolmatta satsia hyasintteja ihan heti.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Ootko mitannut kokonaiskovuus ja nitraatti arvoja? Tai siis sillon ku sulla oli vielä vesihyasintteja.
SeijaKK
Member
Member

Olen mitannut kaikenlaisia arvoja mutta en näe niiden miettimiselle tässä vaiheessa mitään pointtia.
Vallankin kun kyseisestä kasvista sanotaan että se ei ole tarkka juurikaan millekkään arvolle, pääasia on että vesi ei ole ihan virtaava koski.

Ajattelin vain tarkistaa täältä että onko minulta jäänyt huomioimatta jokin jippo jolla hyasintit olisi voinut huijata viihtymään akvaariossa suunnilleen samoissa vesiarvoissa joissa ne luonnonvesistöissä ollessaan ovat tukkineet kokonaisia jokia. Ilmeisesti sellaista jippoa ei ole.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Mulla oli joskus kovemmassa vedessä hyasintteja, eivätkä kasvaneet. Osasyynä saattoi olla myös runsaat vedenvaihdot, jolloin kasveille ei jääynyt paljon nitraattia. Etelä-Amerikka altaassa taas nuo hyasintit lisääntyvät välillä riesaksikin asti.
SeijaKK
Member
Member

Re: Vesihyasintit kuolevat

Meillä ollaan melkoisen pehmeissä vesissä mutta tuon entisen hyasinttialtaan kalat tahtovat uutta vettä vähän väliä ja paljon sittenkin joten ilmeisesti ainoastaan pohjalannoitettavat kasvit voivat tuolla pärjätä. Näin arvelinkin ja koska nuo kalat nyt kuitenkin ovat tämän altaan päätähtiä niin tyydyn kohtalooni vesihyasintittomana akvaristina.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”