Veden lämpötila neontetroille

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Eve
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Veden lämpötila neontetroille

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Neontetrat ja otot pääsevät suurempaan altaaseen koska nykyisessä 63 -litraisessa lämmöt nousee liikaa päivän aikana valaisinkannen vuoksi, johon on vielä itse viritelty toinen loisteputki (yht. 2x15w).

Mietinkin tässä että voinko olla laittamatta fisuille ollenkaan lämmitintä uuteen altaaseen?

Olen seuraillut neoneiden lämpötilasuosituksia, jotka vaihtelevat alkaen 20- 22 asteesta, joten se hämmentää sen verran, että pakko kysyä muidenkin mielipiteitä.
Altaassa tulisi lämmöt olemaan siis huoneenlämmön mukaan joka olisi 21 astetta. Päivällä saattaisi valojen vuoksi nousta ehkä sen asteen-kaksi, mutta vähintään siis tuo 21 (öisin).

Kumpi siis pitää neoneiden kohdalla paikkansa, alkaen 20, vai 22 astetta? Jääkö lämmöt liian ääripäähän jos jätän lämppärin pois?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Veden lämpötila neontetroille

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Uusin akvaristi-lehti sanoo neontetran asuinalueen lämpötilaksi 24-29 astetta. Mulla noi neonit on n. 23-24 asteisessa vedessä ja hyvin siellä porskuttavat.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Neontetroja kannattaa pitää alle 25 asteen lämmösä koska elävät silloin pitempään.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nepis76:
No ohhoh! 8O
Paljon on asteet muuttuneet.
Eli neonit menisivät nykyään samoissa kardinaalitetrojen kanssa. No, turhaan sitten olen panikoinut nykyisen +26 - +27 asteen kanssa, jonka olen lukenut olevan neoneille ehdoton yläraja ellei ylikin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

-Eve kirjoitti:Nepis76:
No ohhoh! 8O
Eli neonit menisivät nykyään samoissa kardinaalitetrojen kanssa. No, turhaan sitten olen panikoinut nykyisen +26 - +27 asteen kanssa, jonka olen lukenut olevan neoneille ehdoton yläraja ellei ylikin.
Neontetrat EI mene samassa akvaariossa kardinaalitetrojan kanssa, koska vaativat viileämpää vettä.
Neontetrojen veden lämpötila tulee olla alle 25 astetta kun taas kardinaalitetrat viihtyvät yli 25 asteen lämmössä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

miljoonakala84 kirjoitti:
-Eve kirjoitti:Nepis76:
No ohhoh! 8O
Neontetrat EI mene samassa akvaariossa kardinaalitetrojan kanssa, koska vaativat viileämpää vettä.
Neontetrojen veden lämpötila tulee olla alle 25 astetta kun taas kardinaalitetrat viihtyvät yli 25 asteen lämmössä.
Tuon lämpötilan (24-29 astetta) olen lukenut akvaristi 2/2008-lehdestä. Toki itse pidän niitä 23-24 asteessa.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Noo joo niin minäkin olen aikojen alusta asti tiennyt että neonit ehdottomasti viileämpään veteen, tuo Akvaristin uusi lämpötilasuositus vaan yllätti totaalisesti. Nuo asteet olen mieltänyt lähinnä kardinaaleille. Itse olen sisäistänyt neoneille lähtösuosituksen 20-22 asteesta, niin sillä tässä vaan alunperin pohdiskelin menisikö ne 21-22 asteisessa vedessä, ilman sitä lämppäriä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Varmaan siinä 22 astetta vois olla ihan hyvä. Ehkä asteen nosto ei olisi pahitteeksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”