Onko tämä kivi akvaarioturvallinen?
Valvoja: Moderaattorit
Onko tämä kivi akvaarioturvallinen?
Siinähän se otsikossa kysymys tulikin.

-
- Advanced Member
Tosi vaikea sanoa, jos et yhtään tiedä tuon kiven nimeä tm. Luulisi kuitenkin, ettei akvaariokaupassa myydä mitään vaarallista...
Onko kiven pinta sileä, kova vai sileä, saippuamainen?
Vai onko se hieman karhea? Äkkisistään näyttäisi kalkkiveltä, sillä on jo vaikutuksia vesiarvoihinkin, mutta kuten sanoin, kuvan perusteella mahdotonta sanoa varmasti.
Onko kiven pinta sileä, kova vai sileä, saippuamainen?
Vai onko se hieman karhea? Äkkisistään näyttäisi kalkkiveltä, sillä on jo vaikutuksia vesiarvoihinkin, mutta kuten sanoin, kuvan perusteella mahdotonta sanoa varmasti.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
- Senior Member
- Viesti:
Tuo on varmaan niitä "sateenkaarikivi" -nimellä markkinoituja kiviä. Näyttää ainakin samalta. Kalkkipitoisuus on kivessä huima ja siten nostaakin kovuuksia ja pH:ta.
Ihan tavalliseen trooppiseen akvaarioon en laittaisi. Jos tuo on samaa kiveä, se on pehmeää, kynnellä raaputettavaa ja käsiin jää vaalea pöly käsiteltäessä.
Yanna
Ihan tavalliseen trooppiseen akvaarioon en laittaisi. Jos tuo on samaa kiveä, se on pehmeää, kynnellä raaputettavaa ja käsiin jää vaalea pöly käsiteltäessä.
Yanna
-
- Advanced Member
No eipä ole, siitähän saavat kuoreen kalkkia jyystää, jos huvittaa. Kivi pysyy parempanakin hieman emäksisessä, happamassa se olisi pian hapertunut (samalla kun olisi nostanut veden emäksisyyttä jne...)
Minun käsitykseni mukaan oikein oivallinen kivi kotilo- katkarapualtaaseen!
Minun käsitykseni mukaan oikein oivallinen kivi kotilo- katkarapualtaaseen!
-
- Senior Member
- Viesti:
Omppu/rapu -altaaseen varmaan sopii oikein hyvin. Tosin tarkkailisin neuroottisesti vesiarvoja ettei mene överiksi
. Kun oikein rupesin miettimään muistin että varastoistani löytyy samanlainen
. Mitähän olen kuvitellut sillä tekeväni, kun kaivoveteni on KH 6 ja GH 10 jo valmiiksi
. Luultavasti ostanut sen sen takia että on niin kaunis
Yanna

Yanna
-
- Advanced Member
No minä joudun lisäämään jauheena tuota kovetusta vastaavaan altaaseen, ettei ihan heti tule mieleen, että kovettuu tuolla kivellä liikaa! Mutta tokihan niitä vesiarvoja seurailet. Voisitkin muuten raportoida tähän vähän kokemuksia sitten, kun tiedät miten vaikuttaa. Olisi paljon kivempi tuommoinen "automaattikovettaja" altaassa, kuin se ainainen jauhojen kanssa sotkeminen
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
Re: Onko tämä kivi akvaarioturvallinen?
Heitänpä aiheeni tänne.
Ostin heräteostoksena Faunattaresta saateenkaarikiven, kun oli niin kovin kaunis. Kysyin, että muuttaako vesiarvoja ja vastaus oli, että ei ainakaan meidän tapauksessa... Eli meidän tapaus on: 200-litrainen käytettynä ostettu akva, jonne menossa timanttitetrat (veden pitäisi siis olla aika pehmeää). Kiviä on siis vain yksi ja kokoa ison miehen nyrkin verran.
Otanko pois vai voiko tuo olla, kun turveuutettakin lisäilen?
Ostin heräteostoksena Faunattaresta saateenkaarikiven, kun oli niin kovin kaunis. Kysyin, että muuttaako vesiarvoja ja vastaus oli, että ei ainakaan meidän tapauksessa... Eli meidän tapaus on: 200-litrainen käytettynä ostettu akva, jonne menossa timanttitetrat (veden pitäisi siis olla aika pehmeää). Kiviä on siis vain yksi ja kokoa ison miehen nyrkin verran.
Otanko pois vai voiko tuo olla, kun turveuutettakin lisäilen?
Emmää mittää tiiä.
Sateenkaarikivestä liukenee kalkkia, joten en välttämättä menisi laittamaan sitä pehmeän ja happaman veden altaaseen. Soveltuu käytettäväksi paremmin kovanveden akvaarioissa.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
200 litraa vettä ja 1 nyrkin kokoinen kivi. Ei siitä viikossa nyt ihmeemmin ehdi liueta että mitenkään dramaattisesti vesiarvoihin vaikuttaisi. Eli ei tuo kivi esim vuodessa kahdessa sieltä vielä pois liukene.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa